![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari Geert Lambert (Oostende, 28 februari 1967) is een Vlaams politicus en advocaat. Lambert werd na de verkiezingen van 2003 voorzitter van de spirit-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In oktober 2004 volgde hij Els Van Weert op als partijvoorzitter. Tegenwoordig zetelt hij in het bestuur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, de Vlaamse mutualiteit. |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"Brov maar niet zonder meer" komt neer op machtsusurpatie: iemand eigent zich daar ergens macht toe die aan anderen toebehoort. |
|
![]() |
![]() |
#122 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Diegenen die profiteren van het huidige systeem. = Iedereen die meer dan 120000€/jaar gezinsinkomen heeft. ik weet het niet maar ik schat ongeveer 5% van de bevolking. 2. Diegenen die denken dat ze profiteren van het systeem omdat ze op een legale manier een beetje belasting kunnen ontduiken dank zij de op maat van het grootkapitaal gemaakte wetgeving. Zij vergeten echter dat zij eigenlijk te veel belasting betalen waardoor die winst eigenlijk alleen maar theoretisch is. Gezinsinkomens tussen 50 en 120duizend Euro/jaar. Schatting tussen de 12 en 18% van de bevolking. 3. Diegenen die de rekening voor dat alles moeten betalen of iedereen met een lager gezinsinkomen dan 50000€ Het spreekt vanzelf dat groep 1 en 2 tegen het BROV zijn en zich als duivels in een wijwatervat weren om hun privileges niet te verliezen. Vooral groep 1 geeft daar miljoenen per jaar aan uit. Maar die kunnen dat geld dan ook gemakkelijk missen. Voor hun staan er dikwijls miljarden op het spel. Alleen groep 3 is voorstander van het BROV omdat zij weten dat dit enorme voordelen voor hun heeft. Somige laten zich echter beinvloeden door de publiciteits managers van de eerste groep en laten zich dus maar al te gemakkelijk wijs maken dat het BROV voor hun ook nadelen heeft. Dit word in de hand gewerkt doordat de publiciteitsmachines al jarenlang (met sucses) bezig zijn om de gewone man er van te overtuigen dat hij toch nooit iets in de pap te brokkelen zal hebben. 80% van groep 3 is er van overtuigd dat zij niets aan de huidige situatie kunnen veranderen en laat dus alles gelaten over zich heen gaan. Wil je het BROV invoeren zal je dus schoktherapie moeten toepassen om die 80% wakker te maken.
![]() |
#123 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik heb al eens gezegd dat het grootkapitaal in zwitserland langzaam, zeeeer langzaam, maar zeker de poten onder de democratie aan het doorzagen is. Hopelijk zien de zwitsers dat tijdig zelf in en nemen maatregelen.
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mijn voorgaande berichten zijn slechts reacties op mensen als Bece die verblind hun eigen ideeën volgen en dan denken dat het daarmee gedaan, en perfect, is. Mijn kanttekening is, dat je elk democratisch systeem kunt invoeren wat je wilt maar dat het zoals altijd afhangt van de invulling die je eraan geeft. Het is net als met de discussie over unitair, federaal of confederaal België; Het kan allemaal werken maar zolang sommige politici hun ondemocratische reflexen niet kunnen onderdrukken werkt er niets. |
|
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zonder BROV blijven we echter aan de reflexen van de meeste politici overgeleverd. Ik geloof trouwens niet dat zij één grammetje meer geneigd zullen zijn om hun heerschappij met de burgers te delen als alle nadelen van het BROV worden uitgeschakeld. De representative democratie bestaat immers al lang genoeg om dat zélf te hebben gedaan... als ze dat gewild had.
![]() |
#128 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het lijkt me dus belangrijk te specifiëren over wat type spelregels je het hebt. Laatst gewijzigd door baarle : 15 februari 2007 om 10:40. |
||
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Politici zijn net kinderen. Als je verantwoordelijke kinderen hebt mogen ze uitgaan zonder restricties. Pas als ze het vertrouwen niet waard blijken ga je weer een 'thuiskomklok' invoeren. Jammer, maar het is niet anders. BROV zorgt er in ieder geval voor dat de macht bij de burger blijft. |
|
![]() |
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
Maar afgezien daarvan: Theoretisch zullen de spelregels wel voldoen. Maar ik heb nu verschillende referenda in verschillende vormen meegemaakt. Ook deze leken theoretisch in orde maar bleken toch een speeltje in handen van politici. Ik heb nog steeds een vieze nasmaak van het eu-grondwet-referendum. Het is echter geen reden om BROV niet in te voeren, begrijp me goed. Nogmaals, ik ben geen tegenstander van BROV. |
|
![]() |
![]() |
#131 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#132 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Op referendumplatform.nl vind ik wel een artikel "referendum: Kernstuk van de politieke vernieuwing " waar je , met veel goede wil, enkele spelregels kan uithalen. Is het dat waar u naar verwijst? Anders hier ook een link. Deze spelregels bevallen mij als democraat helemaal niet. Ik heb bezwaar tegen het aantal handtekeningen. Als democraat wil ik zelf bepalen hoeveel handtekeningen ik moet hebben om een referendum af te dwingen. Wie eigent zich het recht toe om dat voor mij te bepalen en op grond waarvan? De handtekeningactie zelf. Dit systeem van daadwerkelijke handtekeningen verzamelen vergt een sterke organisatie. Dat betekend dus veel geld nodig. Ook hier wordt jan met de pet dus buiten spel gezet en word de deur naar manipulatie ver open gezet. Nergens is in het artikel iets te vinden over de kosten. Hoe men een referendum in praktijk gaat uitvoeren. Hoe men de invloed van het grootkapitaal gaat beperken c.q. onmogelijk maken . Even naar wat andere landen kijken, waarvan de meeste slechts een zeer beperkte en dus onaanvaardbare DD kennen, en dan het verstand op 0 zetten is echt geen kunst hoor. Ideeen wil ik horen. Zowel goede als slechte. Maar wel originele.
![]() |
#133 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je hoeft het zwarte garen niet opnieuw uit te vinden. Op zich is het simpel. |
|||
![]() |
![]() |
#134 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
M.a.w. Er word veel gezegd "ik wil" maar nergens "hoe". En de vraag wat het gaat kosten word al helemaal niet aangekaart. Blijkbaar is dat onbelangrijk. Citaat:
Men neemt gewoon klakkeloos over wat er min of meer in andere landen gebeurt. Er word niets nieuws bedacht om het eventueel beter, veiliger, democratischer en goedkoper te maken en vooral om de macht van het grootkapitaal aan banden te leggen. Over het hoe dat men dat gaat doen vind ik nergens iets. Citaat:
Het zwarte garen moet ik niet opnieuw uitvinden. Maar wat als dat garen niet voldoet? Toch maar zwart garen gebruiken?