![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ga volgende keer alle bollekes kleuren van alle kandidaten van mijn lijst.
Als ik binnen ga in het stemhokje ga ik al dadelijk zeggen : gelieve wat geduld te hebben.... |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Dat is toch helemaal niet nieuw??? En dat wordt voor elke verkiezingen opnieuw uitgelegd in het nieuws en in de kranten. Bovendien blijkt uit onderzoek dat slechts weinig mensen gebruik maken van de mogelijkheid om meerdere voorkeurstemmen te geven. Ik zie ook niet echt in wat daar het probleem van is. Het meest bepalend zijn nog steeds het aantal stemmen die de partij in het totaal heeft, want dat bepaalt het aantal zetels. Die voorkeurstemmen zijn minder belangrijk, omdat zoals k9 al aanhaalde, vaak mensen met meer voorkeurstemmen uiteindelijk toch hun zitje niet opnemen.
Laatst gewijzigd door Edina : 16 oktober 2006 om 12:47. |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Ik zie niet in waarom. Het is de partij met de meeste stemmen die de burgemeester levert en daar veranderen meerdere voorkeurstemmen op één lijst geven absoluut niets aan.
|
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als - zoals in Antwerpen - mensen vanop de 43ste plaats naar boven worden gecatapulteerd omdat ze 1300 voorkeurstemmen hebben én bijgevolg gemeenteraadslid worden, dan lijken me die voorkeurstemmen wel belangrijk te zijn, zeker als je een beperkt groepje allemaal van een stem kan voorzien.
Daarom bedoel ik dus dat het voldoende is dat 1400 personen allemaal alle allochtone kandidaten (7 dus) hebben aangeklikt om die 7 personen allemaal 1400 voorkeurstemmen te laten krijgen. Dit in tegenstelling tot andere kandidaten die van vb. ook 1400 kiezers, ieder slechts één bolletje kregen en het dus moeten doen met 1400/7 = 200 voorkeurstemmen! Die laatste groep van 7 kandidaten hebben dus totaal geen kans. Nochtans hebben evenveel mensen op de eerst groep van 7 gestemd als er mensen op de tweede groep van 7 hebben gestemd. Voor de partij gaat het gewoon om 1400+1400 stemmen! Indien de voorkeurstem zou gedeeld worden indien men meerdere kandidaten aanklikt, dan zou het eindresultaat zijn dat alle 14 kandidaten 200 voorkeurstemmen hadden behaald. (de eerste groep van 7 krijgen dan ook 1400/7 stemmen per persoon). Het lijkt me zo absurd dat ik nog steeds moeite heb om te geloven dat die voorkeurstemmen niet gedeeld worden. Laatst gewijzigd door circe : 16 oktober 2006 om 13:03. |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het ook niet over de burgemeester, maar over andere kandidaten onderaan de lijsten (onverkiesbare plaatsen, niet de lijstduwers die toch hun mandaat afstaan).
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Je brengt de stem uit op de partij dus officieel �*s de stem van de partij en mag deze dus bepalen hoe die wordt ingevuld. In de praktijk zal echter niemand de voorkeurstemmen negeren. Ik stem nu zo'n 27 jaar en ik heb dat nog nooit meegemaakt, in ieder geval. Het komt dus regelmatig voor dat laaggeplaatsten de plaats innemen van mensen hoger op de lijst. Je krijgt dus: Lijsttrekker, mensen met voorkeurstemmen, de rest van de officiele lijst. Wat met JMDD is gebeurd had dus bij ons niet gekund. Het mooie van het systeem is dat mensen die niet zo goed liggen bij de partijtop, of een afwijkende mening laten horen, tóch gehoord worden. |
|
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Bij ons zie je niet zoveel landelijke politici meedoen met regionale of plaatselijke verkiezingen. Behalve soms als lijstduwer. Het wordt als kiezersbedrog gezien als je op een lijst gaat staan terwijl het niet je bedoeling is de plaats in te nemen als je verkozen wordt. Balkenende gaat écht niet op de lijst van Vlissingen staan. O ja, tijdelijk verhuizen om in een plaats stemmen te halen is bij ons helemaal taboe. |
|
![]() |
![]() |
#28 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
||||
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Weet je ik moet altijd knarsetanden als ik zie hoe jullie politici, meestal, omgaan met hun job. In opspraak gekomen ministers nemen meestal zo snel mogelijk ontslag.... Hetgeen je hierboven schrijft.... Tja wat wil je van een land dat geen land is he... een vals land, valse zeden....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
|
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
En voor alle duidelijkheid: alle partijen doen dat, ook het VB. Laatst gewijzigd door Edina : 16 oktober 2006 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat burgemeester en schepenen betreft wel, d�*�*r doet een partij in principe wat ze wil, al zal ze uiteraard wel "luisteren" naar haar eigen kiezers.
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom kan ik dan slechts één stem op één partij geven? Als ik jouw redenering hierboven moet volgen, dan zou ik evengoed op verschillende partijen een stem mogen geven die dan allemaal even zwaar doorwegen. Bij het massaal voorkeurstemmen geven heeft een kiezer die 10 bolletjes kleurt meer invloed op de invulling van de eventueel behaalde zetels, dan een kiezer die slechts één bolletje inkleurt. Ik vind dit dus niet normaal. |
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ook Dedecker in Oostende het recht heeft op zijn zitje als gemeenteraadslid (wat hij dus zal opnemen), zelfs al is hij uit de partij gebonjoured. |
|
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Het is echter wél zo dat op dit moment alle nederlandse politici een soort 'ingebrand' gevoel voor democratisch orde hebben. Neem de stemmachines: Er is nu overduidelijk gebleken dat ze onveilig zijn. Toch zal niemand op de idee komen dat er ooit mee gefraudeerd is. Uiteraard moeten ze wel vervangen worden. De Schiplholbrand is een mooi voorbeeld: Een commissie onder leiding van een familielid van de Koningin onderzoekt de verantwoordelijkheden. De conclusies zijn slecht voor twee ministers, waarvan één goede vriend van diezelfde Koningin. Ministeries proberen de conclusies nog af te zwakken maar het rapport blijft overeind met als gevolg dat de beide ministers uit zichzelf aftreden. Op dit soort momenten ben ik wél trots op onze democratie. |
|
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Die verkozen kandidaten kunnen wel degelijk afstand doen van hun zitje hoor!
|
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men alle autochtone kandidaten van alle partijen bijeentelt: hoeveel % daarvan zijn tot in de gemeenteraad geraakt? Zoals ik reeds zei: 1300 stemmers die allemaal alle allochtone kandidaten aanstipten waren voldoende om 7 gemeenteraadsleden te "verkiezen". Bij de volgende verkiezingen zou men vb. ook duidelijk kunnen maken aan de kiezers: Stem VROUW (maar stem dan op alle vrouwen van de lijst naar keuze). Indien zoveel mogelijk vrouwen daaraan gehoor geven, heb je een vrouwelijke gemeenteraad---> de 10 mannelijke kandidaten krijgen dan vb. maar in totaal 10 voorkeurstemmen, terwijl de 10 vrouwelijke kandidaten er samen 100 hebben! Op deze manier kan het dus gebeuren dat 90% van de vrouwelijke kandidaten verkozen worden, terwijl dit nooit zou kunnen indien er slechts één (of gedeelde) voorkeurstemmen worden geteld. |
|
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar indien een verkozene weigert op te stappen, kan de partij daar niets aan doen (als we chantage en andere crapuleuze methodes even als not-done beschouwen).
![]() |
#39 |
|
![]() Binnen een partij niet, de enige keuze die je dan hebt is uit de partij te stappen, zoals de decker nu bijvoorbeeld.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(zie mijn vb. in een gemeente met 17000 stemgerechtigde inwoners kan men 60.000 voorkeurstemmen tellen).
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 16 oktober 2006 om 14:15. |
|
![]() |