![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sinds Luther, Calvijn en Zwingli is er discussie tussen protestanten ('pro testarie' betekent immers belijden) en roomsen over of met "petra" de persoon Petrus bedoeld wordt dan wel de uitspraak van Petrus nl. "Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God". Het pleitbezorgt blijkt dan toch in het voordeel van de protestanten uit te vallen. "Petra" is immers vrouwelijk en er is geen enkele aanleiding om Petrus opeens vrouwelijk te benoemen. De uitspraak is in het Koine-grieks weldegelijk vrouwelijk. Let ook op: …poorten van het dodenrijk zullen haar er niet onder krijgen… Ook op andere schriftplaatsen staat dat "een ieder die de naam des Heren aanroept behouden zal worden.” Wat bevestigt dat de belijdenis centraal staat tot de redding en niet de persoon van Petrus. En Christus zelf zegt: "Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij. Wat bevestigt dat niet Petrus (of zijn opvolgers) bepaalt wie de hemel in mag, maar enkel en alleen Christus. Zeggen dat Petrus (volgens de roomsen alle pausen) bepaalt wie de hemel in mag komen en wie niet, is in tegenspraak met alles wat we in de Bijbel kunnen vinden over redding en behoud. En dit is weldegelijk wat de roomsen doen. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Creationisten zouden zeggen ; zie je wel , mensen en dieren zijn tegelijkertijd ontstaan , maar ik ben geen Creationist , dus , wat wil je hier nu mee zeggen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik ben niet direkt het voorbeeld van de echte katholiek. Niettemin geef ik heel bewust het christelijk denken door aan mijn kinderen. Het kan een belangrijke houvast zijn, en het is aan hen later maar om te beslissen wat ze ermee doen. En daarom ben ik met hen in de zomer gaan bidden in de basiliek van Rocamadour, en ik moet toegeven het was voor mezelf een beklijvende ervaring, niet voor elke week, maar toch voor herhaling vatbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Christus heeft Simon evenwel aangewezen om Zijn Kerk op hem te bouwen. Hij noemde Simon van toenaf Petrus (rots). Citaat:
Jezus' Kerk gebouwd op Simon Petrus is bedoeld om voor eeuwig bestaan. Citaat:
Hij geeft Petrus de sleutels van de hemelen, wat niet betekent dat hij oordeelt over levenden en doden, maar dat hij een vorm van autoriteit krijgt over Christus' geloofsgemeenschap zowel op aarde als in de hemel. De Kerk krijgt m.a.w. een universeel karakter. Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 29 november 2006 om 12:29. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ik geeft toe, de Roomse visie is eveneens sterk gefundeerd en het is mij er niet om te doen gelijk te halen of zo hoor. Het zou best kunnen dat wat jij zegt juister is dat wat ik zeg. Ik weet dat niet, ik was er niet bij. Ikl wil alleen maar eens de andere kant van het verhaal ook aan bod laten komen. Het protestantisme is volgens mij meer gefundeerd in de Schriften dan de Roomse leer, die daarnaast ook gezag erkend aan de tradtie (lees: wat de pausen allemaal zegden in hun onfeilbaarheid). We weten in elk geval dat Petrus niet onfeilbaar was. Daar is er geen discussie over, noch bij de protestanten, nog bij de roomsen. Bedankt om dit te lezen. Paulus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Enerzijds beantwoord je mijn vraag wat makkelijker is ("mogen" dan wel "moeten" naar de kerk gaan) met "mogen". Anderzijds schrijf je wat verder "Vroeger was het simpel". Even opmerken dat dit in tegenstrijd is. Nu ben ik het inderdaad met je eens dat het vroeger "simpeler" was dan vandaag. En daarom ben ik van mening dat naar de mis "mogen" gaan juist moeilijker is dan "moeten" gaan. Wat wie naar de mis "mag", die ziet zich voor een keuze gesteld. Vroeger was er (bijna) geen keuze. En kiezen, beste Judokus, is iets waar veel mensen het moeilijk mee (blijven) hebben... De meerderheid volgt nu eenmaal altijd de makkelijkste (of beter: de minst moeilijke) weg. Dat is een diepmenselijk fenomeen, en ik ben de laatste om dit te veroordelen. Aangezien vroeger (bijna) iedereen naar de kerk ging, en vandaag veel minder mensen, besluit ik hieruit (opnieuw) dat naar de kerk "moeten" gaan (zoals vroeger) minder moeilijk is dan naar de kerk "mogen" gaan, zoals vandaag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
kiezen=verliezen MAAR dat betekent niet dat was was beter was het was gewoon gemakkelijker... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Denk je niet dat geloven in de Schepping, of geloven tout court, de minst moeilijke weg is ? Het feit dat men nu "mag" naar de kerk gaan terwijl men vroeger "moest" is volgens mij niet relevant. Het is niet alleen in de kerk dat men gelooft, maar altijd en overal.
![]() |
![]() |
#209 |
Minister
|
![]() Verklaar me dan eens waarom - zeker in onze contreien - gelovigen die expliciet voor hun geloof uitkomen tegenwoordig in de minderheid zijn.
Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 30 november 2006 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De geloofsbelijdenis is het summum van de gemakzucht. Je hoeft je geen vragen te stellen over het hoe en het waarom, het IS zo. Misschien ligt daar een van de redenen waarom gelovigen alsmaar minder talrijk worden, gewoon omdat ze geleerd hebben na te denken.
![]() |
![]() |
#212 |
Minister-President
|
![]() Wat is er gemakkelijker aan te nemen dan de Schepping ?.
Als je er aan twijfelt ben je geen gelovige maar een agnocist.
![]() |
#213 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar het probleem is dat de intellectuele elite in Vlaanderen zich laat leiden door antiklerikalisme en ideeën die mensen zand in de ogen strooien. Ze troosten zichzelf niet eens de moeite meer om zich te verdiepen in de kern van het geloof.
![]() |
![]() |
#214 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De intellectuele elite, zoals jij ze noemt, is niet per se antiklerikaal. Het weerleggen van dogmas dmv wetenschappelijke evidentie vind ik niet zand in de ogen strooien.
![]() |
![]() |
#215 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 30 november 2006 om 17:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Banneling
|
![]() Vrijzinnigen vertonen oerangsten waar het de begrippen goed en slecht betreft , dat is de reden waarom ze steevast het geloof aanvallen .
Vrijzinnigen beweren steevast dat ze ook de begrippen goed en slecht kunnen toepassen zonder religieuze achtergrond , de hoogmoed ! daar begint hun zonde al . Wat de vrijzinnigheid , die praktisch gezien wel in " slecht " maar niet in " goed" geloofd ons al heeft gebracht is fascisme ( darwinisme ) , kommunisme ( marxisme ) en nu de derde poot van hun geloof in het slechte , het " liberalisme " . Het is geen toeval dat de talloze seksuele perversies van vandaag vooral de vrijzinnige hoek teisteren . De Nederlandse pedopartij vond haar wortels in de ekstreemlinkse , door gefossileerde kommunisten en liberales gedomineerde middens . Gelijk welk onderwerp hier op politics gestart dat handelt over pedofilie of zoofilie wordt bestormd door vrijzinnigen die steeds wel enkele verzachtende omstandigheden weten te vonden voor pedofielen , zoofielen , necrofielen en kindermoordenaars , lees ze er zelf maar eens op na , je komt steeds dezelfde namen tegen , de grote outingtes is begonnen . Geloven vrijzinnigen in goed of slecht ? Voor de helft , ze geloven in slecht . |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ieder dogma moet je met theologische bril bestuderen en niet met een fysische bril. Aangezien je een dogma niet eens kunt bevestigen met wetenschap, hoe kunnen dan wetenschappers ze nadien weerleggen? Er is niet eens een wetenschappelijke starthypothese, maar een theologische werkvorm. Dogma's hebben a priori niets te maken met wetenschappen!
![]() |
![]() |
#218 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- Maria was een mens en het is wetenschappelijk evident dat zo iemand nooit "onbevlekt" kan zwanger worden (de in vitro techniek buiten beschouwing gelaten).
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedoel je nu dat de islamitische pedofilie enkel met vrijzinnigheid te maken heeft? Kortom waarover héb je het in godsnaam? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |