![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ken behoorlijk wat 'gematigde' christenen die niet eens weten hoe de binnenkant van een kerk eruitziet. Ze geloven evenwel nog in God. What's the difference? Het hangt er maar vanaf wat je verstaat onder 'gematigd'.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 juni 2006 om 06:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor katholieken stond de bijbel zelfs op de index van de verboden boeken tot eind jaren zestig van vorige eeuw. Het zijn de protestanten die de bijbel een veel grotere belangrijkheid toekennen, niet de katholieken.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is de bijbel geen geschiedenisboek van "de mensheid". Maar je kan wel stellen dat het een kroniek is van de geschiedenis van "het joodse volk" of de belevenissen van de nazaten van Abraham indien je wil.
Wat ik me echter afvraag is waar we naartoe gaan, indien mensen die per definitie in het scheppingsverhaal willen geloven, tevens de studies biologie gaan volgen en later voor de multiculturele klas gaan staan. Welke overtuiging gaan onze kinderen dan meekrijgen? Hoe kan je als leerkracht op een duidelijke manier wetenschap doorgeven, terwijl je zelf overtuigd bent van het tegendeel? En dat terwijl de helft van je klas eveneens overtuigd is van het tegendeel? Wie geraakt er dan in de verdrukking? Degenen die in die wetenschappelijke "sprookjes" willen geloven? Of degenen die de waarheid in pacht hebben en samen met de leraar wel beter weten waar het over gaat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tja, mijn leerkracht biologie zei zelf ook wel geïnteresseerd te zijn voor ID. Ik vind niet dat hij dat dat in de les biologie over de evolutietheorie moet zeggen, dat lijkt mij leerlingen enkel aan te zetten om ID zelf misschien toch ook serieus te nemen.
Circe, ik denk nu niet dat er nog zoveel creationisten zijn in Vlaanderen (toch zeker niet vanuit chistelijke hoek, denk ik, misschien wel meer vanuit de islamitische hoek), laat staan biologie gaan studeren. Of vergis ik mij? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanuit christelijke hoek denk ik evenmin dat er hier nog creationisten rondlopen zoals in de bible belt.
Vanuit islamitische hoek natuurlijk wel. Vraag is natuurlijk hoeveel moslims er dan biologie willen volgen vanuit het verderfelijke ongelovigen-standpunt. Maar de mogelijkheid kan moeilijk uitgesloten worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als je zeewater bestraalt met sterrenlicht, en een paar miljoen jaar wacht
dan komt het zeewater tot leven. Dat is de evolutietheorie in één zin. Klinkt het niet sprookjesachtig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Het is echt wel meer dan dat. Over het precieze ontstaan van het leven op aarde heerst trouwens nog veel onduidelijkheid. Er zijn wel veel hoopgevende elementen alleen valt nog niet alles met elkaar te rijmen en zijn er nog niet genoeg elementen om de hele puzzel te vormen.
Maar ja, het is natuurlijk op een bepaalde manier wel moeilijk te vatten dat er ooit uit niet-levende materie, een levend 'wezen' is voortgekomen, alhoewel ik denk dat we ons daar ook een beetje op verkijken. Die eerste levensvormen zijn natuurlijk wel zeer spectaculair maar au fond stellen ze als levende 'wezens' nog niet veel voor, als je dan bedenkt dat er miljarden over zijn gegaan om tot de mens en alle andere organismen te komen, vind ik het al veel minder verbazend. Dat iemand [SIZE=1](wie in godsnaam)[/SIZE] de aarde zo met al haar flora en fauna geschapen zou hebben, lijkt mij veel sprookjeachtiger. Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 3 juni 2006 om 11:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
(was een van de argumenten van intelligent design aanhangers tegen de evolutie-theorie niet dat het allemaal té snel zou zijn geëvolueerd, zo snel dat er wel inmenging van hogeraf moet zijn geweest)
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik durf katholieken en Christenen wel een verwarren. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
De twee grote concepten van ID zijn blijkbaar "onherleidbare complexiteit en specifieke complexiteit". Ik kan niet echt meteen zeggen of hetgeen u zegt daarmee valt te linken. Hun punt lijkt mij vooral dat het leven te 'ontworpen' lijkt om niet ontworpen te zijn. Zij erkennen wel min of meer een vorm van 'evolutie' maar niet de processen erachter (mutaties en (natuurlijke en seksuele) selectie) want zij zien in 'de evolutie' de hand van een ontwerper, iemand die het hele proces in goede banen leidt. Zo zie en begrijp ik het alleszinst. Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 3 juni 2006 om 11:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
"fundamental claim of intelligent design is that "there are natural systems that cannot be adequately explained in terms of undirected natural forces and that exhibit features which in any other circumstance we would attribute to intelligence." http://en.wikipedia.org/wiki/Intelli...ign_in_summary
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill Laatst gewijzigd door Twanne : 3 juni 2006 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat ik niet begrijp bij de creationisten is hoe zij vroegere - ondertussen uitgestorven soorten - verklaren.
Is hun Schepper nog constant aan het scheppen? Of heeft hij eerst proefproject gemaakt met de dino's? En waarom is hij dan nu gestopt met scheppen? Op pensioen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ok het is meer dan dat, maar als je het in 1 zin samenvat dan is het dat.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het meest verklarende model over het ontstaan van het leven is de volgende: Cellen zijn moleculen die door toeval aan elkaar zijn vastgeklonken en zich tot leven hebben ontwikkeld (proces van miljoenen jaren). Maw: onder bepaalde omstandigheden en in een bepaalde atmosfeerd zal er op een gegeven moment altijd leven ontstaan en evolueren. Geen schepper voor nodig
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 3 juni 2006 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de katholieke Kerk is de bijbel weldegelijk heel belangrijk. Het is immers een van de bronnen van de geloofsleer. In de RKK wordt de tweeledigheid benadrukt: bijbel en traditie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De relativietstheorie is ook nog steeds een theorie. Maar vele waarnemingen de afgelopen eeuw bevestigen de juistheid ervan. Wat nog steeds niet wegneemt dat het een hypothese blijft. Maar ook onbewezen hypotheses kunnen aanvaard worden, indien bepaalde (empirisch vastgestelde) waarnemingen de juistheid ervan niet weerleggen.
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |