![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ikzelf voel de Vlaams-Waalse en de Vlaams-Nederlandse verschillen aan als groter dan die tussen de Vlamingen onderling. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik voel geen onoverkomelijke verschillen met de Nederlanders (tussen haakjes: ik heb meerdere Nederlandse vrienden, dus ik weet waarover ik spreek). |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Burger
|
Enkele verschillen:
- Verschil in Godsdienst - Verschil in koopgedrag (Vlamingen gaan 1 keer per week en kopen een 'voorraad' terwijl Nederlanders om de 2 dagen een beetje kopen) - Verschil in taal ('schoon' is mooi in Vlaanderen en proper in Holland) - In Nederland is er een sterk Oranje-gevoel, terwijl dat met de rode Duivels minder is. - Nederlanders zijn chauvenistisch - En tenslotte het cliché: Hollanders zijn gierig en Vlamingen bourgondiërs |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Larie.
In Nederlands-Limburg, Noord-Brabant, grote delen van Zeeland, Holland en het noorden van Nederland zijn katholiek. Daarenboven leven we in deze tijd en het grootste deel van de bevolking in Vlaanderen en Nederland is a-religieus of gewoon nog naamchristen. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is pas onzin. Geen groter bourgondiërs dan in Nederlands-Limburg, Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen. Ook daar weten ze wat lekker eten en drinken is. In het noorden van Nederland is men trouwens met grote stappen de achterstand aan het inhalen. Aan de Brugse hotelschool studeren er bijvoorbeeld heel veel Nederlandse jongeren die aldus onze eetcultuur uitdragen.
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Stond enige tijd geleden in Het Laatste Nieuws in een artikel over Colruyt die een aantal Nederlandse zaken wil overnemen en zich daarbij aan het koopgedrag van de nederlanders zal moeiten aanpassen om succesvol te kunnen opereren na die overnames.
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
2. Koopgedrag: Met excuus, maar dit is flauwekul. Ik ken nederlanders die zowel het een als het ander doen. 3. Taal: Fout voorbeeld. Schoon betekent bij ons ook mooi. Wij gebruiken het woord alleen minder vaak en in specifieke combinaties (schone jonkvrouw). Lichte betekenisverschuivingen per woord zijn trouwens streekgebonden, niet landgebonden. 4. Oranje-gevoel is in de loop der jaren ontwikkeld, gelijkopgaand met de prestaties van de voetballers. 5. Chauvinisme: Ook flauwekul. Ook wij kennen een weg-met-ons-mentaliteit. Over het algemeen kennen nederlanders wel het nederlandergevoel, een gevoel van eenheid. Maar dat zegt meer over de kwaliteit van de belgische staat dan over 'volksaard.' 6. Bourgondischer. Het zal. In zo'n beetje elk europees land dat ik ken is het zuiden uitbundiger dan het noorden. Vergis u trouwens niet in de nederlanders... |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Zeker ook die overmaat aan halve en hele analfabeten die niet eens wegwijs kunnen worden in een menukaart, die leefloners en eeuwige werkelozen, die 20% (cijfer HLN van gisteren) die geen behoorlijk toilet, douche of bad hebben, die vele Vlamingen in de overbevolkte volksbuurten van de grote steden. Hier is 'Bourgondisch' met de familie bij het frietkot dineren met in de ene hand een zak friet 'met' en in de andere een blik bier. Dat Bourgondische aspect van de Vlaamse samenleving is weggelegd voor diegenen die zich dat financieel kunnen veroorloven. Net als in de omringende landen. |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Het was ook maar aan aanvulling op de drie verschillen van Jaani. Het omgekeerde van je opmerking is echter wel waar. Mijn stelling luidt nog steeds dat Vlamingen een aangepraat minderwaardigheidscomplex compenseren met een even sterk aangepraat superioriteitsgevoel. Dat uit zich vooral in het eeuwige gehak op Nederlanders, zowel op deze fora als in de media.
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
De dames in Nederland serveerden resp. een Grolsch en een Bavaria en de dames in Belgie kozen voor een slechte Bourgogne Aligote omdat dat 'Bourgondischer' klinkt. De respectievelijke echtgenoten in nederland kregen als laatste een kop koffie met een brandewijntje en in Belgie moest het een Marc de Champagne zijn. Tegelijkertijd zat het gros van de Nederlanders aan de Vrijdagse gehaktbal van de Keurslager, geserveerd met hutspot en likte de laatste 'Bourgondische' Belg zijn vingers af bij het frietkot, gooide de lege zak en het lege blikje in de vuilniston en ging vervolgens naar huis voor de drie beruchte Z-etten. N.l. Zuipen, Zappen en Zwijgen. Overigens deed de beter gesitueerde Namurois zich heel Bourgondisch tegoed aan de ingewanden van een varken, dronk er een beroerde Cotes du Var bij, boerde een keer luidruchtig en noemde zijn maaltijd heel delicaat Tripes a la Caen. Tjonge, wat Bourgondisch toch allemaal. Laatst gewijzigd door Foreigner : 19 maart 2006 om 03:00. |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
|
Citaat:
Maar laat ik van mijn kant van de grens ook eerlijk zijn: De Belgische keuken (dus Vlaanderen én Wallonië) behoort tot de besten van Europa. Afwisselend, rijk en eerlijk. In restaurants tenminste. In Nederland beginnen we nu ook een specifieke eetcultuur te ontwikkelen, zie ook de groei van het aantal Michelin-sterren-restaurants, maar in België zijn jullie verder. Het heeft denk ik ook te maken met de economie. Noord-Nederland is altijd armer geweest. |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
|
Citaat:
Ik denk dat er toch iets meer onderlinge verschillen zijn dan jij misschien zou willen. |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
Heel beklemmend inderdaad. Mijn ouders hebben kennissen op Tholen wonen en die zeiden altijd dat Tholen nog is "dichtgeplakt met krantenpapier". Een heel gesloten gemeenschap dus, waar enorm veel geroddeld wordt. Zij woonden buiten de bebouwde kom waar het nog wel meeviel, maar in de dorpen schijnt de 'sociale controle' (een eufemisme in dit geval) heel erg te zijn.
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|