![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waarom Walen Frans spreken. Poeh, geen idee, doe toch een poging: Ergens in het verleden, in een mooie tijd voor de Europese grootmachten, met name Engeland en Frankrijk omdat Duitsland vast nog niet echt bestond, was Frans de taal der belangrijke mensen. Als je adelijk bloed had of politieke aspiraties had moest je vloeiend Frans spreken. Het is in deze tijd dat Frankrijk België te hulp schiet als de Nederlanders de 100 dagige veldslag lanceren om het gebied terug te krijgen. De Nederlanders, die erg goed beseffen dat Frankrijk een tikkeltje te groot is, trekken zich terug tot een paar posten, waaraan we het huidige Nederlandse Limburg hebben overgehouden. Frankrijk is hier wel tevreden mee, want ze hebben een redelijk grote buur minder en een bufferstaatje dat hen goed gezind is. Ook België is wel tevreden met de hulp van de Fransen. Ze zijn nu vrij, en gaan op zoek naar hun identiteit. Het ligt voor de hand dat vooral niet in de richting van Nederland gezocht wordt, maar in de richting van Frankrijk. Hierdoor wordt één of ander Frans dialect dat ergens in een hoekje gesproken wordt (of misschien wel meen groot hoekje) ook populair bij het gewone volk. Als je het zo bekijkt, mag je nog blij zijn dat niet heel België in een paar generaties is overgeschakeld. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]()
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 20 oktober 2006 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
![]() Citaat:
[ Citaat:
Jamaar, jouw uitleg doet het lijken alsof Wallonië ook niet Franstalig was op het moment! De Romaans-Germaanse taalgrens dateert al van ongeveer 500 na Christus... maar wat spraken die mensen in het huidige Wallonië dan in 1830. Pikant wordt het als je leest dat Belgisch Frans niet hetzelfde is als het dialectje "Waals"(is dat misschien de oorspronkelijke taal?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Wallonie is verfranst. Het Waals heeft nooit een plaats in het openbare leven gehad en werd gezien als een patois. Bovendien zijn er ook grote verschillen tussen de Waalse dialecten onderling. Ik heb geen gegevens over het aantal Waalstaligen tegenwoordig, maar dat zal wel een aflopende zaak zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burger
|
![]() Het eigen identiteitsbesef bij de Walen is vrij laag. Zij zagen Waals zelf als een achterlijk dialect. Wilde je hogerop? Dan moest je Frans spreken. Het Waals is goed genoeg voor gebruik op de straat en in familiale kring. Bij mijn weten is er ook geen politieke partij/instantie die ijvert voor meer gebruik van het Waals
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan heb je natuurlijk ook nog net Brusselse dialect, doorspekt met Nederlandse woorden.
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Het rattachisme is van de kaart geveegd, het unitarisme is van de kaart geveegd, het VB is ook al gestopt en de partij van het status quo, de VLD, is ook afgestraft.
Wa willen de mensen nu eigenlijk? ![]()
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dus dat taaltje "Waals" zoals hier http://wa.wikipedia.org/wiki/Beldjike is ongeveer wat men in 1830 sprak in Wallonië? Het lijkt me dan dat zij door de veel grotere gelijkenis (en het eveneens Romaanse karakter) veel minder zich tegen die verfransing gekant hebben? Het gelijkt wel sterk op Frans, en net zoals Frans gelijkt het niet echt op Latijn. Dus dan nog blijft mijn vraag, vanwaar die sterke gelijkenis, daar waar Spaans en Italiaans nu toch wel serieus verschillen van het Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, TV kijken en bier drinken.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 20 oktober 2006 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Burger
|
![]() Misschien ligt het aan het feit dat zowel Frans als Waals relatief veel Germaanse invloeden hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De enige mogelijkheid om uit dat kluwen te geraken. Trouwens, het attachisme is niet van de kaart geveegd. Het RWF haalde zijn beste score ooit. Idem voor de B.U.B. als je het proportioneel bekijkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar die talen werden niet gebruikt als cultuurtaal. Net zoals in Vlaanderen in de 19e eeuw de administratie, het gerecht, de adel en burgerij, het leger,... Franstalig was, is dat in Wallonië steeds zo gebleven. De verfransing (het gevolg van de Belgische staat), heeft veel harder toegeslagen in het industriële Wallonië, dan in het toen nog agrarische Vlaanderen. De materiële rijkdom van Wallonië, heeft er eigenlijk voor gezorgd dat het Waals niet kon uitgroeien tot ene echte cultuurtaal. Vlaanderen stond door zijn landelijk karakter minder onder druk van het Franstalig establishment, en heeft zijn cultuurtaal -het Nederlands- kunnen behouden. Verschil is ook dat Vlaanderen behalve over streektalen (Vlaams, Brabants en Limburgs) ook over ene gestandardiseerde cultuurtaal beschikte: het Nederlands. Wallonië kende enkel streektalen, en geen overkoepelende cultuurtaal.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad vreemd dat je in Wallonië nooit hoort klagen over die verfransing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vroegere Waalse minister-president, Van Cauwenberghe, pleitte ervoor om het Waals terug meer op de voorgrond te brengen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Mijn grootmoeder heeft Duits "geleerd" (zeg maar ingeblaft) tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is ook een Germaanse taal, maar zelfs na jaren af en toe wat te leren heb ik heel veel moeite om een snelle conversatie in het Duits te volgen, een paragraafje correct schrijven in het Duits durf ik nog steeds niet, ik zou niet ver geraken. Is het daarmee vergelijkbaar, ik bedoel Picardisch (en consoorten)<-> Frans met bijvoorbeeld "West-Vlaams"<-> Duits Ik kan me namelijk toch niet van de indruk ontdoen dat de taalrepressie hier harder was. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Ja, die zitten ook aan hun kiesplafond
![]()