![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Minister-President
|
![]() Ik heb net op een internetforum (over prins filip) van de Waalse krant 'La Libre' aan het grasduinen geweest.
Er vallen me drie strekkingen op (naast het behoud van België of een onafhankelijk Wallonië) : 1. Samen gaan met Frankrijk. Hier viel me op dat op dit gegeven zéér veel tegenkanting op te tekenen viel : 'Walen zijn (op zo'n 20 jaar Franse bezetting na) nooit Fransen geweest, en we willen ook geen Fransen worden.' 2. Wallonië (opnieuw) bij de Nederlanden. 3. Brussel (mét Waals-Brabant) bij Vlaanderen, want zij voelen zich hélemaal geen Walen die bij een onafhankelijk Wallonië thuishoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 4 april 2006 om 21:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Fransen zijn geobsedeerd door het zuiver houden van hun taal, en dat zorgt natuurlijk voor problemen op wereldvlak.
Bv, elke chirurg op de wereld kan met eender welke collega praten, aangezien de anatomische termen allemaal Latijn zijn. De Fransen vallen hier door de mand, aangezien ze zo dom geweest zijn om die termen te vertalen naar het frans... |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Minister
|
![]() De homo sapiens sapiens komt voor in Europa vanaf zo’n 35.000 jaar geleden, welke taal zouden zei gesproken hebben? Nederlands of Frans?
![]() |
#205 |
Minister-President
|
![]() De wereldtaal is het Engels. Wel niet de grootste taal van 'native speakers', maar wel een taal waarmee je wereldwijd (vandaar wereldtaal) terechtkan. Ga je zelfs maar de grens van Frankrijk over, kan je met je Frans geen kant meer uit. (Ik heb het zelf geprobeerd in Spanje en Italie omdat ik geen Spaans, noch Italiaans ken. Ik werd respectievelijk verder geholpen in het Engels en het Duits.) (Ondertussen spreek ik al wel een aardig mondje Italiaans
![]() Ik hoor het tegenargument al komen : met NL kan je ook nergens terecht. Geen probleem. Ik ambieer dan ook niet dat het NL een wereldtaal is. En ik spreek dan ook van vloeiend tot minder vlot 5 talen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#207 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
|
![]() Citaat:
Het laatste gedeelte van uw zin is een duidelijk teken dat wat dat betreft de druiven zuur zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | ||
|
![]() Citaat:
Frans is een MINDERHEIDSTAAL binnen Belgie. U vertegenwoordigt slechts 1/3 deel van de bevolking; Frans is een MINDERHEIDSTAAL binnen Europa en verliest steeds meer terrein; Frans is een MINDERHEIDSTAAL in de wereld. En tanende. Citaat:
Maar u bent degene die zich hier vergist. Frans is een mooie taal en wordt ook als zodanig door mij en de meerderheid van de vlamingen gewaardeerd. De vlamingen hebben geinvesteerd in Belgie door de minderheidstaal te leren. Waar is die solidariteit vanuit Wallonie/Brussel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De labiliteit van Belgie is geheel te danken aan het beleid van haar francofone bestuurders. Ten tweede zou u zich eens moeten beseffen dat zo'n beetje alle negatieve publiciteit die Belgie pakweg de afgelopen 25 jaar in Europa heeft gehad zijn oorsprong vindt in Wallonie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Minister-President
|
![]() Ze zijn evenwaardig voor buitenstaanders maar niet voor de betrokkenen zelf.
![]() |
#213 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#214 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In de jaren 30 was Duitsland HET heimatland voor sommige vlamingen. Na WO2 is dat taboe geworden voor de je weet wel waarom en nu zijn ze plots Nederlanders. De druiven zijn niet zuur maar rot? 175 jaar geleden werdt de opstand uitgelokt door julie Willem, die ons economisch uitzoog, iedereen protestants wilde en eentalig Nederlands. De Walen namen dat niet voor economische en taal redenen. De Vlamingen wilden het niet om geloofsredenen. De Walen trokken opelijk ten aanval terwijl de Vlamingen op hun gat rond de preekstoel bleven zitten. Hier heb je een héél korte samenvatting van het waarom en het hoe.
![]() |
![]() |
#215 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. wanneer een A'dammer naar Friesland verhuisd, in welke taal krijgt hij zijn belastingsbrief ? Benieuwd op je antwoord.
![]() |
![]() |
#216 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De negatieve publiciteit van België is grotendeels te danken aan de extremisten die hier rondlopen, en waarvan de hoofdbrok zich in Vlaanderen bevind.
![]() |
![]() |
#217 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Talen zijn steeds evenwaardig, vanuit welk standpunt men het ook bekijkt.
![]() |
![]() |
#218 |
Minister-President
|
![]() Dan toch, en ik had nochtans op het Franzosisch gegokt.
![]() Tja, en voor de Neanderthaler was dat het Deutz -uiteraard-. ![]()
![]() |
#219 |
Minister-President
|
![]() Maar ze schijnen evenwaardiger voor diegene die ze spreken...
![]() |
#220 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Willem heeft niks uitgelokt. Het zijn franstalige heethoofden die de opstand uitgelokt hebben. 1. Louter omdat het NL -de taal van de meerderheid van de Belgen- op gelijke voet behandeld werd als het Frans. Het is nooit de bedoeling geweest het Frans te verbieden, noch te vervangen door het NL. 2. Economisch zou het Vlaanderen beter voor de wind gaan dan Wallonië. (Ik denk hierbij vooral an de Antwerpse haven en haar hinterland als handelsgebied). Maar hier hadden de Fransdollen geen of te weinig vat op. 3. Onder Willem was er godsdienstvrijheid. Om deze redenen trokken de franstaligen ten opstand. En dat de Vlamingen op 'hun gat bleven zitten' zoals jij het noemt heeft een aantal redenen : 1. de Vlaming heeft een pacifistische volksaard 2. het ging de Vlaming plots beter dan voorheen, zowel op economisch als op taalkundig vlak. 3. Op godsdienstvlak hoefden ze niks te vrezen. Maar omdat Willem al bijna even fransdol was als zijn franstalige landgenoten, is er na een poppenkastenoorlog in Brussel vrij snel overgegaan tot afstand van de 'Belgische' gebieden door Willem aan zijn Fransdolle Salon-guerilla. En toen is de miserie voor Vlaanderen pas écht begonnen. Het NL -de taal van de meerderheid van de bevolking !!- werd als bestuurstaal afgeschaft. En pas ver in de 20ste eeuw terug als betsuurstaal aangenomen. Het taalimperialisme van de Wallonen en haar regeerders spreidde zich stilaan maar zeker uit over Vlaanderen. Economisch werd het zwaartepunt verlegd naar Wallonië. De Vlaming heeft een zeer hoog tolerantiegehalte. Maar ook hieraan is een grens. Die grens is duidelijk bereikt na meer dan 175 jaar. Dit is een veel correctere samenvatting dan wat jij hierboven vertelt.
![]() |