Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2007, 23:49   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Ik weet niet of er wat te zeggen valt over een paar oude dames die in Gent frans spreken. Ze zijn gewoon in hun recht.

Taal is zoiets moeilijks. Je kan goed regelen wat de openbare diensten gebruiken als voertaal, maar wat er op de straat wordt gesproken, daar heb je als overheid maar weinig vat op. Zeker met een taalgrens in de buurt en de mogelijkheid tot franstalig onderwijs.

Ik denk eerlijk gezegd dat een Vlaamse staat hier niks aan kan doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 00:41   #62
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Is het daar bij u ook zo rustig? Hier staan zelfs amper verkiezingsborden naast de weg. Heerlijk...
Het valt me ook zo op. Gewoon amper verkiezingsborden, amper foldertjes. Niets... Het is hallucinant als je het vergelijkt met vroegere verkiezingen. Het lijkt dat elke partij liever geen debat op gang brengt en de mensen liefst niet aan het denken zet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 00:51   #63
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een Vlaamse staat zal (hopelijk) sneller geneigd zijn om Vlaamsvoelende organisaties meer beweegruimte te geven. Maar tot het zover is, doen wij verder!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 08:18   #64
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of er wat te zeggen valt over een paar oude dames die in Gent frans spreken. Ze zijn gewoon in hun recht.

Taal is zoiets moeilijks. Je kan goed regelen wat de openbare diensten gebruiken als voertaal, maar wat er op de straat wordt gesproken, daar heb je als overheid maar weinig vat op. Zeker met een taalgrens in de buurt en de mogelijkheid tot franstalig onderwijs.

De vraag is of je er iets aan wil doen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 08:56   #65
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het valt me ook zo op. Gewoon amper verkiezingsborden, amper foldertjes. Niets... Het is hallucinant als je het vergelijkt met vroegere verkiezingen. Het lijkt dat elke partij liever geen debat op gang brengt en de mensen liefst niet aan het denken zet.
Neen, dat heeft twee andere redenen.
De eerste reden is de gemeenteraadsverkiezingen. Die zijn nog maar pas voorbij. Velen zijn nog moe van het campagnevoeren van toen (of HET moe). Een andere reden is dat veel lijsten ontzettend verjongd zijn om op de maatschappelijke trends in te spelen. Maar de meeste jongeren zitten nu wel iets anders te doen dan campagne te voeren (lees: blokken etc).
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 09:35   #66
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik had het ook niet expliciet tegen jou of zo, maar dat idee bestaat wel degelijk bij sommigen.
Hoe kan je het probleem van verfransing uitleggen aan mensen die dan zeggen : heb jij toch geen last van? ..
Dat zijn dan steevast de mensen die het hardst staan roepen tegen alle onrecht elders in de wereld...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 09:39   #67
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik heb zelfs mijn oproepingsbrief nog niet gekregen.
Ik wel. Gelukkig nog geen brief om te gaan zitten. Nu ja, dan gaan ze zoals bekend sowieso toch een man tekort komen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 11:50   #68
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die oude Franstalige dames zijn eigenlijk gewone Vlamingen. Ze spreken Frans (vaak met heel veel fouten) omdat het chiquer staat. Daar kan ik me toch wel aan ergeren. Deze dames zijn gewoon blijven plakken in de 19de eeuw.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 11:52   #69
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik wel. Gelukkig nog geen brief om te gaan zitten. Nu ja, dan gaan ze zoals bekend sowieso toch een man tekort komen.
Mocht ik opgeroepen worden om te gaan zitten, dan zou ik ook niet gaan. Ik heb examens en ik weiger ongrondwettelijke verkiezingen te steunen.
Oud 25 mei 2007, 12:36   #70
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die oude Franstalige dames zijn eigenlijk gewone Vlamingen. Ze spreken Frans (vaak met heel veel fouten) omdat het chiquer staat. Daar kan ik me toch wel aan ergeren. Deze dames zijn gewoon blijven plakken in de 19de eeuw.
Of misschien vinden deze dames het frans gemakkelijker om te gebruiken met vrienden. BVB omdat ze erin zijn opgevoed.
En heel misschien zijn uw opmerkingen opvallend belachelijk...

Je mag mij altijd eens proberen komen uitleggen dat ik nederlands MOET spreken hoor...

ps: ik ben zeker dat uw frans vlekkeloos is...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 13:53   #71
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Of misschien vinden deze dames het frans gemakkelijker om te gebruiken met vrienden. BVB omdat ze erin zijn opgevoed.
En heel misschien zijn uw opmerkingen opvallend belachelijk...

Je mag mij altijd eens proberen komen uitleggen dat ik nederlands MOET spreken hoor...

ps: ik ben zeker dat uw frans vlekkeloos is...
U hebt duidelijk mijn opmerking niet begrepen. Het gaat hier over Vlaamse dames die onder elkaar Frans spreken in een Vlaamse gemeente omdat ze dat chiquer vinden en neerkijken op het Nederlands.

Mijn grootouders zijn ook al zeventigers en toch spreken ze Nederlands tegen familie, vrienden en kennissen, merkwaardig hé?

ps: Mijn Frans is goed, maar niet perfect. Ik ben nog jong, dus ik ben nog bezig met mijn Frans bij te schaven, zodat het binnen een paar jaar nog vlotter zal gaan.

Dat u het nodig vindt om op zo een onbeleefde manier te reageren, zegt meer over u dan over mij.

Maar desalniettemin vraag ik heel beleefd: "Kunt u de volgende keer wat beleefder antwoorden, alstublieft?"
Oud 25 mei 2007, 14:28   #72
largo_w

Standaard

Citaat:
U hebt duidelijk mijn opmerking niet begrepen. Het gaat hier over Vlaamse dames die onder elkaar Frans spreken in een Vlaamse gemeente omdat ze dat chiquer vinden en neerkijken op het Nederlands.

Mijn grootouders zijn ook al zeventigers en toch spreken ze Nederlands tegen familie, vrienden en kennissen, merkwaardig hé?

ps: Mijn Frans is goed, maar niet perfect. Ik ben nog jong, dus ik ben nog bezig met mijn Frans bij te schaven, zodat het binnen een paar jaar nog vlotter zal gaan.

Dat u het nodig vindt om op zo een onbeleefde manier te reageren, zegt meer over u dan over mij.

Maar desalniettemin vraag ik heel beleefd: "Kunt u de volgende keer wat beleefder antwoorden, alstublieft?"
Neen uw antwoord staat mij nog altijd niet aan...
Ik ben vlaams nogtans zou je mij weleens op straat kunnen tegenkomen en dat ik frans klap... Nogmaals je mag mij dan eens proberen VERPLICHTEN nederlands te spreken!
heeft weinig met neerkijken of hautein gedrag te maken het opvatten als neerkijken zegt dan weer veel over u (net als je beginopmerking trouwens)...

Maar wees gerust ga verder in je aanvallen tegen franstaligen in vlaanderen (want jawel hoor wij bestaan) mensen als metternich zullen u met plezier bijstaan...

Ps: Respect (daarintegen) voor het (bereid zijn tot) leren van het frans het is een mooie taal maar weinig nuttig hoor het engels is volgens mij belangerijker...
Oud 25 mei 2007, 15:03   #73
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen uw antwoord staat mij nog altijd niet aan...
Ik ben vlaams nogtans zou je mij weleens op straat kunnen tegenkomen en dat ik frans klap... Nogmaals je mag mij dan eens proberen VERPLICHTEN nederlands te spreken!
heeft weinig met neerkijken of hautein gedrag te maken het opvatten als neerkijken zegt dan weer veel over u (net als je beginopmerking trouwens)...

Maar wees gerust ga verder in je aanvallen tegen franstaligen in vlaanderen (want jawel hoor wij bestaan) mensen als metternich zullen u met plezier bijstaan...

Ps: Respect (daarintegen) voor het (bereid zijn tot) leren van het frans het is een mooie taal maar weinig nuttig hoor het engels is volgens mij belangerijker...
Waar verplicht ik mensen om in het Nederlands te spreken. In de privésfeer spreekt iedereen de taal die hij wil. Ik vind het alleen niet logisch dat 2 Vlamingen in Vlaanderen Frans spreken tegen elkaar. Ziet u 2 Franstaligen in Namen al Nederlands spreken tegen elkaar?

Ik haat geen Franstaligen, maar als ze in Vlaanderen komen wonen, moeten ze zich wel aanpassen en onze taal leren. Dat is elementaire beleefdheid. Het probleem is dat veel Franstaligen niet bereid zijn om zich te integreren en het Nederlands te leren. Waarom denkt u anders dat Van Maerlant Franstalige verkiezingsaffiches krijgt?

PS: proficiat met uw kennis van het Nederlands. Mijn moedertaal is het Nederlands, daarnaast spreek ik ook Engels, Frans, Duits en Hongaars. Ik hou van talen.
Oud 25 mei 2007, 15:54   #74
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Ik moet toch iets doen in mijn vrije tijd?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 17:32   #75
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik moet toch iets doen in mijn vrije tijd?
das waar...
Ik dacht dat ze daarvoor voetbal hadden uitgevonden...
Oud 26 mei 2007, 18:36   #76
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Daarnet in het VRT journaal : campagne door Franstaligen in Vlaamse gemeenten.
Eerst interviewden ze de sympathieke Eric Libert, blijkbaar intellectueel niet in staat om de journalist van de VRT, die nochtans in het Nederlands vragen stelde, te woord te staan in de plaatselijke taal.
Dan toonden ze NVA'ers die Franstalige affiches met behang overplakten, en alle Franstalige folders terug kwamen geven.
Oud 26 mei 2007, 19:35   #77
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Daarnet drie folders in mijn bus; één van sp.a, één van UF en één van MR. Kan ik geen klacht indienen wegens het bevuilen van mijn bus? Die eerste stoort me niet, maar die twee anderen zijn trouwens pure provocatie
Misschien kun je ook een lijst aan je brievenbus hangen met de namen van mensen en organisaties van wie je nog brieven wil ontvangen?

Maar als je zo zeurderig blijft reageren zullen dat er ook niet veel meer zijn...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 19:40   #78
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Misschien kun je ook een lijst aan je brievenbus hangen met de namen van mensen en organisaties van wie je nog brieven wil ontvangen?

Maar als je zo zeurderig blijft reageren zullen dat er ook niet veel meer zijn...
De grondwet, politici die de taal van het volk niet spreken, dat is natuurlijk allemaal niet belangrijk voor u.
Zolang België maar bestaat! De Belgen, en zeker de kustbelgen, zijn daaraan ondergeschikt.

Laatst gewijzigd door evilbu : 26 mei 2007 om 19:40.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 21:06   #79
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Patriot says: "Het zijn Walen of Brusselaars "

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 21:54   #80
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Moeder, wat betekent objectiviteit?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be