![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En burgemeesters hebben trouwens meer bevoegdheden dan ze laten uitschijnen, wat ze NIET mogen bepalen staat zelfs nergens omschreven. Ze gebruiken hun verstrekkende bevoegdheden helaas bijna nooit om toch maar niet iemand tegen de schenen te schoppen, in de hoop om steeds herverkozen te worden. Dat noem ik nu eens het ontlopen van verantwoordelijkheidszin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben geen liefhebber van Bronselaer, integendeel zelfs, maar met die uitspraak ga je vaak bedrogen uitkomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een burgemeester en/of gemeentebestuur kunnen niet zomaar wetten afschaffen. Dat moet in het federale parlement gebeuren.
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie neemt zoiets serieus. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Banneling
|
![]() Hitler werd ook steeds uitgelachen omwille van zijn "absurde" plannen die hij voor ogen had en ontvouwde in Mein Kampf. De meesten hielden deze ook voor onuitvoerbaar, tot hij aan de macht kwam... Europa heeft een harde leiding broodnodig wil het niet in een hoekje worden geduwd door concurrerende grootmachten die ons omringen aan alle kanten... Lees om te beginnen maar eens mijn lievelingsboek "Botsende Beschavingen" van Samuel Huntington, een aanrader van jewelste, en je zal snel doorhebben wat ik bedoel. Kijk, in het land "van de vrijheid" de USA achtte ook iedereen het onmogelijk dat zoiets als Guantanamo zou worden toegelaten... En toch gebeurde het omdat uitzonderlijke situaties alle bestaande wetten opheffen... Ik voorzie dat zulks in Europa ook staat te gebeuren binnen dit en enkele jaren en dan zijn er leiders nodig die hard willen durven optreden zonder gewetensbezwaren. Of liever: alleen met een geweten voor het eigen volk, die beseffen dat anderen (lees: de vijand die ons uitdaagt en nog verder zal uitdagen) massaal moeten worden uitgeschakeld, zonder mededogen, willen wijzelf overleven. Ieder land, of minstens ieder continent, schreeuwt om zijn eigen Hitler, of je dat nu leuk vind of niet, veel huiskamerfilosofen zouden mensen als ik het liefst achter de tralies willen zien maar als de nood het hoogst is, als heel Europa zal branden als een toorts omwille van de vijand, wie is er dan om bikkelhard terug te slaan? Ik verzeker u: Europa heeft niemand van dat kaliber, tenzij miscchien de Duitse kanselier of de Franse president die beide hun roemrijke geschiedenis kennen en weten wat er in zo'n gevallen op het spel staat...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Partijlid
|
![]() Wereldvrede? Is die er dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
|
![]() Zolang er geen Wereldoorlog heerst is er Wereldvrede, momenteel is de oorlog immers louter gericht tegen moslim-terroristen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met als gevolg dat zelfs bondgenoten van de VS er wantrouwig tegenover staan.
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat doen Bush en de Republikeinen dan om de wereldvrede te bewaren?
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 28 september 2006 om 16:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Gelukkig heeft Duitsland - en de wereld - zich razendsnel van deze enorme stap achteruit hersteld. Blijkbaar is het je nog niet opgevallen hoeveel Hitler gemeen heeft met bvb. een Ahmedinejad, die jij nochtans verkettert. Het enige verschil is dat Hitler er een van "ons" was, en het woord tussen aanhalingstekens betekent voor jou waarschijnlijk automatisch hetzelfde als "goed". En Ahmedinejad is er één van de "anderen", en dat is voor jou synoniem van "slecht". Tja, met zo'n wereldbeeld moet het leven wel eenvoudig zijn. Eigenlijk benijd ik je wel een beetje om je simplistische kijk. Je hebt gelijk hoor, waarom moet het leven altijd zo ingewikkeld zijn... Citaat:
En die ervaring - die véél verder reikt dan jouw en mijn levenservaring met elkaar vermenigvuldigd - ga jij zomaar overboord gooien? Wist je dat het wiel al uitgevonden was? Je hoeft het zelf niet meer te doen, want het wiel functioneert prima... Citaat:
Ik ben politiek niet actief, en ben dat (vooralsnog) niet zinnens. Maar als er één ideaal is waarvoor ik door een vuur wil gaan, dan is het onze beschavingsgraad. De geschiedenis bewijst telkenmale opnieuw hoe het beschaafdste volk op lange termijn altijd zegeviert. De beschaafde en verfijnde Grieken werden weliswaar enerzijds door de minder verfijnde Romeinen (die van oorsprong een boerenvolk waren) militair overheerst, maar speelden het anderzijds wel klaar hun beschaving door de Romeinen te doen aanvaarden waardoor die beschaving in een heel groot deel van de wereld verspreid raakte en zijn uitwerking heeft tot op vandaag. De Grieken trokken dus eigenlijk aan het langste eind, niet de Romeinen die als legionairs hun boerenafkomst eigenlijk verloochenden. De Bushclan begrijpt m.i. het begrip "beschaving" slecht, of draagt het niet hoog in het hart. Om "minder beschaafde" vijanden het hoofd te bieden zijn ze zelfs bereid een stap achteruit te zetten inzake beschaving. Daarmee verlagen ze zich tot hetzelfde niveau als hun tegenspelers. Bovendien blijkt uit hun houding in het beste geval een schromelijke onderschatting van de kracht van beschaafd gedrag, en in het slechtste geval een totaal misprijzen daarvan. Inderdaad, ik begrijp dat "beschaving" niet direct jouw eerste zorg is. En daarom raad ik je niet de lezing aan van een klein geschriftje van de 18e eeuwse filosoof Gotthold E. Lessing, De Opvoeding van de Mensheid omdat dit nochtans eenvoudige en niet al te dikke boekje toch je petje zou te boven gaan... Citaat:
Ik wil niet sterven voor een vredevol Europa, en zeker niet op last van anderen; ik wil er in de eerste plaats voor léven. (Een variante op een uitspraak van generaal Patton: "Een goed soldaat sterft niet voor zijn land. Hij lééft voor zijn land!") Tenslotte ben ik geen kamikaze. Opvallend hoe parallel jouw discours loopt met dat van moslimfundamentalisten, al besef je dit waarschijnlijk niet eens... Citaat:
En Chirac zou je wel eens publiekelijk met woorden kunnen afkraken. Denk maar niet dat jij met je beperkte horizon als garçon (of ik met de mijne als facteur) kan opboksen tegen een zwaargewicht als hij met een hele rits (al dan niet vervalste) diploma's in zijn schuif, en met een politieke carrière om "u" tegen te zeggen. Hitler was een loser, zoals er in de geschiedenis van de hele mensheid wellicht ontelbare losers geweest zijn. Onopvallende lui, in alles middelmatig: niet echt oerdom, maar zeker niet geniaal. Wel lijden ze allemaal aan een bizarre vorm van zelfoverschatting, vinden ze van zichzelf dat ze geniaal zijn en voelen ze zich totaal miskend. Wat ze niet (willen) weten is dat geen mens zichzelf ooit tot "genie" heeft verklaard. De (totnogtoe) geniaalste musicus aller tijden, J.S. Bach, stierf waarschijnlijk in het besef dat hij weliswaar een getalenteerd organist en musicus was, maar gewoon van het kaliber zoals er twaalf in een dozijn gaan. Hijzelf heeft nooit vermoed welke plaats hem in de muziekgeschiedenis was voorbestemd. Excentriek was de man geenszins: een brave huisvader met 20 kinderen, die als enige ontspanning zijn orgel had in de kerk. En daar was meneer Bach best tevreden mee. Het zijn pas latere generaties die Bachs verdienste voor de muziek begonnen te begrijpen en hem (overigens geheel terecht) het etiket "genie" opkleefden. Of anders gezegd: zelfverklaarde genieën zijn nooit genieën. Hitler, nog zo'n zelfverklaard genie, had één talent: hij was een begenadigd redenaar. Voor de rest waren 's mans intellectuele vermogens nul komma nul. Alleen aan dat redenaarstalent heeft hij zijn (abjecte) plaats in de geschiedenis te "danken"; aan dat redenaarstalent én aan het latente antisemitisme waarmee Duitsland al decennia vóór hem vergiftigd was. Wellicht was de man beter af geweest, mochten de Duitsers toendertijd niet zo vatbaar geweest zijn voor zijn discours, of mocht hijzelf niet zo'n geducht redenaar wezen. Dan was zowel hemzelf als de wereld veel ellende bespaard gebleven, en had hij misschien de kans om tenminste één dag in zijn hele leven gelukkig te zijn. Want als er één ding is dat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid over Hitler kan zeggen, dan is het wel dat hij niet één seconde van zijn hele leven gelukkig is geweest... |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Amerika heeft in drie jaar alleen bewezen dat zélf niet te kunnen. Wie is er nog allemaal kandidaat, denk je? (Als je überhaupt al "denkt".) De hele affaire begint stilletjesaan te stinken naar Vietnamtoestanden. Dat trauma zijn ze ginder in de States nog steeds niet helemaal te boven. En het valt nog maar af te wachten hoeveel van dergelijke optaters hun slabakkende economie nog kan hebben. De VS hebben onder Bush duidelijk het etiket gekregen van een Grootmacht op zijn Retour. Op termijn zal Amerika die president daar allesbehalve dankbaar voor wezen, vrees ik... Dan je begrip van wat het begrip "oorlog" inhoudt. Dat staat mijlenver af van de leefwereld van jan-met-de-pet van wie jij een mandaat poogt te versieren om een beleid te voeren. Jij en ik behoren tot de eerste generatie in de moderne geschiedenis die oorlog nog niet aan den lijve hebben moeten ondervinden. Ik hoop dat ik oud kan worden zonder daartoe door omstandigheden gedwongen te worden. Mijn ouders maakten de oorlog mee als pubers. Mijn grootouders - ze zijn intussen alle vier overleden - kenden één oorlog als kind en een tweede als volwassene mét kinderen. Als kind kreeg ik heel wat verhalen te horen, waarvan sommigen wellicht een beetje "geromantiseerd" zijn, maar waaruit ik met de jaren heb kunnen destilleren hoe moeilijk het was om onder Duitse bezetten te (over)leven, je kinderen voldoende te eten te geven en niet betrokken te raken in duistere zaakjes, waarvoor je zonder veel poeha voor het vuurpeleton kon worden geleid. En dit bezette land, mijn waarde, dit was nog niks vergeleken met de manier waarop de Duitsers te keer gingen in Oost-Europa. Een buur van me - de man is intussen in de 90 doch hij is nog héél lucide - bracht als krijgsgevangene een paar jaar door in een kamp in Bohemen. Hij zag met eigen ogen (de gevolgen van) de gruwel van Lidice, een dorp dat tot op de grond werd afgebrand, en waarvan alle inwoners tot de laatste werden uitgeroeid, als wraakactie op de aanslag die de SS-er Reinhard Heydrich, één van Himmlers luitenants, het leven kostte. Dát is pas oorlog, man. En dat is van een andere orde en een andere proportie dan de (inderdaad: gruwelijke) aanslagen te New York, Madrid en Londen. Maar daarover kan jij noch ik meepraten, en hopelijk zullen we daarover nooit hoeven mee te praten. De gewone Iraki's en Afghanen daarentegen zijn ervaringsdeskundigen "eerste klas"... en ik benijd ze daar allerminst om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Banneling
|
![]() In een oorlog is er geen plaats voor sentiment en in oorlog ZIJN WE, ofschoon het merendeel van ons welvarende burgers aan niets anders denkt dan "een terrasje doen" bij mooi weer... De echte regeringsleiders aan de top, die worden ingelicht door hun veiligheidsdiensten, weten maar al te goed waarover ik het heb en zullen ook niet snel geneigd zijn om mij uit te lachen omwille van mijn "spierballen-taal" die bij jullie om begrijpelijke redenen dolkomisch wordt bevonden: jullie leven immers in een wereld vol illussie waarin jullie alles rooskleuriger voorstellen dan het in werkelijkheid is. Inderdaad was Hitler niet gelukkig (net zomin als iedere andere wereldleiders) omdat hij het als zijn roeping en zelfopoffering zag om zich het lot van de mensheid aan te trekken... Dat is niet iedereen gegund en het is een weinig benijdenswaardige positie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Want ik neem aan dat dat café waar jij werkt een terras heeft... En aangezien jij zo uit ervaring spreekt inzake oorlog hoorde ik graag van je waar jij die ervaring vandaan haalt. Ook van het terras zeker... zo "tussen pot en pint"? Of ben je in feite geheimagent bij de veiligheidsdienst die de "echte regeringsleiders aan de top" inlicht, en is je job als garçon maar een dekmantel? (Niet antwoorden op deze vraag hé. Anders ben je je dekmantel kwijt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Vermoedelijk wel, maar met wie...
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Wie zag dat als zijn roeping? Ah juist... hijzelf natuurlijk! Ik dacht altijd dat een roeping één of andere instantie buiten de eigen persoon impliceerde; God bijvoorbeeld. Lui met een echte roeping, mijn beste, gaan daar altijd heel omzichtig mee om; het respect voor de "andere instantie" (bvb. God) geeft hun die omzichtigheid in. Zij hoeden zich dus voor groveborstelmethodes �* la manière de Hitler en co. Alleen al daarom heb ik zeer grote vragen bij de gegrondheid en de waarde van zijn roeping... ... en bij die van de jouwe uiteraard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ja hoor: http://www.adolfhitler.ws/lib/books/dkampf/dkampf.htm Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 oktober 2006 om 01:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ben christen, katholiek. Niet omdat die 999.999.999 anderen dat óók zijn, maar in de eerste plaats omdat mijn ouders me op één of andere wijze hebben weten te boeien voor Christus' boodschap vanuit een katholieke bril. Daarmee zeg ik geenszins dat anderen, die die boodschap met een andere bril bekijken (protestanten, orthodoxen) verkéérd zitten. Maar voorlopig zie ik geen redenen om van bril te veranderen. Zolang je scherp ziet ben je immers aan geen nieuwe toe. Hetzelfde geldt de boodschap zélf, los van de bril. Die vind ik ongemeen krachtig en boeiend, en ze spreekt me zodanig aan dat ik ze voorlopig niet zinnens ben in te ruilen voor een andere. En waar die 999.999.999 andere katholieken hun reden halen om katholiek te zijn zal me eerlijk gezegd worst wezen. Als er morgen nog maar de helft van hen overblijft, dan nog zal wat mij betreft, de boodschap niks aan kracht ingeboet hebben, en zal ik door deze bril alles nog altijd even scherp zien. Of m.a.w: de boodschap is van dusdanig hoge kwaliteit dat kwantitatieve overwegingen totaal irrelevant zijn... Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 8 oktober 2006 om 09:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En zelfs als er daar geen christenen moesten zijn, is dat nog steeds geen rechtvaardiging om een vergeldingsoorlog te beginnen.
![]() |
![]() |