Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2006, 03:29   #61
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Nog iets trouwens: een BELGICISTISCHE webstek en dan een .nl -extensie?
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 05:44   #62
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Is Juul Zwannes echt het enige liedje dat u kent?

Ik zal ook een zo'n boekje schrijven. Wedden dat mijn conclusie licht verschillend zal zijn?
Citaat:
Overtuig ons ervan dat ook Wallonië baat heeft bij een nieuwe staatshervorming, verklaarde de Waalse minister-president, Jean-Claude Van Cauwen-berghe, op 11 juli. We willen dat graag proberen. Maar het feit dat de Waalse minister-president nog moet worden overtuigd, doet vrezen dat hij ziende blind is. Hoe komt het dat andere Europese regio's die net als Wallonië hun zware industrie zagen teloorgaan, er wel in geslaagd zijn het economische tij te keren en daarbij op beduidend minder steun konden rekenen dan Wallonië?
Meer staatshervorming staat gelijk aan minder transfers en dat vindt de Waalse minister-president niet kunnen. Toch is het precies dat wat Wallonië nodig heeft. Wat aan de overkant van de taalgrens jarenlang taboe was, wordt nu door Waalse economen en hier en daar zelfs ook al door een Waals politicus geopperd: de transfers wiegen de Walen in slaap. Ze worden niet voor hun eigen verantwoordelijkheid geplaatst. Altijd is er de solidariteit als pijnstiller om het economische leed te verzachten.
Sinds de jaren zeventig volgt het ene Waalse herstelplan het andere op. Eerst moesten met honderden miljarden federale franken de traditionele industriesectoren worden gered. In de jaren tachtig werden de sectoren van de toekomst ontdekt. De optimistische Waalse minister-president Melchior Wathelet sprak over 'Wallifornie'. In de vorige legislatuur lanceerde Elio Di Rupo himself het Toekomstcontract voor Wallonië. De huidige Waalse regering zette haar handtekening onder een nieuw, geactualiseerd toekomstcontract. Maar ook dat zal de hooggespannen verwachtingen niet kunnen inlossen, toch niet zolang de PS-staat met haar cliëntelisme niet wordt ontmanteld.
Zolang de PS meent dat wat goed is voor de PS ook goed is voor Wallonië, blijft Wallonië de transfers nodig hebben om de PS-staat te financieren. Het doet ons vrezen dat Van Cauwenberghe inderdaad ziende blind is. Elke poging om hem te overtuigen dat ook Wallonië baat heeft bij een nieuwe staatshervorming is dan bij voorbaat een dovemansgesprek. Wie niet horen wil, moet voelen. Maar de door de PS-staat kwistig uitgedeelde pijnstillers maken de Walen gevoelloos. Ze kunnen zich bijgevolg potdoof blijven gedragen en de geschiedenis geweld blijven aandoen.
Zo blijft Van Cauwenberghe herhalen dat Wallonië met Vlaanderen solidair is geweest tot 1961, het jaar waarin het Vlaamse bruto binnenlands product per hoofd voor het eerst groter werd dan het Waalse. Maar wetenschappelijk onderzoek toont aan dat Wallonië nooit solidair met Vlaanderen is geweest. Niet dat we op Waalse solidariteit zitten te wachten. Maar de waarheid heeft haar rechten.
Verdere stappen in de staatshervorming leiden tot een win-winsituatie voor Vlaanderen én Wallonië. Meer federalisme leidt tot beter bestuur. De winst voor Wallonië bedraagt een veelvoud van de transfers. Wie dat niet wil zien, is van slechte wil.
annwt
Jij mag boekjes schrijven zoveel je wil.
Jij mag zelfs HIER alvast de uitslagen van het wetenschappelijk onderzoek geven die aantonen dat Di Rupo en van Cau geen liegebeesten zijn.
Oud 7 september 2006, 07:16   #63
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
BRON: http://bobvangeel.web-log.nl/

Ik zit al vier jaar op kot in Leuven, en ik heb er nog nooit iets van de "Belgische Beweging" (2 hoofdletters, pas op!) opgemerkt. Integendeel, ik heb nog nooit zoveel Vlaams-nationalisten bij elkaar gezien als onder de Leuvense studenten.
Oud 7 september 2006, 07:20   #64
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Het waren er maar 40, vogeltje.
Dat is zoals die vis: die groeit op een paar vertellinkjes ook van een sprotje tot een snoek.
Oud 7 september 2006, 10:21   #65
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mael PS Bekijk bericht
Ahum... herinner ik het me verkeerd, of heeft Wallonië dankzij zijn steenkoolmijnen de Belgische economie er niet voor een groot deel mee terug bovenopgehaald na de tweede wereldoorlog?
De Belgische economie is inderdaad relatief ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog gekomen, maar dat is ze naderhand zuur opgebroken. Terwijl de rest van West-Europa met Marshall-hulp een nieuwe industrie op poten zette, bleef België met zijn (dan) verouderde fabrieken zitten, zonder hulp. Ik meen me te herinneren dat in de jaren 50 van 'the Belgian Disease' gesproken werd. Vlaanderen begon toen pas echt aan zijn economische opmars - volgens hetzelfde principe als de rest van West-Europa, beginnend van een achterstand -, om in de jaren 60 het achteruithollende Wallonië in te halen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 7 september 2006 om 10:24.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 10:29   #66
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice Bekijk bericht
Ik had zelfs nog nooit van de BUB gehoord tot ik op dit forum eens kwam piepen...
idem

En die forumtitel hilarisch hoor
Oud 7 september 2006, 15:39   #67
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht

Het zou zo weggelopen zijn van een propagandaposter van een of andere dictator.
Welk land heeft een roos-geel-blauwe vlag?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 15:42   #68
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
De Belgische economie is inderdaad relatief ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog gekomen, maar dat is ze naderhand zuur opgebroken. Terwijl de rest van West-Europa met Marshall-hulp een nieuwe industrie op poten zette, bleef België met zijn (dan) verouderde fabrieken zitten, zonder hulp. Ik meen me te herinneren dat in de jaren 50 van 'the Belgian Disease' gesproken werd. Vlaanderen begon toen pas echt aan zijn economische opmars - volgens hetzelfde principe als de rest van West-Europa, beginnend van een achterstand -, om in de jaren 60 het achteruithollende Wallonië in te halen.
Men sprak in die tijd eveneens van een economisch wonder in België.

En het noorden werd gefinancierd met unitair geld.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 15:47   #69
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd. Maar dat economisch wonder duurde wel maar een paar jaar. Na de miraculeuze jaren '40 (tweede helft, welteverstaan), was er instorting van de Belgische economie in de jaren '50. Het Belgisch holdingkapitalisme heeft sinds enkel klappen gekregen. Vlaanderen kende wel een economische groei, maar dat was te danken aan Duitse en Amerikaanse multinationals, niet aan de Belgische holdings.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 15:48   #70
van Maerlant

Standaard

Citaat:

Koekoek, weer een vogeltje.

Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 7 september 2006, 15:54   #71
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is Juul Zwannes echt het enige liedje dat u kent?

Ik zal ook een zo'n boekje schrijven. Wedden dat mijn conclusie licht verschillend zal zijn?
DOEN! Met Uw kennis ter zake, wetenschappelijke studies, geschiedkunde en woordgebuik, succes verzekerd.
Titel: Waarom Vlamingen dokken moeten, de Groote Belgische Zoecktocht naar Archimedes.

Hopelijk ga je smileys kunnen gebruiken in je boekje, want anders wordt het maar dunnetjes.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 7 september 2006 om 15:56.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 15:59   #72
Heftruck

Standaard

Citaat:
En dat unitair geld kwam voor het overgrote deel van Vlaanderen, blijkbaar.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 17:55   #73
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Idd. Maar dat economisch wonder duurde wel maar een paar jaar. Na de miraculeuze jaren '40 (tweede helft, welteverstaan), was er instorting van de Belgische economie in de jaren '50. Het Belgisch holdingkapitalisme heeft sinds enkel klappen gekregen. Vlaanderen kende wel een economische groei, maar dat was te danken aan Duitse en Amerikaanse multinationals, niet aan de Belgische holdings.
Nee, dat economisch wonder vond plaats van na de operatie Gutt (eind jaren '40) tot begin van de jaren '70. De Expo van 1958 was er het hoogtepunt van.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 7 september 2006 om 17:56.
Oud 7 september 2006, 17:57   #74
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En dat unitair geld kwam voor het overgrote deel van Vlaanderen, blijkbaar.
Uiteraard niet want het economisch overwicht lag in het zuiden.

Er was dus een zuid-noord transfer.
Oud 7 september 2006, 18:40   #75
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard niet want het economisch overwicht lag in het zuiden.

Er was dus een zuid-noord transfer.
Hans, doe ons allemaal een plezier en lees éérst de cijfers alvorens commentaar te geven.

En als u dan toch commentaar geeft over cijfers, of andere inzichten wil aanbieden, biedt dan aub een bron of natrekbare cijfergegevens.

Als u dat niet doet, verkoopt u alleen maar gebakken lucht.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 18:50   #76
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Hans, doe ons allemaal een plezier en lees éérst de cijfers alvorens commentaar te geven.

En als u dan toch commentaar geeft over cijfers, of andere inzichten wil aanbieden, biedt dan aub een bron of natrekbare cijfergegevens.

Als u dat niet doet, verkoopt u alleen maar gebakken lucht.
Maar jullie doen niets anders !
Oud 7 september 2006, 18:58   #77
Tantist

Standaard

Citaat:
Maar jullie doen niets anders !
Suskewiet!

Oud 7 september 2006, 19:09   #78
van Maerlant

Standaard

Damn, ge zijt mij voor
Oud 7 september 2006, 19:10   #79
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Vanwaar dat vogeltjesgedoe?
Oud 7 september 2006, 19:40   #80
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat economisch wonder vond plaats van na de operatie Gutt (eind jaren '40) tot begin van de jaren '70. De Expo van 1958 was er het hoogtepunt van.
Hans, neem eens de trein naar Luik of Charleroi, en ga kijken hoe mooi uw Belgische economie gefloreerd heeft.
Eerst was er de jaren '50 wanneer België zag dat ze een immense achterstand hadden opgelopen tov landen zoals Duitsland (die na WOII hun hele industrie vernieuwd hadden), en in de jaren '60 was er nog eens de genadeslag van de onafhankelijkheid van Kongo.
In Vlaanderen is dat Belgisch disaster nog wat kunnen gecounterd worden door de komst van high tech-industrie uit Duitsland, VS,... Maar in Wallonië ging het met de industrie met de dag slechter. Maar die high tech-industrie in Vlaanderen sluiten ook stilaan hun deuren.
Het enige wat België ervan weerhoudt om een tweede Albanië te worden, zijn de Vlaamse KMO's uit de dienstensector.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 7 september 2006 om 19:41.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be