![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ook het voorstel met de gsm's in Wallonië die afgepakt gingen worden werd daar geplaatst (al werd Aarlen als zuidwestbelgië voorgesteld ![]() Ik heb in het tweede middelbaar "Europa" geleerd in Aardrijkskunde, en daarbij was Nederland een apart hoofdstuk, en vooral aan de haven van Rotterdam werd aandacht besteed. Maar ik kan me niet herinneren dat ik de twaalf provincies moest leren of zo. Om verdachte redenen werden de precieze grenzen van de Unie van Utrecht een beetje verdoezeld, maar Willem van Oranje kwam wel aan bod, en het VKN ook, al werd daarbij vooral uitgelegd hoe fantastisch het unionisme was. ![]() Er is blijkbaar veel werk, maar een klein lichtpuntje is dat het wel betert he (door internet ?) Wat zijn wij trouwens op dit eigenste moment aan het doen ![]()
![]() |
![]() |
#62 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Tja, de 'Belgen' zullen het wel nooit leuk vinden dat de Vlamingen Het Plakkaat van Verlatinge en de Unie van Utrecht daan doorhebben. Trouwens, wie heeft vandaag het stukje van De Borsu in De Standaard gelezen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
|
![]() Citaat:
Het valt me trouwens al goed mee dat Aarlen onder de Nederlandse naam vermeld werd. Volgens de Taalunielijst is dat een vertaling die in NL niet zo gebruikelijk is, en inderdaad heeft de Grote Bosatlas (de Nederlandse schoolatlas, vergelijkbaar met Wolters' Algemene Wereldatlas in Vlaanderen, van dezelfde uitgever) het enkel over Arlon... Citaat:
Over Europa als instituut werd uiteraard wel het nodige gezegd. Maar de landen afzonderlijk werden niet behandeld. Alleen Duitsland en de Sovjet-Unie kwamen uitgebreid aan bod. Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Philippe Geluck, de tekenaar van "Le Chat", denk ik. Hij heeft lang met de Franse presentator Michel Drucker samengewerkt en werkt nu met de Franse presentator Laurent Ruquier in de Franse TV-uitzending "On a tout essayé" en ook in zijn uitzending op de Franse radio Europe 1.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||
|
![]() Citaat:
http://www.ad.nl/buitenland/article1368886.ece Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Het derde was Azië, Afrika en Oceanië. Het vierde was Amerika en de Sovjetunie. Het vijfde was het universum. Het zesde was klimaat/geologie (en dan zijn we naar de "Meester van der Heijden groeve" en het verdronken land van Saeftinghe geweest, lekker ver! ![]() Ik zou echter ook niet overdrijven over hoe het bij ons gesteld is, ik weet dat ik zelfs pas na mijn middelbaar te weten ben gekomen dat Nederland neutraal was in WOI. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door I amsterdam : 14 mei 2007 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() Straks komt de Belgische minister Vanvelthoven bij Knevel op I.
Hij komt praten over de beveiliging op het internet. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 14 mei 2007 om 21:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien is de interesse van de Vlamingen voor Nederland minder groot dan dan de interesse van de Franstalige Belgen voor Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hij raakte aan het hakkelen bij de vragen over de verkiezingen. Jammer dat die vreselijke Mart Smeets er was, als zogenaamde doping-expert ,want daardoor kwamen de anderen minder uit de verf. Knevel blijkt in dit programma ,tegenover Smeets, ineens een lammetje te zijn .Zo kennen wij hem niet. Van mij mogen ze wel iedere week een Belgische of Vlaamse of Waalse minister uitnodigen om de kennis over Belgie op te vijzelen. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 15 mei 2007 om 07:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Gouverneur
|
![]() alsof de doorsnee vlaming zoveel weet over de vlaamse/belgische geschiedenis etc... Werd er niet onlangs in belgië gepeild naar de mate waarin jongeren de politici (beide landsdelen) konden plaatsen? zo denderend was het resultaat ook niet... hoe kan je dan verwachten dat men de Nederlanders wél gaat kennen.. (bijvoorbeeld)?
voor de rest vind ik het wel een goede zaak dat Bourgeois wil ijveren om de relaties, bekendheid van vlaanderen bij nederlanders te verbeteren.. het zijn onze meest nabije buren en waar vlaanderen niet echt hét vakantieland voor een langdurige bestemming is, hebben we misschien wel wat te bieden voor een weekendje of weekje uit: al dan niet een gastronomisch weekendje uit in een van de steden, een fietsvakantie (voor de fietsminnende Nederlanders ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tenslotte moet je ergens beginnen ,dat doen wij hier ook ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() Ja, ik heb hier in de buurt van Hilversum eens wat rond gebeld...
![]() |
![]() |
#77 | ||
|
![]() Citaat:
(met hoeveel zijn de Vlamingen, wat is hun hoofdstad, wie zijn hun favoriete zangers, naar welke zenders kijken ze , wat zijn hun belangrijkste steden, welke talen (!) leren ze op school,...) Citaat:
Terwijl België in de geesten reeds gesplitst, verdwijnt de grens (toegegeven : heel traag) tussen Vlaanderen en Nederland.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 15 mei 2007 om 13:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Van een instituut als de Taalunie, dat grensoverschrijdend werkt, mag je toch verwachten dat het eenheid voorstaat en geen verdeeldheid binnen het taalgebied. Citaat:
Tja, in Nederland is het onderwijs van aardrijkskunde en geschiedenis verziekt door alles thematisch i.p.v. geografisch resp. chronologisch te willen behandelen. Zo was een van eindexamenonderwerpen voor aardrijkskunde Marokko, waarschijnlijk uit een soort politieke correctheid. Geen idee wat voor nut het als Nederlandse scholier heeft om op een blinde kaart van Marokko steden als Meknès of El Jadida te kunnen aanwijzen, vooral niet als je van dichterbij gelegen landen alleen de hoofdstad kunt geven. Zelfde met geschiedenis, waar je telkens opnieuw werd doorgezaagd over de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog en uitsluitend de VS, Duitsland, Sovjet-Unie, China, Indonesië (incl. de VOC) en het Midden-Oosten behandeld werden. Uit frustratie hierover heb ik mijn eindwerkstuk voor geschiedenis over Suriname en de Nederlandse Antillen geschreven, twee gebieden die in de les volledig onbehandeld waren gebleven. Voor de behandeling van de Nederlandse geschiedenis werd begonnen bij 1815, maar van de periode tot 1848 kregen we alleen mee hoe het bestuur toen in elkaar zat (Ancien Régime). Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
1. prehistorie tot en met fenicische beschavingen, assyrische,.. 2. grieken en romeinen 3. middeleeuwen(gotiek, romaans,..) 4. nieuwe tijd (renaissance, barok) 5. verlichting, de franse revolutie, de amerikaanse revolutie,industriële revolutie, daens, oprichting belgië ![]() 6. eerste wereldoorlog, beurscrash, tweede wereldoorlog, korea, suezcrisis,praag 68,.... Citaat:
Ik vind ook dat er veel geleuterd wordt bij ons. We hebben de aanvang van de Franse revolutie met zoveel detail bestudeerd, dat we er nooit toe gekomen zijn wanneer die monarchie nu eindelijk definitief weg was. Ook vond ik het vaak verwarrend, ineens speelde er een Oostenrijk-Hongarije mee, terwijl dat vroeger niet het geval was, .... Ik weet nog dat ik me een paar jaar geleden over verwonderde dat Jemen een tijd gesplitst geweest is, dat Bangladesh en Pakistan nog een zijn geweest , en dat Duitsland vroeger aan Litouwen grensde. Ach, mijn conclusie blijft hetzelfde, je moet het gewoon zelf uitzoeken. Maar ik heb eigenlijk nog maar sinds 2000 een degelijke internetverbinding, en Wikipedia was toen ook nog niet online. ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 15 mei 2007 om 14:35. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleen toen ik na het tanken wilde pinnen, zei de mevrouw bij de kassa: "mijnheer dat kan niet want u bent hier in Belgie" En even mijn krantje halen voor op het terras ,lukte ook niet. Er zijn dus maar 2 verschillen tussen Vlaanderen en Nederland ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |