![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Partijlid
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
|
![]() Door de capaciteit van het wegennet te verhogen zullen zulke problemen niet ontstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
|
![]() Betere oplossing: maak het openbaar vervoer van maandag tot vrijdag gratis voor gepensionneerden.
maak het openbaar vervoer van zaterdag tem zondag gratis voor -65. Zo moet je met de weinige tijd die je hebt op zaterdag niet urenlang aan de kassa staan aanschuiven omdat grijs vlaanderen het leuk vindt om ook op zaterdag te gaan winkelen, terwijl zij urenlang de tijd in de week hebben.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
|
![]() Citaat:
Duizenden mensen komen met het openbaar vervoer naar de stad en parkeren hun auto juist buiten de stad wat een goede zaak is vind ik |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook in België is het openbaar vervoer onontbeerlijk: als het treinpersoneel staakt ligt het land gewoon plat van de files. TomT, je maakt je zelf zo belachelijk als een onnadenkende puber. nu ja, misschien ben je wel ... ![]()
__________________
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Partijlid
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Files, dat is pas vrijheid beknotten als je er even over wil nadenken.
__________________
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Partijlid
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
|
![]() Citaat:
Nogmaals, die files zijn een gevolg van de mobiele vrijheid. En als men die conservatieve highway designers/engineers en city architects die met hun hoofd nog in de jaren 1900 zitten, en uit anti-amerikanisme weigeren goede wegmodellen te ontwerpen, van van de tekentafel der wegen wil afhouden, kan men echt iets doen om de files te verminderen zonder dat iemand daar mobiele vrijheid heeft moeten aan inleveren. Onze wegen slikken trouwens niet eens 1/4 van het verkeer dat sommige amerikaanse wegen moeten slikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
|
![]() Citaat:
![]() Leg anders een mooi grondig uit hoe uw ideetje van een volledig opnieuw geplaveid Vlaanderen vervoer kan bieden voor de duizenden die gebruik maken van het openbaar vervoer die geen toegang hebben tot een auto... Of wacht, Vlaanderen is zeker alleen voor 'de hardwerkende Vlaming' en voor de gezinnen met 2-3 auto's? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() De oplossing van het fileprobleem ligt voor de hand: het rekeningrijden. Enig probleem is dat het ontzettend veel politieke moed vraagt om zo'n project uit te werken. Het klinkt immers nogal asociaal en onsympathiek. Maar het is vanuit economisch perspectief bekeken de enige logische weg.
Wat is het probleem? Als automobilist maak je gebruik van een schaars middel: ruimte op de autowegen. Tenzij je gelooft in de fabeltjes van JMD, die desnoods de snelwegen tot in de wolken zou willen bouwen, moet je toegeven dat er op onze autowegen -rekening houdend met de jaarlijkse aangroei van het autoverkeer- een beperkte ruimte voorhanden is. Of om het in luchtvaarttermen te zeggen: er zijn slechts een beperkt aantal "slots" als je het verkeer vlot gaande wil houden. Vandaag betalen we met z'n allen een zeer onlogisch berekende vaste som aan wegenbelastingen en we kunnen lustig vroemmen. Tenminste, buiten de spitsuren want 's ochtends en 's avonds zitten we vandaag al hopeloos vast in de files. We zijn dus voorbij (op sommige wegen vér voorbij) het saturatiepunt van onze wegen. Met alle kosten en frustraties vandien. Hoe los je dat op? Door ervoor te zorgen dat de schaarse "slots" op de autowegen worden toegewezen op basis van economische efficiëntie. M.a.w. het verkeer dat vanuit economisch oogpunt het belangrijkste is, krijgt voorrang. Tijdens de spitsuren werpt een oma die de kinderen gaat bezoeken of eens gaat shoppen minder economisch gewicht in de schaal dan de werknemer op weg naar z'n kantoor. Door nu -afhankelijk van de plaats en het tijdstip- een variabele taks aan te rekenen voor dat ritje zal de oma in ons voorbeeld wellicht liever kiezen om een uurtje later de weg op te gaan (wanneer de taks zo laag mogelijk is), terwijl de werknemer het nog altijd de moeite waard zal vinden om de taks te betalen (en die wschl. zal recupereren van z'n werkgever). Dezelfde formules kan je maken m.b.t. het zware verkeer: dringende leveringen voorrang op lege vrachtwagens etc... Alles hangt af van de bereidheid tot het betalen van de "spitsuurtol". En die bereidheid is voor de overgrote meerderheid van de mensen nog altijd gekoppeld aan economische efficiëntie. Dus geen onlogisch berekende vaste som aan wegentaksen meer, maar een variabele taks rechtstreeks gekoppeld aan je rijprofiel. Iedereen zal trachten zo weinig mogelijk te betalen --> zo efficiënt / zuinig mogelijk om te springen met de schaarse slots op onze autowegen. Hoeveel verkeer er dan over de wegen bolt tijdens de spitsuren kan je als overheid regelen door te spelen met het bedrag van de variabele taks. Hoe hoger het bedrag, des te minder verkeer WANT des te groter de incentive voor de weggebruiker om naar alternatieven te zoeken (o.m. poolen, openbaar vervoer, etc...). Aangezien in de praktijk de werkgevers meestal de rekening zullen gepresenteerd krijgen, vormt dit systeem ook een bijzonder krachtige aanmoediging om werk te maken van mobiliteitsplannen, het aanmoedigen van allerlei vormen van collectief vervoer, het flexibeler maken van de werkuren, het implementeren van het thuiswerken en het zorgvuldiger inplannen van de geografische inplanting van kantoorcomplexen etc... Ik weet dat voor velen bij het woord "taks" of "tol" de stekels spontaan rechtop gaan staan in dit overbelaste landje, maar bekijk het eerder als een veel logischer en ook eerlijker herschikking van een taks die vandaag alleen maar aanmoedigt tot verspilling. Veel automobilisten betalen verhoudingsgewijs veel te veel, terwijl een flink pak spitsuurrijders veel te weinig betalen. Onder het stelsel van het rekeningrijden zou de brave oma die haar autootje enkel gebruikt om van de ene kant van het dorp naar de andere te rijden misschien zelfs geen enkele € wegentaks meer betalen.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Partijlid
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
|
![]() Citaat:
Waar haal je dat opeens vandaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Partijlid
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ter verduidelijking: het gaat om een klein bedrag dat je betaalt voor heel duidelijk afgebakende trajecten (de knelpunten) op heel duidelijk afgelijnde momenten van de dag. Heel modulair en flexibel dus. Oma zal heus niet doodvallen als ze één keer x eurocent moet betalen; als ze echter systematisch tijdens de ochtendspits gaat rijden, dan zal haar hobby wel iets meer gaan kosten.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
ter beschikking is. Als je echt modern wil zijn, moet je niet in een land gaan afkijken die zelf al met een verouderd en dichtslippend systeem zit. Stad 100% autovrij en een goed uitgebouwd openbaar vervoer, combinatie van metro, tram, bus, fiets, voetpaden, desnoods fietstaxi's, ... En de auto voor het platteland en de lange afstand, naast het bestaande openbare net dat er nu al is op de lange afstand. Leg mij eens uit wat daar verkeerd aan zou zijn, en hoe dit de mensen zou beknotten.
__________________
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Minister
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
|
![]() Citaat:
Citaat:
... er komt echt absoluut niks interessant uit he... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
Partijlid
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wie zal dat betalen? Wel ik heb vandaag een keertje stil mogen staan voor de slagbomen van het treinspoor. Er zat geen kat in die trein die voorbij kwam, dus snoei de geldstroom die naar het openbaar vervoer loopt en schaf de gratis bussen ook maar af want zelfs daar maakt bijna niemand gebruik van. Een verhoging van de wegcapaciteit betekent ook meer werkgelegenheid en dus minder sociale zekerheid. Citaat:
Vergeet ook niet dat de knelpunten in en rond Brussel veroorzaakt zijn door domme wegenarchitectuur. Laat bvb de snelweg Luik-Oostende recht door of om Brussel lopen en er zullen al minder files zijn. Idem voor andere snelwegen rond Brussel. Wie nu van Luik naar Oostende wil rijden wordt gedwongen zich te mengen met het verkeer dat naar totaal andere bestemmingen uitgaat welke wel honderen kilometers van elkaar liggen. En stop alstublieft met de vervolediging van de ring rond Antwerpen, leg liever rechte verbindingen in plaats van alles samen te mengen. Laatst gewijzigd door TomT : 2 maart 2006 om 04:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Partijlid
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wie is er verouderd? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Partijlid
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
|
![]() Citaat:
- Kinderen onder de 16. Zij zitten wel al te dromen over bromfietsen, moto's en auto's zodat ze eindelijk van die brol af zijn. - Invaliden. Probeer maar eens een auto te besturen met 1 been of 1 arm. - Ouderen. Door veroudering van het brein reageren zij te traag. Bovendien doet men de meeste en beste ervaring op in de jeugdjaren, toen reden zij nog met paard en koets. - Mensen die al tientallen keren naar het rijexamen zijn geweest maar nog steeds niet geslaagd zijn. Zou dat ook iets met een probleem in het brein te maken hebben? - Groenen. Ieder zijn hobby natuurlijk... - Enz.. U ziet, de meeste die een rijbewijs op zak hebben komen niet aan het openbaar vervoer wegens te onflexibel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Het komt me voor dat u wel bijzonder weinig creativiteit aan de dag weet te leggen en laat nou net d�*t de oorzaak zijn van al de ellende die u de overheid terecht verwijt. Citaat:
Het geleuter over lege bussen en treinen getuigt trouwens even vaak van een ijzig gebrek aan kennis van transporteconomie. De besparingen die je zou halen uit het schrappen van één of andere verbinding zijn in nogal wat gevallen nihil. Klinkt raar, maar informeer je toch maar eens bij mensen die de economische modellen opstellen. Dat zit nl. een ietsepietsie ingewikkelder in elkaar dan het populistische simplisme waarmee de kritiek op het openbaar vervoer wordt opgevoederd aan het grote publiek. Citaat:
Oh ja, wees toch maar iets zuiniger met die vergelijkingen met de USA. Sommige van de allergrootste monsterfiles ter wereld doen zich vooral voor rond de grote steden aldaar. En zoals eerder al is aangehaald, als je de ruimte hebt, moet je dus niet al te veel onteigenen of milieumaatregelen nemen die de leefbaarheid naast de betonnen gedrochten moet waarborgen en d�*t scheelt dan weer enorm in de kosten. Toch nog eens héél goed narekenen hoor. En vooral praktisch denken: tegen de tijd dat je één kilometer van die "superhighways" politiek hebt verkocht, zijn we alweer enkele decennia verder. Best mogelijk dat er tegen die tijd 24/24 aan 20 km per uur wordt voortgeschuifeld op onze "snel" (haha) wegen.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 2 maart 2006 om 07:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daartegenover staat een bijna voorhistorisch openbaar vervoer en een al even dichtslibbend wegennet als in Europa (en de rest van de wereld wat dat betreft).
__________________
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Was een van mijn stellingen niet een deftig openbaar vervoer uitbouwen ? Waarom zou goederenverkeer daar niet in passen ?
__________________
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
|
![]() |
![]() |