Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2007, 10:23   #61
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Het gaat hier niet overzelfbeschikkingsrecht het gaat over draagkracht. Brussel heeft de economische draagkracht niet om zichzelf te bedruipen en Wallonië kan met moeite voor zichzelf zorgen verre van Brussel onder de arm te nemen.
Ik zeg niet dat u geen gelijk heeft, maar :
1. U weet dat misschien en de Franstalige politici weten dat misschien maar.... weet de gewone mens in Brussel dat? Dat boze gemene fascistische etnisch-kuisende intolerante Vlaanderen waar ze enkel over horen via de RTBF of...hun taalgenootjes?
2. Frankrijk kan dat wel
Oud 28 maart 2007, 10:24   #62
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Hoe het op de katholieke scholen zit weet ik niet maar in het gemeenschapsonderwijs is er in de tweede graad van het secundair onderwijs geen verschil tussen het aantal uren engels en frans!
Pas in de derde graad is er altijd één uur meer frans dan engels.
Ik heb altijd op een katholieke school gezeten, en ik heb sinds het tweede middelbaar (toen Engels begon) altijd precies twee uren Engels gehad per week, en ik heb sinds mijn eerste middelbaar altijd meer dan twee uur Frans per week gehad.
Oud 28 maart 2007, 10:25   #63
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik heb altijd op een katholieke school gezeten, en ik heb sinds het tweede middelbaar (toen Engels begon) altijd precies twee uren Engels gehad per week, en ik heb sinds mijn eerste middelbaar altijd meer dan twee uur Frans per week gehad.
De katholieken é!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 10:42   #64
araneus
Gouverneur

Standaard

Ik vrees dat het voor de meeste jobs nog lange tijd noodzakelijk blijft dat je de franse taal goed beheerst. Engels is vanzelfsprekend belangrijk, maar zal in de toekomst aan invloed inboeten vrees ik.
Het wordt in vele landen wel begrepen, maar het niveau van het engels is bij de meeste zeer slecht (franglais, chinglish, ...). Ik zie wel wat in een europese (misschien zelfs wereld) taal, wat bv. het esperanto zou kunnen zijn.

Het chinees zal in de wereld alleen maar aan belangrijkheid toenemen de volgende jaren. De chinezen schuimen de wereld af naar grondstoffen en strooien daarbij kwistig geld rond in bv. Afrika. Na een tijdje zal hun taal om die reden ook wel in belang toenemen. In China is het tij ondertussen aan het keren. Vroeger kon je er vlot aan de bak komen met bv. engels omdat er altijd wel een tolk was. Dat vermindert nu snel.
Gelukkig is het Chinees (Mandarijns) niet zo'n moeilijke taal als men wel eens durft beweren. De grammatica is simpel en het schrijven van de karakters valt echt wel mee. Het feit dat het een tonale taal is, is gewoon wennen. Een extra voordeel is het bijzonder compacte schrift. Persoonlijk vind ik het ook mooi, maar dat is subjectief.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 10:53   #65
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik vrees dat het voor de meeste jobs nog lange tijd noodzakelijk blijft dat je de franse taal goed beheerst. Engels is vanzelfsprekend belangrijk, maar zal in de toekomst aan invloed inboeten vrees ik.
Het wordt in vele landen wel begrepen, maar het niveau van het engels is bij de meeste zeer slecht (franglais, chinglish, ...).
Denk je dan dat ze in China beter frans spreken??? Frans is in onze streek redelijk belangrijk maar trek een paar duizend km verder en je bent er niets mee!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Het chinees zal in de wereld alleen maar aan belangrijkheid toenemen de volgende jaren. De chinezen schuimen de wereld af naar grondstoffen en strooien daarbij kwistig geld rond in bv. Afrika. Na een tijdje zal hun taal om die reden ook wel in belang toenemen. In China is het tij ondertussen aan het keren. Vroeger kon je er vlot aan de bak komen met bv. engels omdat er altijd wel een tolk was. Dat vermindert nu snel.
Gelukkig is het Chinees (Mandarijns) niet zo'n moeilijke taal als men wel eens durft beweren. De grammatica is simpel en het schrijven van de karakters valt echt wel mee. Het feit dat het een tonale taal is, is gewoon wennen. Een extra voordeel is het bijzonder compacte schrift. Persoonlijk vind ik het ook mooi, maar dat is subjectief.
Economisch gezien wordt China inderdaad de grootste maar op het gebied van cultuur blijft iedereen de VS 'faken' waardoor het engels volgens mij toch de nog een hele tijd de wereldtaal zal blijven...
ps: Spreek je zelf Chinees?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 28 maart 2007, 10:59   #66
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Stel nu dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, wat wordt dan de tweede taal voor de Vlamingen? Zullen ze nog altijd vanaf het 5de studiejaar Frans krijgen of vervangen we dit door Engels of Duits?

De enigste reden waarom we zo vroeg Frans kregen is natuurlijk omwille van de staat België en het een officiële landstaal is. Ik vind persoonlijk dat Frans een vrij moeilijke taal is om te leren. Tja het is een Romaanse taal he en wij spreken nu eenmaal een Germaanse taal. Engels en Duits zijn ook Germaanse talen ...

Daarom zou ik het liefst hebben dat Engels de eerste vreemde taal wordt voor de Vlamingen en dus vanaf het 5e studiejaar onderwezen wordt in het onafhankelijke Vlaanderen, ten koste van het Frans. Het Engels is toch zowat de wereldwijde lingua franca en heeft toch zo'n 500 (rond 350 miljoen als moedertaal) miljoen sprekers ongeveer. Het Frans heeft trouwens maar ongeveer 100 miljoen moedertaal sprekers ...

En wat met het Duits? (110 miljoen sprekers) Laten we dit de tweede of derde vreemde taal worden van de Vlamingen?

Ahja in Nederland hebben ze Engels als tweede taal. Kortom welk talenbeleid zou er moeten gevoerd in het onderwijs in een onafhankelijk Vlaanderen?

Ik stel voor:
1ste vreemde taal: Engels
2e vreemde taal: Duits
3e vreemde taal: Frans
Heel hypothetische situatie na de laatste peilingen.

Gezien de aanwezigheid van een belangrijke Franstalige minderheid kan dat alleen Frans zijn. Tenzij u die minderheid wil onderdrukken, uiteraard.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 11:01   #67
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Heel hypothetische situatie na de laatste peilingen.

Gezien de aanwezigheid van een belangrijke Franstalige minderheid kan dat alleen Frans zijn. Tenzij u die minderheid wil onderdrukken, uiteraard.
Hebt u de eerste zin niet begrepen?? Voor de Vlamingen in Vlaanderen voor alle duidelijkheid!

Oud 28 maart 2007, 11:02   #68
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Gezien de economische en politieke aspecten vd zaak; kan dit enkel Engels en Duits zijn.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 11:03   #69
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je dan dat ze in China beter frans spreken??? Frans is in onze streek redelijk belangrijk maar trek een paar duizend km verder en je bent er niets mee!
West- en Centraal-Afrika...... Economisch weliswaar niet heel interessant, maar toch de lingua franca is daar Frans.
Oud 28 maart 2007, 11:05   #70
evilbu

Standaard

Citaat:
Economisch gezien wordt China inderdaad de grootste maar op het gebied van cultuur blijft iedereen de VS 'faken' waardoor het engels volgens mij toch de nog een hele tijd de wereldtaal zal blijven...
ps: Spreek je zelf Chinees?
Ik snap eigenlijk echt niet wie bedacht heeft dat wij ineens Chinees zouden moeten leren. Je moet toch een paar uurtjes rijden voor je op Chinees/Mandarijnstalig gebied komt, en echt simpel is het ook niet (zeker niet als je meer wil dan alleen het Pin Yin schrijfsysteem).
Echt vloeiend drietalig is onze jeugd nu al niet....
Oud 28 maart 2007, 11:09   #71
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
West- en Centraal-Afrika...... Economisch weliswaar niet heel interessant, maar toch de lingua franca is daar Frans.
Daar begint toch ook verandering in te komen (in dat frans spreken dan hé), of ben ik nu verkeerd?

Oud 28 maart 2007, 11:09   #72
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik snap eigenlijk echt niet wie bedacht heeft dat wij ineens Chinees zouden moeten leren. Je moet toch een paar uurtjes rijden voor je op Chinees/Mandarijnstalig gebied komt, en echt simpel is het ook niet (zeker niet als je meer wil dan alleen het Pin Yin schrijfsysteem).
Het pin yin is niet meer dan een tooltje om de taal aan te leren. Als je nu in België Mandarijns leert dan leer je onmiddellijk de karakters erbij. Deze karakters zijn helemaal niet zo moeilijk als je de structuur begint te zien. Voor de meeste begint dit wanneer ze zo'n 100-tal karakters kennen.

Ik spreek inderdaad Chinees, echter nog lang niet vloeiend, maar daar wordt aan gewerkt. Het hebben van een chinese vrouw helpt daarin, gezien iedereen wel weet wat de beste plaats is om een andere taal te leren.

Daarnaast spreek ik vloeiend Frans en Engels en dat Frans heeft mij al meermaals aan een goed betaalde job geholopen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 11:10   #73
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Inderdaad en als je later aan een grote 'buisnessman' wil worden die zaken in China moet afhandelen ga je toch wel genoeg geld hebben om een tolk te huren zeker!

Oud 28 maart 2007, 11:16   #74
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Daar begint toch ook verandering in te komen (in dat frans spreken dan hé), of ben ik nu verkeerd?
Het verandert ja, het neemt juist toe. Steeds meer Afrikanen stappen over naar de officieele landstalen en nemen afscheid van de inheemse taal.
Oud 28 maart 2007, 11:20   #75
evilbu

Standaard

Citaat:
Inderdaad en als je later aan een grote 'buisnessman' wil worden die zaken in China moet afhandelen ga je toch wel genoeg geld hebben om een tolk te huren zeker!
De keren dat je in het Westen met een Chinees voor je werk in contact komt zal dat een dokter, wetenschapper, zakenman,... zijn en die zal wel zelf een tolk meehebben, en het zit er dik in dat die zelf wel Engels kan.
Ik heb trouwens ook gehoord dat op dit moment Engels tot het standaardpakket hoort van de Chinese kinderen die naar een deftige school gaan (waarschijnlijk vooral in de steden, maar opnieuw : wat zou jij als westerling hebben met een achterlijk dorpje in het midden van China waar men amper weet van de eigen Chinese steden ).
Het zou ook heel gewoon zijn om Engels als brug te gebruiken tussen de vele talen (Kantonees, Mandarijns, ...) die in China gesproken worden.

Kortom, Chinees spreken lijkt me echt geen prioriteit, en ik vraag me af welke oen het was die een paar jaar geleden stelde dat een wetenschapper Chinees zou moeten spreken (als je wiskunde of wetenschappen studeert kan ik je verzekeren dat je je niet binnen je eigen vakgebied kan opsluiten, ben je zelfs als student nog maar niet vloeiend in het Engels, dan ben je op voorhand al verloren in ons systeem) Nu zou daar nog eens Chinees bij moeten ?

PS : Dan zou ik liever Japans spreken, kan ik fijn oefenen met al die toffe tekenfilmreeksen.
Oud 28 maart 2007, 11:33   #76
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Het verandert ja, het neemt juist toe. Steeds meer Afrikanen stappen over naar de officieele landstalen en nemen afscheid van de inheemse taal.
En die officiele landstalen zijn niet toevallig engels in de meeste gevallen?

Oud 28 maart 2007, 11:40   #77
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
En die officiele landstalen zijn niet toevallig engels in de meeste gevallen?
Dat is meer in Zuidelijk en Oost-Afrika:

Oud 28 maart 2007, 12:08   #78
Heftruck

Standaard

Citaat:
Het Brussels Gewest heeft ook zelfbeschikkingsrecht als Vlaanderen dat heeft.
Waarom? Omdat het een gewest is? Een creatie om de Waalse politici te plezieren?

Nochtans is er niemand die zich afvraagt wat de Antwerpenaars, de Mechelaars, de Gentenaars, de Bruggelingen, et cetera apart van die fameuze Vlaamse onafhankelijkheid zouden vinden. Nee, zij zouden allemaal samen beslissen, terwijl Brussel dan weer een speciaal privilege zou moeten krijgen. Wat maakt Brussel plots zo speciaal en verschillend van de rest van het Vlaamse gewest?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 28 maart 2007 om 12:10.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 12:12   #79
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Waarom? Omdat het een gewest is? Een creatie om de Waalse politici te plezieren?
Het is een gewest, net zoals Vlaanderen. Zij zouden zich niet moeten afscheuren van Vlaanderen omdat ze er gewoon niet eens toe behoren.

Citaat:
Nochtans is er niemand die zich afvraagt wat de Antwerpenaars, de Mechelaars, de Gentenaars, de Bruggelingen, et cetera van die fameuze Vlaamse onafhankelijkheid zouden vinden. Wat maakt Brussel plots zo speciaal en verschillend van de rest van het Vlaamse gewest?
Brussel is overwegend Franstalig, zij voelen zich geen Vlaming.
Wat zeg je nu eigenlijk? Ik denk dat je wel in elke Vlaamse stad tegenstanders van de Vlaamse onafhankelijkheid zult vinden, maar of die mensen dan liever hun gemeente/stad bij Wallonië of Wallobrux zouden zien gaan.....
Oud 28 maart 2007, 12:13   #80
Jan Meuleman
Europees Commissaris

Jan Meuleman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Brussels Gewest heeft ook zelfbeschikkingsrecht als Vlaanderen dat heeft.
Absoluut. Laat ze maar kiezen. Maar beseffen ze wel dat de geldkraan dan toegedraaid zal zijn?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be