![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 |
Minister-President
|
![]() Onder invloed van het rationele protestantisme hebben de katholieke theologen hun eigen leer ook moeten rationaliseren, systematiseren en beargumenteren. Of dat een goede evolutie was, valt misschien nog te betwijfelen, omdat ze aanleiding heeft gegeven tot het legalistisch denken dat bijvoorbeeld in de zondenleer nog steeds primeert. De kerkkritiek van Luther c.s. vond haar weerklank in het Concilie van Trente, waarin geprobeerd werd om de aangeklaagde misstanden uit te bannen (o.a. residentie- en visitatieplicht) en voor een betere catechisatie te zorgen. Nadelig was dan weer dat veel van die maatregelen gericht waren op het uitoefenen van controle en repressie (maar daar kan ik als hedendaags historicus niet over klagen, omdat ze daarmee schitterende bronnen hebben nagelaten). Geen onverdeeld succes, kortom, maar wel hervormingen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#402 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja hallo zeg Jan, ten eerste de stellingen, het waren er 95. Ik zie de RKK geen aflaatbrieven meer verkopen, u wel? Daarbij is Luthers theologie m.b.t. rechtvaardiging en vrije wil van grote invloed geweest binnen de RKK
Theologische geschriften genoeg die aantonen dat Luther (en trouwens ook het humanisme) hun invloed hebben gehad. Ik ben geen theoloog en ga me zeker niet storten in een gedetailleerde discussie. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 19 maart 2006 om 19:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Legalistische denken over de zonde? Bij mijn weten bestonden er al "zondenspiegels" in de middeleeuwen. Met die leer heeft dit alles niets te maken. Dat er een betere pastoraal werd ontwikkeld sedert het optreden van Luther is wel waar, maar dat heeft niets met de leer (dogmatiek) te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Luthers leer over vrijheid en rechtvaardiging heeft geen enkele invloed gehad op de leer van de Kerk, om de eenvoudige reden dat heel die zaak al eerder was uitgewerkt door de scolastici. Thomas van Aquino heeft in zijn Summa het heel uitgebreid over de vrije wil van de mens en diens vrijwillige medewerking aan het heil. U mag me altijd naar een van die geschriften verwijzen waar de invloed van Luther te bemerken valt... Natuurlijk bestaan er polemische werken waar Luther ter sprake komt en zijn stellinge worden bestreden, maar dat is nog steeds iets anders dan wat u ervan maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Een gevolg van die rationalisering was dat een zeker legalisme doordrong in (niet over) de zondenleer: de onderverdeling van zonden in graden (doodzonden en verder), de 'juridische', 'Romeinsrechtelijke' benadering van het concept... etc. zijn allemaal toen ontstaan of gerationaliseerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#413 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De catechismus is gewoon een pastoraal instrument dat de leer in vraag- en antwoordvorm presenteert. Ook dat was eigenlijk niet nieuw. In de middeleeuwen al vinden we dergelijke vraag- en antwoordformulieren. Nu gebeurt dat echter systematischer en ook van bovenaf. Er komt één catechismus, daar waar er vroeger allerlei geloofsformulieren in omloop waren, elk met een eigen verwoording en klemtonen. Ik zou toch wel eens een concreet voorbeeld willen krijgen van een dergelijk " renaicassancistische humanisme" dat na Luther in de katholieke theologie zou zijn binnengedrongen en dat er voorheen niet was. Even een duidelijk voorbeeld dus? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze zijn toen NIET ontstaan dus. Ongetwijfeld werd er nu een duidelijk onderscheid vastgelegd vanuit Rome, daar waar men in de middeleeuwen dat aan iedere plaatselijke Kerk overliet. Alhoewel, er toen ook al een paar zonden waren waarvan vergeving alleen door de paus kon worden geschonken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een variatie op de uitspraak "Luther heeft gewoon het ei uitgebroed dat Erasmus gelegd heeft"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens het Concilie van Trente zijn er twee bronnen van het geloof: de bijbel en de traditie. Dit laatste is het geheel van geschreven en ongeschreven overgeleverde geloofsartikelen (later komt het woord "dogma" in zwang) alsook de liturgische praktijken. Want volgens Trente is liturgie en dogma met elkaar verweven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
|
![]() Ik weet niet meer zoveel van het Concilie van Trente, maar ik geloof dat je gelijk hebt, Jan. Ook brieven en uitspraken van vorige pausen en bisschoppen moesten als volwaardige geloofsregels beschouwd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Traditie" was gewoon een verbloemende manier van zeggen dat de Bijbel en de kerkelijke instanties (en dus de paus) een bron van waraheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ook in de zondeleer vond een dergelijke rationalisatie en systematisering plaats, die de oude ideeën opnieuw formuleerde, bevestigde en in een duidelijke, rationele vorm goot. De idee van legalisme komt vooral voor bij de latere critici, die deze zondenleer onder meer verweten als een wetboek geschreven te zijn, met opsomming van de diverse categorieën, 'straffen', penitenties... etc... Daarnaast werd ook de daarvoor typische casuïstiek gelaakt, namelijk dat je, bij wijze van spreken, kon opzoeken wat je kon riskeren door vlees te eten op een vrijdag, terwijl je ondertussen aan je wulpse buurvrouw dacht en net 20 fr. uit de portefeuille van je moeder had gepikt...
|
![]() |
![]() |