![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja en zijn die 5 niet genoeg of is het in uw wereld normaal dat men om de 5 minuten een nieuw land sticht! Ik noem 5 in de huidige 'solide' eu toch veel hoor!
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is een makkelijke taal omdat het zo dicht bij het Nederlands en anderzijds bij het Frans staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
Ik reageerde eigenlijk vooral op de indruk die sommigen hier lijken te wekken alsof een groot aantal landen op het punt staat uiteen te vallen in onafhankelijke regio's. Dat is dus niet zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
|
![]() Citaat:
Ik weet eigenlijk bitter weinig over Zuid-Tirol. Is er een meerderheid (onder de Duitstaligen) voor secessie? Ik dacht dat over Zuid-Tirol alleen gesproken werd als het ging over aansluiting bij Oostenrijk, zijn er veel mensen die geloven in een zelfstandig Zuid-Tirol? ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als eenvoudigheid en gemakkelijkheid zo belangrijk zou zijn bij de keuze van een wereldtaal dan werd Esperanto al lang standaard aangeleerd op de scholen.
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() goh ja, dat maakt Engels natuurlijk een héél gemakkelijke taal...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
|
![]() In Schotland en Baskenland is een meerderheid voor afscheiding, daarom staan zij op 1 en 2. Schotland op 1, omdat daar ook de rest van het land (GB) niet afwijzend tegenover zo'n afscheiding staat en een evt. referendum waarschijnlijk niet geblokkeerd zal worden door de nationale staat, zoals in Spanje.
In Zuid-Tirol is ook een meerderheid voor afscheiding, alleen is men het er niet over eens of het onafhankelijk moet worden of bij de Oostenrijkse deelstaat Tirol moet aansluiten (met verlies van autonomie voor het huidige Zuid-Tirol). Bovendien zal Italië daar moeilijk over gaan doen en kiest de regerende partij in Zuid-Tirol momenteel voor zoveel mogelijk autonomie binnen Italië en niet voor de confrontatie. Daarom heb ik Vlaanderen boven Zuid-Tirol gezet, omdat het uiteenvallen van België onvoorspelbaarder is. Catalonië zal enkel onafhankelijk worden als reactie op Baskenland: zij mogen, dus dan wij ook. Citaat:
De Duitstaligen en Ladiniërs (die Ladinisch spreken, een variant van Reto-Romaans dat ook in Zwitserland gesproken wordt) vormen samen driekwart van de bevolking van Zuid-Tirol, de Italiaanstaligen het overgebleven kwart. De Südtiroler Volkspartei (SVP) is de Duits-Ladinische eenheidspartij die sinds WOII onafgebroken aan de macht is en tot nu toe bij alle verkiezingen een absolute meerderheid behaalde. De Italiaanse minderheid is net als op nationaal niveau versnipperd in allemaal verschillende partijen. Daarnaast zijn er nog een kleine Ladinische partij en twee kleinere radicale Duitstalige partijen die voor afscheiding van Italië en/of aansluiting bij Oostenrijk zijn. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Esperanto is een kunstmatige taal, en zal dus nooit niks betekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Esperanto is inderdaad een kunsttaal. Die "logica" die u met de "dus" probeert uit te drukken, ontgaat me evenwel. Esperanto is, als enige kunsttaal, er wel in geslaagd een belangrijk aantal sprekers ervoor te mobiliseren en daarenboven komt het met de regelmaat van de klok toch weer eens boven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.tlfq.ulaval.ca/AXL/europe/italietrentin.htm Dan ziet men ook welke gevolgen de Italiaanse "Siedlungspolitik" had/heeft. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 februari 2007 om 14:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is de stap naar het Engels voor Nederlandstaligen een stuk eenvoudiger dan bijvoorbeeld wie een Slavische of Romaanse taal spreekt. Dat is nu eenmaal taalafstand, wat evenwel niet betekent dat Engels plotseling er gemakkelijk op geworden is. Zeker niet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat klopt weldegelijk. Wat bij ons heel merkwaardig overkomt, is het evenwel nog niet in andere streken. Zo ken ik overtuigde Frans-Vlamingen die zich als Vlamingen identificeren, maar geen spetter Nederlands/Vlaams weten te spreken. Hetzelfde met overtuigde Bretoenen die zelf, buiten wat liedjesteksten, geen Bretoens kunnen spreken of begrijpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat kan best, maar mijn opmerking was geen persoonlijke steek in uw richting maar wel een omschrijving van een algemeen heersende toestand. Wees gerust, de meesten spreken barslecht Engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Met Fransen en Franstaligen heb ik dat echter niet, zelfs in toeristische centra voelde ik me scheef bekeken als klant als ik Frans sprak. Zo ben ik bijvoorbeeld in een Frans dorpje door een groep straatkinderen uitgelachen omdat ik een andere taal sprak tegen mijn medereizigers. Dit is offtopic uiteraard. ![]()
![]() |