Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2007, 20:28   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Even gewikipediad, er leven 3 miljoen mensen in het Baskenland en maar amper 1 miljoen spreekt het Baskisch of dit als moedertaal is of niet staat er niet eens bij! Conclusie: Niet belangrijk en absoluut geen argument voor onafhankelijkheid want de moedertaal van meer dan twee derde is Spaans, zoals iedereen het kent, dus draai u om in uw graf maar probeer mij niets wijs te maken!
Dus volgens uw conclusie moeten Sint-Genesius-Rode, Wemmel, Linkebeek,... allemaal naar Wallonië overgeheveld worden.
Volgens u moet Ierland terug een Britse kolonie worden. (slechts een zeer kleine minderheid spreekt Gaelic)
enz...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 20:32   #42
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dus volgens uw conclusie moeten Sint-Genesius-Rode, Wemmel, Linkebeek,... allemaal naar Wallonië overgeheveld worden.
Volgens u moet Ierland terug een Britse kolonie worden. (slechts een zeer kleine minderheid spreekt Gaelic)
enz...
Je weet best dat dat als men de regels zou respecteren er helemaal geen franse meerderheid zou zijn in die gemeenten!
Over Ierland, Amerika ook terug een Britse kolonie???

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 20:34   #43
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Baskenland willen de Kastilianen de Baskische provincie Navarra annexeren (daarom dat ze van die provincie een aparte "autonome gemeenschap" gemeekt hebben).
In Navarra bestaat er in het onderwijs ook een Baskisch-talige, een tweetalige en een Kastiliaans-talige zone. Maar in praktijk komt het erop neer dat de Basische zone tweetalig is, en de andere twee zones ééntalig Kastiliaans.
Onder Franco zijn veel Kastilianen naar het geïndustrialiseerde Baskenland getrokken die daar weigeren Baskisch te spreken.
Is het zoals bij ons dat de Basken wel meestal een goede kennis van het Spaans hebben?

Is het trouwens waar dat die Baskisch sprekenden op hun eigen grond in de minderheid zijn geworden? Welk nut zou een referendum dan hebben?

Citaat:
Baskisch is zelfs geen Indo-Europese taal. Hoe zou het dan een Spaans dialect kunnen zijn?!
Als ik het goed begrijp was Baskisch (of zijn voorouder) daar al voor de Indo-Europese volksverhuizingen begonnen.
Oud 11 februari 2007, 20:35   #44
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je weet best dat dat als men de regels zou respecteren er helemaal geen franse meerderheid zou zijn in die gemeenten!
Baskenland is ook enkel verspaanst door de imperialistische politiek van Madrid.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 11 februari 2007, 20:44   #45
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is het trouwens waar dat die Baskisch sprekenden op hun eigen grond in de minderheid zijn geworden? Welk nut zou een referendum dan hebben?
Het Baskisch-nationalisme is niet louter een kwestie van taal.
De gematigde centrum-nationalisten (EAJ/PNV) focussen zich vooral op de taal, de cultuur en de afkomst van de Basken. De radicale links-nationalisten (Batasuna, Aralar en EHAK) aanzien iedereen die binnen de 7 provincies woont, als Bask (of die nu Baskisch, Kastiiaans of Frans spreekt).

Maar ook Baskenland heeft zijn eigen TaalAktieKomitee: het Euskal Herrian Euskaraz.

Citaat:
Als ik het goed begrijp was Baskisch (of zijn voorouder) daar al voor de Indo-Europese volksverhuizingen begonnen.
Zij kunnen aanzien worden als de oudste beschaafde bevoking van Zuid-West-Europa.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 februari 2007 om 20:46.
Oud 11 februari 2007, 20:58   #46
evilbu

Standaard

Citaat:
Het Baskisch-nationalisme is niet louter een kwestie van taal.
De gematigde centrum-nationalisten (EAJ/PNV) focussen zich vooral op de taal, de cultuur en de afkomst van de Basken. De radicale links-nationalisten (Batasuna, Aralar en EHAK) aanzien iedereen die binnen de 7 provincies woont, als Bask (of die nu Baskisch, Kastiiaans of Frans spreekt).
Ga je me zeggen dat een groot aantal van die separatisten zelf Spaanstalig is? Hoeveel Franstaligen in het vlaamse gewest zijn er voor het separatisme?
Oud 11 februari 2007, 21:12   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga je me zeggen dat een groot aantal van die separatisten zelf Spaanstalig is?
Zo is het toch.
Bij ons is het Vlaams-nationalisme gedurende lange tijd vooral gericht op de taalrechten. Pas nadien kwamen er andere aspecten aan te pas (federalisme, amnestie, enz...).
Het Baskisch-nationalisme kent al een breder uitgebouwde beweging dan de Vlaamse. Aangezien je daar Baskische vakbonden (toegespitst op de sociaal-economische situatie van Baskenland), Baskische boerenorganisaties (die de traditionele landbouw verdedigt t.o.v. de Spaanse en Franse agro-industrie), enz... hebt, is de taal niet meer het enige aspect.

Daar moeten we ook in Vlaanderen naar streven: een brede Vlaamse volksbeweging, met eigen Vlaamse vakbonden, enz...
Taal is wel een belangrijk aspect van de Vlaamse emancipatie, maar niet het enige.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 februari 2007 om 21:13.
Oud 11 februari 2007, 21:51   #48
evilbu

Standaard

Citaat:
Zo is het toch.
Bij ons is het Vlaams-nationalisme gedurende lange tijd vooral gericht op de taalrechten. Pas nadien kwamen er andere aspecten aan te pas (federalisme, amnestie, enz...).
Het Baskisch-nationalisme kent al een breder uitgebouwde beweging dan de Vlaamse. Aangezien je daar Baskische vakbonden (toegespitst op de sociaal-economische situatie van Baskenland), Baskische boerenorganisaties (die de traditionele landbouw verdedigt t.o.v. de Spaanse en Franse agro-industrie), enz... hebt, is de taal niet meer het enige aspect.

Daar moeten we ook in Vlaanderen naar streven: een brede Vlaamse volksbeweging, met eigen Vlaamse vakbonden, enz...
Taal is wel een belangrijk aspect van de Vlaamse emancipatie, maar niet het enige.
Jij spreekt over Frankrijk maar hoeveel wordt er nog in Frankrijk Baskisch gesproken nu?
Toch moet ik zeggen dat ik ervan schrik, dat Baskisch niet meer de moedertaal van de meerderheid is in Baskenland zelf. Wil dat zeggen dat wel een groot deel van die Castiliaans sprekenden WEL Baskisch leert.
Oud 11 februari 2007, 22:03   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij spreekt over Frankrijk maar hoeveel wordt er nog in Frankrijk Baskisch gesproken nu?
Ook in Frans-Baskenland verstaat men veelal Baskisch, maar het wordt volgens mij vrij weinig gesproken. Toen ik in Frans-Baskenland was, hadden de meeste mensen Baskisch-talige stickers op hun auto's, en ze zullen toch niet iets op hun auto kleven, als ze niet begrijpen wat erop staat?
De grote steden Biaritz en Bayonne zijn wel quasi-volledig verfranst (enkel in de rosse buurt van Bayonne spreekt men nog Baskisch ).

Citaat:
Toch moet ik zeggen dat ik ervan schrik, dat Baskisch niet meer de moedertaal van de meerderheid is in Baskenland zelf. Wil dat zeggen dat wel een groot deel van die Castiliaans sprekenden WEL Baskisch leert.
In Vlaanderen wordt de kennis van het Nederlands als een "conditio sine qua non" aanzien om Vlaming te kunnen zijn (een standpunt dat onhoudbaar is, als je Brussel bekijkt). In vele andere landen is dat niet zo. In Ierland is het nog veel erger gesteld met het Gaelic (alhoewel het er de laatste tijd wel op vooruit gaat).

Basken en Ieren zullen strijden voor het voortbestaan van het Baskisch en het Gaelic, maar zullen Kastiliaans- en Engelstaligen niet automatisch beschouwen als "volksverraders".
Oud 12 februari 2007, 16:50   #50
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Even terug on-topic zou de nakende onafhankelijkheid van de schotten enig verband met onze situatie te weeg kunnen brengen?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 18:06   #51
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen wordt de kennis van het Nederlands als een "conditio sine qua non" aanzien om Vlaming te kunnen zijn (een standpunt dat onhoudbaar is, als je Brussel bekijkt). In vele andere landen is dat niet zo. In Ierland is het nog veel erger gesteld met het Gaelic (alhoewel het er de laatste tijd wel op vooruit gaat).

Basken en Ieren zullen strijden voor het voortbestaan van het Baskisch en het Gaelic, maar zullen Kastiliaans- en Engelstaligen niet automatisch beschouwen als "volksverraders".
Je kan Vlaanderen niet met de andere situaties vergelijken. In het Vlaams Gewest is het Nederlands zonder twijfel de dominante taal, zowel economisch, sociaal als cultureel. En vrijwel iedereen kent Nederlands. Die die in Vlaanderen zelf 'autochtoon' en niet Nederlandstalig zijn, zijn dat eenvoudigweg uit bewuste weigering.

In Brussel, tja, ook daar: wie geen Nederlands kan, doet dat vooral uit onwil, want het is een verplicht vak op alle scholen, vele jaren lang.
Dus mijn punt: kan je iemand die halsstarig weigert Nederlands te kunnen, terwijl hij/zij het nodig heeft om aan een baan te raken een Vlaming noemen?

Immigranten zijn natuurlijk nog iets anders.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 18:19   #52
evilbu

Standaard

Citaat:
Zul je veel mensen vinden in Belgïe die zichzelf Vlaming noemen en Franstalig zijn? En met Franstalig bedoel ik : heeft moet studeren om Nederlands te praten (Onckelinckx zie ik dus niet als Vlaming, ondanks haar roots en haar Nederlands dat ze vaak bovenhaalt)

Citaat:
Maar hoe zien ze dan het verschil tussen een Bask die Spaans spreekt maar wiens familie al vijfhonderd jaar in Baskenland woont, en iemand die er nog maar een paar jaar geleden is ingeweken?

Edit : is Baskisch eigenlijk een erg moeilijke taal (er wordt zo vaak geklaagd over Nederlands dat toch veel te moeilijk is voor die Franstaligen, dus nou ben ik nieuwsgierig) Het feit dat het niet Indo Europees nodigt op het eerste zicht niet uit

Laatst gewijzigd door evilbu : 12 februari 2007 om 18:20.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 20:16   #53
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wat is 'moeilijk'? Het klopt dat er weinig referentiepunten zijn met andere talen, maar het is een menselijk communicatiemiddel en zal dus altijd beantwoorden aan dezelfde grammaticale basisprincipes waar alle gesproken talen aan beantwoorden.
Oud 12 februari 2007, 20:30   #54
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wat is 'moeilijk'? Het klopt dat er weinig referentiepunten zijn met andere talen, maar het is een menselijk communicatiemiddel en zal dus altijd beantwoorden aan dezelfde grammaticale basisprincipes waar alle gesproken talen aan beantwoorden.
Komaan je weet wat ik bedoel. Zo ken ik mensen die Turks en Fins geleerd hebben (beide niet Indo Europees) en die zeggen toch dat dat echt moeilijk is.
Trouwens, als ik het goed voorheb dat jij contacten hebt met Basken, wat spreek je tegen hen?
Oud 12 februari 2007, 20:45   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan je weet wat ik bedoel. Zo ken ik mensen die Turks en Fins geleerd hebben (beide niet Indo Europees) en die zeggen toch dat dat echt moeilijk is.
Trouwens, als ik het goed voorheb dat jij contacten hebt met Basken, wat spreek je tegen hen?
engels is ook een moeilijke taal. Geen grammaticale coherentie, totaal arbitraire schrijfwijze. Toch leert iedereen die taal. Het al dan niet moeilijk zijn van een taal weegt niet op de taalkeuze. Economische en sociale belangen wel.
Oud 12 februari 2007, 20:52   #56
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
engels is ook een moeilijke taal. Geen grammaticale coherentie, totaal arbitraire schrijfwijze. Toch leert iedereen die taal. Het al dan niet moeilijk zijn van een taal weegt niet op de taalkeuze. Economische en sociale belangen wel.
Komaan... je snapt wel wat ik bedoel.
Trouwens, Engels is qua uitspraak niet zo simpel omdat de spelling op geen zak trekt (en daarmee sukkel ik nog vaak) maar grammaticaal is het poepsimpel (vorm hangt bijna niet af van getal en persoon, geen geslachten).

Ik bedoel bijvoorbeeld :Japans heeft allemaal van die rare zaken zoals dat je woordjes als "wa" "ga" "o" na bepaalde zinsdelen met een bepaalde functie moet zetten, en een hele hoop werkwoordsvormen afhankelijk van de formaliteit (en o wee als je dat verkeerd doet), en zou zelfs verschillende telwoorden hebben voor platte en ronde zaken.

Deze vraag blijft (gewoon uit nieuwsgierigheid):
Citaat:
Oud 12 februari 2007, 22:57   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onckelinckx zie ik dus niet als Vlaming, ondanks haar roots en haar Nederlands dat ze vaak bovenhaalt
Onkelinkx woont in Lasne (en dus niet in Schaarbeek, zoals ze ons wil doen geloven). En bijgevolg is zij geen Vlaamse maar een Waalse.

Citaat:
Maar hoe zien ze dan het verschil tussen een Bask die Spaans spreekt maar wiens familie al vijfhonderd jaar in Baskenland woont, en iemand die er nog maar een paar jaar geleden is ingeweken?
Er zijn zelfs pas-ingeweken Spaanstalige Basken, die vurig Baskisch-nationalist zijn.

Citaat:
is Baskisch eigenlijk een erg moeilijke taal (er wordt zo vaak geklaagd over Nederlands dat toch veel te moeilijk is voor die Franstaligen, dus nou ben ik nieuwsgierig) Het feit dat het niet Indo Europees nodigt op het eerste zicht niet uit
Het feit dat het geen Indo-Europese taal is, maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op. Maar een moeilijke taal is meestal cultureel veel rijker.
Maar 'nieuwe' woorden zijn meestal wel gemakkelijk: je zet er gewoon "oak" achter. Telefoon is dan "telefonoak". enz...

ps. Nederlands is helemaal geen moeilijke taal. De Franstaligen vinden gewoon het ene fabeltje na het andere uit. Eerst was Nederlands geen taal, maar was "Vlaams" een dialect van het Frans. Dan was Nederlands geen wetenschappelijke taal. Nadien kwamen ze af dat Nederlands een te moelijke taal is. Daarna beweerden ze dat er niet één Nederlands was, maar enkel "Hollands" en "Vlaams". Soms werd het zelfs zo erg dat ze beweerden dat Vlamen, Brabanders en Limburgers elkaar niet zouden verstaan.
Maar het nieuwste fabeltje, is dat de Franstaligen bang zoudne zijn dat we met hun uitspraak zouden lachen, als ze het niet perfect spreken.
Het is gewoon het ene excuus na het andere!
Oud 12 februari 2007, 23:09   #58
evilbu

Standaard

Citaat:
Onkelinkx woont in Lasne (en dus niet in Schaarbeek, zoals ze ons wil doen geloven). En bijgevolg is zij geen Vlaamse maar een Waalse.
Kan je burgemeester worden van Schaarbeek als je er niet woont (dat was toch haar ambitie?)

Citaat:
Er zijn zelfs pas-ingeweken Spaanstalige Basken, die vurig Baskisch-nationalist zijn.
Toch vreemd hoor.

Het feit dat het geen Indo-Europese taal is, maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op. Maar een moeilijke taal is meestal cultureel veel rijker.
Maar 'nieuwe' woorden zijn meestal wel gemakkelijk: je zet er gewoon "oak" achter. Telefoon is dan "telefonoak". enz...

Citaat:
ps. Nederlands is helemaal geen moeilijke taal. De Franstaligen vinden gewoon het ene fabeltje na het andere uit. Eerst was Nederlands geen taal, maar was "Vlaams" een dialect van het Frans.
Je bedoelt waarschijnlijk "Vlaams was dialect van Nederlands"? Je moet toch al serieus je best doen om te verkopen dat een Germaanse taal een dialect van een Romaanse taal zoals Frans is.

Citaat:
Dan was Nederlands geen wetenschappelijke taal.
Wat is een wetenschappelijke taal?
Citaat:

Nadien kwamen ze af dat Nederlands een te moelijke taal is. Daarna beweerden ze dat er niet één Nederlands was, maar enkel "Hollands" en "Vlaams". Soms werd het zelfs zo erg dat ze beweerden dat Vlamen, Brabanders en Limburgers elkaar niet zouden verstaan.
O maar dat hoor je vaak hoor. Ik zie dat soms op het internet in koeien van letters : dat het opdringen van de Franse taal een noodzaak was, omdat een Limburger geen West-Vlamingen kon begrijpen toen België werd opgericht.
Zij waren er waarschijnlijk niet bij, maar ik echter ook niet.

Citaat:
Maar het nieuwste fabeltje, is dat de Franstaligen bang zoudne zijn dat we met hun uitspraak zouden lachen, als ze het niet perfect spreken.
Het is gewoon het ene excuus na het andere!
Ze zijn wel niet bang om lompweg in het Frans -zonder zelfs te vragen-te beginnen in het Vlaamse Gewest.

Maar het is opmerkelijk, wij zeggen dat we Nederlands spreken, terwijl ze in Wallonië zeggen dat we Vlaams spreken( die spreken echt over "les cours de flamand"), en onze noorderburen zeggen vaak dat we "Belgisch" spreken.
Oud 12 februari 2007, 23:39   #59
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je burgemeester worden van Schaarbeek als je er niet woont (dat was toch haar ambitie?)
Als je een huis hebt in Schaarbeek, en je schrijft je in in die gemeente, kan je deelnemen aan de verkiezingen.
(om even correct te zijn: zij is geen burgemeester, maar wel Clerfayt (FDF). Durand (Ecolo) besliste net op het laatste moment om voor een FDF-Ecolo-coalitie te gaan, ipv een PS-CDh-Ecolo-coalitie).

Citaat:
Je bedoelt waarschijnlijk "Vlaams was dialect van Nederlands"? Je moet toch al serieus je best doen om te verkopen dat een Germaanse taal een dialect van een Romaanse taal zoals Frans is.
Ik bedoel wel deglijk Frans. Men heeft een tijdlang beweerd dat Waals en Vlaams beide dialecten zouden zijn van het Frans. Hoe belachelijk dit ook moge klinken.

Citaat:
Wat is een wetenschappelijke taal?
Vraag dat aan die Leuvense proffen die het FDF opgericht hebben.

Citaat:
Ze zijn wel niet bang om lompweg in het Frans -zonder zelfs te vragen-te beginnen in het Vlaamse Gewest.
"Les Excuses sont faits pour s'en servir."

Citaat:
Maar het is opmerkelijk, wij zeggen dat we Nederlands spreken, terwijl ze in Wallonië zeggen dat we Vlaams spreken( die spreken echt over "les cours de flamand"), en onze noorderburen zeggen vaak dat we "Belgisch" spreken.
Ze noemen onze taal "Vlaams" ipv "Nederlands" omdat ze weigeren te erkennen dat wij een erkende taal spreken. Ze mogen dan veel van excuus veranderd zijn: al 177 jaar weigeren de rabiate Franstaligen ons Nederlands te erkennen als een volwaardige taal.
Oud 13 februari 2007, 11:48   #60
Dimitri

Standaard

Citaat:
Als je eens naar Europa kijkt zie je dat verschillende landen in hevige conflicten staan, door het gevolg van een mogelijke splitsing! Kosovo lijkt de weg naar onafhankelijkheid te hebben gevonden, in Schotland is de meerderheid voor een splitsing met Engeland en de nationalistische partij lijk de verkiezingen te gaan winnen. Ook Noord-Ierland loopt op z'n laatste benen en tracht voor de laatste keer de kloof tussen de godsdiensten te overbruggen. De eta laat weer van zich horen en het conflict Vlaanderen vs Wallonië is weer op topsnelheid en Montenegro is onafhankelijk geworden om maar even een beeld te schetsen. Ik weet ook wel dat dit allemaal verschillende situaties zijn die moeilijk met elkaar te vergelijken zijn maar als na Montenegro nog andere delen onafhankelijk worden, zou dit dan geen kettingreactie kunnen vormen, ik denk dan vooral bij het volk! De gewone man in de straat zal beseffen dat splitsingen niet abnormaal zijn dat het allemaal zeer goed realiseerbaar is, zonder economische en/of maatschappelijke crisissen! Ik denk dat er een bom in Europa op ontploffen staat en dat de gevolgen er niet van te voorzien zijn. Zouden deze apparte gevallen ervoor kunnen zorgen dat de 177 jarige strijd tussen Vlaanderen en Wallonië zal eindigen, of zullen wij een voorzet geven aan landen zoals Schotland en Noord-Ierland? Er was een grote internationale media aandacht bij de voorbije verkiezingen voor Antwerpen dus het leeft in Europa dus het is goed mogelijk dat er een sterk onderling verband zal ontstaan wanneer één van de streken onafhankelijk wordt!
Ik weet dat Vlaams-nationalisten over het algemeen goed geïnformeerd zijn over het bestaan van andere minderheden, tot de meest onbeduidende aan toe, maar mijn indruk is dat daarbij de eigen politieke agenda nogal eens gekopieerd wordt naar deze gebieden, alsof al die minderheden tot de kleinste aan toe ook allemaal zouden streven naar onafhankelijkheid.

Laten we eerlijk zijn: in de meeste minderheidsgebieden is er géén sprake van een onafhankelijkheidsbeweging en zelfs in veel gebieden waar er wel zo'n beweging is, vormt deze de minderheid en is het niet realistisch te denken dat er binnen afzienbare tijd onafhankelijkheid zit aan te komen.

Volgens mij zijn er welgeteld vijf gebieden in de EU waar afscheiding een reële mogelijkheid is, in volgorde van waarschijnlijkheid:
1. Schotland
2. Baskenland
3. Vlaanderen (en daarmee ook Wallonië, Brussel en de DG)
4. Zuid-Tirol
5. Catalonië

Overzeese gebiedsdelen, incl. de Faeröereilanden en Groenland, en de voormalige Sovjet-Unie en Joeslavië laat ik hierbij dus even buiten beschouwing, omdat de situatie daar volledig verschilt van die in de EU.

Andere gebieden maken volgens mij geen kans. In Noord-Ierland krijgen ze voorlopig niet eens een regering op de been, op Corsica stemt men zelfs tegen autonomie en ook in Bretagne, de Elzas, Galicië, Friesland, Noord-Italië, Lapland en welk ander gebied ook is er absoluut geen meerderheid voor.

Van de vijf genoemde gebieden is er trouwens ook alleen in Schotland, Baskenland en Zuid-Tirol een aantoonbare meerderheid voor afscheiding, maar voor Vlaanderen c.s. en Catalonië is afscheiding wel denkbaar als gevolg van de omstandigheden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be