Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2007, 20:09   #61
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In Nederland wordt heel weinig aandacht besteed aan de zuiderburen. In mijn hele schoolloopbaan heb ik geen enkele keer iets over de aardrijkskunde of geschiedenis van België meegekregen. Het is daarom niet verwonderlijk dat Nederlanders geen fluit afweten van de geschiedenis van België en zelfs nauwelijks de verschillende deelstaten kunnen onderscheiden. Van de oosterburen krijg je door de bepalende rol van Duitsland in de Europese geschiedenis heel wat mee, maar België kennen de meeste Nederlanders alleen van er doorheen rijden of misschien van een vakantie of uitstapje.
Wel ik zou niet overdrijven, Annick van Uytsel haar verdwijning en moord kwam bijvoorbeeld op Ad.nl, terwijl ze zich bij de rtbf te goed voelden om aan iets anders dan de franse presidentsverkiezingen te denken.
Ook het voorstel met de gsm's in Wallonië die afgepakt gingen worden werd daar geplaatst (al werd Aarlen als zuidwestbelgië voorgesteld )
Ik heb in het tweede middelbaar "Europa" geleerd in Aardrijkskunde, en daarbij was Nederland een apart hoofdstuk, en vooral aan de haven van Rotterdam werd aandacht besteed. Maar ik kan me niet herinneren dat ik de twaalf provincies moest leren of zo.
Om verdachte redenen werden de precieze grenzen van de Unie van Utrecht een beetje verdoezeld, maar Willem van Oranje kwam wel aan bod, en het VKN ook, al werd daarbij vooral uitgelegd hoe fantastisch het unionisme was.
Er is blijkbaar veel werk, maar een klein lichtpuntje is dat het wel betert he (door internet ?) Wat zijn wij trouwens op dit eigenste moment aan het doen
Oud 14 mei 2007, 20:10   #62
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik blijf een fan van Bourgeois.
Hopelijk lukt het hem om wat belangstelling en activiteit los te weken bij de Nederlandse regering.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 20:13   #63
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik heb in het tweede middelbaar "Europa" geleerd in Aardrijkskunde, en daarbij was Nederland een apart hoofdstuk, en vooral aan de haven van Rotterdam werd aandacht besteed. Maar ik kan me niet herinneren dat ik de twaalf provincies moest leren of zo.
Wij moesten wel de provincies leren, toch zo moeilijk ook niet.

Tja, de 'Belgen' zullen het wel nooit leuk vinden dat de Vlamingen Het Plakkaat van Verlatinge en de Unie van Utrecht daan doorhebben.

Trouwens, wie heeft vandaag het stukje van De Borsu in De Standaard gelezen?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 20:19   #64
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wel ik zou niet overdrijven, Annick van Uytsel haar verdwijning en moord kwam bijvoorbeeld op Ad.nl, terwijl ze zich bij de rtbf te goed voelden om aan iets anders dan de franse presidentsverkiezingen te denken.
Ook het voorstel met de gsm's in Wallonië die afgepakt gingen worden werd daar geplaatst (al werd Aarlen als zuidwestbelgië voorgesteld )
De laatste tijd worden inderdaad steeds meer nieuwsberichten over Vlaanderen gepubliceerd. Misschien hebben ze bij het ANP wel wat Vlamingen in dienst genomen, ik weet het niet.

Het valt me trouwens al goed mee dat Aarlen onder de Nederlandse naam vermeld werd. Volgens de Taalunielijst is dat een vertaling die in NL niet zo gebruikelijk is, en inderdaad heeft de Grote Bosatlas (de Nederlandse schoolatlas, vergelijkbaar met Wolters' Algemene Wereldatlas in Vlaanderen, van dezelfde uitgever) het enkel over Arlon...

Citaat:
Om verdachte redenen werden de precieze grenzen van de Unie van Utrecht een beetje verdoezeld, maar Willem van Oranje kwam wel aan bod, en het VKN ook, al werd daarbij vooral uitgelegd hoe fantastisch het unionisme was.
Dat is dan al stukken beter. De hele onafhankelijkheidsstrijd en de Gouden Eeuw werd bij mijn weten niet of nauwelijks behandeld. Alleen een beetje summier op de basisschool, maar verder niet.

Over Europa als instituut werd uiteraard wel het nodige gezegd. Maar de landen afzonderlijk werden niet behandeld. Alleen Duitsland en de Sovjet-Unie kwamen uitgebreid aan bod.

Citaat:
Er is blijkbaar veel werk, maar een klein lichtpuntje is dat het wel betert he (door internet ?) Wat zijn wij trouwens op dit eigenste moment aan het doen
Gezellie!
Oud 14 mei 2007, 20:33   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Weet jij wie de bekendste Waal in Frankrijk is?
Philippe Geluck, de tekenaar van "Le Chat", denk ik. Hij heeft lang met de Franse presentator Michel Drucker samengewerkt en werkt nu met de Franse presentator Laurent Ruquier in de Franse TV-uitzending "On a tout essayé" en ook in zijn uitzending op de Franse radio Europe 1.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 20:53   #66
evilbu

Standaard

Citaat:
De laatste tijd worden inderdaad steeds meer nieuwsberichten over Vlaanderen gepubliceerd. Misschien hebben ze bij het ANP wel wat Vlamingen in dienst genomen, ik weet het niet.
Neem nu ook dit bericht :
http://www.ad.nl/buitenland/article1368886.ece

Citaat:
Het valt me trouwens al goed mee dat Aarlen onder de Nederlandse naam vermeld werd. Volgens de Taalunielijst is dat een vertaling die in NL niet zo gebruikelijk is, en inderdaad heeft de Grote Bosatlas (de Nederlandse schoolatlas, vergelijkbaar met Wolters' Algemene Wereldatlas in Vlaanderen, van dezelfde uitgever) het enkel over Arlon...
Eigenlijk zou dat wel Frans mogen zijn he.

Citaat:
Dat is dan al stukken beter. De hele onafhankelijkheidsstrijd en de Gouden Eeuw werd bij mijn weten niet of nauwelijks behandeld. Alleen een beetje summier op de basisschool, maar verder niet.
Ik zie echter nog uit het middelbaar voor mijn ogen : er was een leegloop in Vlaanderen aan kunstenaars, intellectuelen, enz... richting Nederland dat een Gouden Eeuw beleefde.

Citaat:
Over Europa als instituut werd uiteraard wel het nodige gezegd. Maar de landen afzonderlijk werden niet behandeld. Alleen Duitsland en de Sovjet-Unie kwamen uitgebreid aan bod.
Vreemd, bij ons was het eerste middelbaar België, het tweede Europa (met extra aandacht voor VK, Frankrijk, Nederland,....)
Het derde was Azië, Afrika en Oceanië.
Het vierde was Amerika en de Sovjetunie.
Het vijfde was het universum. Het zesde was klimaat/geologie (en dan zijn we naar de "Meester van der Heijden groeve" en het verdronken land van Saeftinghe geweest, lekker ver! )

Ik zou echter ook niet overdrijven over hoe het bij ons gesteld is, ik weet dat ik zelfs pas na mijn middelbaar te weten ben gekomen dat Nederland neutraal was in WOI.

Citaat:
Gezellie!
Inderdaad!
Oud 14 mei 2007, 21:04   #67
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als lid van dit forum zou je toch beter moeten weten. De kennis van Nederland is in Vlaanderen over het algemeen een stuk beter. Helaas zitten daar dan wel grote misvattingen tussen die weer zorgen voor Hollanderhaat. Misschien moeten ze in Vlaanderen ook van die papegaaienposters ophangen: "Hollanderhaat is aangeleerd, wordt geen naprater".

Ik hoor in NL toch weinig negatiefs over Vlaanderen. Maar goed, ik hoor sowieso weinig politici over Vlaanderen.
Misschien ontmoet jij andere mensen, maar het valt mij steeds weer op ,zowel hier op het forum als live,dat Vlamingen weinig over Nederland weten.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 14 mei 2007 om 21:08.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 21:06   #68
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Straks komt de Belgische minister Vanvelthoven bij Knevel op I.
Hij komt praten over de beveiliging op het internet.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 14 mei 2007 om 21:09.
Oud 14 mei 2007, 21:26   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Misschien ontmoet jij andere mensen, maar het valt mij steeds weer op ,zowel hier op het forum als live,dat Vlamingen weinig over Nederland weten.
Misschien is de interesse van de Vlamingen voor Nederland minder groot dan dan de interesse van de Franstalige Belgen voor Frankrijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 21:35   #70
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Misschien is de interesse van de Vlamingen voor Nederland minder groot dan dan de interesse van de Franstalige Belgen voor Frankrijk.
Zal wel zo zijn, maar de interesse van de Fransen voor Franstalig België zal ook wel minder zijn dan die van Nederlanders voor Vlaanderen. Pure wiskunde.
Citaat:
Tja, wat verwacht jij?

Citaat:
De media zijn er ook debet aan ,want zij gaan liever voor snoepreisjes naar
Verweggistan ,dan dat ze een paar uur rijden om naar de buren te gaan.
Nou die twee Nederlandse moslims in hun documentaire over de islamisering van Nederland, zijn bijvoorbeeld wel ff naar Nederland gereden naar Filip Dewinter toen Geert Wilders hen niet wou ontvangen. Al vind ik het wel jammer als dat de meest bekende (Vlaamsnationalistische, als FDW dat al is eigenlijk) politicus zou zijn in Nederland.
Oud 15 mei 2007, 07:08   #71
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Straks komt de Belgische minister Vanvelthoven bij Knevel op I.
Hij komt praten over de beveiliging op het internet.
Vanvelthoven deed het goed(een aardige minister) ,alleen wilde hij niet voorspellen wie de volgende premier gaat worden.
Hij raakte aan het hakkelen bij de vragen over de verkiezingen.

Jammer dat die vreselijke Mart Smeets er was, als zogenaamde doping-expert ,want daardoor kwamen de anderen minder uit de verf.
Knevel blijkt in dit programma ,tegenover Smeets, ineens een lammetje te zijn .Zo kennen wij hem niet.
Van mij mogen ze wel iedere week een Belgische of Vlaamse of Waalse minister uitnodigen om de kennis over Belgie op te vijzelen.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 15 mei 2007 om 07:09.
Oud 15 mei 2007, 10:19   #72
Dimitri

Standaard

Citaat:
Weinig is nog altijd meer dan niets.
Oud 15 mei 2007, 10:42   #73
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het viel mij laatst op dat er plotseling sprake leek van een ware invasie van Vlamingen bij de Nederlandse praatprogramma's. Toen Pauw & Witteman pas begonnen, zag je er nooit een. Nu zie je echter regelmatig Vlamingen verschijnen, net als gisteren bij Knevel & Van den Brink. Het leek wel of ze d'r bij de publieke omroep achter kwamen dat deze programma's ook in Vlaanderen goed worden bekeken. Of zou d'r iets anders achter zitten?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 10:43   #74
vulpes
Gouverneur

Standaard

alsof de doorsnee vlaming zoveel weet over de vlaamse/belgische geschiedenis etc... Werd er niet onlangs in belgië gepeild naar de mate waarin jongeren de politici (beide landsdelen) konden plaatsen? zo denderend was het resultaat ook niet... hoe kan je dan verwachten dat men de Nederlanders wél gaat kennen.. (bijvoorbeeld)?

voor de rest vind ik het wel een goede zaak dat Bourgeois wil ijveren om de relaties, bekendheid van vlaanderen bij nederlanders te verbeteren.. het zijn onze meest nabije buren en waar vlaanderen niet echt hét vakantieland voor een langdurige bestemming is, hebben we misschien wel wat te bieden voor een weekendje of weekje uit: al dan niet een gastronomisch weekendje uit in een van de steden, een fietsvakantie (voor de fietsminnende Nederlanders ) Ik kan dergelijke initiatieven, hoe klein ze ook mogen zijn, wel smaken...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:36   #75
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het viel mij laatst op dat er plotseling sprake leek van een ware invasie van Vlamingen bij de Nederlandse praatprogramma's. Toen Pauw & Witteman pas begonnen, zag je er nooit een. Nu zie je echter regelmatig Vlamingen verschijnen, net als gisteren bij Knevel & Van den Brink. Het leek wel of ze d'r bij de publieke omroep achter kwamen dat deze programma's ook in Vlaanderen goed worden bekeken. Of zou d'r iets anders achter zitten?
Misschien het voorspel van de media ,als voorbereiding op een "Groot-Nederland "offensief.

Tenslotte moet je ergens beginnen ,dat doen wij hier ook
Oud 15 mei 2007, 12:57   #76
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien het voorspel van de media ,als voorbereiding op een "Groot-Nederland "offensief.

Ja, ik heb hier in de buurt van Hilversum eens wat rond gebeld...
Oud 15 mei 2007, 13:06   #77
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
alsof de doorsnee vlaming zoveel weet over de vlaamse/belgische geschiedenis etc... Werd er niet onlangs in belgië gepeild naar de mate waarin jongeren de politici (beide landsdelen) konden plaatsen? zo denderend was het resultaat ook niet... hoe kan je dan verwachten dat men de Nederlanders wél gaat kennen.. (bijvoorbeeld)?
Je hebt vast wel gelijk, ik zou het dan ook enkel over meer alledaagse kennis willen hebben.
(met hoeveel zijn de Vlamingen, wat is hun hoofdstad, wie zijn hun favoriete zangers, naar welke zenders kijken ze , wat zijn hun belangrijkste steden, welke talen (!) leren ze op school,...)
Citaat:

Om even heel ernstig te zijn, eigenlijk is het wel zo. De wereld en dus ook Europa is veranderd en blijft veranderen. We hebben internet, open grenzen en eenzelfde munteenheid....
Terwijl België in de geesten reeds gesplitst, verdwijnt de grens (toegegeven : heel traag) tussen Vlaanderen en Nederland.

Laatst gewijzigd door evilbu : 15 mei 2007 om 13:06.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 14:13   #78
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het zou dan voor het eerst zijn dat er echt aandacht aan de Belgische verkiezingen wordt besteed. En met aandacht bedoel ik meer dan bij om het even welk land in Europa, want over de verkiezingen in pak 'm beet Estland wordt natuurlijk ook wel bericht, maar alleen in de zin van "regeringspartij x van premier y heeft gewonnen, oppositiepartij q onder leiding van r heeft verloren".

Citaat:
Eigenlijk zou dat wel Frans mogen zijn he.
Als er een gebruikelijke Nederlandse naam is, moet die naam ook gebruikt worden vind ik. De Taalunie doet daar heel omslachtig over, door een heleboel namen te brandmerken met een (V) en tot "vrijwel alleen in Vlaanderen gebruikelijk" te bombarderen, als een soort excuus voor Nederlandse onbekendheid met die namen. Als je die (V) al te letterlijk neemt, zou dat betekenen dat in NL beter gesproken zou worden over Enghien i.p.v. Edingen, terwijl de Nederlandse naam nota bene op de komborden staat!

Van een instituut als de Taalunie, dat grensoverschrijdend werkt, mag je toch verwachten dat het eenheid voorstaat en geen verdeeldheid binnen het taalgebied.

Citaat:
Vreemd, bij ons was het eerste middelbaar België, het tweede Europa (met extra aandacht voor VK, Frankrijk, Nederland,....)
Het derde was Azië, Afrika en Oceanië.
Het vierde was Amerika en de Sovjetunie.
Het vijfde was het universum. Het zesde was klimaat/geologie (en dan zijn we naar de "Meester van der Heijden groeve" en het verdronken land van Saeftinghe geweest, lekker ver! )
Dat is aardrijkskunde denk ik?

Tja, in Nederland is het onderwijs van aardrijkskunde en geschiedenis verziekt door alles thematisch i.p.v. geografisch resp. chronologisch te willen behandelen. Zo was een van eindexamenonderwerpen voor aardrijkskunde Marokko, waarschijnlijk uit een soort politieke correctheid. Geen idee wat voor nut het als Nederlandse scholier heeft om op een blinde kaart van Marokko steden als Meknès of El Jadida te kunnen aanwijzen, vooral niet als je van dichterbij gelegen landen alleen de hoofdstad kunt geven.

Zelfde met geschiedenis, waar je telkens opnieuw werd doorgezaagd over de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog en uitsluitend de VS, Duitsland, Sovjet-Unie, China, Indonesië (incl. de VOC) en het Midden-Oosten behandeld werden. Uit frustratie hierover heb ik mijn eindwerkstuk voor geschiedenis over Suriname en de Nederlandse Antillen geschreven, twee gebieden die in de les volledig onbehandeld waren gebleven.

Voor de behandeling van de Nederlandse geschiedenis werd begonnen bij 1815, maar van de periode tot 1848 kregen we alleen mee hoe het bestuur toen in elkaar zat (Ancien Régime).

Citaat:
Ik zou echter ook niet overdrijven over hoe het bij ons gesteld is, ik weet dat ik zelfs pas na mijn middelbaar te weten ben gekomen dat Nederland neutraal was in WOI.
Zoals ik al zei: weinig is nog altijd beter dan niets.
Oud 15 mei 2007, 14:34   #79
evilbu

Standaard

Citaat:
Het zou dan voor het eerst zijn dat er echt aandacht aan de Belgische verkiezingen wordt besteed. En met aandacht bedoel ik meer dan bij om het even welk land in Europa, want over de verkiezingen in pak 'm beet Estland wordt natuurlijk ook wel bericht, maar alleen in de zin van "regeringspartij x van premier y heeft gewonnen, oppositiepartij q onder leiding van r heeft verloren".
Na de voorstelling van het nieuwe kabinet Balkende IV, was er op de VRT een reporter die live met Balkenende stond te praten (met op de achtergrond zijn aanhang, alsof ze hem werkelijk van zijn werk gerukt hadden) over onder andere de toen nog aankomende verkiezingen voor de Provinciale Staten. Ook bij deze laatste ging Siegfried Bracke live in verbinding met Witteman om die te bespreken in Ter Zake. Gaat u me zeggen dat er niks van dat is in Nederland? (toegegeven, het is nog altijd niet zoals de rtbf die hun site zo geschikt hadden op een gegeven moment dat je bijna wel moest naar de site over de franse verkiezingen gaan, maar toch...)

Citaat:

Als er een gebruikelijke Nederlandse naam is, moet die naam ook gebruikt worden vind ik. De Taalunie doet daar heel omslachtig over, door een heleboel namen te brandmerken met een (V) en tot "vrijwel alleen in Vlaanderen gebruikelijk" te bombarderen, als een soort excuus voor Nederlandse onbekendheid met die namen. Als je die (V) al te letterlijk neemt, zou dat betekenen dat in NL beter gesproken zou worden over Enghien i.p.v. Edingen, terwijl de Nederlandse naam nota bene op de komborden staat!
Tja, ik zeg Paris en Liege, en zijn zeggen Voeren en Sint Genesius Rode, en dan zou ik al een blije evilbu zijn.

Citaat:
Dat is aardrijkskunde denk ik?
Ja, voor geschiedenis was het :
1. prehistorie tot en met fenicische beschavingen, assyrische,..
2. grieken en romeinen
3. middeleeuwen(gotiek, romaans,..)
4. nieuwe tijd (renaissance, barok)
5. verlichting, de franse revolutie, de amerikaanse revolutie,industriële revolutie, daens, oprichting belgië
6. eerste wereldoorlog, beurscrash, tweede wereldoorlog, korea, suezcrisis,praag 68,....

Citaat:

Tja, in Nederland is het onderwijs van aardrijkskunde en geschiedenis verziekt door alles thematisch i.p.v. geografisch resp. chronologisch te willen behandelen. Zo was een van eindexamenonderwerpen voor aardrijkskunde Marokko, waarschijnlijk uit een soort politieke correctheid. Geen idee wat voor nut het als Nederlandse scholier heeft om op een blinde kaart van Marokko steden als Meknès of El Jadida te kunnen aanwijzen, vooral niet als je van dichterbij gelegen landen alleen de hoofdstad kunt geven.

Zelfde met geschiedenis, waar je telkens opnieuw werd doorgezaagd over de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog en uitsluitend de VS, Duitsland, Sovjet-Unie, China, Indonesië (incl. de VOC) en het Midden-Oosten behandeld werden. Uit frustratie hierover heb ik mijn eindwerkstuk voor geschiedenis over Suriname en de Nederlandse Antillen geschreven, twee gebieden die in de les volledig onbehandeld waren gebleven.
Wel het is nog niet zo erg als bij jullie hier denk ik, maar toch ook van hetzelfde. Met al dat geleuter over Feniciërs en Puniërs wist ik nog altijd niet (weet dit nog maar sinds kort) dat dat om Libanon en Tunesië ging.

Ik vind ook dat er veel geleuterd wordt bij ons. We hebben de aanvang van de Franse revolutie met zoveel detail bestudeerd, dat we er nooit toe gekomen zijn wanneer die monarchie nu eindelijk definitief weg was.
Ook vond ik het vaak verwarrend, ineens speelde er een Oostenrijk-Hongarije mee, terwijl dat vroeger niet het geval was, .... Ik weet nog dat ik me een paar jaar geleden over verwonderde dat Jemen een tijd gesplitst geweest is, dat Bangladesh en Pakistan nog een zijn geweest , en dat Duitsland vroeger aan Litouwen grensde.

Ach, mijn conclusie blijft hetzelfde, je moet het gewoon zelf uitzoeken. Maar ik heb eigenlijk nog maar sinds 2000 een degelijke internetverbinding, en Wikipedia was toen ook nog niet online.

Laatst gewijzigd door evilbu : 15 mei 2007 om 14:35.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 14:43   #80
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je hebt vast wel gelijk, ik zou het dan ook enkel over meer alledaagse kennis willen hebben.
(met hoeveel zijn de Vlamingen, wat is hun hoofdstad, wie zijn hun favoriete zangers, naar welke zenders kijken ze , wat zijn hun belangrijkste steden, welke talen (!) leren ze op school,...)

Om even heel ernstig te zijn, eigenlijk is het wel zo. De wereld en dus ook Europa is veranderd en blijft veranderen. We hebben internet, open grenzen en eenzelfde munteenheid....
Terwijl België in de geesten reeds gesplitst, verdwijnt de grens (toegegeven : heel traag) tussen Vlaanderen en Nederland.
Je hebt gelijk, bij mijn trip door de beide Limburgen merkte ik nauwelijks of ik in Nederland of in Vlaanderen was.
Alleen toen ik na het tanken wilde pinnen, zei de mevrouw bij de kassa: "mijnheer dat kan niet want u bent hier in Belgie"
En even mijn krantje halen voor op het terras ,lukte ook niet.
Er zijn dus maar 2 verschillen tussen Vlaanderen en Nederland
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be