![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Naar aanleiding van een andere topic waarin dit ter sprake kwam en - toegegeven - het een beetje off topic was.
Citaat:
Gelijkheid tussen mannen en vrouwen is jammer genoeg ook bij ons nog steeds niet aan de orde. Eens benieuwd dus of er hier met evenveel verontwaardiging gereageerd zal worden dan in de topics waar de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen bij moslims wordt aangekaard... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Waarom bestaat heden ten dage toch altijd weer de tendens om in bijna elke discussie, een link te leggen met moslims ?
Dit onderwerp gaat over de loonkloof tussen mannen en vrouwen en hup, nog geen halve zin later moet het moslimonderwerp weer worden opgehaald om de discussie meteen te polariseren en alle redelijkheid uit elke mogelijke vorm van verdere argumentatie te halen. De vraag is hier dus blijkbaar niet meer of je pro of contra de loonkloof bent, nee impliciet dient je antwoord ook aan te geven of je pro of contra bepaalde moslimgebruiken bent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom hoor ik nooit protesteren tegen ongelijkheid in de sport ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||||||
|
![]() Hier alvast de aanzet van de discussie uit de andere thread:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 11 januari 2007 om 13:12. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
![]() En een een tweede discussie uit dezelfde thread daarover:
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
En laat het heel duidelijk zijn: het is NIET de bedoeling om het in deze thread over moslimgebruiken te hebben. Integendeel. Hier wil ik het specifiek hebben over de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen bij ons. En dan specifiek ook over de loonkloof. Laatst gewijzigd door Edina : 11 januari 2007 om 13:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als een werkgever iemand aanneemt doet deze ook vaak een investering voor de toekomst aangezien de nieuwe werknemer ingewerkt moet worden en vaak ook nog cursussen/bijscholing krijgt. De werkgever is door deze investeringen, die hoog kunnen oplopen, er dus bij gebaat dat werknemers een aanzienelijke tijd bij zijn/haar bedrijf blijven werken. Nu is het echter zo dat vrouwen een extra risico met zich meedragen dat ervoor kan zorgen dat het dienstverband van kortere duur kan zijn: de baarmoeder. Het is nu eenmaal zo dat een aanzienelijk deel van de vrouwen na een zwangerschap stopt met werken of minder gaat werken. Als dit gebeurd is de werkgever eeen deel van zijn investering in de werknemer kwijt. Nu kan men zich natuurlijk afvragen of dit rechtvaardig is en of er maatregelen tegen moeten komen, maar voor een werkgever is het vaak zeer logisch om vrouwen iets minder te betalen.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Nu, om antwoord te geven op de vraag waarover ik vermoed dat deze topic gaat, nl de loonkloof.
Ik denk dat in ons land geen enkel weldenkend mens ermee akkoord zou gaan dat vrouwen voor hetzelfde werk minder zouden moeten verdienen dan mannen. Wel hebben we tegenwoordig nog steeds te maken met een (oudere) generatie van managers en bedrijfsleiders die nog uit een tijd stammen waar vrouwen niet geacht werden te werken en waar inderdaad nog een soort van geslachtsdiscriminatie geldt. Zo zie ik in mijn werkomgeving duidelijk dat het vooral de oudere mannen zijn die nog moeite hebben met het werken onder een vrouwelijke baas, de jongere generatie stelt er zich daarentegen nog amper vragen bij. Langs de andere kant kan niet ontkend worden dat het befaamde rollenpatroon er nog bij veel mensen diep ingebakken zit en dat veel vrouwen hier absoluut geen problemen mee hebben. Niet alle vrouwen kiezen er immers voor om een schitterende carrière uit te bouwen ten koste van bv. het hebben van kinderen. Mannen daarentegen hebben amper een keuze; ze moeten wel uiterst ambitieus zijn en zoveel mogelijk geld verdienen daar de zeldzame huismannen vaak smalend worden onthaald. In de harde economische wereld is rentabiliteit van de (in ons land zo dure) werknemers nu éénmaal een belangrijk gegeven zodat bij veel bedrijfsleiders de (al dan niet terechte) reflex bestaat om jonge vrouwen waarvan nog niet duidelijk is of ze volop voor hun carrière, dan wel hun gezin gaan, een kans te geven op een uitdagende job met verantwoordelijkheden. In deze ben ik er dus zeker van dat naar de toekomst toe, een aantal van de verschillen wel zullen uitgevlakt worden maar een volledige gelijkschakeling van mannen en vrouwen zal wellicht nooit het geval zijn. Mannen en vrouwen zijn immers niet volledig gelijk, gelukkig maar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
goh die sellectieve verontwaardiging van jou toch hé ... in Arabie zijn er mannen die met goedkeuring van de imam hun vrouwen afrossen, en daar zeg je niks over ![]() Laatst gewijzigd door Anna List : 11 januari 2007 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Omdat het daar totaal niet over gaat. Het gaat over GELIJK loon voor GELIJK werk en over GELIJKE KANSEN krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
versta mij niet verkeerd, ik ben principieel tegen loonverschil, maar ik denk dat t complexer ligt dan we over het algemeen denken Laatst gewijzigd door Anna List : 11 januari 2007 om 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Overigens heb ik al lang een geweldig voorstel om komaf te maken met dit probleem... ik denk alleen niet dat de werkgevers er zo happy mee zullen zijn! Aangezien het niet alleen de vrouw is die kinderen wil, maar ook de man, stel ik voor om mannen ook "zwangerschap" verlof te geven. Verplicht op te nemen binnen een bepaalde tijd na de geboorte van het kind. Dat zal ten eerste eventuele opvangproblemen oplossen wanneer de vrouw terug gaat werken na haar zwangerschap, het zal de man de kans geven om ook wat meer tijd te spenderen aan de toch ook door hen gewenste kinderen én - last but not least - het ogenschijnlijke voordeel van een mannelijk werknemer wegnemen bij werkgevers. Want nu mag je het nog draaien of keren hoe je wil: onze maatschappij verwacht van vrouwen wel dat ze gaan werken hé. Dan moeten ze dus ook dezelfde kansen krijgen op die arbeidsmarkt. Niet onlogisch, me dunkt. (en een beetje off topic: hoewel mannen nu ook al recht hebben op ouderschapsverlof - wordt het opnemen daarvan door mannen door de meeste werkgevers niet als even evident beschouwd als voor vrouwen... ook dat moet veranderen natuurlijk) Laatst gewijzigd door Edina : 11 januari 2007 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Maar de situatie is helemaal niet gelijk... Vrouwen als werknemer aannemen levert een bedrijf nog altijd extra risico's op.
![]() |
![]() |
#14 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() De discussie dat een vrouw meer risico bevat om haar aan te nemen vind ik niet eigenlijk de juiste uitspraak. Akkoord vrouwen kunnen kinderen krijgen, gaan in zwangerschapsverlof en dergerlijke en nemen ouderschapsverlof enzo.
Maar wat als een man ziek wordt? Die man is dan ook niet productief meer voor het bedrijf. Natuurlijk misschien een beetje rare vergelijking maar komt toch op hetzelfde neer vind ik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In principe verwacht de maatschappij niet dat vrouwen gaan werken. Destijds wilden vrouwen immers, terecht, op eigen benen kunnen staan en hebben ze zelf gekozen om te gaan werken. De economie heeft zich aan deze situatie van tweeverdieners aangepast met als gevolg dat men heden ten dage al bijna verplicht is om met twee te gaan werken om de eindjes nog deftig aan mekaar te kunnen knopen. De economie is er uiteraard wel bij gevaren, vraag is enkel of dat het opofferen van een aantal sociale en familiale structuren wel allemaal waard was. Hoe spijtig het ook moge zijn maar het is immers onmogelijk om als man of vrouw zowel een goede werknemer, ouder, vriend(in) en echtgenoot/echtgenote te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een mannelijke werknemer kan ontslag nemen, een vrouwelijke ook. Een vrouwelijke werknrmer kan ziek worden, een mannelijke ook. Een mannelijke werknemer kan overlijden, een vrouwelijke ook. Een vrouwelijke werknmer kan zwanger worden, een mannelijke niet. Er is dus altijd het risico dat een werknmer stopt met werken, maar dit risico is bij vrouwen een stukje groter.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zoals gezegd bestaat bij de meesten (ook bij een meerderheid der vrouwen) nog steeds de reflex dat de vrouw in de eerste plaats voor de kinderen zorgt en de man in de eerste plaats ambitieus zijn carrière nastreeft. Het is in deze gedachtegang dan ook logisch dat bedrijven eerdere geneigd zijn zo'n ambitieus geachte man aan te nemen. Trouwens, als ik de vrouwen uit mijn omgeving vraag wat zij zoeken in mannen, stelt nog altijd een meerderheid onder hen dat ze verwachten dat hun ideale man ambitieus is, wat aangeeft dat bovengaande redenering ook in hun hoofden speelt en dat vrouwen blijkbaar ook verwachten dat de man goed zijn boterham verdient zodat zij meer de vrijheid hebben om met het gezin bezig te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Of is de wet van de grote statistische gemiddelden weer aan het werk? Onlangs statistisch bewezen dat ik meer in het huishouden doe dan mijn vrouw. Ze is nog altijd de fout aan het zoeken en ik vertel hem lekker niet ![]() De discussie moet zich concretiseren in een omschrijving van welke omstandigheden tot welke ongelijkheden aanleiding geven. Maar een statement 'ik ben vrouw dus ik verdien per definitie minder dan mijn mannelijke collega' is gewoon een welles-nietes discussie. Maar ja, ik moet toegeven dat ik het leeuwendeel van de statistische studies die vandaag gepubliceerd worden, niet meer vertrouw. Probabiliteitsratio's verworden nogal snel tot stellingen bekleed met het gezag van universeel geldende natuurwetten.
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan deze, ivm arbeiders. Ik heb vaak genoeg in verschillende fabrieken gewerkt om mijn studies te kunnen betalen. Dit was vaak enkel in weekends of voor korte periodes van 2 weken of zo (en ik heb het hier niet over vakantiewerk). Sorry he, ma als ge 2 jaar nodig hebt om een beetje te kunnen meedraaien, dan verdien je eerder medeleiden. |
|
![]() |
![]() |