Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2007, 12:15   #81
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Uw keuze is bijna perfect. Ik verkies
1) Engels. Ontegensprekelijk een belangrijke wereldtaal
2) Spaans. Na Engels een evenzeer belangrijke wereldtaal
3) Duits. Na Engels en Spaans de belangrijkste taal in Europa.
1. Engels
2. Duits
3. Spaans
Oud 28 maart 2007, 12:17   #82
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

ik ga voor de vrije keuze.
Oud 28 maart 2007, 12:23   #83
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Eigenlijk best gek, voor elke minderheid die wij hebben vinden wij het logisch de taal ervan te leren. Zou het niet eens mogen dat die minderheden Nederlands leren?
Ik vraag me af hoeveel Turken Koerdisch spreken.

...Ik snap natuurlijk ook wel je punt.
Maar je hebt wel gelijk. Iedereen die zich in Vlaanderen vestigt of die er leeft moet Nederlands leren/kennen. Het is niet aan ons, Vlamingen, om ons aan te passen aan die minderheden, maar zij aan ons.
Als wij andere talen aanleren, is dit om ons te verrijken; het is trouwens zo dat Vlamingen zich praktisch overal ter wereld verstaanbaar kunnen maken, juist omwille van hun talenkennis en waarvoor we dan ook worden geapprecieerd.
Oud 28 maart 2007, 12:23   #84
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het zou ook heel gewoon zijn om Engels als brug te gebruiken tussen de vele talen (Kantonees, Mandarijns, ...) die in China gesproken worden.
Waarom zou het engels de brug moeten zijn. In China is die brug het Mandarijns, iedereen leert deze taal op school. Voor het grootste gedeelte van de Chinezen is het de moedertaal. Bovendien hanteren het Kantonees en het Mandarijns hetzelfde schrift. Kantonees is gezien binnen China helemaal niet zo'n grote taal (80 miljoen) dan de meeste blijkbaar denken.
In essentie zijn de meeste 'talen' die in China gesproken worden te herleiden tot dialecten van het Chinees, die hetzelfde schrift delen. Mijn gebruikt er wel andere idioma's, de woordenschat kan verschillen, maar dat gebeurt met de Nederlandse taal in Vlaanderen en Nederland ook al.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 12:24   #85
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het is een gewest, net zoals Vlaanderen. Zij zouden zich niet moeten afscheuren van Vlaanderen omdat ze er gewoon niet eens toe behoren.
Een spijtige vergissing, dat apart gewest voor Brussel.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 12:38   #86
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Stel nu dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, wat wordt dan de tweede taal voor de Vlamingen? Zullen ze nog altijd vanaf het 5de studiejaar Frans krijgen of vervangen we dit door Engels of Duits?

De enigste reden waarom we zo vroeg Frans kregen is natuurlijk omwille van de staat België en het een officiële landstaal is. Ik vind persoonlijk dat Frans een vrij moeilijke taal is om te leren. Tja het is een Romaanse taal he en wij spreken nu eenmaal een Germaanse taal. Engels en Duits zijn ook Germaanse talen ...

Daarom zou ik het liefst hebben dat Engels de eerste vreemde taal wordt voor de Vlamingen en dus vanaf het 5e studiejaar onderwezen wordt in het onafhankelijke Vlaanderen, ten koste van het Frans. Het Engels is toch zowat de wereldwijde lingua franca en heeft toch zo'n 500 (rond 350 miljoen als moedertaal) miljoen sprekers ongeveer. Het Frans heeft trouwens maar ongeveer 100 miljoen moedertaal sprekers ...
Neen, 88 miljoen (bron : wiki),
dus maar vier maal zo groot als het NL.
Citaat:
En wat met het Duits? (110 miljoen sprekers) Laten we dit de tweede of derde vreemde taal worden van de Vlamingen?

Ahja in Nederland hebben ze Engels als tweede taal. Kortom welk talenbeleid zou er moeten gevoerd in het onderwijs in een onafhankelijk Vlaanderen?

Ik stel voor:
1ste vreemde taal: Engels
2e vreemde taal: Duits
3e vreemde taal: Frans
Eerste taal : Engels : internationale taal, business-taal, Engels is alom, en daarom dus heel belangrijk dat je al vroeg Engels kent. Het houdt geen steek te zeggen dat je sowieso toch al ondergedompeld wordt in het Engels via media, internet, filmps etc, om te zeggen dat je dat o die manier wel zal leren. Neen, je moet vroeg met het Engels beginnen opdat men al vroeg genoeg die media, internet, etc... optimaal kan volgen. Engels verbreedt je horizonten !
Tweede taal : Duits : Duitsland is onze belangrijkste handelspartner.
Derde taal : een zuiderse taal als je de zon wil opzoeken in Zuid-Europa, Fr, Sp, Po, It,etc...
Oud 28 maart 2007, 13:10   #87
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Zelfs na de Vlaamse onafhankelijkheid blijven Frans, Engels en Duits belangrijke talen voor de Vlamingen. Ik vind dan ook dat iedere Vlaming (toch zeker in het ASO) een basiskennis van deze talen moet krijgen.
Engels en Frans ex aequo als tweede taal. De helft van onze grens ligt immers aan een Franstalig gebied. Duits komt er dan nadien bij.

Je zou moeten de keuze krijgen om één (of meerdere, als je een talenrichting volgt) van deze talen dieper te bestuderen (literatuur,enz...).
In sommige scholen gebeurt dat wel, hoor. In het secundaire heb ik idd. literatuur moeten bestuderen (en dat was niet van de poes: Middeleeuws Frans!!!). Nadien ben vertaler-tolk gaan studeren.
Oud 28 maart 2007, 13:11   #88
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Officiële talen afschaffen.

Ouders en scholen zelf laten beslissen wat ze aanleren op school.
Hoeveeel leerkrachten moet je dan hebben ?

Laatst gewijzigd door Lodi : 28 maart 2007 om 13:11.
Lodi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 13:25   #89
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Stel nu dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, wat wordt dan de tweede taal voor de Vlamingen? Zullen ze nog altijd vanaf het 5de studiejaar Frans krijgen of vervangen we dit door Engels of Duits?

De enigste reden waarom we zo vroeg Frans kregen is natuurlijk omwille van de staat België en het een officiële landstaal is. Ik vind persoonlijk dat Frans een vrij moeilijke taal is om te leren. Tja het is een Romaanse taal he en wij spreken nu eenmaal een Germaanse taal. Engels en Duits zijn ook Germaanse talen ...

Daarom zou ik het liefst hebben dat Engels de eerste vreemde taal wordt voor de Vlamingen en dus vanaf het 5e studiejaar onderwezen wordt in het onafhankelijke Vlaanderen, ten koste van het Frans. Het Engels is toch zowat de wereldwijde lingua franca en heeft toch zo'n 500 (rond 350 miljoen als moedertaal) miljoen sprekers ongeveer. Het Frans heeft trouwens maar ongeveer 100 miljoen moedertaal sprekers ...

En wat met het Duits? (110 miljoen sprekers) Laten we dit de tweede of derde vreemde taal worden van de Vlamingen?

Ahja in Nederland hebben ze Engels als tweede taal. Kortom welk talenbeleid zou er moeten gevoerd in het onderwijs in een onafhankelijk Vlaanderen?

Ik stel voor:
1ste vreemde taal: Engels
2e vreemde taal: Duits
3e vreemde taal: Frans
ik stel voor dat je de ouders vrij de rangorde laat kiezen tussen Engels/Duits/Frans (verplicht gekende talen) en Spaans of Italiaans als keuzevakken houdt.

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 maart 2007 om 13:26.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 13:29   #90
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

1: Engels
2:
  • Frans voor West-Vlaanderen (dicht bij de Franse grens, economische contacten met Rijsel en Roubaix,...)
  • Duits voor Limburg (dichterbij Duitsland, economische contacten met Aken, Keulen, het Ruhrgebied,...)
  • Keuze voor de andere provincies Frans of Duits.
3: Duits of Frans (de andere)

Daarnaast zou ik zorgen voor een heropwaardering van klassieke talen, zoals het Grieks en het Latijn. Mijns inziens is dit niet noodzakelijk maar wel nodig en zelfs bruikbaar als basis voor vele kunsten, wetenschappen en opleidingen.
Oud 28 maart 2007, 14:10   #91
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Absoluut. Laat ze maar kiezen. Maar beseffen ze wel dat de geldkraan dan toegedraaid zal zijn?
Dat is mijn punt juist, de politici misschien wel, de bevolking niet , of toch niet in die mate dat ze bij een anderstalig land willen horen.
Oud 28 maart 2007, 14:25   #92
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik stel voor dat je de ouders vrij de rangorde laat kiezen tussen Engels/Duits/Frans (verplicht gekende talen) en Spaans of Italiaans als keuzevakken houdt.
Daar kan ik niet mee akkoord gaan Anna. Het is niet aan je ouders om te beslissen wat jij moet gaan studeren. Sommige talen liggen je beter dan andere, he.
Oud 28 maart 2007, 14:59   #93
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lodi Bekijk bericht
Sommige talen liggen je beter dan andere, he.
Meestal ben je ofwel goed in talen ofwel slecht in talen...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 21:52   #94
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Waarom zou dat veranderen? De relatie tov Frankrijk zal niet veranderen; en Wallonië heeft niets dat de wereld wilt.
Duitsland is de voornaamste handelspartner van België aangezien de Vlaams-Waalse economische handelsrelaties vandaag nog niet in de cijfers opgenomen worden. Maar na de opheffing van België, zou Wallonië wel eens op die eerste plaats kunnen komen.

Ik wil eigenlijk wel eens Waals leren. Maar eerst zou mijn Frans wel een flinke opknapbeurt kunnen gebruiken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 21:55   #95
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik ga voor de vrije keuze.
Leuk! Dan vraag ik om een les Iñupiaq in te richten. Puur om mijn school op zotte kosten te jagen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 28 maart 2007, 22:00   #96
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Brussels Gewest heeft ook zelfbeschikkingsrecht als Vlaanderen dat heeft.
Als ik eens google, dan haalt de term "zelbeschikkingsrecht der gewesten" nul resultaten, terwijl het "zelbeschikkingsrecht der volkeren" uitkomt op 907 en "zelfbestukkingsrecht der naties" op 105.

Bij "zelfbeschikkingsrecht der steden" zie ik 2 resultaten, maar die komen beide uit mijn eigen post van politics.be.
Oud 28 maart 2007, 22:03   #97
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Het chinees zal in de wereld alleen maar aan belangrijkheid toenemen de volgende jaren. De chinezen schuimen de wereld af naar grondstoffen en strooien daarbij kwistig geld rond in bv. Afrika. Na een tijdje zal hun taal om die reden ook wel in belang toenemen. In China is het tij ondertussen aan het keren. Vroeger kon je er vlot aan de bak komen met bv. engels omdat er altijd wel een tolk was. Dat vermindert nu snel.
Binnen 5 �* 10 jaar ligt China uitgeteld op zijn achterste. Ze voeren een verschikkelijke kortetermijnpolitiek. Ze worden het slachtoffer van de efficiëntie van hun eigen staatsapparaat (het werkt zodanig geölied, dat je geen tijd meer hebt om een maatregel bij te stellen).
Oud 28 maart 2007, 22:28   #98
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lodi Bekijk bericht
Daar kan ik niet mee akkoord gaan Anna. Het is niet aan je ouders om te beslissen wat jij moet gaan studeren. Sommige talen liggen je beter dan andere, he.
Nu is het aan de overheid om te beslissen wat jij moet studeren. Terwijl sommige talen je beter liggen dan anderen, en je ouders daar wellicht meer zicht op hebben dan de overheid.
Oud 28 maart 2007, 22:42   #99
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leuk! Dan vraag ik om een les Iñupiaq in te richten. Puur om mijn school op zotte kosten te jagen.

Ik zie het eerder zo dat een school een basispakket aanbiedt + daarnaast de vrijheid heeft om andere talen aan te bieden + dat ouders en kinderen vrij kunnen kiezen welke taal ze als eerste, tweede, derde,... taal nemen.
Zo zou je trouwens een grotere diversiteit onder de bevolking krijgen. Sommigen zullen beter Duits spreken, anderen beter Frans, anderen beter Engels. Wie een werknemer zoekt die echt goed Duits spreekt, zal er dan ook makkelijker eentje vinden. Veel ingenieurs en dergelijke hebben immers wiskunde-wetenschappen gedaan in 't middelbaar, en daar hebben ze vaak slechts enkele noties van het Duits opgedaan. Diversiteit lijkt me dan beter.
Gecombineerd met een vrije keuze voor CLIL, natuurlijk.
Oud 29 maart 2007, 08:20   #100
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik eens google, dan haalt de term "zelbeschikkingsrecht der gewesten" nul resultaten, terwijl het "zelbeschikkingsrecht der volkeren" uitkomt op 907 en "zelfbestukkingsrecht der naties" op 105.

Bij "zelfbeschikkingsrecht der steden" zie ik 2 resultaten, maar die komen beide uit mijn eigen post van politics.be.
Brussel is eigenlijk een "Stadstaat" en geen Gewest.
ook Stadstaten hebben zelfbeschikking.

De term "Gewest" kennen wij in Nederland niet als een bestuurlijke eenheid,het betekent bij ons een deel van provincie zonder bestuur.
Blijkbaar is het een Belgische uitvinding om een Deelstaat een Gewest te noemen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be