Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Financiële steun bij abortus afschaffen?
Ja, dat lijkt een goed en ethisch verantwoord maatschappelijk compromis 21 26,25%
Ja, zonder meer (andere redenen) 9 11,25%
Ik kan daar moeilijk over oordelen 7 8,75%
Neen, zonder meer (andere redenen) 18 22,50%
Neen, dat lijkt me geen goed of ethisch verantwoord maatschappelijk compromis 23 28,75%
Ander antwoord 2 2,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2006, 13:57   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
allemaal ethisch gezwam waar we in de praktijk niks mee zijn. De strijd tegen de tienerzwangerschappen is veel belangrijker dan het recht van iemand om geen abortus mee te willen financieren.

voor diegenen die zich aan deze financiering perse willen onttrekken bestaat er bovendien ook nog steeds de optie op te gaan doppen of van het leefloon te gaan leven. dan betaal je geen belastingen meer. wat ook nog altijd kan is emigreren naar een land waar abortus nog altijd illegaal is en daar belastingen gaan betalen om het vervolgen van mensen die tieners aborteren uit idealisme te financieren .

dit voorstel van je is schandelijk lombas

en nogmaals zeer onhumanistisch
Ik zie je punt niet. Jonge meisjes die zwanger worden, dragen daar een verantwoordelijkheid voor: als ze het kind krijgen, moeten ze er voor zorgen (voogdijschap) of staan ze het af (adoptie); wensen ze het kind niet te krijgen, dan betalen ze de som voor hun verantwoordelijkheid.

Je doet precies of niemand gaat dat nu nog kunnen opbrengen. Ik vertrouw echter dat een fonds zulke probleemgevallen ondersteunt (er is in het verleden actie genoeg geweest) en dat ook diegenen die zwanger zijn daar een verantwoordelijkheid in hebben, of dat er een som geld voor geleend moet worden. Nogmaals, je hebt geen recht op abortus. In die zin kan je onbeperkte abortussen laten uitvoeren omdat je bijvoorbeeld tegen anticonceptie bent of het weigert te gebruiken.

Een last leggen op een gemeenschap voor dit soort van intieme besluiten is onder geen beding verantwoord. En nogmaals: ik ben geen moderne humanist, ik hang de principes van het ware humanisme aan.

Laatst gewijzigd door lombas : 13 juni 2006 om 13:58.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 13:58   #22
Amrod
Burger

Amrod's schermafbeelding

Standaard

Abortus is en blijft moord, daarom ben ik er in principe tegen. Er zijn inderdaad uitzonderingsgevallen (hier al eerder aangehaald) waar ik me in kan vinden. Terugbetaling van abortus gaat echter ietsje te ver naar mijn bescheiden mening. Ik zou het niet onmiddelijk 'promoten' willen noemen, maar de drempel om een onschuldig leven te beëindigen wordt op deze manier serieus verlaagd.
Zijn er eigenlijk cijfers over het aantal abortussen in België/Vlaanderen en de redenen waarom?
Amrod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 13:58   #23
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik hoop dat jij in je volgend leven als kind van een veertienjarige moeder zonder enig uitzicht in een land waar abortus verboden is geboren zult worden .
Ja, en? Uw punt?
Weet ge wat je doet? Moord héél de derde wereldbevolking uit want die hebben toch geen uitzicht op een betere toekomst!

En dit is niet bij de haren getrokken, dit is pure consquentie!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 14:01   #24
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion Bekijk bericht
Ja, en? Uw punt?
Weet ge wat je doet? Moord héél de derde wereldbevolking uit want die hebben toch geen uitzicht op een betere toekomst!

En dit is niet bij de haren getrokken, dit is pure consquentie!
een van de reden dat ik voor abortus ben ( niet de hoofdreden ) is idd ook de strijd tegen de overbevolking die hoofdoorzaak nr 1 is van wereldwijde armoede.

ik vind anders ook dat abortus moord is maar abortus verbieden is nog eens veel wreder. Door een soepele wetgeving en gratis abortus zal het zo zijn dat abortus als ze plaats vind zo vroeg mogelijk zal plaatsvinden. En dat abortus zo vroeg mogelijk gebeurt en niet pas na enkele maanden als de foetus al helemaal gevormd is dat vind ik wel belangrijk.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 14:04   #25

Standaard

de beste manier om abortus zo vroeg mogelijk te laten plaatsvinden is trouwens een spiraaltje. een spiraal verhindert immers niet de bevruchting maar wel de innesteling van het bevruchte eitje in de baarmoeder.

gratis spiralen dus !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 13 juni 2006, 14:04   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amrod Bekijk bericht
Abortus is en blijft moord, daarom ben ik er in principe tegen. Er zijn inderdaad uitzonderingsgevallen (hier al eerder aangehaald) waar ik me in kan vinden. Terugbetaling van abortus gaat echter ietsje te ver naar mijn bescheiden mening. Ik zou het niet onmiddelijk 'promoten' willen noemen, maar de drempel om een onschuldig leven te beëindigen wordt op deze manier serieus verlaagd.
Zijn er eigenlijk cijfers over het aantal abortussen in België/Vlaanderen en de redenen waarom?
Het aantal abortussen per jaar ligt rondomrond de 15 000.

Daarvan houdt 5% verband met gevaar voor gezondheid van moeder of kind (1993: 4%); 12% met het te jong voelen; 2,5% met het te oud voelen; 8% met de studies; 4% wegens alleenstaande; 14% met geen kinderwens; 11% met voltooid gezin; 15% met financiële redenen; 24% met relationele redenen; 0,3% met verkrachting of incest en 3% met politiek vluchteling (?).
Oud 13 juni 2006, 14:08   #27
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik hoop dat jij in je volgend leven niet als kind van een veertienjarige moeder zonder enig uitzicht in een land waar abortus verboden is geboren zult worden.
Ja, maar dat is iets anders dan een 30jarige die gevangen zit in een nepcarrière. "Nu abortus, want we willen eerst nog 2 jaar wachten". Dat is wel bijna moord. Volledige arrogantie. Maar niemand verbied je dat natuurlijk.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 14:11   #28

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ja, maar dat is iets anders dan een 30jarige die gevangen zit in een nepcarrière. "Nu abortus, want we willen eerst nog 2 jaar wachten". Dat is wel bijna moord. Volledige arrogantie. Maar niemand verbied je dat natuurlijk.
wel en wat bvb met een vrouw uit een kansarm gezin die al drie kinderen heeft grootgebracht en dus wel aan rust toe is en per ongeluk zwanger is geraakt ?

als het niet gratis is dan heeft een rijke vrouw het privilege om rust te nemen

een arme niet
Oud 13 juni 2006, 14:13   #29
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
...24% met relationele redenen; 0,3% met verkrachting of incest ...
Die twee getallen lopen in elkaar over. 0,3% wil zeggen dat weinig mensen dat willen toegeven als reden. De meeste verkrachtingen worden niet aangegeven uit schaamte en bij abortus soms wordt daar dan "relationeel" op geplakt. Compleet irrationeel, maar begrijpelijk als psychologisch slachtoffer.
leve de manmanman club
Oud 13 juni 2006, 14:16   #30
Steben

Standaard

Citaat:

een arme niet
er is theorie en praktijk. Je focust deels terecht op de praktijk.
Maar theoretisch vindt ik dat die rijke, welstellende vrouw alle middelen had om niet zwanger te worden, tenzij ze verkracht is. Maw woorden: ze heeft in mijn visie niet een grote argumentatie tot abortus. Per slot van rekening heeft het komende kind alle kansen bij zo een mama, he?

Armoede heeft dus voor mij een grotere overtuigingskracht om abortus te verkrijgen dan rijkdom. Het kind heeft minder kansen en de ouders hebben minder middelen tot "planning", alhoewel ik dat woord verafschuw.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 juni 2006 om 14:19.
Oud 13 juni 2006, 14:18   #31
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Citaat:
wel en wat bvb met een vrouw uit een kansarm gezin die al drie kinderen heeft grootgebracht en dus wel aan rust toe is en per ongeluk zwanger is geraakt ?

een arme niet
Een kind maakt u geestelijk rijker...
Oud 13 juni 2006, 14:18   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Die twee getallen lopen in elkaar over. 0,3% wil zeggen dat weinig mensen dat willen toegeven als reden. De meeste verkrachtingen worden niet aangegeven uit schaamte en bij abortus soms wordt daar dan "relationeel" op geplakt. Compleet irrationeel, maar begrijpelijk als psychologisch slachtoffer.
Die 0,3 is anders redelijk realistisch. Er zijn gemiddeld 5000 zedenfeiten per jaar, het is zeer niet overdreven dat slechts ongeveer 1 op 20 daarvan resulteert in een abortus.
Oud 13 juni 2006, 14:20   #33
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Die 0,3 is anders redelijk realistisch. Er zijn gemiddeld 5000 zedenfeiten per jaar, het is zeer niet overdreven dat slechts ongeveer 1 op 20 daarvan resulteert in een abortus.
Die 5000 is dus al reeds een gefilterd getal, lombas. Verkrachting binnen een relatie bestaat zogezegd niet zeker?
leve de manmanman club
Oud 13 juni 2006, 14:22   #34
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Het abortusdebat beschouw ik als een van de meest glibberige discussie-materies aller tijden.
Zowel pro- als contra lijken me goedklinkende argumenten te hebben.
Ik kan er geen standpunt over innemen.
Ik ben blij dat ik een vent ben.
Oud 13 juni 2006, 14:22   #35

Standaard

wat me opvalt is dat hier vooral mannen aan het discussieren zijn over het recht op heerschappij van de vrouw over haar buik.

dit kan je mss eens doen nadenken

kan wel zijn dat je het enkel kan openen door het eerst op te slaan en dan pas te openen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 juni 2006 om 14:23.
Oud 13 juni 2006, 14:23   #36
Steben

Standaard

Citaat:
Een kind maakt u geestelijk rijker...
Voor echte armoedegevallen klopt dit volgens mij niet hoor. Een welstellend persoon is in mijn ogen nu eenmaal verantwoordelijker (meer middelen, meer controle) als er iets onverwacht gebeurt dan een kansarm persoon.
leve de manmanman club
Oud 13 juni 2006, 14:25   #37
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zowel pro- als contra lijken me goedklinkende argumenten te hebben.
Ik kan er geen standpunt over innemen.
Ik ben blij dat ik een vent ben.
Inderdaad, lijken mij zeer terechte opmerkingen.
Maar toch blijf ik bij mijn theorie omtrent 15-jarig arm alleenstaand meisje <-> gelukkig getrouwd koppel dat nog een jaartje wou wachten (horresco referens) .
leve de manmanman club
Oud 13 juni 2006, 14:36   #38
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Denk eens 2 minuten langer na...waar eindigt het als je het afschaft?
Veel kindjes worden geboren bvb bij vrouwen die financieel de pil etc niet kunnen betalen, en worden aan hun lot overgelaten. Elke maand naar het WPC is goedkoper dan de pil of condooms.
Ik ben zelf 1X in het Willy Peer Centrum (abortuskliniek) geweest en ben terug buiten gewandeld. Wat ik daar zag/hoorde slaat gewoon werkelijk alles. Vrouwen die bijna abonnement hebben daar. Hoertjes, tieners enzovoort komen daar effectief elke maand, bijna als kind aan huis.
Een abortus daar kost je welgeteld 3€ en 7 klevertjes voor de mutualiteit. En dan kan je nog zonder probleem terecht in Nederland en kost het u 400€ als je al langer dan 15 weken zwanger bent.
Ik geef Kobaf dik gelijk in het feit dat ze anticonceptie beter goedkoper en/of zelfs gratis zouden maken. Hopen kinderen die beter af zouden zijn dan.
Voor mij kan abortus niet, enkel in bepaalde situaties, maar ik vind het tegenwoordig al te makkelijk om er zich onderuit te maken als je zwanger wordt. En in de gevallen dat het medisch verantwoord is, moeten ze het inderdaad terugbetalen. Er ligt toch ook een groot stuk verantwoordelijk bij de mensen zelf.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 14:41   #39
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Denk eens 2 minuten langer na...waar eindigt het als je het afschaft?
Veel kindjes worden geboren bvb bij vrouwen die financieel de pil etc niet kunnen betalen, en worden aan hun lot overgelaten. Elke maand naar het WPC is goedkoper dan de pil of condooms.
Ik ben zelf 1X in het Willy Peer Centrum (abortuskliniek) geweest en ben terug buiten gewandeld. Wat ik daar zag/hoorde slaat gewoon werkelijk alles. Vrouwen die bijna abonnement hebben daar. Hoertjes, tieners enzovoort komen daar effectief elke maand, bijna als kind aan huis.
Een abortus daar kost je welgeteld 3€ en 7 klevertjes voor de mutualiteit. En dan kan je nog zonder probleem terecht in Nederland en kost het u 400€ als je al langer dan 15 weken zwanger bent.
Ik geef Kobaf dik gelijk in het feit dat ze anticonceptie beter goedkoper en/of zelfs gratis zouden maken. Hopen kinderen die beter af zouden zijn dan.
Voor mij kan abortus niet, enkel in bepaalde situaties, maar ik vind het tegenwoordig al te makkelijk om er zich onderuit te maken als je zwanger wordt. En in de gevallen dat het medisch verantwoord is, moeten ze het inderdaad terugbetalen. Er ligt toch ook een groot stuk verantwoordelijk bij de mensen zelf.
Ik denk dat de meeste vrouwen hetzelfde denken zoals u. Al is het maar instinctief! Vele vrouwen die een abortus hebben laten uitvoeren zijn daarna in een depressie beland. Als man kunnen wij dat misschien niet begrijpen maar het is ergens een logische en zelfs hormonale reactie.
Oud 13 juni 2006, 14:44   #40

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de meeste vrouwen hetzelfde denken zoals u. Al is het maar instinctief! Vele vrouwen die een abortus hebben laten uitvoeren zijn daarna in een depressie beland. Als man kunnen wij dat misschien niet begrijpen maar het is ergens een logische en zelfs hormonale reactie.
waaruit je dan weer kan afleiden dat een vrouw een abortus echt niet zomaar voor de lol gaat doen he doch enkel uit pure noodzaak.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be