![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hierbij alvast een lelijke impressie van een mogelijke indeling van ons droomland. We onderscheiden Brussel, Vlaanderen, Randstad, Leegland en wat tegen die tijd Midden-Nederland heet.
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#442 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
|
![]() Oké, sorry, maar het viel me op dat het grootste deel van dat gebied nogal leeg is, Gelderland is hierop een prettige uitzondering, en is inderdaad een gebied wat niet echt leeg genoemd kan worden. Maar goed, als we dat er niet bijtrekken wordt het wel een erg leeg land. Serieuzere naam dan maar?
![]()
![]() |
![]() |
#444 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Overigens: Flevoland bij Randstad en Noord-Oostpolder bij de Noordelijke gewesten. Kun je een update geven? Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 7 februari 2007 om 00:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 |
|
![]() Over zo'n soort indeling heb ik ook wel gedacht, maar ik denk dat als ik echt realistisch probeer te zijn dat ik erop uit kom dat Vlaanderen in de eerste plaats beter een apart deel van de (con)federatie kan zijn, al is het maar omdat je het critici die zeggen dat het land wordt uitgeleverd aan de Nederlanders anders wel heel makkelijk maakt. De (con)federale staatsvorm wordt ook een beetje gebruikt om naar elkaar toe te groeien, aan elkaar te wennen en wat over de koudwatervrees heen te komen.
![]() |
![]() |
#446 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#447 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik stel voor dat we de confederatie nog een tijdje uitstellen tot zoiets cijfermatig niet meer mogelijk is. Laatst gewijzigd door baarle : 7 februari 2007 om 07:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
|
![]() Normaal gezien kom ik. Mijn zus verjaard echter op 6 maart dus ik moet nog even rekening houden met een mogelijks feestje. Een definitieve bevestiging volgt nog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
|
![]() Citaat:
1) het opsouperen kan beginnen na jaren van een spaarzaam herstelbeleid 2) pvda weet zich verzekerd van een toekomstig electoraat dank zij een -eheum- generaal pardon Tsjeven blijven tsjeven , ook de Ollandse.
![]() |
![]() |
#451 | |
|
![]() Citaat:
Een echt dominante positie van een vd deelstaten zo goed als ingeperkt. Hier bovenop een federatief systeem naar Amerikaans model lijkt mij een realistische benadering. En daar knijpt het schoentje: Vlaanderen zal zo weinig mogelijk bevoegdheden naar het federale niveau willen overhevelen en de Nederlandse Staat (of politieke klasse) zo weinig mogelijk naar het regionale. Naamgeving behalve voor het Noord-Oosten kan geen probleem zijn: Vlaanderen, Brabant en Holland .
![]() |
![]() |
#452 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Benieuwd of er dan nog een linkse meerderheid zou zijn. In Vlaanderen in elk geval niet. Laatst gewijzigd door baarle : 7 februari 2007 om 07:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
|
![]() In Nederland nu een linkse regering?
De grootste partij is een gematigd christelijke partij, redelijk conservatief. Normaal gesproken staan ze in het midden van het spectrum, maar de huidige aanvoerder is redelijk rechts. De andere grote partij was tot voor kort onbetwist de grote linkse partij, maar nog vrij gematigd. Het kleine partijtje is een christelijke-conservatieve maar ook wel redelijk sociale partij, met wat aandacht voor het milieu. Alles bij elkaar genomen is deze regering niet linkser dan de vorige rechts was, wel christelijker. Beetje meer progressie zou geen kwaad kunnen, maar Nederland is in de afgelopen jaren wel dingen komen te kennen als voedselbanken en 'working poor', dus een beetje bijsturen kan geen kwaad hoor. Maar goed, dat is mijn mening. Hier is het kaartje volgens de indeling van liberalist nl (heb Zeeland bij vlaanderen getrokken, maar zou ook bij holland kunnen, of misschien zelfs nog wel als losse provincie, maar dan zal Friesland ook los willen) ![]() Dit is de meer idealistische indeling, sorry van de lelijke kleurtjes, maar er zijn teveel gewesten. ![]() Qua inwoneraantal (en economische activiteit) is Holland hier de grootste, al zal Brabant goed mee kunnen komen... EDIT: O hé, ik zie nu dat ik de kleuren van Oost en Limburg had moeten omdraaien en dan de boel nog een stapje had moeten doordraaien. ![]()
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 7 februari 2007 om 13:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Overigens is dit sowieso actueel omdat er stemmen op gaan om van de randstad een bestuurlijke eenheid te maken. Dit is op zich een goed plan, maar zonder een bestuurlijke herindeling in de overige regios zou de randstad nog meer overwicht krijgen dan het nu al heeft. Dus een herindeling van de provincies in Nederland zal mogelijk sowieso aan de order komen. In dat geval is Nederland meteen veel beter georganiseerd om een samenwerking met Vlaanderen aan te gaan. Citaat:
1 Verschillen in inwoneraantallen (hoeft niet dramatisch te zijn, maar als je toch een nieuwe indeleing maakt is dat iets waar je rekening mee kunt houden). 2 Geen weg terug voor Vlaanderen (zullen sommige niet als probleem zien, maar waarschijnlijk de meeste wel). 3 Maakt een huidig actuele herindeling van Nederland lastiger. Laatst gewijzigd door kaap : 7 februari 2007 om 13:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#455 |
|
![]() Dat is inderdaad een goed idee Kaap, om het systeem wat losser te maken en de districten zelf te laten bepalen waar ze in meegaan. Een nadeel kan zijn dat bijvoorbeeld Vlaanderen zich een buitenbeentje danwel buitengesloten zou kunnen voelen als de overige districten nauwer samenwerken, maar ik denk dat Vlamingen er voorlopig weinig problemen mee zullen hebben om een buitenbeentje te zijn. Het kan wel wat lastig zijn op bijvoorbeeld de buitenlandse politiek, maar intern wordt het vooral een stuk interessanter, wel opletten dat het bestuurbaar blijft.
![]() |
![]() |
#456 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Alleen dat groen bolletje mag je gerust rood kleuren hoor. Er is geen reden om de Brusselaars te bevestigen in hun waan van gepriviligieerde minderheid. Laatst gewijzigd door baarle : 7 februari 2007 om 13:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 |
|
![]() Een federalisering zoals hierboven getekend is zeker in het begin niet realistisch. Nederland is allang niet meer gewend aan een federaal model en de bevolking is ervan doordrongen dat iedereen overal gelijk behandeld moet worden. Een federaal model zou voor grote interne verschillen (kunnen) zorgen en dat past gewoonweg niet bij de huidige Nederlandse cultuur en mentaliteit.
Anderzijds zijn er wel bestuurlijke problemen die om decentralisatie of andere indelingen vragen. Ga er maar vanuit dat er de komende jaren één Randstadprovincie komt en dat deze, net als de andere provincies, meer bevoegdheden krijgt bij het besteden van financiële middelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Heb jij de cijfers opgeteld? De Christenunie graag bij links tellen, asjeblief.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door kaap : 7 februari 2007 om 14:59. |
|
![]() |
![]() |