![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | ||||||
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Kijk, ik ben niet zo'n specialist in "geweld", dus laat ons dit eens iets grondiger uitbenen...
Citaat:
Hoe kom je ertoe dat het libertarisme geweld zou legitimeren, met uitzondering van ... Ik lees continu het omgekeerde. Heb je daar één of andere gezaghebbende tekst over of zo? Citaat:
Ja, de libertarische uitgangspunten heb ik bestudeerd. Maar ik "val" niet over één tekstje. Laten we terug bij de les komen... Psychisch geweld: een voorbeeldje -- bedrog / misleiding worden ook gezien als "geweld". Het aantasten van de psychische integriteit van de persoon wordt ook als "geweld" aanzien. Het libertarisme beperkt z'n visie op het individu niet tot z'n loutere fysieke component. Of dacht jij van wel soms? Geef eens een voorbeeldje van "structureel geweld" of van "cultureel geweld" ? Da's me niet meteen duidelijk. (ik ben niet zo'n geweldfilosoof, vandaar...) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Is het libertarisme "geweldloos"? Nee. Moedigt / spoort het geweld aan? Allerminst. Maakt het dus deel uit van wat jij noemt "de geweldcultuur"? Dat hangt af van wat jij onder "geweldcultuur" verstaat. Zoals de kaarten nu liggen, moet jij 99% van de wereldcultuur tot "de geweldcultuur" rekenen.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
Daarna daal je terug af in de grot, en probeer je ons te overtuigen van de intrinsieke waarde, maar wij lachen je uit en uiteindelijk word je vermoord ook al had je gelijk. Een benijdenswaardig lot, mijn beste.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
De intrinsieke waarde zit blijkbaar alleen tussen jouw oren.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#324 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
|
![]() De studie van het degoutanste partijprogramma ooit, dat van de Libertarische Partij, met bv de vrije wapendracht, toont voldoende mijn punt. Ook in de USA zijn vele libertariërs gunactivisten.
De rest is een kwestie van elementaire logica, niet echt een libertarische kwaliteit. En daarmee zie je in dat absolute zelfbeschikking strijdig is met de keuze voor verlies/verliesstrategiën. En dus is het principe van de absolute zelfbeschikking een foutief principe, in de eerste plaats omwille van het adjectief "absolute".
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Vrije wapendracht... Ben ik ook niet zo'n fan van (je kan argumenteren dat dit tot teveel ongevallen zou kunnen leiden). Wapenbezit (gereguleerd voor wat veiligheidsvoorschriften betreft) daarentegen, is in mijn ogen idd. een fundamenteel recht. Trouwens, die verlies / verlies -strategieën... hoe ga je daarin concreet reguleren, beste vriend? Hoe efficiënt gaat je "beleid" op dat punt dan wel zijn? Of blijft het bij "resoluties" en vaag pseudo-ethisch gewauwel? (niet dat we zoiets niet gewoon zijn hoor...) Alleen maar eens zien hoe scherp dat "mes der logica" is dat je zo gretig tracht te hanteren.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Overigens wacht ik ook vol ongeduld op een ethica die intrinsieke waarde, de fundamentele irrationaliteit van mensen, het antigeweldprincipe én overheidscontrole (door irrationele ambtenaren? Hm...) op zowat alles en nog wat kan combineren.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
|
![]() In dit artikel, niet van mijn hand, tegen libertariërs, vind je wel gelijklopende argumenten. Nochtans is dit geen socialistische bron.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) |
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
|
![]() Citaat:
Je argument, dat ik dikwijls hoor terugkomen, in de zin van "socialisme is nog erger", of , "nu is er ook armoede", is het "tu quoque" argument, welk een drogreden is. De redenerig is duidelijk: zelfbeschikking kan(mag) niet absoluut zijn, want dan kom je in contradictie met het anti-agressie principe, omwille van het bestaan van verlies/verliesstrategieën. Druggebruik kan ook gezien worden als zulk een verlies/verlies strategie. Dus kan libertarisme in de prullenmand. Wat we dus nodig hebben is: 1. niet de afwezigheid van een slechte overheid, maar wel de aanwezigheid van een goede overheid, 2. geen negatieve vrijheid, maar positieve verantwoordelijkheidszin, het ontwikkelen van de morele afweging: dit is een culturele aangelegenheid; dus bewuste zelfbeperking waarbij iets goed is, omdat het goede eigenschappen heeft en niet louter omdat het een gevolg is van een negatief-vrije keuze (= absolute zelfbeschikking) Verlies/verliesstrategiën zijn niet noodzakelijk slecht, het is de verantwoordelijke overweging die daarover een standpunt inneemt.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 22 juni 2006 om 20:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
Kort samengevat maakt de heer Verhofstadt zich een klein beetje schuldig aan wat jij ons hier de hele tijd verwijt: non sequiturs, syllogismen, drogredeneringen en pertinente onjuistheden.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
Je veronderstelt een perfect rationele mens!
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Enfin, ik zei 'Goed', maar ik bedoel uiteraard 'Niet goed', want ik ga absoluut niet akkoord met wat je schrijft. As usual.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
|
![]() Citaat:
Stel dat je met een boot op een mistige rivier vaart en je ontwaart een rots in de verte. Je kan zeggen: ik zie ze niet goed, dus barst ik trek het me niet aan: met het risico dat je er recht op vaart. De mist maakt dat je geen precies beeld hebt van de rots. Omdat je weet dat het een rots is, wil je die ontwijken, maar omwille van de mist moet je het stellen met vaagheden: dat is de condition humaine. Door de aanhoudende inspanning om de vage indicaties toch te interpreteren enerzijdse en door het wonder van positieve interactie, door samenwerking (de kreupele en de blinde) kan je wel je kansen optimaal maken, en de rots ontwijken, precieze garanties echter zijn er niet. Niet het schreeuwen over negatieve vrijheid, wel het ontwikkelen van positieve vaardigheden (interpreteren, samenwerken, zelfbeperking), openen een kier op een goede vaart op die rivier.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat er nu ook armoede is, is geen tu quoque-argument. Indien de armoede in een libertarische samenleving (id est in afwezigheid van stapels overheidsinterventie) niet hoger is dan in de huidige samenleving, moeten we overgaan tot het geleidelijk afbouwen van die overheidsinterventie (waarbij we het scheermes van Occam combineren met het piecemeal-engineering-principe van Popper). Er is geen reden om een gigantische bureaucratie op te zetten en dan vast te stellen dat de armoede nog steeds even groot is. Is dat een tu quoque-argumentatie? Neen; maar een toename van de bureaucratie die geen positieve impact heeft is nutteloos. Citaat:
Citaat:
Een monopolie op geweld! Jazeker, de hele idee van een vrijwillige staat druist in tegen eeuwen geschiedenis - en ik ken je, jij wil koste wat het kost vermijden de werkelijkheid te ontkennen hé - en het loutere bestaan van belastingen is een vorm van geweld. (Wie dit niet gelooft mag gerust proberen ze niet te betalen; om nadien lijdzaam toe te zien hoe de arm der wet, vermomd als deurwaarder en politie, de woning binnenvalt op zoek naar dingen van enige waarde). Met andere woorden: het concept 'overheid' in de zin van een organisatie met rechtbanken, politie, leger, belastingen... is helemaal niet verenigbaar met het principe van geweldloosheid. Als 'zelfbeschikking' volgens jou al contradictorisch is met geweldloosheid, zelfs indien zelfbeschikking geen geweld impliceert, dan moet een organisatie die slechts gestoeld is op geweld toch ook wel een klein beetje onverzoenbaar zijn met geweldloosheid, niewaar. "Goed" en "Slecht" zijn overigens morele categorieën. Die moeten ergens op gebaseerd zijn. Een 'goede' overheid of een 'slechte' overheid is afhankelijk van een waarde-oordeel. Wat bedoel je dus met een 'goede' overheid? Nagenoeg iedereen is het er over eens dat er een 'goede' overheid nodig is. Alleen verschilt de NSDAP hierover enigszins van mening met de christen-democraten, de sociaal-democraten, de communisten, de libertariërs enzoverder. Niemand pleit voor een slechte overheid; elk pleit voor een overheid die volgens de eigen waarde-schaal 'goed' is. Stellen dat er een goede overheid moet zijn is dan ook een zinloze uitspraak. Eerder is de vraag wat je onder 'goed' verstaat. Je weet wat de libertariërs eronder verstaan: een overheid die het recht op leven, vrijheid en eigendom van de burgers beschermt tegen interne (misdaad) en externe (andere staten) aantasting. Dus ja, ik ga akkoord: er is een goede overheid nodig. Eén die leven, vrijheid en eigendomsrechten beschermt, zich voor het overige niet moeit met de economie en de samenleving en het adagio huldigt: "Laissez faire, laissez passer". Wat mij betreft hoort vrije migratie daar ook bij, bijvoorbeeld. Citaat:
Wanneer hebben mensen 'de morele afweging' voldoende ontwikkeld? Libertariërs hebben dat blijkbaar nog onvoldoende, die morele afweging, we zijn aanhangers van een geweldcultuur, kun je nagaan. Moeten mensen dan geen examen afleggen om te controleren of hun morele afweging overeenstemt met de 'cultuur', want ja, moraal is een culturele aangelegenheid? Wat als iedereen in die cultuur - ha, nog zo'n leuke - vindt dat gratis basisonderwijs geen fundamenteel mensenrecht behoort te zijn? Zijn mensen dan in staat om aan bewuste zelfbeperking te doen? Veronderstelt dat niet een klein beetje véél meer dan de libertariërs veronderstellen? Het veronderstelt niet alleen het respecteren van andermans leven, vrijheid en eigendom (al bij al redelijk eenvoudige concepten), het veronderstelt kennis van positieve verantwoordelijkheid (WTF?) en, beter nog, het veronderstelt dat het individu kennis heeft van wat de goede, intrinsieke eigenschappen zijn van een handeling? Wanneer heeft iets 'goede' eigenschappen? Mogen we dat zelf invullen, naargelang onze morele afweging? Of is het een culturele aangelegenheid? Of zijn er ook intrinsieke waarden die we niet kunnen ter discussie stellen waar dat in vastgelegd is? Citaat:
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
Uiteraard is het nogal zinloos om zaken die we omschrijven met 'is' te vergelijken met zaken die we vergelijken met 'ought to be'. Een rots is onderworpen aan een simpele logische test: ze bestaat, of ze bestaat niet. [SIZE=1](Geen kwantumfysische new-agetoestanden hier, die laten we over aan Dies)[/SIZE] Goed, nu ik er aan denk, je intrinsieke waarde in het economische vlak. Ik kan een 'is'-uitspraak doen over die intrinsieke waarde (voor zover ze gebruikt wordt als positief-wetenschappelijk concept, als gedachtenconstructie om de werkelijkheid voor te stellen, en niet als moreel of ethisch principe), zoals: Ze bestaat niet. En ik kan ook een 'is'-uitspraak doen over subjectieve waarde (weer in de praxeologische zin), zoals: Subjectieve waarde is een noodzakelijke hypothese om het menselijke rationele handelen te verklaren. De arbeidswaardetheorieën, van Aristoteles over Smith en Ricardo via Marx langs Van Rossem tot bij Black Cat, zijn uiteindelijk overbodige hypotheses gebleken. Immers: als één voorwerp slechts één waarde heeft, kan men niet verklaren waarom twee mensen zouden overgaan tot ruil. Indien de beide goederen in de ruil dezelfde waarde hebben, doen ze iets nutteloos; indien één van de goederen een hogere intrinsieke waarde heeft, is één iemand wel ontzettend dom dat hij de ruil aangaat. Als een doos melk één euro waard is, waarom zou ik dan bereid zijn één euro af te staan aan de verkoper, die bereid is één doos melk af te staan in ruil voor één euro? Dat slaat simpelweg nergens op als we de 'intrinsieke' waarde als verklarende factor willen inschakelen. De enige mogelijke verklaring is dan, dat de verkoper en ikzelf een verschillende, jazelfs een volstrekt omgekeerde opvatting hebben over de waarde van de melk en de euro. Ik acht de doos melk waardevoller; de verkoper acht de euro waardevoller. Hierdoor zijn we beiden bereid om tot ruil over te gaan: de verkoper is bereid een doos melk af te staan, ik ben bereid een euro af te staan. Het praxeologische concept van de subjectieve waarde heeft uiteraard geen uitstaans met ethische of morele zaken. Het is minstens denkbaar dat er een universeel geldende ethiek bestaat, met universeel geldende waarden; dan nog zouden we de praxeologische theorie van de subjectieve waarde-oordelen kunnen gebruiken, meer zelfs, ze zou misschien nog steeds even noodzakelijk zijn. De ethische/morele invulling van het woord "waarde" (zoals: gelijkheid, vrijheid, broederlijkheid, naastenliefde, altruïsme, geweldloosheid) heeft namelijk helemaal niets te maken met de praxeologische hypothese, het concept, van de subjectieve waarde. De ethisch/morele term "waarde" heeft evenveel uitstaans met zijn praxeologische naamgenoot, als de 'categorische imperatief' van Kant te maken heeft met de halfwaardetijd van plutonium: het ene is een ethisch/moreel begrip, het andere een hypothese om de werkelijkheid te verklaren. In het geval van de praxeologie: de werkelijkheid van het menselijke handelen, de werkelijkheid van situaties als ruil, intrest, huur, kapitaalvorming en dergelijke.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Laatst gewijzigd door Percalion : 22 juni 2006 om 22:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
We zitten op een boot, en iemand denkt dat er een rots is in de verte; iemand anders denkt van niet, en nog iemand weet het eigenlijk niet. Er is mist, en dat bemoeilijkt het zicht. We gebruiken verrekijkers en varen voorzichtig om te zien of er inderdaad een rots is of niet. Natuurlijk is die parabel dan nog steeds niet geldig voor moraliteit.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
|
![]() Ook Fukuyama schijnt het libertarisme de prullenmand in te willen, getuige dit artikel.
De reden: het niet respecteren van intrinsieke menselijke waarden, al zegt hij het op zijn manier.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) |
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
|
![]() Citaat:
De gevaarlijksten zijn zij die ofwel de rots betwisten, ofwel zij die weten waar ze precies ligt: het basis-menselijke principe is immers de mist. Stellen dat principes niet absoluut zijn , is geen nihilisme, integendeel. De morele afweging denkt na over een waaier aan mogelijkheden door combinaties van alleen legitieme morele principes, en maakt een besluit. Deze reflexie is opnieuw geen garantie, maar een mogelijkheid. Daar niet aan deelnemen geeft de zekerheid van gebrek aan moraliteit, maar de reflexie zelf geeft geen garantie, maar opent slechts de deur. Is het verbod op doden absoluut? Natuurlijk niet. Maar "niet-absoluut" wil niet zeggen "afwezig" of "onbestaand". Om meer te leren, bij wijze van inleiding over evenwicht, is het kern-kwadrantenspel interessant.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 22 juni 2006 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
In tegenstelling tot Reagan's visie van de Verenigde Staten als rots in de branding, zagen de libertariërs niet langer het nut in van Amerika's 'globale rol,' en zagen zij niet langer in waarom de VS democratie en vrijheid zouden promoten in de rest van de wereld. Dat klopt. De libertariërs waren tegenstanders van de oorlog in Vietnam, de inval in Irak, enzoverder - de libertariërs passen immers het non-agressieprincipe ook toe op de internationale politiek en vinden niet dat de VS een recht heeft om internationale politie-agent te gaan spelen. Jij wel, Black Cat? ![]() De aanslagen van 11 september maakte een einde aan dit soort denken. Door die aanslagen gingen de mensen immers weer beseffen waarom er zoiets is als een overheid, en waarom er belastingen dienen te worden betaald. Het was immers enkel de overheid, en niet de vrije-markt, of individuen op wie een beroep kon worden gedaan om brandweermannen in de brandende gebouwen te sturen, om de strijd met de terroristen aan te binden, en om controles uit te voeren op de luchthavens. Luchthavens beveiligen is een taak van de FAA. Die faalde *nogal* op elf september. Fukuyama stelt dat we op 9-11 de noodzaak van een alomaanwezig staat zagen? Men zou evengoed het overheidsfalen kunnen aanduiden. Overigens zijn niet alle libertariërs per definitie voorstander van de privatisering van brandweer- en ordediensten. "De strijd aanbinden met de terroristen", zoals in "Landen binnenvallen omdat we denken dat Bin Laden er ergens in verstopt zit"? Inderdaad, daar zijn libertariërs tegen. De inval in Afghanistan was een ongeoorloofde actie. Heeft de reactie van de VS na 9-11 overigens niet voor nog méér internationaal terrorisme gezorgd, eerder dan te kunnen beschouwd worden als 'terrorismebestrijding'? De terroristen vielen ook niet de Amerikanen als individuen aan, maar symbolen van de Amerikaanse macht, zoals het Pentagon en het World Trade Center. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Amerikanen deze aanvallen beantwoordden met een uitbarsting van patriottisme en vlagvertoon, eerder dan als individuen. Nou, misschien had d�*t wel iets te maken met het feit dat de "Amerikaanse macht" destijds vuile spelletjes speelde in Irak en Iran. Een libertarische staat die geen agressie uitoefent tegen andere staten, en zelfs niet eens handelsbelemmeringen (importheffingen, ...) oplegt, zou die ook zoveel woede opwekken? Het tweede domein waarop de libertariërs zichzelf voorbij gehold zijn, is dat van de biotechnologie. (...) Alsof alle libertariërs het daarover eens zouden zijn? Libertariërs discussiëren nog steeds over de legitimiteit van abortus bijvoorbeeld; laat staan dat er een eenduidige positie zou bestaan over biotechnologie.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
|
![]() Citaat:
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
Minister
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
|
![]() Fukuyama is een lul.
|
![]() |
![]() |