Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2006, 14:06   #101
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
U beschouwt Walen als behorend tot de NLse stam omdat zij als zodanig 1) nooit tot het Franse rijk hebben behoord (behoudens een zeer korte periode)
2) tot de Nederlanden hebben behoord (vanaf de 17e eeuw dan nog alleen tot de Zuidelijke ( behoudens weer een zeer korte periode tijdens het VK)
Correct. Dat en nog meer. Niettegenstaande de enorme verschillen in visie op politiek en dies meer, zijn er ook gelijkenissen tussen ons en hen die we niet delen met bv. de Fransen. In mijn ogen rechtvaardigen die wel geen staatsverband, ze geven er hoogstens toegang toe als ze braaf zijn. En zolang die wil tot braafheid niet getoond is, kunnen we Wallonië maar beter afstoten.

Citaat:
Indien je uitgaat van een cultuurnationaal standpunt ipv een politiek-historisch , kan je nooit jouw bewering sterk maken.
Het is niet het een of het ander, het kan beide zijn. Dat bedoel ik dus met dat de Walen het verst verwijderd zijn van de Nederlandse stam: niet alleen is er een verschil in politieke visie, maar ook in mentaliteit, vooral in de economie maar zeker ook cultureel, en dat is niet alleen wat betreft de taal. Maar per slot van rekening hebben Walen met Frankrijk enkel de taal gemeen. Het zou zonde zijn moest Wallonië niet als onafhankelijke staat verder gaan omwille van economische redenen, na de Vlaamse secessie. Maar dreigementen zoals van Ylief en co met rattachisme maken op mij geenszins indruk: dat is even sullig als dreigen met zelfmoord of hongerstaken. Misschien redeneert u enkel vanuit een cultuurnationaal perspectief en dat is uw goede recht, ik vind dat we holistisch te werk moeten gaan. Te veel reductionisme leidt al te makkelijk tot zwart-witte conclusies die de realiteit geweld aandoen.

Citaat:
Maar ik geef wel toe dat mijn bewering dat de Walen zich als puntje bij paaltje komt als Fransen zouden gaan beschouwen eerder mijn 'aanvoelen' is.
Misschien bent u nog niet zo ver van de waarheid in de verre toekomst. Als Wallonië om economische redenen zich inent in Frankrijk, zal de assimilatie bijna zeker optreden. Walen zouden perfect tot Fransen kunnen evolueren, maar zijn het nog niet.

Citaat:
Alleen een bevraging kan daar uitsluitsel over geven. En dan nog.
En dan nog ja...
Oud 1 april 2006, 14:25   #102
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Als u ernstig wilt discussiëren, kom ik nog wel eens terug...
Het is niet omdat je een ironisch bedoelde opmerking aanhaalt dat je de rest moet verwaarlozen.

Graag ook een toelichting op het volgende:
Citaat:
Niettegenstaande de enorme verschillen in visie op politiek en dies meer, zijn er ook gelijkenissen tussen ons en hen die we niet delen met bv. de Fransen. In mijn ogen rechtvaardigen die wel geen staatsverband, ze geven er hoogstens toegang toe als ze braaf zijn. En zolang die wil tot braafheid niet getoond is, kunnen we Wallonië maar beter afstoten.
Oud 1 april 2006, 14:33   #103
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Het is niet omdat je een ironisch bedoelde opmerking aanhaalt dat je de rest moet verwaarlozen.

Graag ook een toelichting op het volgende:
Dat is toch logisch. Een politieke unie tussen Wallonië en Vlaanderen is niet in se uitgesloten, alleen is een exclusieve relatie met elkaar uitgesloten. Zelfs ee confederatie zal Vlaanderen en Wallonië alleen maar lijnrecht tegenover elkaar blijven zetten en dus die Belgische confederatie uit elkaar doen vallen.

Mijn idee is dat Vlaanderen en Nederland een staat moeten vormen in confederaal verband of hoogstens federaal verband. Daarmee heeft Vlaanderen alles wat het moet hebben: soevereiniteit over de gebieden die ze het beste zelf aan kan pakken, schaalvoordelen op andere (vooral cultureel, wetenschappelijk en economisch zijn de voordelen enorm) en niet langer een wingewest. Wil Wallonië bij die confederatie, dan is er geen enkele reden om hen te weigeren, mits ze zich maar gedragen en dit aan andere voorwaarden gebeurt dan in de Belgische tijd. Duitsland en Frankrijk zijn heel anders.
Oud 1 april 2006, 15:07   #104
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is toch logisch. Een politieke unie tussen Wallonië en Vlaanderen is niet in se uitgesloten, alleen is een exclusieve relatie met elkaar uitgesloten. Zelfs ee confederatie zal Vlaanderen en Wallonië alleen maar lijnrecht tegenover elkaar blijven zetten en dus die Belgische confederatie uit elkaar doen vallen.

Mijn idee is dat Vlaanderen en Nederland een staat moeten vormen in confederaal verband of hoogstens federaal verband. Daarmee heeft Vlaanderen alles wat het moet hebben: soevereiniteit over de gebieden die ze het beste zelf aan kan pakken, schaalvoordelen op andere (vooral cultureel, wetenschappelijk en economisch zijn de voordelen enorm) en niet langer een wingewest. Wil Wallonië bij die confederatie, dan is er geen enkele reden om hen te weigeren, mits ze zich maar gedragen en dit aan andere voorwaarden gebeurt dan in de Belgische tijd. Duitsland en Frankrijk zijn heel anders.
Waarom zou volgens u Vlaanderen meer soeveriniteit hebben in een federaal verband met Nederland en niet in België ?. Denk je misschien dat Vlaanderen dan minder solidariteit zou moeten opbrengen ?. Heb je de toestand van de staatsfinancies en de sociale wetgeving van Nederland al eens nagekeken ?
Wallonië zal zich moeten "gedragen" volgens u. Wel, laat ons het binnen tien jaar daar nog eens over hebben en, zonder ongelukken, zou het kunnen dat de rollen omgekeerd worden.
Niet alleen Wallonië maar ook grote delen in Duitsland, Frankrijk, Groot-Britannië e.a. hebben te lijden van de ondergang van de mijnen en zware industrie. Het feit dat Vlaanderen daar van gespaard is gebleven omdat ze die weinig of niet hadden laat hen niet toe nu de kleingeestigen uit te hangen en anderen de les te spellen. Ik geef toe dat in Wallonië de politieke wil niet aanwezig was om op tijd het geweer van schouder te veranderen maar, en dit geld ook voor Vlaanderen, politiek is een zaak, economie is een andere.
Oud 2 april 2006, 16:02   #105
Tantist

Standaard

Citaat:
Waarom zou volgens u Vlaanderen meer soeveriniteit hebben in een federaal verband met Nederland en niet in België ?
Is dat solidariteit naar Waalse definitie of gewoon, echte solidariteit. Zoals bv. Brussel zou moeten hebben met Vlaanderen door toch ook een paar nachtvluchtjes over de stad laten gaan waarvoor de luchthaven er gekomen is, zonder dat de minister-president van Brussel "je m'en fous" moet zeggen als de rechter hem tot deze solidariteit dwingt?

Want ik denk dat we hier een verschillende taal spreken... U heeft het over centen, ik heb het over echte solidariteit.

Citaat:
Wel, laat ons het binnen tien jaar daar nog eens over hebben en, zonder ongelukken, zou het kunnen dat de rollen omgekeerd worden.
Dat zegt men al 20 jaar. Solidariteit kan men trouwens op talrijke andere manieren bewijzen hoor, dat hoeft niet alleen geld te zijn als u dat denkt.

Citaat:
Ik geef toe dat in Wallonië de politieke wil niet aanwezig was om op tijd het geweer van schouder te veranderen maar, en dit geld ook voor Vlaanderen, politiek is een zaak, economie is een andere.
Geldt dit ook voor Vlaanderen?

Even cru: blijkbaar draait de Belgische eenheid bij u enkel om geld, dat meen ik tussen de regels te kunnen lezen. Als men die eenheid wil opblazen, dan zoekt u blijkbaar meteen achter financiële motieven, terwijl het vooral de houding van Wallonië en de Francofonie in het algemeen is die de secessionistische tendens bij de burger veroorzaakt, die bovendien geënt is op een economische, culturele en sociale kloof. Die realiteit wordt met makkelijk onderuit te halen droomstellingen (binnen 10 jaar is het anders etc etc) gecounterd of dat probeert men althans. Hiermee blijft u in rondjes draaien: dat van het o zo asociale Vlaanderen dat de arme Waalse broeders in de steek wil laten, die nochtans altijd hun Vlaamse landgenoten hebben bijgestaan in moeilijke tijden. Dat de historische werkelijkheid niet echt wat je noemt overeenstemt met die Waalse mythe is nogal zacht uitgedrukt. Geef je een bron om dat de staven, krijg je een hysterische reactie van belachelijk maken (35 gedeeld door 14 of wat was het weer?). Als u zichzelf wil verder bedriegen: doe zo verder.

Of u kan de realiteit onder ogen zien, uw medevolksgenoten tot meer Bundestreue aanzetten en ECHTE solidariteit promoten: laat de Franstalige radiozenders de Vlaamse niet meer uit de lucht blazen, laat de villabewoners uit de Rand zich aanpassen, laat Brussel ook een aantal nachtvluchten dragen, laat er een MUG zijn die Nederlands kan in BHV, splitst BHV, probeer eindelijk die economie eens van de grond te krijgen, stop het subsidiecliëntelisme van de PS, laat die pogingen om Brussel uit de breiden, stop het pesten van de Vlamingen door de Raad van Europa erbij te halen, laat Waalse ministers ook eens investeren in Vlaanderen (knipoog naar Flahaut), stop met grendels en speciale meerderheden, plaats ook eens flitscamera's in Wallonië, straf ook eens uw onwerkwillige werklozen, streef niet naar pariteit in de senaat en schaf de pariteit in de regering af, en natuurlijk: doe iets aan de overdreven geldstromen. Het ergste is: als je meer solidariteit vraagt van onze Franstalige landgenoten, dat men zo unfair is om je dan te beschuldigen dat JIJ het bent die niet solidair bent. Hoe ne schandalige geldjood kunt ge niet zijn??? Foei!
Oud 2 april 2006, 17:31   #106
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zegt men al 20 jaar. Solidariteit kan men trouwens op talrijke andere manieren bewijzen hoor, dat hoeft niet alleen geld te zijn als u dat denkt.
De twee dogma's van België: Vlaanderen moet (financiëel) solidair zijn met Wallonië, en Wallonië moet (politiek) solidair zijn met Brussel.
Ik mankeer nog één staaf om die 'solidariteits-driehoek' recht te houden...
Maar wat krijgen we van Brussel: expansieplannen, een onmogelijke houding qua nachtvluchten en Nederlandsonkundige MUG-artsen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2006, 17:39   #107
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Is dat solidariteit naar Waalse definitie of gewoon, echte solidariteit. Zoals bv. Brussel zou moeten hebben met Vlaanderen door toch ook een paar nachtvluchtjes over de stad laten gaan waarvoor de luchthaven er gekomen is, zonder dat de minister-president van Brussel "je m'en fous" moet zeggen als de rechter hem tot deze solidariteit dwingt?
Waarom beantwoord je de vraag niet, nml wat voor soort meer soeveriniteit ga je krijgen bij Nederland.
Wat die nachtvluchten betreft, natuurlijk moet er een soort van evenwicht gevonden worden, maar je kan zomaar geen windrichtingen veranderen om Jan of Jean een pleziertje te gunnen.
Stel je ook eens de vraag waarom er toch maar dapper verder gebouwd word in die streek en wie die bouwvergunningen verstrekt.

Citaat:
Zelfs sinds meer dan 20 jaar en het is voor 99 pct geld, dat denk ik niet maar dat is zo.

Citaat:
Geldt dit ook voor Vlaanderen?

Even cru: blijkbaar draait de Belgische eenheid bij u enkel om geld, dat meen ik tussen de regels te kunnen lezen. Als men die eenheid wil opblazen, dan zoekt u blijkbaar meteen achter financiële motieven, terwijl het vooral de houding van Wallonië en de Francofonie in het algemeen is die de secessionistische tendens bij de burger veroorzaakt, die bovendien geënt is op een economische, culturele en sociale kloof. Die realiteit wordt met makkelijk onderuit te halen droomstellingen (binnen 10 jaar is het anders etc etc) gecounterd of dat probeert men althans. Hiermee blijft u in rondjes draaien: dat van het o zo asociale Vlaanderen dat de arme Waalse broeders in de steek wil laten, die nochtans altijd hun Vlaamse landgenoten hebben bijgestaan in moeilijke tijden. Dat de historische werkelijkheid niet echt wat je noemt overeenstemt met die Waalse mythe is nogal zacht uitgedrukt. Geef je een bron om dat de staven, krijg je een hysterische reactie van belachelijk maken (35 gedeeld door 14 of wat was het weer?). Als u zichzelf wil verder bedriegen: doe zo verder.

Of u kan de realiteit onder ogen zien, uw medevolksgenoten tot meer Bundestreue aanzetten en ECHTE solidariteit promoten: laat de Franstalige radiozenders de Vlaamse niet meer uit de lucht blazen, laat de villabewoners uit de Rand zich aanpassen, laat Brussel ook een aantal nachtvluchten dragen, laat er een MUG zijn die Nederlands kan in BHV, splitst BHV, probeer eindelijk die economie eens van de grond te krijgen, stop het subsidiecliëntelisme van de PS, laat die pogingen om Brussel uit de breiden, stop het pesten van de Vlamingen door de Raad van Europa erbij te halen, laat Waalse ministers ook eens investeren in Vlaanderen (knipoog naar Flahaut), stop met grendels en speciale meerderheden, plaats ook eens flitscamera's in Wallonië, straf ook eens uw onwerkwillige werklozen, streef niet naar pariteit in de senaat en schaf de pariteit in de regering af, en natuurlijk: doe iets aan de overdreven geldstromen. Het ergste is: als je meer solidariteit vraagt van onze Franstalige landgenoten, dat men zo unfair is om je dan te beschuldigen dat JIJ het bent die niet solidair bent. Hoe ne schandalige geldjood kunt ge niet zijn??? Foei!
Dat geldt voor iedereen.
Het is eerder bij sommige Vlamingen (waaronder u) dat de Belgische eenheid alleen maar om geld draait. Er wordt over niets anders gepraat dan "geldstromen" naar Wallonië, in Vlaanderen geïnde verkeersboetes die ten onrechte aan Wallonië uitbetaald worden enz... Men zou bijna denken dat Vlaanderen totaal leeggezogen word door Wallonië en dat julie ginds op water en droog brood zitten, arme sukkelaars toch.

Meer "Bundestreue", bestaat daar geen Vlaams woord voor ?
Wat is voor u "echte" solidariteit ? Wil je die even vergelijken met deze in andere landen, waar hetzelfde fenomeen zich voor doet maar waar in het algemeen "Bundestreue" een gans andere betekenis heeft dan bij u, en ik heb hier het voormalig Oost-Duitsland in gedachten.

Flitscameras plaatsen waarvan voor het ogenblik 3/4 alleen als vogelnestjes dienen, is dat de "Flanders" way ?

BHV, daar hebben we het al eens over gehad en nooit heeft iemand me kunnen aantonen hoe de burger daar beter van zal worden.

Hoe worden onwillige werklozen in Vlaanderen behandeld en welk verschil is er met Wallonië ?.

Over de PS in Wallonië ben ik het met je eens, maar de CVP in Vlaanderen weet ook wel waar de klepel hangt.

Uw andere opmerkingen gaan verder over hetzelfde gegeven, geld en nog eens geld. Je probeert het wel anders voor te stellen maar dat lukt je niet zo goed.

Laatst gewijzigd door schaveiger : 2 april 2006 om 17:41.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2006, 18:23   #108
Tantist

Standaard

Citaat:
Waarom beantwoord je de vraag niet, nml wat voor soort meer soeveriniteit ga je krijgen bij Nederland.
Ik beantwoord de vraag wel, alleen verstaat u iets anders onder solidariteit dan ik, vandaar de verwarring bij u. Ik zie solidariteit als een besef van verbondenheid en de wil daarnaar te reageren. U ziet dat als geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië waar je niet over mag reppen, terwijl de Franstaligen de echte betekenis van solidariteit met de voeten treden. Zo lang we niet over het begrip eens raken, zal u het niet begrijpen vrees ik.

Citaat:
Wat die nachtvluchten betreft, natuurlijk moet er een soort van evenwicht gevonden worden, maar je kan zomaar geen windrichtingen veranderen om Jan of Jean een pleziertje te gunnen.
Excuses en poepgaten heeft iedereen.

Citaat:
Dat geldt voor iedereen.
Het is eerder bij sommige Vlamingen (waaronder u) dat de Belgische eenheid alleen maar om geld draait. Er wordt over niets anders gepraat dan "geldstromen" naar Wallonië, in Vlaanderen geïnde verkeersboetes die ten onrechte aan Wallonië uitbetaald worden enz...
Zoals ik reeds opmerkte (en terecht zo blijkt), blijft u maar rondjes draaien: Vlaanderen is asociaal met de arme Waalse broeders, die vroeger nochtans die arme Vlamingen geholpen hebben. Dat dit geen historische realiteit is en daar nog een bron voor geeft ook, leidt bij u tot een hysterische reactie waarbij u de bron belachelijk maakt op een infantiele manier die niets ter zake doet en waarmee u zichzelf diskwalificeert als ernstige gesprekspartner. Dat u nu weer in dat rondje wil lopen doet niet veel goed aan dat beeld.

Citaat:
Wat is voor u "echte" solidariteit ?
Kunt u echt niet vatten wat dat is aan de hand van de gegeven voorbeelden? Hoe moeilijk is het om u van de stelling "solidariteit=geld" af te brengen? Echte solidariteit is zijn landgenoten tegemoetkomen in bepaalde kwesties, waarbij men zichzelf en zijn goederen in beperkte of totale mate opoffert om de andere te helpen of ter vriend te zijn. Vlaanderen heeft dus geen lesjes te krijgen van Wallonië op dat gebied, in tegendeel. Wie wil wel freeriden van de nationale luchthaven (die in Vlaanderen staat), maar geen nachtvluchten boven zich? De Franstaligen. Wie wil geen Nederlands leren in de Rand als inwijkelingen omdat men dat Vlaams gepeupel maar vulgair vind als sprekers van de taal van Voltaire? Als een Waals minister stelselmatig overheidsopdrachten geeft aan Waalse bedrijven is hij enkel solidair met het Waalse volk, zeker als die Vlaamse een betere offerte boden. Steeds een paritaire senaat blijven eisen om zijn invloed verder uit te breiden, is dat een teken van vriendschap? Ook het pesten door er de Columbergs etc bij te halen, is dat een teken van vriendschap? Kortom: ik ben mezelf weer eens aan het herhalen, omdat ene vriendelijke inwoner van Zuid-België niet in wil zien dat zijn eenzijdige visie op solidariteit, terwijl er van de andere kant geen enkel teken hiervan komt of men zelfs de Noord-Belgen bruskeert, de werkelijke bom onder België is. Dit land ontbeert een burgerlijke lijm om het samen te houden. Die burgerlijke lijm probeert men wel te plakken vanuit Vlaanderen, maar Wallonië komt enkel af met massa's terpentijn om dit op te lossen. Ho maar als je dit zegt, want dan komt men weer af met het beeld van het asociale Vlaanderen dat zijn Waalse broeders etc etc etc. En zo blijven we rondjes draaien... U althans, want de Vlamingen stappen geleidelijk uit uw cirkeltje en voor u het weet staan er nog enkel Walen rond u...

Doe er mee wat u wil, maar als u uw ogen blijft sluiten, sluit u uw ogen voor de waarheid en zo lang die niet doordringt in Waalse harten, is het lot van België onzeker.

Ik sluit af met een gedicht van Alice Nahon, speciaal voor u:

't Is goed in 't eigen hert te kijken
Nog even vóór het slapen gaan
Of ik van dageraad tot avond
Geen enkel hert heb zeer gedaan;

Of ik geen ogen heb doen schreien,
Geen weemoed op een wezen lei;
Of ik aan liefdeloze mensen
Een woordeke van liefde zei.

En vind ik in het huis mijns herten,
Dat ik één droefenis genas,
Dat ik mijn armen heb gewonden
Rondom één hoofd dat eenzaam was,

Dan voel ik, op mijn jonge lippen,
Die goedheid lijk een avond-zoen.
't Is goed in 't eigen hert te kijken
En zó z'n ogen toe te doen.
Oud 2 april 2006, 18:45   #109
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik beantwoord de vraag wel, alleen verstaat u iets anders onder solidariteit dan ik, vandaar de verwarring bij u.
Jij bent me er wel eentje om solidariteit met souvereniteit te verwarren.

Citaat:
Zoals ik reeds opmerkte (en terecht zo blijkt), blijft u maar rondjes draaien: Vlaanderen is asociaal met de arme Waalse broeders, die vroeger nochtans die arme Vlamingen geholpen hebben. Dat dit geen historische realiteit is en daar nog een bron voor geeft ook, leidt bij u tot een hysterische reactie waarbij u de bron belachelijk maakt op een infantiele manier die niets ter zake doet en waarmee u zichzelf diskwalificeert als ernstige gesprekspartner. Dat u nu weer in dat rondje wil lopen doet niet veel goed aan dat beeld.
Ik hysterisch ?.
Welke bron zou ik belachelijk gemaakt hebben ?

Citaat:
Kunt u echt niet vatten wat dat is aan de hand van de gegeven voorbeelden? Hoe moeilijk is het om u van de stelling "solidariteit=geld" af te brengen? Echte solidariteit is zijn landgenoten tegemoetkomen in bepaalde kwesties, waarbij men zichzelf en zijn goederen in beperkte of totale mate opoffert om de andere te helpen of ter vriend te zijn. Vlaanderen heeft dus geen lesjes te krijgen van Wallonië op dat gebied, in tegendeel. Wie wil wel freeriden van de nationale luchthaven (die in Vlaanderen staat), maar geen nachtvluchten boven zich? De Franstaligen. Wie wil geen Nederlands leren in de Rand als inwijkelingen omdat men dat Vlaams gepeupel maar vulgair vind als sprekers van de taal van Voltaire? Als een Waals minister stelselmatig overheidsopdrachten geeft aan Waalse bedrijven is hij enkel solidair met het Waalse volk, zeker als die Vlaamse een betere offerte boden. Steeds een paritaire senaat blijven eisen om zijn invloed verder uit te breiden, is dat een teken van vriendschap? Ook het pesten door er de Columbergs etc bij te halen, is dat een teken van vriendschap? Kortom: ik ben mezelf weer eens aan het herhalen, omdat ene vriendelijke inwoner van Zuid-België niet in wil zien dat zijn eenzijdige visie op solidariteit, terwijl er van de andere kant geen enkel teken hiervan komt of men zelfs de Noord-Belgen bruskeert, de werkelijke bom onder België is. Dit land ontbeert een burgerlijke lijm om het samen te houden. Die burgerlijke lijm probeert men wel te plakken vanuit Vlaanderen, maar Wallonië komt enkel af met massa's terpentijn om dit op te lossen. Ho maar als je dit zegt, want dan komt men weer af met het beeld van het asociale Vlaanderen dat zijn Waalse broeders etc etc etc. En zo blijven we rondjes draaien... U althans, want de Vlamingen stappen geleidelijk uit uw cirkeltje en voor u het weet staan er nog enkel Walen rond u...

Doe er mee wat u wil, maar als u uw ogen blijft sluiten, sluit u uw ogen voor de waarheid en zo lang die niet doordringt in Waalse harten, is het lot van België onzeker.
Ik geloof ook dat het tussen ons nooit zal klikken. Jij verwijt me het steeds over geld te hebben terwijl jij het steeds over geld hebt.

Solidariteit is wel degelijk anderen uit de nood helpen en beweren dat Wallonië dit nooit aan Vlaanderen getoond heeft is belachelijk.

Dat taalprobleem in Brussel (en in het ganse land) is een schande en ik heb al dikwijls genoeg duidelijk gemaakt dat tweetaligheid verplicht zou moeten zijn.

Over welke overheidsopdrachten heb je het ?. Als je Flahaut noemt zal het waarschijnlijk over legermateriaal gaan. Wel, kijk eens eventjes terug en vraag je af waarom Vlaanderen stelselmatig de Waalse wapenindustrie probeerde te saboteren. Misschien is dit wat je kan noemen "lik op stuk" krijgen.

De burgerlijke lijm van dit land is het koningshuis. Zie maar wat Vlaanderen er mee aanvangt.

Ik hoef in geen cirkeltjes te lopen omdat ik geen oogkleppen draag zoals sommige Vlamingen. De toekomst van België ligt niet in de handen van de Walen maar bij de Vlaamse ego-nationalisten.

Bedankt voor het gedichtje, maar Alice had het heel waarschijnlijk aan haar eigen streekgenoten opgedragen.

Laatst gewijzigd door schaveiger : 2 april 2006 om 18:56.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2006, 19:36   #110
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij beschrijft daar de Belgische realiteit. Ondanks een modernistisch laagje van enkele eigen bevoegdheden, gebruik van eigen taal in onderwijs etc etc, is dat nog steeds dezelfde realiteit die Vlamingen sinds 1830 met zich meedragen: die van een onderdrukt volk.
Wij , Vlamingen moeten slechts onze eigen weg leren gaan, zonder omkijken richting Zuiden.
De Walen verdienen onze solidariteit niet, geen enkele.
Oud 2 april 2006, 19:48   #111
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Jij beschrijft daar de Belgische realiteit. Ondanks een modernistisch laagje van enkele eigen bevoegdheden, gebruik van eigen taal in onderwijs etc etc, is dat nog steeds dezelfde realiteit die Vlamingen sinds 1830 met zich meedragen: die van een onderdrukt volk.
Wij , Vlamingen moeten slechts onze eigen weg leren gaan, zonder omkijken richting Zuiden.
De Walen verdienen onze solidariteit niet, geen enkele.
Een onderdrukt volk, wat is dat voor een zever. Gelukkig,maar pech voor u, hebben niet alle Vlamingen op een dag beslist tegen de Franstaligen te zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2006, 19:54   #112
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met de term Vlamingen word toch ook de inwoners van het Vlaamse gewest (of Vlaanderen) bedoelt of zijn die er ook in Nederland ?
Inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, een deel van de Nederlandse staat, zijn Vlamingen.

Citaat:
En een Vlaming die zijn dialect spreekt voelt zich toch ook meer Vlaming dan Nederlander, of niet soms ?.
Dat stoort niet, als Vlaming is hij Nederlander.

Nederlanders zijn inwoners van de Nederlanden, niet alleen van de huidige rompstaat Nederland.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2006, 20:21   #113
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius Bekijk bericht
Inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, een deel van de Nederlandse staat, zijn Vlamingen.

Dat stoort niet, als Vlaming is hij Nederlander.

Nederlanders zijn inwoners van de Nederlanden, niet alleen van de huidige rompstaat Nederland.
Doe maar, Tantist sleurt er zelfs de oer-walen bij die ook van vlaamse komaf zouden zijn
Oud 2 april 2006, 20:30   #114
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een onderdrukt volk, wat is dat voor een zever. Gelukkig,maar pech voor u, hebben niet alle Vlamingen op een dag beslist tegen de Franstaligen te zijn.
Ik ben niet als zodanig tegen Franstaligen, alleen is het mijn wens dat Vlamingen en Walen ieder hun eigen weg gaan.
Oud 2 april 2006, 20:36   #115
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Solidariteit is wel degelijk anderen uit de nood helpen en beweren dat Wallonië dit nooit aan Vlaanderen getoond heeft is belachelijk.
Geef eens één voorbeeld.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2006, 20:37   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Andersom echter.....
Oud 2 april 2006, 21:03   #117
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedoel je dit?

In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand. Dat de Vlamingen frans leren, was Rogier’s antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid. Zolang zij geen frans kennen geven wij geen frank. (dixit Charles Rogier, in het Franse St-Quentin geboren, die uit vaderlandsliefde België in 1830 in 't leven riep.)
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2006, 21:44   #118
Tantist

Standaard

Citaat:
Jij bent me er wel eentje om solidariteit met souvereniteit te verwarren.
Wat zei ik: "Ik zie solidariteit als een besef van verbondenheid en de wil daarnaar te reageren."

Wat zegt Van Dale er over: so·li·da·ri·teit (de ~ (v.))1 bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragenEn wat zegt Van Dale over soevereiniteit:
soe·ve·rei·ni·teit (de ~ (v.))1 hoogste staatsgezag2 omstandigheid dat een gezag, van geen ander gezag afhankelijk isMeer woorden moet ik daar niet aan vuil maken.

Citaat:
Ik hysterisch ?.
Welke bron zou ik belachelijk gemaakt hebben ?
Deze:

Citaat:
Was het soms niet diezelfde Juul die aantoonde dat 35 gedeeld door 7 gelijk is aan 14 ?.
Alle smileys ten spijt, maar daar heeft u zichzelf reeds gediskwalificeerd als bonafide discussiepartner...

Citaat:
Ik geloof ook dat het tussen ons nooit zal klikken. Jij verwijt me het steeds over geld te hebben terwijl jij het steeds over geld hebt.
Dat is het juist: ik heb het over niet-financiële solidariteit:

Citaat:
Of u kan de realiteit onder ogen zien, uw medevolksgenoten tot meer Bundestreue aanzetten en ECHTE solidariteit promoten: laat de Franstalige radiozenders de Vlaamse niet meer uit de lucht blazen, laat de villabewoners uit de Rand zich aanpassen, laat Brussel ook een aantal nachtvluchten dragen, laat er een MUG zijn die Nederlands kan in BHV, splitst BHV, probeer eindelijk die economie eens van de grond te krijgen, stop het subsidiecliëntelisme van de PS, laat die pogingen om Brussel uit de breiden, stop het pesten van de Vlamingen door de Raad van Europa erbij te halen, laat Waalse ministers ook eens investeren in Vlaanderen (knipoog naar Flahaut), stop met grendels en speciale meerderheden, plaats ook eens flitscamera's in Wallonië, straf ook eens uw onwerkwillige werklozen, streef niet naar pariteit in de senaat en schaf de pariteit in de regering af
Terwijl het JIJ bent die steeds weer over geld begint en steeds in dat rondje verder blijft gaan: dat van het asociale Vlaanderen, die de Waalse broeders etc etc etc....
Citaat:
Dat geldt voor iedereen.
Het is eerder bij sommige Vlamingen (waaronder u) dat de Belgische eenheid alleen maar om geld draait. Er wordt over niets anders gepraat dan "geldstromen" naar Wallonië, in Vlaanderen geïnde verkeersboetes die ten onrechte aan Wallonië uitbetaald worden enz... Men zou bijna denken dat Vlaanderen totaal leeggezogen word door Wallonië en dat julie ginds op water en droog brood zitten, arme sukkelaars toch.
Een beetje eerlijkheid is dus op zijn plaats

Citaat:
En dat uit de nood helpen, is dat louter financieel? Is de nood aan nachtrust van de Vlamingen niet deels op te lossen door Brussel ook wat vluchten te laten verwerken. Om WEER in dat rondje te draaien...

Trouwens, wat uw tweede opmerking betreft. Als reactie op de studies van Juul Hannes werd een studie aangekondigd van de UCL. Dat we daar niets meer van gehoord hebben, zegt imho genoeg. Maar Schaveiger weet het natuurlijk beter. Hij zal het hier even aantonen, dat er FINANCIELE solidariteit is geweest van Wallonië met Vlaanderen. Niet-financiële solidariteit, voorbeelden daarvan mogen ook altijd, maar ik vrees dat u dat concept niet snapt. Money money money.

Citaat:
Dat taalprobleem in Brussel (en in het ganse land) is een schande en ik heb al dikwijls genoeg duidelijk gemaakt dat tweetaligheid verplicht zou moeten zijn.
Ja, u tegen 4,5 miljoen andere Franstaligen. Het is een begin, maar wat u meent of claimt te menen is behoorlijk irrelevant. Ik hoop dat u dat inziet tegen het licht van die "schande".

Citaat:
Over welke overheidsopdrachten heb je het ?. Als je Flahaut noemt zal het waarschijnlijk over legermateriaal gaan.
Och ja, Flahaut die het ontwerp eventjes uitbesteed aan een bedrijf uit zijn kieskring. Dat Flahaut het al heeft mogen komen uitleggen voor de Kamer negeert u even (o.a. over de hoofdgeneesheer van het brandwondencentrum van Nederoverheembeek).

Maar niet alleen Flahaut hoor. Wat me nu direct te binnen schiet is Van Hool. Renault kreeg de voorkeur voor de Waalse transportmaatschappij (onderaannemer EMI ligt in Luxemburg en dat zou een aantal Waalse banen creëren), terwijl Van Hool sneller kon leveren en bovendien goedkoper.

Citaat:
Wel, kijk eens eventjes terug en vraag je af waarom Vlaanderen stelselmatig de Waalse wapenindustrie probeerde te saboteren. Misschien is dit wat je kan noemen "lik op stuk" krijgen.
Nou nou, weer zo een Waalse reactie. OK, ik begrijp dat Luik een lange historiek heeft van wapenproductie, tot lang voor België bestond. Het zij zo. U moet begrijpen dat Vlaanderen een uitermate pacifistische traditie heeft. Saboteren is meteen de beschuldiging die je krijgt. Als je raakt aan de glorieuze Waalse wapenindustrie, dan: tous les coups sont permis. Rechtvaardig jij nog andere dingen met zulke drogredeneringen?

Die wapenindustrie is trouwens een goede klant van de subsidiepolitiek van de PS. Flahaut (daar heb je hem weer) liet ze kosteloos de Belgische militaire terreinen gebruiken. Maar ook Sabca is een goed voorbeeld. Enz enz...

Citaat:
De burgerlijke lijm van dit land is het koningshuis. Zie maar wat Vlaanderen er mee aanvangt.
Nogal magertjes, niet? Moet een land samenblijven omwille van een paar parvenus, afstammend van een in Groot-Brittannië ongewilde verlopen Duitse edelman?

Citaat:
Ik hoef in geen cirkeltjes te lopen omdat ik geen oogkleppen draag zoals sommige Vlamingen.
U beseft niet dat u dat doet, en hoe...

Citaat:
De toekomst van België ligt niet in de handen van de Walen maar bij de Vlaamse ego-nationalisten.
Voila, we zijn WEER in dat cirkeltje: de asociale Vlamingen die het Waalse broedervolk etc etc... Als u nog lang in dat cirkeltje draait, raakt u nooit op weg naar Damascus, waar u de schellen van de ogen zullen vangen.

Citaat:
Bedankt voor het gedichtje, maar Alice had het heel waarschijnlijk aan haar eigen streekgenoten opgedragen.
Het pure, zuivere Waalse volk treft geen schuld, uiteraard... Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil. Als u en alle andere Franstaligen echt niet in eigen hart willen kijken, dan kijkt u binnenkort vanuit La République francaise naar de Republiek Vlaanderen. Have fun!
Oud 2 april 2006, 21:48   #119
Tantist

Standaard

Citaat:
Doe maar, Tantist sleurt er zelfs de oer-walen bij die ook van vlaamse komaf zouden zijn
Discussie is met u zinloos.

Misschien nog een parabel (al merk ik dat dit niet veel zin heeft) :

Nan-In, een Japanse meester, ontving eens een professor die meer wilde weten over zen. Nan-In bood hem thee aan. Hij goot de kop van de professor vol en bleef toen doorschenken. De professor zag dit aan en toen hij zich niet meer in kon houden, zei hij: "De kop is vol, er kan niet meer in!"
"Zoals deze kop," zei Nan-In, "bent u vol van uw eigen ideeën, vooroordelen en verwachtingen. Hoe kan ik u iets van zen laten zien als u niet eerst uw kop leeg maakt?"

Laatst gewijzigd door Tantist : 2 april 2006 om 22:12.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 10:33   #120
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Andersom echter.....
Het is in Vlaanderen dat men voor de splitsing van het land pleit, niet in Wallonië...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be