![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn de huidige "belgen" verwant aan de Belgae? | |||
Nee, natuurlijk niet. Wij stammen af van de Germanen, zoals iedereen weet. |
![]() ![]() ![]() |
59 | 76,62% |
Ja, natuurlijk. België heeft een duizenden jaren lange geschiedenis, beginnende met onze voorouders, de Belgae. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 5,19% |
Weet het niet. |
![]() ![]() ![]() |
14 | 18,18% |
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar het is wel een leuke topic. Alleen spijtig dat de meeste hun geschiedenis niet meer kennen. Hoe kun je je eigen vlaming voelen als je de geschiedenis van je eigen volk niet kent. Dit noem ik een schande. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Of historici...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]()
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alsof die ook geen politieke bijbedoelingen hebben...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#67 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Parlementslid
|
![]() Er is een heel interessant boek over die vraag en een objectief historich antwoord.
Het heet: Geel en Zwart van de driekleur. Schrijver: Maurits van Haegendoren. (1980) Het is niet meer verkrijgbaar, maar lag in kast bij mijn pa thuis. Ben bezig te copieëren. Ga morge bij meer tijd een kort stukje mbt die vraag overtypen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Parlementslid
|
![]() Zo hier is het stukske dan
Wie waren de öuwe Belgen", waar woonde ze? Volges Caesar was Gallië onder te brengen in 3 delen resp. bewoond door de Belgae, Kelten of Galliërs en Aqiutaniërs. Deze verschilden in taal en gewoonten. De Marne en Seinne waren de grens tussen de Belgae en Kelten. Voortgaand op Caesar heeft de naam "Belgium"eigelijk betrekking op gebied tussen Seinne en Kwinte (Canche). Over de gesproken taal zijn de geleerden het niet eens. Wat het huidige grondgebied België betreft nemen de geleerden aan dat de bevolking grotendeels germaans was of gemaniseerd tussen Schelde en Ardennen. Eburonen,Aduatiekers, Nerviërs waren germanen vlgs Tacitus, de grote romeinse volkenkundige vd oude germanen. De benaming Belgen heeft Caesar toegepast op heel het noordelijk gebied. Het gebeurt vaker dat veroveraars de naam van een volk wat ze eerst ontmoeten geven aan een groter geheel. Niet verwonderlijk aangezien de stammen ten noorden van Seinne een verbond sloten bij het naderen van de Romeinen. Caesar zei dat de Belgae "achterlijker" en wilder waren en zich het felst verdedigden. ( sommige hollanders denke da ook nog, maar wie is er dan achterlijk, wij of degene die dat nog van ons denken? eigen toevoegsel) Om zijn heldendaden aan te dikken beweerde hij: Van de inwoners van Gallië waren de Belgae de dappersten. Met die inwoners van Gallië bedoelt hij de Aquitaniërs, de eigenlijke Galliërs en de Belgae. Men heeft het dus mis voor als men de Belgae, de inwoners van het huidige België, die eigelijk geen Belgae waren, als Galliërs beschouwt. De streken werden geromaniseerd en bij veroveringen zijn hele stammen gedood. Later werden de landstreken onder de romeinen weer door germanen bevolkt o.a Toxandries die het Rijk verdedigden als bondgenoten. De woorden Belgium en Belgae verdwenen met de romeinse tijd. In de Renaisanse kwamen ze weer in gebruik toen men na 100j de vergeten romeinse beschaving weer oprakkelde. Zo kwam de latijnse naam Belgium weer in gebruik en , ten onrechte, toegepast op de Nederlanden in zijn geheel ten tijde van de 17 provincies. In latijn noemde men dus de Nederlanden "Belgium". ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Wel een leuk boek, aanrader... PS: MVH was toch in uw ogen een VU-booswicht?
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() dus de vlamingen zijn puur germaans.
en vlak over de taalgrens vind je geen enkele genetische germaan meer. daar houdt het op. gedurende 2000 jaar is immers iedereen netjes aan zijn kant van de onzichtbare taalgrens gebleven. kom op met die republiek. en snel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() Kijk eens, nooit antwoord op gekregen
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Minister-President
|
![]() Het Nederlands is een Germaanse taal en het Frans is een Romaanse taal.
Het is dus niet zo moeilijk om te bepalen tot wel volk de Vlamingen behoren. Een aantal Vlamingen zullen blijven beweren dat zij tot een Romaans volk behoren ,zeker de verfransten. |
![]() |
![]() |