Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2006, 11:21   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als je de functie bedoelt, is het met een kleine letter. Als je de persoon bedoelt, is het met een hoofdletter.

*De Koning gaf een toespraak.
*Vervolgens gaf koning Albert II een toespraak.
*Albert Van Saksen-Coburg is koning.

Dezelfde regels gelden ook voor de Paus en de Keizer.
Neen, niet juist. Zie mijn vorig bericht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 11:23   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De E.U. bewijst juist dat "taalstrijden" niet meer van deze tijd zijn. Eéndracht maakt macht. Groter worden is de boodschap om te overleven in een gemondialiseerde wereld. Het Vlaams-nationalisme staat daar haaks op.
Waaruit moet blijken dat de EU dit "bewijst"?

Indien "groter worden" de grote boodschap is van onze tijd, moet u tegen België zijn, de vrucht van een afscheiding - dus verkleining - in 1830. Gelieve eens samenhangend te denken.
Oud 14 maart 2006, 11:33   #43
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De E.U. bewijst juist dat "taalstrijden" niet meer van deze tijd zijn. Eéndracht maakt macht. Groter worden is de boodschap om te overleven in een gemondialiseerde wereld. Het Vlaams-nationalisme staat daar haaks op.
... en u denkt dat het binnen de EU allemaal koek en ei is wat de talen betreft?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 12:22   #44
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Indien "groter worden" de grote boodschap is van onze tijd, moet u tegen België zijn, de vrucht van een afscheiding - dus verkleining - in 1830. Gelieve eens samenhangend te denken.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 14 maart 2006 om 12:25.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 12:22   #45
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De E.U. is een meertalig samenwerkingsverband dat reeds verantwoordelijk is voor het grootste deel van onze wetgeving. Als samenwerking tussen 20 taalgroepen kan, waarom dan niet tussen 2 of 3 ?

De afscheiding van 1830 werd reeds gedeeltelijk ongedaan gemaakt door de creatie van E.U..

U bent dan ook voorstander van een aanhechting van België bij Frankrijk? (onder Napoleon waren België en Frankrijk immers één land)?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 14 maart 2006 om 12:24.
Oud 14 maart 2006, 12:46   #46
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent dan ook voorstander van een aanhechting van België bij Frankrijk? (onder Napoleon waren België en Frankrijk immers één land)?
Ja, Nederland ook eventjes, toen zijn broer Lodewijk teveel op onze hand opereerde. Alleen noemden WIJ dat bezetting!

Geen flauwekul, Hans één, u mag vinden dat we in 175 jaar teveel uit elkaar zijn gegroeid om nog één land te vormen, maar ontken niet dat we eigenlijk bij elkaar horen. De nederlanden zijn steeds en bij voortduring op gewelddadige wijze van elkaar gescheiden. De grens wisselde per bezetter. U kunt berusten in de status quo en daarop voortborduren, dat is uw goed recht.

Weet u wat het is? Uw land is bezet en geplunderd door fransen, spanjaarden, fransen, oostenrijkers, weer fransen en duitsers. Maar een samenwerking met een land waarvan u eigenlijk deel uitmaakte en dat nog het meest cultureel overeenkomt met uw eigen land ziet u niet zitten omdat u bang bent voor 'overheersing'. Ra, ra, politiepet, wie het weet mag het zeggen.....
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:48   #47
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Weet u wat het is? Uw land is bezet en geplunderd door fransen, spanjaarden, fransen, oostenrijkers, weer fransen en duitsers. Maar een samenwerking met een land waarvan u eigenlijk deel uitmaakte en dat nog het meest cultureel overeenkomt met uw eigen land ziet u niet zitten omdat u bang bent voor 'overheersing'. Ra, ra, politiepet, wie het weet mag het zeggen.....
Niet te kort door de bocht, jongen... De Spaanse en de Oostenrijkse periode waren geen bezetting, maar werden door de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden als het wettig gezag gezien, net als het korte Franse, eigenlijk: Angevijnse intermezzo in de eerste jaren van de achttiende eeuw. Waar je die eerste Franse 'bezetting' vandaan haalt, is me niet duidelijk, of het zou het leenheerschap van de Franse koning in Vlaanderen moeten zijn... Om te stellen dat de ZNL één waren met het noorden is betwistbaar, omdat je het duidelijk bedoelt in een 19de-eeuwse, 'nationalistische' context. Zeker, na 1543/8vormden ze één staatkundig verband, maar dat betekent nog niet dat ze één 'staat', laat staan een echte eenheid waren. In feite bestrijd je Hans' belegen staatsnationalisme met een al even belegen concept... Jammer, want je doet je zaak er geen goed mee.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 14 maart 2006 om 14:48.
Oud 14 maart 2006, 14:48   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De E.U. is een meertalig samenwerkingsverband dat reeds verantwoordelijk is voor het grootste deel van onze wetgeving. Als samenwerking tussen 20 taalgroepen kan, waarom dan niet tussen 2 of 3 ?
Inderdaad, dat is mogelijk. Bijvoorbeeld tussen een Vlaamse en Waalse staat. De EU is immers nog geen staat en kan dan ook niet als voorbeeld fungeren voor een binnenstatelijke samenwerking die immers van een totaal andere aard is.

U slaat echter de bal mis als u meent dat de EU het beloofde land is voor de verschillende taalgroepen: meerdere erkende regionale en zelfs nationale talen worden niet door de EU erkend, waardoor die burgers geen rechtstreekse toegang hebben tot info over de EU in hun eigen taal. Dit is taaldiscriminatie van de ergste soort.
Oud 14 maart 2006, 14:49   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg eens uit waarom ik dan wel een voorstander zou zijn van iets dergelijks.

PS.: België bestond niet ten tijde van Napoleon.
Oud 14 maart 2006, 14:50   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De afscheiding van 1830 werd reeds gedeeltelijk ongedaan gemaakt door de creatie van E.U.
Gedeeltelijk? Hoe dan wel?

Heeft u het nog altijd niet door dat de EU geen samensmelting is maar wel harmonisering?
Oud 14 maart 2006, 14:51   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Niet te kort door de bocht, jongen... De Spaanse en de Oostenrijkse periode waren geen bezetting, maar werden door de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden als het wettig gezag gezien, net als het korte Franse, eigenlijk: Angevijnse intermezzo in de eerste jaren van de achttiende eeuw. Waar je die eerste Franse 'bezetting' vandaan haalt, is me niet duidelijk, of het zou het leenheerschap van de Franse koning in Vlaanderen moeten zijn... Om te stellen dat de ZNL één waren met het noorden is betwistbaar, omdat je het duidelijk bedoelt in een 19de-eeuwse, 'nationalistische' context. Zeker, na 1543/8vormden ze één staatkundig verband, maar dat betekent nog niet dat ze één 'staat', laat staan een echte eenheid waren. In feite bestrijd je Hans' belegen staatsnationalisme met een al even belegen concept... Jammer, want je doet je zaak er geen goed mee.
Dat was evenwel niet het geval met de tweede Franse bezetting. Niet verwonderlijk dan ook dat we te maken krijgen in die periode met volksopstanden en groot ongenoegen die zal blijven voortduren tot de Napoleontische tijd.
Oud 14 maart 2006, 15:00   #52
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
http://www.vlaamsbelang.be/ => kijk naar de column 'gezond verstand'.
Aaah, ga je daar de mosterd halen?
Oud 14 maart 2006, 15:06   #53
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat was evenwel niet het geval met de tweede Franse bezetting. Niet verwonderlijk dan ook dat we te maken krijgen in die periode met volksopstanden en groot ongenoegen die zal blijven voortduren tot de Napoleontische tijd.
Daarover zei ik dan ook niets...
Oud 14 maart 2006, 15:21   #54
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ossaert, interessante en objectieve commentaar. Dank u.

Alleen voel ik mij geen nationalist want ik voel me ook Europeaan en wereldburger. Ik hou van mijn meertalig en veelzijdig land. Niet meer of niet minder. Dat maakt me nog geen nationalist.
Oud 14 maart 2006, 15:23   #55
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet te kort door de bocht, jongen...
Accoord. Maar alles tot in detail uiteenzetten tegen hans zou er op neerkomen dat mijn posts 5 keer zo lang worden. Met daarbij het risico dat Hans toch niet meer reageert. Want dat doet ie namelijk...
Citaat:
De Spaanse en de Oostenrijkse periode waren geen bezetting, maar werden door de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden als het wettig gezag gezien, net als het korte Franse, eigenlijk: Angevijnse intermezzo in de eerste jaren van de achttiende eeuw.
Dat bestrijd ik niet. Dat geldt ook voor Nederland waar het Karel V en gedeeltelijk PhilipsII betrof.
Citaat:
Waar je die eerste Franse 'bezetting' vandaan haalt, is me niet duidelijk, of het zou het leenheerschap van de Franse koning in Vlaanderen moeten zijn...
Neen, mijn opsomming was niet historisch verantwoord, was ook niet als dusdanig bedoeld. Het gaat mij om alle landen die ooit de scepter hebben gezwaaid over de zuidelijke nederlanden, dus hebben 'geheerst' over 'België'.
Citaat:
Om te stellen dat de ZNL één waren met het noorden is betwistbaar, omdat je het duidelijk bedoelt in een 19de-eeuwse, 'nationalistische' context.
Nee. Ik bedoel de bourgondische periode en erna. We zijn in al die jaren inderdaad maar weinig één staatkundig geheel geweest. Maar dat bedoel ik ook niet. Als 'los zand' zijn we zeker met elkaar verbonden.
Citaat:
Zeker, na 1543/8vormden ze één staatkundig verband, maar dat betekent nog niet dat ze één 'staat', laat staan een echte eenheid waren.
Heb ik ook nooit gezegd,
Citaat:
In feite bestrijd je Hans' belegen staatsnationalisme met een al even belegen concept... Jammer, want je doet je zaak er geen goed mee.
Neen. Ik zet er geen belegen concept tegenover. Ik zet er helemaal geen 'concept' tegenover. Ik verbaasde mij over de stelligheid waarmee Hans alle samenwerking met het noorden afwijst onder de noemer 'overheersing', terwijl de belgische 'eenheid' waar hij zo op hamert juist is ontstaan door 'overheersers' in de loop der eeuwen. Dit, terwijl het 'noorden' nog het meest cultureel gelijkt op het 'zuiden'. Sterker nog, we zijn samen ooit begonnen, mijn land is in Vlaanderen ontstaan.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 15:23   #56
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat is mogelijk. Bijvoorbeeld tussen een Vlaamse en Waalse staat. De EU is immers nog geen staat en kan dan ook niet als voorbeeld fungeren voor een binnenstatelijke samenwerking die immers van een totaal andere aard is.

U slaat echter de bal mis als u meent dat de EU het beloofde land is voor de verschillende taalgroepen: meerdere erkende regionale en zelfs nationale talen worden niet door de EU erkend, waardoor die burgers geen rechtstreekse toegang hebben tot info over de EU in hun eigen taal. Dit is taaldiscriminatie van de ergste soort.
Dat de E.U. nog geen staat is, is betwistbaar. Hoorde ik daar geen debat over een grondwet? Wie grondwet zegt, zegt eigenlijk staat.

De E.U. is volgens mij een staat boven de staten gegroeid uit een internationaal verdrag. De E.U. is hybride en heeft zowel unitaire als federale en confederale kenmerken.
Oud 14 maart 2006, 15:25   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bent u dan ook zo consequent om de Franstalige minderheid rond Brussel te erkennen en dus het minderhedenverdrag goed te keuren. Of knelt daar weer het Vlaams-nationale schoentje?
Oud 14 maart 2006, 15:27   #58
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg eens uit waarom ik dan wel een voorstander zou zijn van iets dergelijks.

PS.: België bestond niet ten tijde van Napoleon.
Ook niet ten tijde van Koning Willem...

Vergeet bovendien niet dat dat gearrangeerd huwelijk van 1815 (belist door de grootmachten op het Weens congres) slechts 15 jaar heeft stand gehouden. Dat is nota bene minder lang dan de Franse overheersing die duurde van 1794 tot 1815.
Oud 14 maart 2006, 15:28   #59
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gedeeltelijk? Hoe dan wel?

Heeft u het nog altijd niet door dat de EU geen samensmelting is maar wel harmonisering?
Als u dat zegt, weet u niet veel van de E.U.... Verordeningen zijn bindende Europese wetten. Richtlijnen zijn kaderwetten die op termijn bindend worden...

Laatst gewijzigd door Hans1 : 14 maart 2006 om 15:28.
Oud 14 maart 2006, 15:29   #60
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 1830 was er ook een grote volksopstand. Die heeft zelfs geleid tot de Belgische onafhankelijkheid...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be