Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 mei 2007, 15:56   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard Bus rijd op water,Belgisch wereld primeur

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...14_hybridebus#

Hybridebus van Van Hool is wereldprimeur

ma 14/05/07 - Bij busbouwer Van Hool in Koningshooikt is vandaag de eerste volledige hybridebus voorgesteld, een wereldprimeur.

Het voertuig rijdt op waterstof en batterijen en stoot dus geen vervuilende CO2 meer uit.

(VRT)



"Uit deze bus komt alleen een volledig zuivere wolk waterdamp", zegt Yves Goffin (foto) van Van Hool. "Er is dus geen enkele vervuilende uitstoot en bovendien maakt de bus ook erg weinig lawaai."

De bus kan dezelfde afstand afleggen en evenveel passagiers vervoeren als een gewone dieselbus.

Uiterlijk lijkt de bus ook op een gewone bus, alleen zijn er zes in plaats van vier wielen, en is de bus ook een meter langer.

Maar de techniek is wel volledig nieuw en zorgt ervoor dat de bus minder energie nodig heeft dan bijvoorbeeld de bestaande waterstofbussen in Amsterdam.

De vervoersmaatschappij De Lijn zal de bus vanaf 18 juni inzetten op de lijn tussen Lier en Antwerpen.

Bron/vrt


Knap van België,enkel nog wat goedkoper kunnen produceren hé
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:01   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Mooi van dat bedrijf. België heeft daar op zich niet zo heel veel mee te maken, me dunkt?
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:02   #3
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...14_hybridebus#

Hybridebus van Van Hool is wereldprimeur

ma 14/05/07 - Bij busbouwer Van Hool in Koningshooikt is vandaag de eerste volledige hybridebus voorgesteld, een wereldprimeur.

Het voertuig rijdt op waterstof en batterijen en stoot dus geen vervuilende CO2 meer uit.

(VRT)



"Uit deze bus komt alleen een volledig zuivere wolk waterdamp", zegt Yves Goffin (foto) van Van Hool. "Er is dus geen enkele vervuilende uitstoot en bovendien maakt de bus ook erg weinig lawaai."

De bus kan dezelfde afstand afleggen en evenveel passagiers vervoeren als een gewone dieselbus.

Uiterlijk lijkt de bus ook op een gewone bus, alleen zijn er zes in plaats van vier wielen, en is de bus ook een meter langer.

Maar de techniek is wel volledig nieuw en zorgt ervoor dat de bus minder energie nodig heeft dan bijvoorbeeld de bestaande waterstofbussen in Amsterdam.

De vervoersmaatschappij De Lijn zal de bus vanaf 18 juni inzetten op de lijn tussen Lier en Antwerpen.

Bron/vrt


Knap van België,enkel nog wat goedkoper kunnen produceren hé
Pure propaganda, er is immers een grotere CO2-productie door het produceren van de benodigde waterstof, dan dat er CO2-productie wordt bespaard.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:08   #4
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Pure propaganda, er is immers een grotere CO2-productie door het produceren van de benodigde waterstof, dan dat er CO2-productie wordt bespaard.
Hangt af van de manier waarop waterstof bekomenen werd.
Er zijn dure CO2-uitstootloze wijzen van waterstofproductie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:18   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.317
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Pure propaganda, er is immers een grotere CO2-productie door het produceren van de benodigde waterstof, dan dat er CO2-productie wordt bespaard.

Niet als ge kernenergie gebruikt ... ? ? ? toch ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:21   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Pure propaganda, er is immers een grotere CO2-productie door het produceren van de benodigde waterstof, dan dat er CO2-productie wordt bespaard.
Lol. :')
Want olie is vooral niet op meerdere manieren vervuilend dan puur CO2. Want olie kan op deze manier vooral niet worden uitgespaard om andere zaken mee te doen.

Dus 'pure propaganda' <= nee, toch niet.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:34   #7
Graaf van Vlaanderen
Partijlid
 
Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 287
Standaard

Nu nog op de baan krijgen
__________________
Vlaams zijn is trots zijn
Graaf van Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:35   #8
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Niet als ge kernenergie gebruikt ... ? ? ? toch ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hangt af van de manier waarop waterstof bekomenen werd.
Er zijn dure CO2-uitstootloze wijzen van waterstofproductie.
Dat maakt niet uit, deze groene energie zou zonder de bussen in het normale electriciteitsaanbod terechtkomen, maar door deze bussen gebeurd dit niet. Het normale electriciteitisaanbod moet echter wel op peil blijven en dus zetten we de conventionele centrales maar een stapje harder waardoor de CO2-productie weer omhoog gaat. De netttowinst hiervan? Die is er niet er is zelfs een verlies aangezien de productie van waterstof niet ultiem werkt en er dus een energieverlies optreedt.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:36   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dat maakt niet uit, deze groene energie zou zonder de bussen in het normale electriciteitsaanbod terechtkomen, maar door deze bussen gebeurd dit niet. Het normale electriciteitisaanbod moet echter wel op peil blijven en dus zetten we de conventionele centrales maar een stapje harder waardoor de CO2-productie weer omhoog gaat. De netttowinst hiervan? Die is er niet er is zelfs een verlies aangezien de productie van waterstof niet ultiem werkt en er dus een energieverlies optreedt.
Ik zou onderzoek naar waterstof afschaffen.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:37   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.317
Standaard

Allemaal terug met paard en kar, ...

maar ja die beesten vreten gras, en gras, da wordt methaan, en methaan, ...

juist ja...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:37   #11
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Lol. :')
Want olie is vooral niet op meerdere manieren vervuilend dan puur CO2. Want olie kan op deze manier vooral niet worden uitgespaard om andere zaken mee te doen.
Die olie is vervolgens nodig om de elctriciteit te produceren die nodig is voor de bussen en hun waterstof.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:46   #12
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Men zou Van Hool ineen gevangenisbus moeten steken...
Ons milieu nog meer belasten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:46   #13
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 5.004
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dat maakt niet uit, deze groene energie zou zonder de bussen in het normale electriciteitsaanbod terechtkomen, maar door deze bussen gebeurd dit niet. Het normale electriciteitisaanbod moet echter wel op peil blijven en dus zetten we de conventionele centrales maar een stapje harder waardoor de CO2-productie weer omhoog gaat. De netttowinst hiervan? Die is er niet er is zelfs een verlies aangezien de productie van waterstof niet ultiem werkt en er dus een energieverlies optreedt.
Techniek zal constant beter worden.
Voordeel van een hybride is dat je de energie die bij een gewone motor met remmen verloren gaat in principe voor een goed stuk kan terugwinnen.

Tevens heeft een bus een vrij groot dakoppervlak, als je dit bezet met zonnepanelen, kan ook via die weg constant een hoeveelheid elektrische energie in het systeem gepompt worden.

Je zal hoedanook moeten vertrekken met een gevulde waterstoftank vermoed ik, maar ze kan op deze manier toch al wat kleiner gehouden worden.

Maar het blijft een hele opgave, dat wel.

Er zijn veel alternatieven, maar geen die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Het zal dus wat aanmodderen wezen tot er één of andere echte doorbraak komt.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:48   #14
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 5.004
Standaard

Geboortebeperking is natuurlijk de eenvoudigste oplossing, maar hier is blijkbaar nog niet voldoende maatschappelijke draagkracht voor.

Laatst gewijzigd door satiper : 14 mei 2007 om 16:49.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 17:00   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Niet als ge kernenergie gebruikt ... ? ? ? toch ?
Kernenergie is ook maar een (gevaarlijk) lapmiddel. En ook niet helemaal CO2-uitstootvrij.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 17:00   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Geboortebeperking is natuurlijk de eenvoudigste oplossing, maar hier is blijkbaar nog niet voldoende maatschappelijke draagkracht voor.
Het is natuurlijk de meest noodzakelijke maar ook de moeilijkste oplossing.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 17:03   #17
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Er zijn veel alternatieven, maar geen die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Het zal dus wat aanmodderen wezen tot er één of andere echte doorbraak komt.
Veronderstel dat de waterstof wordt gebruikt om via een brandstofcel, voor de nodige electriciteit te zorgen (maar waarom dan de benaming hybride - of zit er werkelijk een "waterstofmotor" in ?).
De verschillende projecten rond ditzelfde thema duiken tegenwoordig wel met de regelmaat van een klok, op. Maar vraag mij af of men de energieopwekking door waterstof, via een brandstofcel, volledig onder kontrole heeft (het fenomeen is al meer dan vijftig jaar gekend, en breekt maar niet door).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 17:04   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Die olie is vervolgens nodig om de elctriciteit te produceren die nodig is voor de bussen en hun waterstof.
En een bus zou dat op termijn niet zelf kunnen creeëren?
Doet me denken aan de debatten ten tijde van Watt.
'Maar nee, een stoommachine is niet effectief, een paard doet dat beter.'
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 17:13   #19
KrisKras
Banneling
 
 
KrisKras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2006
Locatie: Gènk
Berichten: 2.894
Standaard

veel mensen zien een echte oplossing in waterstof, terwijl waterstof helemaal geen energiebron is, maar gewoon een energie drager. Nu, op zich lijkt het mij wel beter (plezanter) dan batterijen en puur electrisch rijden, al is het maar omwille van het rijplezier dat je behoudt omdat je met een verbrandingsmotor werkt.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 17:18   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
veel mensen zien een echte oplossing in waterstof, terwijl waterstof helemaal geen energiebron is, maar gewoon een energie drager. Nu, op zich lijkt het mij wel beter (plezanter) dan batterijen en puur electrisch rijden, al is het maar omwille van het rijplezier dat je behoudt omdat je met een verbrandingsmotor werkt.
Verbranden en ontploffen mijn KL...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be