Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2007, 13:39   #261
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ik geloof niet zo in de "vroeger was het beter" en "hoe kunnen we de klok terugdraaien" jeremiades.

Vergeet niet dat vroeger ook bestond uit zeer strikt vastgelegde gedragspatronen en rituelen waar je als simpel individu niet aan kon ontsnappen. De maatschappelijke weg die je diende af te leggen, lag vast, en werd bepaald door de hogere instanties van kerk, staat en industrie. Binnen die rigide gemeenschap zat waarschijnlijk wel veel groepsgevoel, maar je moest je eerst schikken naar die groep om ervan te kunnen gebruik maken. Tegenwoordig zijn die hogere instanties in veel mindere mate aanwezig, zijn verwante gemeenschappen veel losser geworden, en verbonden met meer flue middelen zoals bvb. het internet. Dit maakt dat je een stuk vrijheid hebt gewonnen -je kan immers zelf je weg uitstippelen in de maatschappij- maar ook een stuk geborgenheid hebt verloren -de mensen die ongeveer dezelfde weg als jij bewandelen zijn minder in aantal en moeilijker bereikbaar-.
ik zeg ook niet dat we de klok moeten terugdraaien.
Iedere evolutie heeft zijn voordelen en nadelen. We zijn een aantal dingen kwijt die goed waren, en we hebben een aantal dingen gewonnen die beter zijn. Ik vind het niet achterlijk om na te denken over hoe we het goeie dat we kwijt raakten in al ons enthousiasme kunnen terugwinnen in onze nieuwe realiteit.
Oud 19 april 2007, 13:43   #262
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik heb nergens beweerd dat hij die wapens legaal heeft verkregen. Er is overigens geen enkele reden om er van uit te gaan dit niet zou kunnen. En verder is het overduidelijk dat hoe meer wapens er in omloop zijn, hoe makkelijker je er ook illegaal zal aan geraken.

Bullshit! Meer wapens in omloop impliceert automatisch meer ongelukken met wapens ook. En dat zou al even vanzelfsprekend leiden tot slachtoffers die er onterecht van verdacht worden een bedreiging te zijn. Hoe naïef kan je zijn? Geweld met potentieel geweld bestrijden is het domste dat je kan doen.
Er is wel duidelijk aanleiding dat die jongen nooit elgaal aan een wapen zou geraken. Hij had een duidelijk psychiatrisch verleden en zat in een diepe depressie, 't is niet dat ze je zomaar een wapen geven ginder, een vergunning is nodig in Virginia.
Hoe meer wapens in omloop, hoe sneller je er op een illelagel manier kan aanraken? LOL, dan zitten wij in België hier heel wel goed als grootse vuurwapen producent ter wereld. FN levert het standaar geweer voor bijna alle Westerse landen om maar de te zwijgen over handvuurwapens. En dan nog, neem Canada, waar een pak meer wapens in omloop zijn dan in de VS, je ziet daar niet elk jaar een kerel doorflippen en beginnen rondschieten. ZO ook, Zwitserland, wereldkampioen in wapens per inwoner ... ik heb nog nooit gehoord van ne zwitser die doorslaat en in school begint te schieten ... vandaag misschien de gatenkaas trouwens (->heel flauw)
Oud 19 april 2007, 13:48   #263
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Onze samenleving is toch een beetje verkild en eenzamer geworden. Mijn moeder vertelde vorige week nog van de tijd hoe vrouwen binnengehaald werden in een ander huis als hun man ze achterna zat of agressief werd. Tegenwoordig houden de meesten hun deuren lekker toe als er iets gebeurt bij de buren, in het beste geval bellen ze stilletjes de politie. Ik durf te denken dat het toch een verschil moet maken wanneer we ons wat meer bekommeren over het lot van andere mensen, zelfs al kennen we ze niet.
Ik volg je volledig.

Citaat:
En als je wil helpen sta je er vaak alleen voor (ook al staan er anderen op te kijken) en deel je mee in de slagen. Wat moeten we doen om die evolutie terug te draaien?
Je hebt het zelf gezegd. Het begint met onszelf. Ik heb tot hiertoe altijd iets gedaan als er geweld was in mijn bijzijn en ik hoop dat ik dat zal blijven doen. Ik ben er mij van bewust dat dit wel eens heel slecht zou kunnen aflopen voor mezelf maar als we er zelf niet aan beginnen dan zal de evolutie zich gewoon verder zetten.

Zelf in actie schieten en zich niet langer meer verstoppen achter psychologen, welzijns- en buurtwerkers edm. Dat is volgens mij de oplossing.

En je hebt gelijk, men moet niet wachten tot het tot geweld komt. Ik zal even een voorbeeld aanhalen uit mijn eigen jeugd. Ik was een tijdlang als tiener geobsedeerd door de militaire prestaties van de Wehrmacht en meer bepaald de Waffen SS. Op mijn schoolagenda prijkte een hakenkruis en de namen van SS-eenheden. Idem ditto voor één van mijn jeansbroeken. Ik besefte niet wat ik deed. Ik vond de symboliek aantrekkelijk, meer niet. Ik werd op het matje geroepen door de directeur. Dit was in de jaren 70, lang voor de tijd dat negationnisme en zo strafbaar werd. Ik weet niet meer wat de directeur mij vertelde maar het verplichtte mij om na te denken. Ik had al een paar boeken gelezen over de oorlog maar het hoofdstuk over de kampen had geen indruk gemaakt. Dankzij mijn directeur heb ik de link kunnen leggen tussen de nazi's en de kampen.

Het is een onschuldig voorbeeld, maar ik ben die directeur dankbaar dat hij de moeite heeft genomen om met mij te spreken (hij heeft mij niet uitgekafferd). Die man had ook niets kunnen doen. Zo erg was het nu ook niet gezien de context (moppen over joden in de ovens gingen toen probleemloos de ronde). Ik zeg niet dat ik anders een nazi zou geworden zijn en verder had ik geen persoonlijke problemen, maar het is een positief voorbeeld vind ik.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 13:51   #264
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Iedere evolutie heeft zijn voordelen en nadelen. We zijn een aantal dingen kwijt die goed waren, en we hebben een aantal dingen gewonnen die beter zijn. Ik vind het niet achterlijk om na te denken over hoe we het goeie dat we kwijt raakten in al ons enthousiasme kunnen terugwinnen in onze nieuwe realiteit.
Dat is ook mijn mening. En trouwens, als je moet kiezen tussen de frustraties en de bekrompenheid uit de jaren 50 en het geweld, de kilheid en de gortigheid van de hedendaagse samenleving dan ben ik niet zo zeker dat ik onze tijd ga kiezen.
Oud 19 april 2007, 14:01   #265
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krizis Bekijk bericht
Er is wel duidelijk aanleiding dat die jongen nooit elgaal aan een wapen zou geraken. Hij had een duidelijk psychiatrisch verleden en zat in een diepe depressie, 't is niet dat ze je zomaar een wapen geven ginder, een vergunning is nodig in Virginia.
Blijkbaar gaat het toch veel makkelijker dan je denkt. Tenminste één van zijn wapens blijkt wel degelijk legaal gekocht:
Citaat:
Gun Used In Rampage Traced To Roanoke Shop

(CBS News) CBS News has learned that one of the guns used in the Virginia Tech massacre – the 9mm semi-automatic Glock 19 – was purchased brand new at a Roanoke, Va., gun shop, Roanoke Firearms, 36 days ago.

According to store owner John Markell, Cho Seung-Hui paid about $570 on his credit card for the gun and a box of 50 rounds of ammunition used primarily for target practice.

Markell told CBS News that all documentation related to the gun, including the firearms transaction record, was picked up yesterday by three agents from the Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms.

In order to buy the gun, Cho had to show three forms of identification, including – as a legal alien – his green card. By law he was also subject to a state police background check. Markell says while his store has surveillance video, there is no video record of the transaction because the tapes are recycled every 30 days.

Markell said his store sells about 2,500 guns a year and that buying a Glock takes very little time for anyone. "You can be in and out in 20 minutes," he said.

According to ATF records, 32 guns involved in crimes between 1999-2003, including 27 handguns, were traced back to purchases from Roanoke Firearms.

(© MMVII, CBS Broadcasting Inc. All Rights Reserved.)
Citaat:
Hoe meer wapens in omloop, hoe sneller je er op een illelagel manier kan aanraken? LOL, dan zitten wij in België hier heel wel goed als grootse vuurwapen producent ter wereld. FN levert het standaar geweer voor bijna alle Westerse landen om maar de te zwijgen over handvuurwapens.
Ik zei dus in omloop, dat is iets anders dan geproduceerd worden. Overigens mag van mij de wapenindustrie in België morgen verdwijnen, maar dat is een andere discussie.

Citaat:
En dan nog, neem Canada, waar een pak meer wapens in omloop zijn dan in de VS, je ziet daar niet elk jaar een kerel doorflippen en beginnen rondschieten. ZO ook, Zwitserland, wereldkampioen in wapens per inwoner ... ik heb nog nooit gehoord van ne zwitser die doorslaat en in school begint te schieten ... vandaag misschien de gatenkaas trouwens (->heel flauw)
Ik heb ook nergens beweerd dat vrij wapenbezit de oorzaak is, wel dat het de zaken behoorlijk vergemakkelijkt.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:05   #266
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan nog, neem Canada, waar een pak meer wapens in omloop zijn dan in de VS
Klopt niet.
In Canada zijn er 212 wapens op 1000 inwoners. In de VS 710 op 1000 inwoners.
Oud 19 april 2007, 14:20   #267
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Klopt niet.
In Canada zijn er 212 wapens op 1000 inwoners. In de VS 710 op 1000 inwoners.
Bron? Waar haal je dat?
Ik heb op veel plaatsen anders gehoord, het zou liggen aan de jachtcultuur in Canda dat er meer wapens zijn ...
Oud 19 april 2007, 14:30   #268
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron? Waar haal je dat?
Ik heb op veel plaatsen anders gehoord, het zou liggen aan de jachtcultuur in Canda dat er meer wapens zijn ...
Uit de Standaard van gisteren, in het artikel "Wapens lokken moorden uit". Men citeert cijfers van het Canadese centrum voor statistieken inzake justitie en van het Amerikaanse ministerie van Justitie. 7 miljoen vuurwapens in Canada komt neer op 212 per 1000 inwoners, 200 miljoen wapens in de VS, omgerekend 710 op 1000.

Ik had ook al gehoord dat er in Canada evenveel of meer wapens zouden zijn (ik geloof dat Moore dit ook beweerde in Bowling for Columbine). Maar deze cijfers spreken dat dus tegen.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 19 april 2007 om 14:45.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:39   #269
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Duimzuigerij van The Washington Post dan wel...

Lijkt me toch een typo uit The Washington Post te zijn als je dit pakketje even bekijkt:

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:46   #270
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik volg je volledig.

Je hebt het zelf gezegd. Het begint met onszelf. Ik heb tot hiertoe altijd iets gedaan als er geweld was in mijn bijzijn en ik hoop dat ik dat zal blijven doen. Ik ben er mij van bewust dat dit wel eens heel slecht zou kunnen aflopen voor mezelf maar als we er zelf niet aan beginnen dan zal de evolutie zich gewoon verder zetten.

Zelf in actie schieten en zich niet langer meer verstoppen achter psychologen, welzijns- en buurtwerkers edm. Dat is volgens mij de oplossing.
Ik ben nu niet meteen de juiste persoon om tussen de springen als er iemand aangevallen wordt. Vroeger deed ik dat zonder veel problemen (het is zelfs heel grappig om de reactie te zien als zo'n pipo door een vrouw wordt geslaan) maar sinds ik het mij al niet meer moet wagen om een volle emmer op te heffen voor ik een weekje in de zetel mag doorbrengen (chronische pijn) en ik dus al bij een stamp 'uitgeschakeld' ben, ben ik niet bepaald de grootste held op het gebied van fysieke verdediging.
Ik verwacht dan ook niet van iederéén dat ze zich meteen in een vechtpartij gooien. Maar als je als vrouw bijv. aangevallen wordt en er staan 20 brede jongens op te kijken dan mag er wel eens iémand reageren. Daarom niet net diegene die geneest van een hernia. Toen een collega van mij met een blauw gezicht op 't werk verscheen nadat ze in elkaar was geslaan in een station in Brussel tijdens de spits kon ze echter vertellen dat niémand geholpen had. Voor Joe kon wellicht niemand iets gedaan hebben (dat gaat zo snel), maar als je 5 minuten ligt te spartelen op de grond kan iemand toch wel eens ingrijpen eh .
Maar het gaat niet alleen om dat. Niet vlug de andere kant opkijken als je buurvrouw bont en blauw staat, maar vragen wat er gebeurd is. Niet maken dat je weg bent als je een vader zijn kind door elkaar ziet rammelen omdat het zijn eten niet netjes opat, maar duidelijk maken dat zoiets niet kan. Of gewoon niet voorbij lopen als er een ouw ventje van zijn fiets is gevallen, maar die helpen rechtstaan of, als 't ernstig is, een ambulance bellen en wachten tot die komt. Zo van die kleine dingen.

Een vriend van me is ooit eens 's nachts aangereden door een auto. Die pleegde vluchtmisdrijf. Hij had zijn been gebroken en was flink aan 't bloeden. Dat was voor iedereen een gsm had, hij had er ook geen, dus hij kon niet zomaar een ambulance bellen. Het was langs een grote baan, een telefooncel was niet direct in de buurt. Hij heeft drie kwartier lopen zoeken naar hulp. Auto's reden gewoon voorbij, ook al stond hij half op straat in een poging die auto's te stoppen. Die reden gewoon in een flinke boog rond hem. Aanbellen bij mensen had geen effect. Ze waren toch niet allem�*�*l niet thuis eh. Uiteindelijk was het de politie zelf die tijdens hun patrouille langs daar passeerden die een ambulance gebeld hebben voor hem.
Ik vind dat akelig.
Oud 19 april 2007, 14:49   #271
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Lijkt me toch een typo uit The Washington Post te zijn als je dit pakketje even bekijkt:

Citaat:
Er wordt gespeculeerd over Ismail Ax dat later Ismale Ax blijkt te zijn en dat tegelijkertijd ook Ax Ishmael kan zijn.
Het ene gaat over de tattoo op zijn arm, het ander over hetgeen hij opgaf als afzender op zijn multimediapakket.
Oud 19 april 2007, 14:59   #272
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vind dat akelig.
Ik ook. We zijn altijd zo passief. Als je het relaas van de overlevenden leest valt het op dat ze allemaal op de grond gingen liggen en zich braaf hebben laten afschieten. Niemand op de 60+ personnen die beschoten werden die geprobeerd heeft om de schutter aan te pakken (op één prof na).
Oud 19 april 2007, 15:02   #273
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op één prof na
Inderdaad, op praktisch alle zenders werd uitgebreid aandacht besteed aan de israelische professor die een dertigtal studenten het leven redde door met zijn eigen lichaam de deur te blokkeren en zo een gewisse dood tegemoet te gaan.

Raar toch dat de Pravda het niet vermeldenswaard vond. Zou de professor soms de verkeerde afkomst hebben gehad?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 18:16   #274
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad, op praktisch alle zenders werd uitgebreid aandacht besteed aan de israelische professor die een dertigtal studenten het leven redde door met zijn eigen lichaam de deur te blokkeren en zo een gewisse dood tegemoet te gaan.

Raar toch dat de Pravda het niet vermeldenswaard vond. Zou de professor soms de verkeerde afkomst hebben gehad?
Ik was die prof even vergeten. Er was nog een prof die zich op de 2de verdieping bevond en die naar beneden is gegaan om te proberen de schutter te overmeesteren.
Oud 19 april 2007, 19:23   #275
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een vriend van me is ooit eens 's nachts aangereden door een auto. Die pleegde vluchtmisdrijf. Hij had zijn been gebroken en was flink aan 't bloeden. Dat was voor iedereen een gsm had, hij had er ook geen, dus hij kon niet zomaar een ambulance bellen. Het was langs een grote baan, een telefooncel was niet direct in de buurt. Hij heeft drie kwartier lopen zoeken naar hulp. Auto's reden gewoon voorbij, ook al stond hij half op straat in een poging die auto's te stoppen. Die reden gewoon in een flinke boog rond hem. Aanbellen bij mensen had geen effect. Ze waren toch niet allem�*�*l niet thuis eh. Uiteindelijk was het de politie zelf die tijdens hun patrouille langs daar passeerden die een ambulance gebeld hebben voor hem.
Ik vind dat akelig.
Dat is akelig. En toch van alle tijden.

Men heeft ooit eens een experiment gedaan om de bereidwilligheid tot het bieden van hulp te testen bij mensen die met een zwaar ongeluk geconfronteerd werden.
Een autowrak werd naast een autostrade tegen een boom aan gesleept. Iemand van top tot teen overdekt met bloed ging naast de auto liggen alsof hij eruit geslingerd werd.

Men ging testen hoelang het duurde voor een auto zou stoppen. Pas na 150 (!) auto's die voorbijkwamen is de eerste gestopt.

Dat experiment vond plaats in Frankrijk, in 1959-60.
Oud 19 april 2007, 19:38   #276
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik ook. We zijn altijd zo passief. Als je het relaas van de overlevenden leest valt het op dat ze allemaal op de grond gingen liggen en zich braaf hebben laten afschieten. Niemand op de 60+ personnen die beschoten werden die geprobeerd heeft om de schutter aan te pakken
Dat is omdat er een verschil is tussen een situatie kennen uit de media of films en ze in real life meemaken.

Wanneer je onvoorbereid met dergelijke situatie wordt geconfronteerd, een situatie waarin iemand koelbloedig mensen begint te executeren, slaan de meeste mensen op tilt. Hun bevattingsvermogen kan dit gewoon niet verwerken. Zeldzaam zijn de mensen die dan opeens boven zichzelf uitstijgen en ingrijpen.

Dezelfde vraag werd ook gesteld bij Joe Vanholsbeek. Waarom reageerde niemand? Wel stel het je eens voor: iemand steekt iemand voor je ogen neer en gaat lopen. Ik ben er zeker van dat nagenoeg iedereen die niet echt vertrouwd is met geweldsituaties er met open mond op staat te kijken voor men beseft dat er moet ingegrepen worden.

Citaat:
(op één prof na).
Die prof bleek een holocaustoverlevende te zijn. Ondanks dat hij erg jong moet geweest zijn toen, zou niet het kunnen dat door dergelijke traumatische gebeurtenis in je leven te hebben verwerkt, je psychologisch beter gewapend bent om je kalmte te bewaren in de algemene opstoot van blinde paniek.

Hij heeft vastberaden en kalm postgevat in de deuropening, waarschijnlijk goed wetende waar het toe zou leiden. Maar zijn beslissing was reeds genomen. In tegenstelling tot anderen, die eigenlijk bevangen waren door de vrees te sterven. Dit is het zeldzame geval van iemand die boven zichzelf uitsteeg.

Laatst gewijzigd door Morduk : 19 april 2007 om 19:39.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 19:54   #277
Babylonia
Parlementslid

Standaard

Is Mail Ax ? is een vraag en betekent;
Zijn woorden een wapen?

Een blog werd gesloten door yahoo in nov 2006 waar Mr Cho aan deelnam
Lees verder op INdymedia.be
www.indymedia.be
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 19:54   #278
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel, dat is iets waar ik mij dus echt suf over kan piekeren (op slechte dagen). Zijn we meer kwijt dan we gewonnen hebben?

Veel mensen hebben heimwee naar geborgendheid van de groep of zuil waartoe men behoorde. Het perspectief van het leven speelde zich voor de meeste mensen af binnen het welomlijnde pad van de gemeenschap. Niet alleen in dorpen, maar zelfs in de wijken van een stad. Hoeveel menselijke levens zijn uitgestippeld op basis van het advies van de onderwijzer of de pastoor of een andere notabele? Mijn moeder dankt nog altijd 'tante zuster' dagelijks dat ze aan de univ geneeskunde heeft mogen studeren. De sociale ontvoogdingsstrijd en de afnemende machtsinvloed van de clerus heeft dit grondig dooreengeschud. Verantwoordelijkheid en vrijheid werden minder maatschappelijke waarden en meer individuele waarden.

Ik lees hier af en toe op dit forum wel eens over de grote verhalen waar de mensen vandaag de dag terug naar op zoek zijn. Maar ik merk evengoed een behoorlijke schizofrene houding t.o.v. die zogenaamde grote verhalen. Ze mogen namelijk voor velen niet te veel afwijken van hun eigen, persoonlijk verhaal. Mensen willen terug sociale ruimte delen met elkaar, op zoek naar het goede dat (de geromantiseerde versie van) de jaren vijftig geacht werden te hebben, maar hebben dan wel problemen om toegevingen te doen om tot deze gebondenheid te komen.

Mensen hebben geproefd van de voordelen van de individuele vrijheid, maar zien de nadelen ervan soms te veel als de pure negatie van de voordelen die de maatschappelijk geborgendheid vroeger bood. Ze willen die oude voordelen terug, maar beseffen soms niet dat je onmogelijk kunt teruggrijpen naar het verleden om ze terug naar deze tijd te halen. Omdat ondanks alle verzuchtingen van de mensen over deze tijden en klaagzangen over de gebrekkige sociale cohesie en de toegenomen agressiviteit, het overgrote deel van diezelfde mensen weigert zich uit hoofde van diezelfde individualiteit even opzij te zetten om plaats te maken. Iedereen wacht op iedereen.

Velen hebben hun individualiteit ontdekt maar nog niet ontwikkeld. Er zit niets anders op dan ze verder te ontdekken. Zo kunnen we misschien eindelijk eens leren hoe je vanuit je individualiteit toch een grote verbondenheid kunt opbouwen die niet uitmondt in verstikkende keurslijven. Met andere woorden: we moeten nog volop leren hoe men werkelijk een gemeenschap kan sturen vanuit het individu. Het enige alternatief is je individualiteit terug afstaan en opgaan in de gemeenschap, het volk, de commune or whatever. En daar pas ik voor, altijd, overal.

Maar wat zie veel te veel gebeuren? Dat meer en meer mensen blijkbaar naar de staat of overheid beginnen te kijken met een soort van verlangen om de geborgenheid van de gemeenschap in reglementen en wetten terug tot leven te wekken. Soms denk ik dat de wet die mensen beboet die niet terug groeten, niet ver weg meer is. Men moet vooruit denken en beginnen beseffen dat de staat/overheid te veel de rol van 'de gemeenschap' begint te spelen. Dat is onmogelijk, want de staat is een mechanisme met gedelegeerde bevoegdheden. En sociale betrokkenheid kan je niet delegeren.

Bovendien zou de evolutie van de individualiteit wel eens een bedrieglijk kringetje kunnen beschrijven zodat er op uitdraait dat je vrijheid evenveel van wettelijke privileges afhangt als het honderd jaar geleden afhing van de koninklijke, kerkelijke of andere 'sociale' privileges.
Oud 19 april 2007, 20:00   #279
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Tja..
One day, you will hit rock bottom.

Laatst gewijzigd door Morduk : 19 april 2007 om 20:30.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 20:02   #280
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Uit de Standaard van gisteren, in het artikel "Wapens lokken moorden uit". Men citeert cijfers van het Canadese centrum voor statistieken inzake justitie en van het Amerikaanse ministerie van Justitie. 7 miljoen vuurwapens in Canada komt neer op 212 per 1000 inwoners, 200 miljoen wapens in de VS, omgerekend 710 op 1000.

Ik had ook al gehoord dat er in Canada evenveel of meer wapens zouden zijn (ik geloof dat Moore dit ook beweerde in Bowling for Columbine). Maar deze cijfers spreken dat dus tegen.
Dit zijn enkel de geregistreerde vuurwapens, er zijn naar schatting evenveel (of meer) niet-geregistreerde vuurwapens : wapens aangekocht voor de verplichte registratie startte in 2001, wapens aangekocht in de USA, ...

zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_politics_in_Canada

In Canada zullen er dus eerder rond de 400 wapens per 1000 inwoners, dus zeker het dubbel van wat we in Belgie hebben.

PS : het wapenbezit in Belgie ligt onder het europees gemiddelde (bron : http://www.gunfacts.be/)

Laatst gewijzigd door ynneb : 19 april 2007 om 20:10.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be