![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, "het Boliviaans volk" bestaat niet - eender wie dat land bezit, heeft er recht op zolang het rechtmatig verkregen is. Racist ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is "rechtmatig verkregen"? Valt daar ook het omkopen van ambtenaren onder?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tot midden de jaren ’90 was Bolivia de eigenaar van zijn bodemrijkdommen, die ze samen met buitenlandse bedrijven exploiteerde. Via verscheidene royalty- en belastingsregelingen werden de winsten fifty-fifty verdeeld: de helft voor de bedrijven en de helft voor de Boliviaanse overheid. In 1995 privatiseerde Bolivia onder druk van de Wereldbank en het IMF de petroleum-industrie. Die privatisering zorgde ervoor dat het deel dat naar de Boliviaanse overheid daalde van 50% naar slechts 18%. In theorie moest de privatisering zorgen voor een stevige financiële boost. Bolivia zou dan maar 18% van de opbrengst meer krijgen,maar haar netto inkomen zou stijgen. Maar in de praktijk ging het net iets anders : ondanks dat er drie maal zoveel werd opgepompt, stegen de inkomsten voor Bolivia niet. De buitenlandse bedrijven verkochten een deel van de olie terug aan de Bolivianen, want dat zijn naast producenten natuurlijk ook zelf consumenten. Er werd niet verkocht aan een prijs die gebaseerd was op de lokale productiekost, maar aan een prijs die gebaseerd was op de wereldmarkt. Met ander woorden : Als de Bolivianen olie kochten afkomstig uit de Perzische Golf, betaalden ze er evenveel voor als de olie die onder hun voeten stroomde. Het Boliviaanse volk voelde zich bestolen. De Spaanse conquestadores werden vervangen door rijke petroleum bedrijven zoals Enron, Shell en British Petroleum. Het volk vroeg de politiek om de nationalisaties terug in te voeren. President Mesa kwam tussen twee vuren te staan. Aan de ene kant zijn eigen volk, aan de andere kant de buitenlandse bedrijven en de Wereldbank. Hij gaat op zoek naar een compromis en organiseert een referendum met vijf vragen. Eén van die vragen was : Stemt u in met het terugwinnen van het eigendom van de petroleum in Bolivië ?” 90% van het Boliviaanse volk antwoordde “ja”. President Mesa zoekt de bedrijven op om te onderhandelen over het mede-eigendom van Bolivia in de olie-industrie, maar zegt tegelijk tegen zijn volk dat de nationalisatie niet bespreekbaar is. Gevolg : het volk mort en komt op straat. Ondertussen worden waterkanonnen van het Amerikaanse leger overgevlogen om de menigte in bedwang te houden, een cadeautje van de Amerikaanse regering. Verkiezingen volgen. Democratie doet zijn ding. De rest van het verhaal is u bekend. Maar u hebt waarschijnlijk een andere Morales van het Verhales? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen.
![]() |
![]() |
#166 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik ben niet zielig, ik ben realist.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat heet 'rechtmatig verkregen'? Zowat gans noord amerika is 'rechtmatig verkregen' vanuit het standpunt van de westerling, terwijl de indiaan het concept van privaatbezit niet eens kende, laat staan sprak over 'rechtmatig verkregen'...
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie niet kon boeren, kon zijn land verkopen en in de stad gaan werken, of zo.
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit is een voorbarige conclusie op de rand van desinformatie. We zullen eens zien welk soort van compromis Morales afsluit met die ondernemingen, die hij nodig heeft, en nog veel meer buitenlandse investeerders. Het is louter een zaak van mamagement, niet van bezit of nationaliseren van de grondstoffen. En als je 't niet gelooft, zullen we over zes maand de zaak eens terug bekijken aan de hand van de concreet getroffen maatregelen. Dat van het leger erop afsturen, dat was een beetje overdone, een geste voor de kiezer, maar een vrij lege geste. Het ergste dat Morales kan overkomen, is dat de betrokken maatschappijen het voor bekeken houden en wegtrekken. Dan zal hij wel even anders gaan piepen. Maar geen nood: er komt wel een compromis uit de bus over het management en het hernegociëren daarvan, waarbij Morale wat meer centen uit de brand zal slepen voor Bolivië, , en alles bleef dan verder zoals het was... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar is de tijd dat ik dat ook zei? *zucht*
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar als de indianen het concept "privébezit" niet kennen, waarom moet de westerling hen dan dat idee opdringen? (en dan nog in de naam van de "vrijheid"?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vrijwillig samengaan tussen mensen, zal ik zeker niet veroordelen. In tegendeel, als 99,99% van de bevolking de helft van het inkomen wil afstaan aan een voor 99,99% van de bevolking gecreëerde Communistisch Partijbureau, dan kan ik dat enkel goedkeuren. De grens ligt tussen "vrijwillig zelf" en "dwangmatig bij anderen". Citaat:
Maar het is of kiezen tussen arts en chirurg, of kiezen voor een Council of Scholars, om het even Randiaans uit te drukken, die jouw beroep komt bepalen.
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je vergeet dat het eigendomsrecht heilig is voor ons, en dat je het schenden van dat eigendomsrecht niet kapitalistisch/liberaal/vrijzinnig kan bestempelen. Dat geldt eveneens voor het fabeltje van "kapitalistische derdewereldlanden". Géén ware liberaal kan goedkeuren dat mensen van hun land verdreven worden - daarom is de vrijheidsgedachte tegen kolonialisme (een daad die de VSA raar genoeg zelf afzworen - hoewel ze genoeg aan pseudo-kolonialisme deden en doen).
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door kaatd : 5 mei 2006 om 23:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik kan helemaal niet kritisch zijn als de multinationals informatie achterhouden. Als er niks wordt gezegd over de uitbuiting in de derde wereld, kan ik als 'kritische consument' daar ook geen rekening mee houden. En ik beschik niet over de middelen om zelf die informatie te vergaren. Consumentendemocratie is dus bullshit, net als de meeste liberale fabeltjes. En dan nog, met mijn karig loontje kan ik het niet permiteren om wat meer te betalen voor kwaliteit.
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
als ik niet snel een job vindt sterf ik van de honger, dus ik heb niet de luxe om te 'onderhandelen'.
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Noem je groepje dan Laboranten eh.
![]() |
![]() |
#180 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
"Prompt stuurt Morales het leger" U mag dan wel in de wolken zijn over de meerinkomsten voor uw arme bevolking. Mocht de staten in kwestie wat minder geld uitgeven aan defensie, uw verpauperde bevolking hield er ook wat meer aan over. Ik ben het er wel mee eens dat die landen zich te veel laten doen door de VSA en internationale bedrijven... maarrrrrr... schuldige daarvan is te zoeken in dat land zelf. Zolang ze er niet in slagen een deftig bestuur uit te bouwen ipv een kleine kliek die zichzelf verrijkt op kosten van de bevolking zie ik niet meteen heil in dit soort pseudo-nationaliseringsprocessen. Het is alsof Mobutu een bedrijf van Barco zou aanslaan onder het mom van 'de bevolking moet meer welvaart zien'. En het eerste dat Mobutu met het gestolen (legaal gestolen: belastingen) geld doet is, behalve ongetwijfeld wat paleizen opkalefateren, is eens fiks investeren in het leger. En dan danst u van dolle pret onbeheerst in het rond... ik heb zo mijn bedenkingen. |
||
![]() |
![]() |