![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik ben bovendien voor evenveel samenwerking met de andere buurlanden en met de andere lidstaten van de E.U. Ik zie niet in waarom we méér moeten samenwerken met Nederland dan bijv. met Luxemburg. Zou het zijn dat een (in Europees verband) totaal voorbijgestreefd "cultureel" concept bij u een rol speelt? |
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Minister-President
|
Timeo Danaos et dona ferentes... Ik ben erg wantrouwig als jij met complimentjes gaat strooien, Hans... Het is jammer dat je jezelf niet zo goed kent, want elke objectieve lezer van jouw berichten en jouw partijprogramma zal onderkennen dat je er een erg rigide staatsnationalisme op na houdt. (Zelfverklaard) nationalist en wereldburger zijn is overigens geen argument, aangezien vele nationalistische bewegingen in Europa er een sterke samenwerking op na houden.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
#64 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is niet erg, jongen , deze paar kleine fouten maakt iedereen wel eens. un saludo
Laatst gewijzigd door Miguelito : 14 maart 2006 om 15:54. |
||||
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
|
Citaat:
U begrijpt weinig van Europa. Ook in de toekomstplannen zijn het de lidstaten die bepalen wat er gebeurt. Hoe groter de lidstaat, hoe meer invloed. De nederlanden, in al hun verscheidenheid, zijn met elkaar verbonden. Hiermee bedoel ik ook Wallonie en Luxemburg. Met de een wat meer dan met de ander. Hoe mooi zou het niet zijn als de beneluxlanden samen één stevige stem zouden vormen binnen Europa. In welke (staatkundige) vorm zal me een zorg zijn. Het zal me ook een zorg zijn of we een staatkundige eenheid moeten vormen. Op dit moment eigenlijk liever niet, gezien de ondemocratische staatsinrichting van België. Begrijp me goed, ik hou van historie maar leef niet in het verleden. 175 jaar België is niet zomaar uit te vlakken maar dat wil ik ook niet. Ik pleit alleen voor een hechtere samenwerking tussen de Benelux-landen. U daarentegen, houdt vast aan een Koning die u niet moet en u niet respecteert, een ondemocratische staatsvorm die u geen recht doet, een zuidelijk deel dat u ontegenzeglijk een last is maar waarop u geen invloed mag en wil uitoefenen. België gijzelt Vlaanderen en u lijdt aan een nationaal Stockholm-syndroom. U denkt dat als u zich genoeg inlikt, de waalse bevolking en de Koning (met een hoofdletter) u wel lief en braaf vindt. (Oh ja, v.w.b. voorbijgestreefd 'cultureel concept': Het is goed hoor, dat u termen van ossaert overneemt als hij mij terechtwijst, maar lees dan zijn post ook helemaal!) Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 maart 2006 om 16:15. |
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Minister-President
|
Schitterende typering, echt waar, maar vergis je je niet van Scandinavische hoofdstad?
|
|
|
|
|
#68 | |
|
|
Citaat:
Ik heb het al gewijzigd. Dank voor de correctie. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 maart 2006 om 16:16. |
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Hans1 : 14 maart 2006 om 16:22. |
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
|
Citaat:
Beste Hans, gefeliciteerd. Dit is een overwinning op jezelf. |
|
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Ikzelf pleit voor Belgie om andere dan efficientie redenen. (Hoewel zoals gezegd ook een unitair Belgie efficient zou zijn) |
|
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
2. 'Efficiënt bestuur'? Gaan we weer die weg op? Wel, laat me dan gelijk beginnen met mijn standpunt hierop duidelijk te maken, namelijk dat de federalisering er niet vanzelf gekomen is en al helemaal niet louter op basis van de taalgrenzen. De federalisering werd niet 'zomaar' begonnen, omdat toevallig enkelen daar zin in hadden. Jij weet net zo goed als ik dat het unitaire België op dat moment inefficiënt functioneerde en er zijn geen aanwijzingen dat het nu beter zou gaan (of de mythische 'homo belgicus' moet weer uit de kast vallen). De enige vraag naar 'problemen en chaos' die je nu kan stellen, is die naar unitarisme: maak België morgen 'echt' unitair, en het is overmorgen afgelopen, tenzij je wil overgaan tot een Francistische of Titoïstische politiek. 3. Je gelooft niet in federalisme, maar je claimt wel te spreken voor die overgrote meerderheid van 'unie-federalisten'? Help me evenm want ik ben confuus... 4. 'Efficiënt bestuur', 'concept'? Je bent weer op dreef met het overnemen van andermans terminologie, niet?
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Elke vorm van nationalisme, en zeker die van de Bubbels, (tégen de stroom in) valt af te keuren. Het gemakkelijkst zou uiteraard zijn: de complete decentralisatie; maar als men zich opboeit over Belgie: splits het dan, en zie waar je uitkomt. Wat maakt de geschiedenis dat nu uit.
|
|
|
|
|
#74 |
|
|
[quote=lombas;1581157]Elke vorm van nationalisme, en zeker die van de Bubbels, (tégen de stroom in) valt af te keuren.
[quote] Dus het 'Vlaanderen voor de vlamingen' onderschrijft u niet? Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 15 maart 2006 om 00:41. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik onderschrijf alleen mezelf en, in extremis, mijn gemeente.
Laatst gewijzigd door lombas : 15 maart 2006 om 01:03. |
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#77 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#78 |
|
|
U lijkt een beetje op Brel, weet u dat?
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 15 maart 2006 om 01:53. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hugo mengt zich niet in persoonlijke standpunten en lokale meningen.
Individuele vrijheid, weet je wel. Dat heerst binnen de partij. Hugo heeft expliciet gezegd dat hij zich niet bemoeit met de persoonlijke sfeer van mensen, ik denk dat hij daar zelf al te vaak voor is uitgemaakt.
|
|
|
|
#80 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Even kleinburgerlijk?
|
|