Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2007, 00:48   #261
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vrees dat deze loonkloof meer te maken heeft met de vrouw zelf. Ze kiezen steevast voor "lager" betaalde jobs (gezondheidszorg, onderwijs, sociale sector...) terwijl mannen veel meer voor IT, techniek en financiele sector gaan.

Waarom kiezen meisjes vaak richtingen zoals Psychologie, Biomedische wetenschappen.....en zie je op ingenieursrichtingen soms 10 % vrouwen ?

Daar zit veel meer loonkloof hoor....
Een deel van de loonkloof is inderdaad te verklaren door de sectoren waarin vrouwen en mannen werken. Maar dat is niet altijd een vrije keuze (en dan zwijg ik nog over de reden waarom die sectoren lager betaald worden). En daarbovenop komt nog het feit dat minder vrouwen in hogere functies terecht komen. Een niet onbelangrijk deel van de loonkloof kan echter niet verklaard worden door de sector of de functie waarin gewerkt wordt, noch door deeltijds werken of tijdskrediet. Vrouwen worden wel degelijk ook nog steeds minder betaald voor gelijk werk.

Laatst gewijzigd door Edina : 25 januari 2007 om 01:04.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 01:01   #262
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vrees dat deze loonkloof meer te maken heeft met de vrouw zelf. Ze kiezen steevast voor "lager" betaalde jobs (gezondheidszorg, onderwijs, sociale sector...) terwijl mannen veel meer voor IT, techniek en financiele sector gaan.

Waarom kiezen meisjes vaak richtingen zoals Psychologie, Biomedische wetenschappen.....en zie je op ingenieursrichtingen soms 10 % vrouwen ?

Daar zit veel meer loonkloof hoor....
daar zeg je zowat... al komt daar wel gestadig aan verandering in

twee bedenkingskes...

1) waarom kiezen die steevast voor zulke richtingen ?

2) waarom zijn dat lager betaalde jobs ?... waar ik mee wil zeggen dat je misschien eens verder moet denken dan dat vrouwen maar 'typisch' mannelijke jobs moeten gaan doen in een 'typisch' mannelijke economische wereld omwille van een hoger salaris

meer en meer wordt net het belang van zulke beroepen ingezien... en de vraag ernaar zal blijvend omhoog gaan omdat net die werled beetje bij beetje bijgesteld wordt.. uiteindelijk volgen die lonen wel
( bekijk het misschien een beetje zoals het belang van een eq naast een iq )

Laatst gewijzigd door praha : 25 januari 2007 om 01:03.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 10:23   #263
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik denk dat je nogal sterk veralgemeent hier
Bedoel je dat er politie-agentes bestaan die twee vechtlustige jongelui kunnen uit elkaar houden?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 10:25   #264
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
sterker nog... ik peins dat 'm zich van topic vergist heeft
Dat klopt, 't gaat hier blijkbaar over vrouwen die hetzelfde werk doen en minder betaald worden, ik spreek hier over vrouwen die minder werk doen en toch hetzelfde betaald worden.
Oud 25 januari 2007, 10:25   #265
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
daar zeg je zowat... al komt daar wel gestadig aan verandering in

twee bedenkingskes...

1) waarom kiezen die steevast voor zulke richtingen ?

2) waarom zijn dat lager betaalde jobs ?... waar ik mee wil zeggen dat je misschien eens verder moet denken dan dat vrouwen maar 'typisch' mannelijke jobs moeten gaan doen in een 'typisch' mannelijke economische wereld omwille van een hoger salaris

meer en meer wordt net het belang van zulke beroepen ingezien... en de vraag ernaar zal blijvend omhoog gaan omdat net die werled beetje bij beetje bijgesteld wordt.. uiteindelijk volgen die lonen wel
( bekijk het misschien een beetje zoals het belang van een eq naast een iq )
Waarom lager betaalde jobs...? Tja, waarom is een zware stiel in de bouw slechter betaald dan lekker warm achter een bureautje zitten met een muis die een 10de lichter is dan een baksteen...?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 10:26   #266
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat klopt, 't gaat hier blijkbaar over vrouwen die hetzelfde werk doen en minder betaald worden, ik spreek hier over vrouwen die minder werk doen en toch hetzelfde betaald worden.
Ik zal dus wel ook beter niet doorgaan over vrouwen die mannenwerk doen, en niet alleen op
eigen verhoogd risico...

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 januari 2007 om 10:31.
Oud 25 januari 2007, 10:27   #267
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
héhé
Dat was niet als grap bedoeld.
Oud 25 januari 2007, 10:47   #268
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoel je dat er politie-agentes bestaan die twee vechtlustige jongelui kunnen uit elkaar houden?
Absoluut en waarschijnlijk zijn er zelfs agentes die dat beter kunnen dan andere mannelijke collega's... Want het is vooral ook een kwestie van techniek...

(en misschien zijn agenten sowieso wel verplicht om versterking in te roepen bij zo'n zaken...)
Oud 25 januari 2007, 10:52   #269
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Absoluut en waarschijnlijk zijn er zelfs agentes die dat beter kunnen dan andere mannelijke collega's... Want het is vooral ook een kwestie van techniek...
Vertel dat maar aan een vlieggewicht die tegen Ali moet vechten.

Citaat:
(en misschien zijn agenten sowieso wel verplicht om versterking in te roepen bij zo'n zaken...)
Ze waren met twee. De ene kon al tussen komen, als jouw bewering klopte, terwijl de tweede om versterking vroeg.
Oud 9 februari 2007, 13:43   #270
eno2
Banneling

Standaard discriminating women in wages

Wallmart is facing billions of damages for discriminating women in wages and promotions.
Oud 9 februari 2007, 13:57   #271
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wallmart is facing billions of damages for discriminating women in wages and promotions.
Ja, ben eens benieuwd hoe dat gaat aflopen...
Oud 9 februari 2007, 14:49   #272
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo zie je maar. Waar blijven hier de klachten van gediscrimineerde vrouwen? Als het dan toch gebeurt...
Oud 9 februari 2007, 15:30   #273
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Zo zie je maar. Waar blijven hier de klachten van gediscrimineerde vrouwen? Als het dan toch gebeurt...
Erg veel vrouwen zitten er niet op politics.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 23:53   #274
roderidder
Schepen

roderidder's schermafbeelding

Standaard

Nu ben ik nieuw in deze draad, maar ooit is ergens ergens gelezen

“40 procent alleenstaande moeders werkloos”

Dit is het tweede thema waardoor de mailbox van BGMK.be de afgelopen week bijna crashte:

Uit Vrtnieuws.net (12 juni 2006):

Amper zestig procent van de kinderen van alleenstaande moeders heeft een moeder die aan het werk is. Vier op de tien alleenstaande moeders leven van een werkloosheidsuitkering of een andere uitkering, zoals een leefloon. Bij kinderen van gehuwde en samenwonende koppels ligt dat anders. In meer dan 90 procent van de gevallen heeft minstens één van beide ouders een betaalde job. De cijfers van het Steunpunt Werkgelegenheid, Arbeid en Vorming tonen opnieuw aan dat alleenstaande moeders een grotere kans hebben om in armoede terecht te komen. Dat heeft vooral te maken met de arbeidssituatie van de moeders voor ze alleen komen te staan. Dikwijls zijn ze dan deeltijds aan het werk of hebben ze helemaal geen betaalde job. Daar komt nog bij dat alleenstaande moeders werk en gezin moeilijk kunnen combineren.

Commentaar van BGMK.be:

1. Al tientallen jaren vragen vrouwen in de rechtbank dat zij de hoofdverblijfplaats van de kinderen krijgen en dat het contact vader-kind beperkt wordt tot één weekendje om de twee weken. Voor het grootste probleem van al die alleenstaande moeders, namelijk dat ze geen opvang hebben voor de kinderen, is er wél een oplossing, want duizenden vaders zouden niets liever doen dan de kinderen op te vangen.

2. Een vrouw die alleenstaand gezinshoofd is, wordt door de RVA gerust gelaten: ten eerste mag haar stempelgeld niet ingetrokken worden wegens langdurige werkloosheid en ten tweede vermindert haar stempelgeld niet naarmate ze langer werkloos is (haar ex, die de kinderen niet ten laste heeft, heeft die voorrechten niet).

3. Een vrouw die stempelt heeft recht op onderhoudsgeld vanwege de vader van de kinderen. Bovendien krijgt ze, als gezinshoofd, het kindergeld. Zoals we vroeger al gemeld hebben, komt een alleenstaande moeder van twee kinderen zo aan een beschikbaar inkomen van 1.500 euro per maand. Zeg nu zelf: waarom zou ze gaan werken?

4. De echte reden waarom slechts 40% gescheiden moeders werken durft blijkbaar niemand vertellen, en daarom doen wij het maar: als ze gaat werken verhoogt haar inkomen, en dan mag haar ex naar de rechter om minder onderhoudsgeld te moeten betalen. Bovendien wordt stempelgeld plus alimentatie fiscaal een pak vriendelijker behandeld dan loon.
roderidder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 09:58   #275
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Erg veel vrouwen zitten er niet op politics.
So?
Oud 12 februari 2007, 10:34   #276
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roderidder Bekijk bericht
Commentaar van BGMK.be:

1. Al tientallen jaren vragen vrouwen in de rechtbank dat zij de hoofdverblijfplaats van de kinderen krijgen en dat het contact vader-kind beperkt wordt tot één weekendje om de twee weken. Voor het grootste probleem van al die alleenstaande moeders, namelijk dat ze geen opvang hebben voor de kinderen, is er wél een oplossing, want duizenden vaders zouden niets liever doen dan de kinderen op te vangen.

2. Een vrouw die alleenstaand gezinshoofd is, wordt door de RVA gerust gelaten: ten eerste mag haar stempelgeld niet ingetrokken worden wegens langdurige werkloosheid en ten tweede vermindert haar stempelgeld niet naarmate ze langer werkloos is (haar ex, die de kinderen niet ten laste heeft, heeft die voorrechten niet).

3. Een vrouw die stempelt heeft recht op onderhoudsgeld vanwege de vader van de kinderen. Bovendien krijgt ze, als gezinshoofd, het kindergeld. Zoals we vroeger al gemeld hebben, komt een alleenstaande moeder van twee kinderen zo aan een beschikbaar inkomen van 1.500 euro per maand. Zeg nu zelf: waarom zou ze gaan werken?

4. De echte reden waarom slechts 40% gescheiden moeders werken durft blijkbaar niemand vertellen, en daarom doen wij het maar: als ze gaat werken verhoogt haar inkomen, en dan mag haar ex naar de rechter om minder onderhoudsgeld te moeten betalen. Bovendien wordt stempelgeld plus alimentatie fiscaal een pak vriendelijker behandeld dan loon.
Wat een dikke onzin is dit nu? Een artikel van een vaderbeweging of zeg maar beter: "van een beweging van vrouwenhaters".

-50 % van de vrouwen krijgt geen of onregelmatig alimentatie voor de kinderen.

-Alleenstaande ouders worden niet met rust gelaten door de RVA. Je wordt meteen na je zwangerschapsverlof opgeroepen, zelfs borstvoedingsverlof is niet mogelijk.

-Veel alleenstaande ouders werken halftime waardoor ze onder de armoedegrens zitten. Een fulltime job combineren met een huishouden en de zorg voor één of meerdere kinderen is voor veel alleenstaanden niet vol te houden, vooral voor alleenstaanden die op niemand kunnen terug vallen als één van de kinderen ziek is of tijdens de schoolvakanties.

-Schandalig van die BMGK om alleenstaande moeders voor te stellen als vrouwen die een luilekker leventje leiden, die profiteren van hun kinderen en ex. Iedere alleenstaande ouder weet hoe zwaar het is om alleen kinderen op te voeden, hoe vlug je in een sociaal isolement terecht komt. De cijfers bewijzen trouwens dat alleenstaande ouders vaak in armoede terecht komen en bovendien in heel veel gevallen niet voldoende jaren fulltime kunnen werken om een degelijk pensioen op te bouwen.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 10:56   #277
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Wss zal, zoals meestal, iedereen wel (een beetje) gelijk hebben...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 18:05   #278
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Aangezien het vandaag internationale vrouwendag is, wou ik deze thread toch nog maar eventjes onder de aandacht brengen... al was het maar als tegenwicht op de idiote thread van de forumspitsmuis. De nog steeds bestaande loonkloof tussen man en vrouw is immers één van de centrale thema's op deze vrouwendag in België.
Oud 8 maart 2007, 18:12   #279
Marlboro
Banneling

Standaard

Debbie;tja,alimentatie.
Je zegt daar zoiets;ik weet ne gast en z'n vriendin heeft er hem ingeluisd.Je hebt dan 2 keuzes;oftewel blijf je er dan toch bij oftewel betaal je geld voor een kind dat je uiteraard helemaal niet gewild hebben maar uiteraard vooral de manier waarop is helemaal schandalig maar probeer dat dan maar eens te bewijzen?Zo goed als onmogelijk.
Als ik dat zou tegen komen dat iemand mij er zo inluisd en we uit elkaar zijn/gaan dan zou ze der ook naar kunnen fluiten hoe grof het ook moge klinken.Ik zal nooit mee kunnen leven dat ik een pak geld iedere maand moet afstaan voor een kind die ik helemaal niet gewild heb en ik verwijs nogmaals op het belangrijkste punt;de manier waarop.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 18:12   #280
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien het vandaag internationale vrouwendag
Het is toch elke dag vrouwen- of mannendag, alsook valentijn
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be