![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ik als forumkat vind dat erg beledigend. Laat Bruno in al zijn vormen schorsen alsook Black Cat (die ik meer verdenk van deze dubbelaccount).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |||
Minister
|
![]() Belgicisten een taai volkje
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu moet u mij eens verklaren welke probleemgevallen er bestaan waardoor het samenleven tussen Hollander en Vlamingen, tussen Noord-Brabander en Vlaming, tussen Groninger en Vlaming... niet mogelijk is. Ik ben nu echt wel benieuwd. 1302, historische waarheid? Wat bedoelt u eigenlijk? Niemand beweert toch dat de toenmalige bevolking van heel het huidige Vlaanderen meevocht... Wat zit u daar dan toch over te zaniken?! Er worden zoveel feestdagen gevierd en toegepast op een heel land, terwijl de bepaalde historische gebeurtenis slechts opging voor een deel van dat land of aanvankelijk slechts een regionale betekenis had. Ik stipte reeds eerder "le Quatorze Juillet" aan. Mogen de inwoners van Nice die volgens u niet meer vieren? Moet men die feestdag in de Vendée schrappen (en trouwens ook nog in een aantal andere streken waar de bevolking zwaar antirevolutionair was)? Is het noodzakelijk een andere feestdag uit te vinden voor de mensen die in Epiros, Kreta, op de Cycladische eilanden... wonen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De nationale staten zijn verre van uitgehold. Integendeel, de druk van de staat is nog nooit zo groot geweest en de regelgeving van de overheid is steeds groter, waardoor de invloed op het doen en laten steeds groter wordt. In de 19e eeuw stond de staat tamelijk ver van de gewone bevolking die er eigenlijk maar sporadisch mee geconfronteerd werd. Naarmate de samenleving ingewikkelder is geworden, nam ook de invloed van de staat toe. Globalisering heeft het enge kader doorbroken, maar zeker niet het bestaan en de invloed van de staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, Nederland is niet Holland. Er is veel meer, en Vlaanderen is als het erbij zou komen ook niet deel van Holland, maar maakt net als Holland deel uit van Nederland.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Zolang deze mentaliteit blijft bestaan zal er ook niets veranderen. Samenwerken is echt de enige oplossing. Zorg dat je elkaar eerst eens gaat begrijpen. En ga dan een echte oplossing crieeren en niet steeds oude koeien uit de sloot halen. Van beidde partijen wordt wel inspanning gevergt. Maarja, ik denk dat er nog een generatie over moet gaan eer dat besef er eindelijk is. Laatst gewijzigd door Rudy_The_Mod : 6 juni 2007 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
-Het moet een meerwaarde hebben. -Er moet bij beide partijen wil toe bestaan. -Er moet een goed draagvlak zijn. Hebben Vlaanderen en Wallonië ook maar één van deze voorwaarden? Laatst gewijzigd door Rudy_The_Mod : 6 juni 2007 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Minister
|
![]() Groningen levert toch veel aardgas dacht ik?
Citaat:
![]() Welke 'meerwaarde' is België nog voor Vlaanderen?
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 5 juni 2007 om 07:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Partijlid
|
![]() Muv de tweede: ja ! Trouwens bij de jongeren begint de wil wel te bestaan.
Laatst gewijzigd door Rudy_The_Mod : 6 juni 2007 om 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de mensen hebben ook geen groene huidskleur in Nederland. Maar het is wel te zien dat u de Nederlanders niet goed kent. Bovendien munt u uit in simplismen.Het is is niet omdat de verkeersborden dezelfde zijn of de bloemkool, dat de mensen hetzelfde zijn. In Polen is bloemkool ook hetzelfde als bij ons. Nederlanders leven anders, hebben een andere mentaliteit dan wij. Als u dat niet hebt opgemerkt, dan hebt u toch niet lang bij uw Nederlandse vrienden verbleven. Als België of Nederland, of Duitsland een wet willen uitvaardigen in een bepaalde materie, dan kijken zij nu reeds of het wel conform is met de Europese wetgeving. Regelmatig worden staten ook op de vingers getikt wegens non conformiteit met de Europese wetgeving. De nationale staten worden stilaan uitgehold door het feit dat ze op steeds meer vlakken hun soevereiniteit verliezen. U zou dit toch moeten weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit zal de eerste discussie moeten zijn. Het zou mooi zijn als de media hier eens mee aan de gang gaan. De weerstanden zullen afnemen als de voordelen duidelijker worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, van simplismen kent u wat. U probeert een tweedeling te maken tussen Vlaanderen en Nederland waarbij de eerste katholiek is, de tweede protestant. Geen groter simplisme, zeker als je weet dat vandaag de dag de katholieken in Nederland numeriek sterker staan dan de protestanten, en dat meerdere gebieden in Nederland door en door katholiek zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geef me dan eens een paar van die mentaliteitskenmerken die je in heel Nederland vindt en die totaal afwezig zijn in Vlaanderen! Ik ben nu toch wel eens benieuwd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U herleidt Nederland van boven de Moerdijk tot de 'Randstad'. U maakt een karikatuur van de verscheidenheid. Er is ook een mentaliteitsverschil tussen de inwoners van Lutselus en deze van Schepenheuvel neem ik aan. Maar daarover gaat het niet. Het is normaal dat er een mentaliteitsverschil tussen de Nederland en ons. De culturele verschillen tussen het Noorden en het Zuiden zijn gewoon ontstaan sinds de scheiding in de zestiende eeuw. Het calvinistisch Noorden heeft een heel andere manier van denken als wij. Ook hun taalgebruik is anders. Niet voor niets spreken wij over 'de Hollanders'. Eigenlijk moeten we niet veel hebben van de Hollanders, alhoewel deze aversie aan het minderen is, ik geef het toe. Maar het is aan het verminderen bij mondjesmaat wel te verstaan. Laatst gewijzigd door system : 5 juni 2007 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, het is fijn dat u onderkent dat er in Nederland boven als onder de Moerdijk ook een verscheidenheid in mentaliteit bestaat. |
|
![]() |
![]() |