Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2007, 12:21   #61
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Volgens mij zijn er welgeteld vijf gebieden in de EU waar afscheiding een reële mogelijkheid is, in volgorde van waarschijnlijkheid:
1. Schotland
2. Baskenland
3. Vlaanderen (en daarmee ook Wallonië, Brussel en de DG)
4. Zuid-Tirol
5. Catalonië
Ja en zijn die 5 niet genoeg of is het in uw wereld normaal dat men om de 5 minuten een nieuw land sticht! Ik noem 5 in de huidige 'solide' eu toch veel hoor!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:31   #62
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
engels is ook een moeilijke taal. Geen grammaticale coherentie, totaal arbitraire schrijfwijze. Toch leert iedereen die taal. Het al dan niet moeilijk zijn van een taal weegt niet op de taalkeuze. Economische en sociale belangen wel.
Het is een makkelijke taal omdat het zo dicht bij het Nederlands en anderzijds bij het Frans staat.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:46   #63
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Ja en zijn die 5 niet genoeg of is het in uw wereld normaal dat men om de 5 minuten een nieuw land sticht! Ik noem 5 in de huidige 'solide' eu toch veel hoor!
Het is niet gezegd dat die vijf zich ook allemaal gaan afscheiden, het is alleen bij deze vijf een reële mogelijkheid en bij alle andere niet eens realistisch. Overigens zal Zuid-Tirol zich eerder aansluiten bij Oostenrijk dan onafhankelijk worden denk ik, hoewel de meningen daarover in de regio verdeeld zijn.

Ik reageerde eigenlijk vooral op de indruk die sommigen hier lijken te wekken alsof een groot aantal landen op het punt staat uiteen te vallen in onafhankelijke regio's. Dat is dus niet zo.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 13:31   #64
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij zijn er welgeteld vijf gebieden in de EU waar afscheiding een reële mogelijkheid is, in volgorde van waarschijnlijkheid:
1. Schotland
2. Baskenland
3. Vlaanderen (en daarmee ook Wallonië, Brussel en de DG)
4. Zuid-Tirol
5. Catalonië
Ik vind je volgorde raar, waarom precies die?
Ik weet eigenlijk bitter weinig over Zuid-Tirol. Is er een meerderheid (onder de Duitstaligen) voor secessie? Ik dacht dat over Zuid-Tirol alleen gesproken werd als het ging over aansluiting bij Oostenrijk, zijn er veel mensen die geloven in een zelfstandig Zuid-Tirol?

Citaat:
Overzeese gebiedsdelen, incl. de Faeröereilanden en Groenland, en de voormalige Sovjet-Unie en Joeslavië laat ik hierbij dus even buiten beschouwing, omdat de situatie daar volledig verschilt van die in de EU.
Groenland en Faeröer, willen die echt totale onafhankelijkheid? Dat zou toch zielig zijn, is daar een meerderheid te vinden voor splitsing?
Oud 13 februari 2007, 13:37   #65
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het is een makkelijke taal omdat het zo dicht bij het Nederlands en anderzijds bij het Frans staat.
de doorsnee japanner zal er veel aan hebben. De enige reden waarom veel mensen Engels als 'gemakkelijk' ervaren is omdat het Engels (helaas) alomtegenwoordig is. Grammaticaal gezien zijn Frans en Nederlands zelfs gemakkelijker want die talen kennen minder uitzinderingen (enfin, Engels is een en al uitzondering).

Als eenvoudigheid en gemakkelijkheid zo belangrijk zou zijn bij de keuze van een wereldtaal dan werd Esperanto al lang standaard aangeleerd op de scholen.
Oud 13 februari 2007, 13:39   #66
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de doorsnee japanner zal er veel aan hebben. De enige reden waarom veel mensen Engels als 'gemakkelijk' ervaren is omdat het Engels (helaas) alomtegenwoordig is. Grammaticaal gezien zijn Frans en Nederlands zelfs gemakkelijker want die talen kennen minder uitzinderingen (enfin, Engels is een en al uitzondering).

Als eenvoudigheid en gemakkelijkheid zo belangrijk zou zijn bij de keuze van een wereldtaal dan werd Esperanto al lang standaard aangeleerd op de scholen.
Hmmm... een van de allergrootste voordelen aan Engels vind ik dat je geen lidwoorden hoeft te leren.
Oud 13 februari 2007, 13:56   #67
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

goh ja, dat maakt Engels natuurlijk een héél gemakkelijke taal...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:01   #68
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vind je volgorde raar, waarom precies die?
In Schotland en Baskenland is een meerderheid voor afscheiding, daarom staan zij op 1 en 2. Schotland op 1, omdat daar ook de rest van het land (GB) niet afwijzend tegenover zo'n afscheiding staat en een evt. referendum waarschijnlijk niet geblokkeerd zal worden door de nationale staat, zoals in Spanje.

In Zuid-Tirol is ook een meerderheid voor afscheiding, alleen is men het er niet over eens of het onafhankelijk moet worden of bij de Oostenrijkse deelstaat Tirol moet aansluiten (met verlies van autonomie voor het huidige Zuid-Tirol). Bovendien zal Italië daar moeilijk over gaan doen en kiest de regerende partij in Zuid-Tirol momenteel voor zoveel mogelijk autonomie binnen Italië en niet voor de confrontatie.

Daarom heb ik Vlaanderen boven Zuid-Tirol gezet, omdat het uiteenvallen van België onvoorspelbaarder is. Catalonië zal enkel onafhankelijk worden als reactie op Baskenland: zij mogen, dus dan wij ook.

Citaat:
Ik weet eigenlijk bitter weinig over Zuid-Tirol. Is er een meerderheid (onder de Duitstaligen) voor secessie? Ik dacht dat over Zuid-Tirol alleen gesproken werd als het ging over aansluiting bij Oostenrijk, zijn er veel mensen die geloven in een zelfstandig Zuid-Tirol?
Volgens enquêtes daar zijn de meningen ongeveer in drie gelijke kampen verdeeld: een groep die voor aansluiting bij Oostenrijk is, een groep die voor onafhankelijkheid is en een groep die voor binnen Italië blijven is.

De Duitstaligen en Ladiniërs (die Ladinisch spreken, een variant van Reto-Romaans dat ook in Zwitserland gesproken wordt) vormen samen driekwart van de bevolking van Zuid-Tirol, de Italiaanstaligen het overgebleven kwart. De Südtiroler Volkspartei (SVP) is de Duits-Ladinische eenheidspartij die sinds WOII onafgebroken aan de macht is en tot nu toe bij alle verkiezingen een absolute meerderheid behaalde. De Italiaanse minderheid is net als op nationaal niveau versnipperd in allemaal verschillende partijen. Daarnaast zijn er nog een kleine Ladinische partij en twee kleinere radicale Duitstalige partijen die voor afscheiding van Italië en/of aansluiting bij Oostenrijk zijn.

Citaat:
Groenland en Faeröer, willen die echt totale onafhankelijkheid? Dat zou toch zielig zijn, is daar een meerderheid te vinden voor splitsing?
Er zijn wel partijen voor onafhankelijkheid, maar een meerderheid hebben ze nog niet. Komt ook doordat die gebieden al zoveel autonomie hebben (volledige interne autonomie, vergelijkbaar met de Nederlandse Antillen en Aruba), dat volledige onafhankelijkheid niet zo dringend is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:05   #69
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
goh ja, dat maakt Engels natuurlijk een héél gemakkelijke taal...
No, but it sure makes the burden a lot lighter.
Oud 13 februari 2007, 14:06   #70
evilbu

Standaard

Citaat:
Er zijn wel partijen voor onafhankelijkheid, maar een meerderheid hebben ze nog niet. Komt ook doordat die gebieden al zoveel autonomie hebben (volledige interne autonomie, vergelijkbaar met de Nederlandse Antillen en Aruba), dat volledige onafhankelijkheid niet zo dringend is.
Als inwoner van Groenland zou ik niet graag te horen krijgen dat ik nu de Groenlandse nationaliteit heb. Voor zover ik weet zijn zij voor veel zaken van Kopenhagen afhankelijk. (studeren bijvoorbeeld?)
Oud 13 februari 2007, 14:11   #71
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Engels is veel logischer opgebouwd als het Frans of het Nederlands, dewelke vol met uitzonderingen zitten.

Esperanto is een kunstmatige taal, en zal dus nooit niks betekenen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:14   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Welke tendensen binnen België wijzen op deze "evolutie"?

1) Geen enkele Franstalige partij wil staatshervorming, tenzij van de deelstaten naar de federatie

2) Van de Nederlandstalige partijen pleit enkel het V.B. voor onafhankelijkheid. Tot voor kort waren CD&V en VLD hier ook voorstander van (zij het binnen een Belgische statenbond). De VLD pleit voor een versterkte federatie en zelfs de zéér Vlaamsgezinde CD&V-N-VA spreekt zich uit voor herfederaliseringen (zie artikel in DM vandaag).
Bij mijn weten vergeet u ook de N-VA die resoluut naar Vlaamse onfhankelijkheid streeft. In vergelijking met wat de herfederaliseringen stelt de vraag naar meer bevoegdheden voor Vlaanderen een veel groter pakket voor. Men pleit dus voor meer en zwaarwegende bevoegdheden bij de deelstaten, maar een terugkeer van bepaalde, eerder minimale bevoegdheden naar het landelijk niveau.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:16   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Engels is veel logischer opgebouwd als het Frans of het Nederlands, dewelke vol met uitzonderingen zitten.

Esperanto is een kunstmatige taal, en zal dus nooit niks betekenen.
Engels bulkt van de uitzonderingen, onregelmatigheden, idiomatische moeilijkheden. Ongetwijfeld denkt u waarschijnlijk aan het zogenaamde Pidgin English dat inderdaad eenvoudig is, maar dat evenwel geen volwaardige taal is.

Esperanto is inderdaad een kunsttaal. Die "logica" die u met de "dus" probeert uit te drukken, ontgaat me evenwel. Esperanto is, als enige kunsttaal, er wel in geslaagd een belangrijk aantal sprekers ervoor te mobiliseren en daarenboven komt het met de regelmaat van de klok toch weer eens boven.
Oud 13 februari 2007, 14:20   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De Duitstaligen en Ladiniërs (die Ladinisch spreken, een variant van Reto-Romaans dat ook in Zwitserland gesproken wordt) vormen samen driekwart van de bevolking van Zuid-Tirol, de Italiaanstaligen het overgebleven kwart. De Südtiroler Volkspartei (SVP) is de Duits-Ladinische eenheidspartij die sinds WOII onafgebroken aan de macht is en tot nu toe bij alle verkiezingen een absolute meerderheid behaalde. De Italiaanse minderheid is net als op nationaal niveau versnipperd in allemaal verschillende partijen. Daarnaast zijn er nog een kleine Ladinische partij en twee kleinere radicale Duitstalige partijen die voor afscheiding van Italië en/of aansluiting bij Oostenrijk zijn.
Exact cijfermateriaal vind je bij punt 2.1 op

http://www.tlfq.ulaval.ca/AXL/europe/italietrentin.htm

Dan ziet men ook welke gevolgen de Italiaanse "Siedlungspolitik" had/heeft.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 februari 2007 om 14:21.
Oud 13 februari 2007, 14:23   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, hoor. Engels is geen gemakkelijke taal. Eens je het basisniveau voorbij bent, wordt het pas moeilijk. Velen denken dat ze goed Engels spreken, maar als ze hun mond opendoen komt er afgrijzelijk steenkolenengels uit. Eerder Nederlands met Engelse woorden tot zelfs uitdrukkingen, maar zeker geen correct Engels.

Natuurlijk is de stap naar het Engels voor Nederlandstaligen een stuk eenvoudiger dan bijvoorbeeld wie een Slavische of Romaanse taal spreekt. Dat is nu eenmaal taalafstand, wat evenwel niet betekent dat Engels plotseling er gemakkelijk op geworden is. Zeker niet!
Oud 13 februari 2007, 14:26   #76
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. Engels is geen gemakkelijke taal. Eens je het basisniveau voorbij bent, wordt het pas moeilijk. Velen denken dat ze goed Engels spreken, maar als ze hun mond opendoen komt er afgrijzelijk steenkolenengels uit. Eerder Nederlands met Engelse woorden tot zelfs uitdrukkingen, maar zeker geen correct Engels.

Natuurlijk is de stap naar het Engels voor Nederlandstaligen een stuk eenvoudiger dan bijvoorbeeld wie een Slavische of Romaanse taal spreekt. Dat is nu eenmaal taalafstand, wat evenwel niet betekent dat Engels plotseling er gemakkelijk op geworden is. Zeker niet!
Als ik in de VS ben dan denkt iedereen dat ik Amerikaan ben. Behalve als ze me Nederlands tegen anderen horen spreken, dan wint hun nieuwsgierigheid terrein en blijven ze maar doorvragen.
Oud 13 februari 2007, 14:26   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ga je me zeggen dat een groot aantal van die separatisten zelf Spaanstalig is?
Ja, dat klopt weldegelijk. Wat bij ons heel merkwaardig overkomt, is het evenwel nog niet in andere streken. Zo ken ik overtuigde Frans-Vlamingen die zich als Vlamingen identificeren, maar geen spetter Nederlands/Vlaams weten te spreken. Hetzelfde met overtuigde Bretoenen die zelf, buiten wat liedjesteksten, geen Bretoens kunnen spreken of begrijpen.
Oud 13 februari 2007, 14:27   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik in de VS ben dan denkt iedereen dat ik Amerikaan ben. Behalve als ze me Nederlands tegen anderen horen spreken, dan wint hun nieuwsgierigheid terrein en blijven ze maar doorvragen.
Dat kan best, maar mijn opmerking was geen persoonlijke steek in uw richting maar wel een omschrijving van een algemeen heersende toestand. Wees gerust, de meesten spreken barslecht Engels.
Oud 13 februari 2007, 14:28   #79
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat kan best, maar mijn opmerking was geen persoonlijke steek in uw richting maar wel een omschrijving van een algemeen heersende toestand. Wees gerust, de meesten spreken barslecht Engels.
Hmm... ik vind het hier in Nederland best meevallen. Maar ja, ik zit dan ook op een Gymnasium, hé? Maar even serieus, volgens mij kan bijna elke Nederlander of Belg wel voldoende Engels, in ieder geval sufficient.
Oud 13 februari 2007, 14:31   #80
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik heb in de VSA enkel de steden bezocht (ik heb ook Toronto bezocht) maar mijn indruk was toch dat men er het omgaan met anderstaligen (in het Engels uiteraard, geen bepampering zoals hier!) toch iets meer gewoon is. Ik ben nooit uitgelachen voor mijn Engels of zo.
Met Fransen en Franstaligen heb ik dat echter niet, zelfs in toeristische centra voelde ik me scheef bekeken als klant als ik Frans sprak. Zo ben ik bijvoorbeeld in een Frans dorpje door een groep straatkinderen uitgelachen omdat ik een andere taal sprak tegen mijn medereizigers.
Dit is offtopic uiteraard.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be