Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2007, 18:43   #121
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Je schijnt niet te beseffen dat op zulke momenten de richtlijnen van de kerk zelden ter sprake komen...
Je zou er van versteld staan hoeveel invloed een instituut als de kerk nog op zo'n zaken heeft (jammer genoeg overigens). Ik heb nergens beweerd dat het dé oplossing is, want die raad zal verre van altijd opgevolgd worden. Ik heb alleen gezegd dat dit dan alvast één argument minder is tegen het gebruik van condooms.

Laatst gewijzigd door Edina : 18 juni 2007 om 18:44.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 18:58   #122
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Je zou er van versteld staan hoeveel invloed een instituut als de kerk nog op zo'n zaken heeft (jammer genoeg overigens).
Ik zou versteld staan, maar ik sta helemaal niet versteld. Dus geef me een voorbeeldje van de laatste keer dat je daarover versteld stond.

Citaat:
Ik heb nergens beweerd dat het dé oplossing is, want die raad zal verre van altijd opgevolgd worden. Ik heb alleen gezegd dat dit dan alvast één argument minder is tegen het gebruik van condooms.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 19:04   #123
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb alleen gezegd dat dit dan alvast één argument minder is tegen het gebruik van condooms.
Het gaat in de eerste plaats over een argument voor huwelijkstrouw.
Oud 18 juni 2007, 20:12   #124
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
En daarmee sluit ik voor mijn part deze discussie af.
Jan van den Berghe;2738950]Jammer, daar er nog steeds iets open ligt:

Citaat:
Citaat:
Mij is niet duidelijk waarom de Kerk haar leer zou moeten bijstellen, omdat een niet-katholieke bevolking die kerkelijke leer niet volgt... Ziet u nu echt niet de tegenstelling?

Indien een niet-katholieke bevolking zich nu al niets aantrekt van het moreel en ethisch onderricht van de RKK, waarom zou ze dat dan wel doen als de RKK dit onderricht bijstelt?
Dan herhaal ik maar om u een plezier te doen:

Citaat:
We zullen het nooit weten natuurlijk, maar als Jezus in 2007 zou leven, zou zijn keuze vlug gemaakt zijn: doe nooit iemand iets aan wat ge niet wilt dat uzelf wordt aangedaan. En als we slechts één aidsbesmetting kunnen vermijden door het gebruik van een condoom moeten we dat doen. Ik denk niet dat een Jezus van het jaar 2007 daartegen bezwaar zou gehad hebben.
En als u dan zegt:

Citaat:
Jezus heeft uitdrukkelijk gesteld dat Hij de Wet niet kwam afschaffen maar voltooien. Dit betekent dan ook dan we nog steeds gebonden zijn aan bepaalde hoofddeugden, o.a. trouw aan de huwelijkspartner en seksualiteit binnen het huwelijk
Dan zeg ik dat de christenen ook de spijswetten moeten toepassen of zich moeten laten besnijden, want dat voorziet de Wet. En de Wet blijft bestaan. Jezus heeft het niet over de Wet van Vandenberghe (want u pikt uit de Wet hetgeen u aanstaat) maar over de Joodse Wet.

En nu gaat u mij natuurlijk antwoorden: ja, maar er is een Nieuw Verbond. Ja, dat zal wel, maar de oude Wet blijft geldig, dus van toepassing. Dat zegt Jezus zelf.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2007 om 20:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 20:24   #125
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Zeg, de Kerk mag toch nog wel zelf beslissen wie ze boycotten en wie niet?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 20:27   #126
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Zeg, de Kerk mag toch nog wel zelf beslissen wie ze boycotten en wie niet?
Natuurlijk mag de kerk beslissen de naastenliefde te negeren. Het zou niet de eerste keer zijn.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2007 om 20:28.
Oud 18 juni 2007, 20:31   #127
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk mag de kerk beslissen de naastenliefde te negeren. Het zou niet de eerste keer zijn.
Naastenliefde voor organisatie's die tegen de leer van de Kerk ingaan? Dat lijkt me niet erg logisch. Maar ik ben dan ook geen christen.
Oud 18 juni 2007, 20:33   #128
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2007 om 20:37.
Oud 18 juni 2007, 21:30   #129
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De VS bijvoorbeeld. Heb je het Vaticaan al eens horen oproepen tot een boycot van de VS omwille van hun martelpraktijken in Guantanamo?
U zei dat het Vaticaan landen steunde die de mensenrechten niet respecteerden. Bij mijn weten steunt het Vaticaan de VS niet, noch financieel noch op enige andere manier. Zo heeft de paus al meerdere keren kritiek geuit op o.a. de martelpraktijken in Guantanamo, de oorlog in Irak en het feit dat in de VS de doodstraf nog wordt uitgevoerd.

Citaat:
Ah neen? AI roept onder meer op om abortus toe te staan wanneer de zwangerschap het leven van de moeder in gevaar brengt!
Dat is waar. Wat dat echter te maken heeft met het ontnemen van het bestaansrecht van de zwangere vrouw, is mij een raadsel.

Citaat:
Het is op die moment aan de moeder om daarover te beslissen en niemand anders. AI moedigt niemand aan om abortus te plegen. Ze vraagt alleen om vrouwen in zo'n situatie toegang te geven tot abortus.
Volgens Amnesty International heeft het ongeboren kind geen recht op bestaan. De moeder mag haar kind in bepaalde omstandigheden doden. Dat is voor mij en vele anderen ontoelaatbaar.
Oud 18 juni 2007, 21:32   #130
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat de essentie van de voorlichtingscampagnes in de strijd tegen AIDS je dan totaal ontgaan is.
Ik baseer mij op de berichten die in deze discussie worden geplaatst.
Oud 18 juni 2007, 21:34   #131
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naastenliefde voor organisatie's die tegen de leer van de Kerk ingaan? Dat lijkt me niet erg logisch. Maar ik ben dan ook geen christen.
Maakt niet uit of je christen bent of niet, naastenliefde is per definitie onvoorwaardelijk.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 21:35   #132
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het bestaansrecht van ongeboren kinderen ontnemen is geen naastenliefde. Dus het stopzetten van steun aan Amnesty International is geen negeren van naastenliefde.
Oud 18 juni 2007, 21:58   #133
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het bestaansrecht van ongeboren kinderen ontnemen is geen naastenliefde. Dus het stopzetten van steun aan Amnesty International is geen negeren van naastenliefde.
Dat is juist, maar een kind in de moederschoot blootstellen aan aisdsbesmetting door het condoomgebruik te weigeren is dat wel.

En wat dit onderwerp betreft, sluit ik, wat mij betreft tenminste, nu wel degelijk deze discussie, want herhaling is troef geworden.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2007 om 22:04.
Oud 18 juni 2007, 22:41   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zeg ik dat de christenen ook de spijswetten moeten toepassen of zich moeten laten besnijden, want dat voorziet de Wet. En de Wet blijft bestaan. Jezus heeft het niet over de Wet van Vandenberghe (want u pikt uit de Wet hetgeen u aanstaat) maar over de Joodse Wet.

En nu gaat u mij natuurlijk antwoorden: ja, maar er is een Nieuw Verbond. Ja, dat zal wel, maar de oude Wet blijft geldig, dus van toepassing. Dat zegt Jezus zelf.
U blijft leuteren over iets wat al lange tijd geleden eens in een discussie ter sprake is gebracht en wat toen is uitgeklaard. 't Eerste apostelconcilie heeft beslist dat de christenen van heidense achtergrond niet meer de spijs-, kleding- en rituele wetten van het Oude Verbond moeten volgen. Wel de morele.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 22:42   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan herhaal ik maar om u een plezier te doen:
Dit heeft niets van doen met de door mij aangebrachte opmerking:

Citaat:
Mij is niet duidelijk waarom de Kerk haar leer zou moeten bijstellen, omdat een niet-katholieke bevolking die kerkelijke leer niet volgt... Ziet u nu echt niet de tegenstelling?

Indien een niet-katholieke bevolking zich nu al niets aantrekt van het moreel en ethisch onderricht van de RKK, waarom zou ze dat dan wel doen als de RKK dit onderricht bijstelt?
Oud 18 juni 2007, 22:58   #136
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit heeft niets van doen met de door mij aangebrachte opmerking:
Ja, maar wat zitten al die mensen hier dan te beweren dat de Kerk (of de paus) tegen haar (of zijn) eigen leer ingaat, nl. die van naastenliefde. Hoe zit dat nu eigenlijk?

P.S. Wat onderwijst u trouwens?

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 18 juni 2007 om 23:02.
Oud 18 juni 2007, 23:27   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar wat zitten al die mensen hier dan te beweren dat de Kerk (of de paus) tegen haar (of zijn) eigen leer ingaat, nl. die van naastenliefde. Hoe zit dat nu eigenlijk?
Al die criticasters schijnen blijkbaar beter dan de christenen te weten wat christelijke naastenliefde inhoudt. Zij gaan er, valselijk, van uit dat naastenliefde een soort "alles-is-goed-filosofie" inhoudt waarbij er geen morele, ethische of dogmatische criteria meer zijn. Daar zitten ze dus zwaar verkeerd. In Jezus' visie kan de naastenliefde nooit losgezien worden van de noodzaak Gods wetten en voorschriften te onderhouden. Men staat dus geenszins de naastenliefde voor als men tegelijkertijd Gods wetten met de voeten treedt.
Oud 18 juni 2007, 23:29   #138
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Al die criticasters schijnen blijkbaar beter dan de christenen te weten wat christelijke naastenliefde inhoudt. Zij gaan er, valselijk, van uit dat naastenliefde een soort "alles-is-goed-filosofie" inhoudt waarbij er geen morele, ethische of dogmatische criteria meer zijn. Daar zitten ze dus zwaar verkeerd. In Jezus' visie kan de naastenliefde nooit losgezien worden van de noodzaak Gods wetten en voorschriften te onderhouden. Men staat dus geenszins de naastenliefde voor als men tegelijkertijd Gods wetten met de voeten treedt.
Ah ok, bedankt voor deze opheldering.
Oud 19 juni 2007, 06:39   #139
cor
Minister

Standaard

Citaat:
In Jezus' visie kan de naastenliefde nooit losgezien worden van de noodzaak Gods wetten en voorschriften te onderhouden.
Heeft hij u dat gezegd?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 07:29   #140
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U blijft leuteren over iets wat al lange tijd geleden eens in een discussie ter sprake is gebracht en wat toen is uitgeklaard. 't
Citaat:
Eerste apostelconcilie heeft beslist dat de christenen van heidense achtergrond niet meer de spijs-, kleding- en rituele wetten van het Oude Verbond moeten volgen.
Wel de morele.
Juist en dan moet u niet te pas en te onpas schermen met de Wet. U citeert de Joodse Wet wanneer het in uw kraam past. Overigens wat u zegt is niet helemaal correct. De christenen van heidense oorsprong dienden zich te houden aan de Noachitische geboden volgens Jacobus. En deze geboden hebben wél betrekking op bepaalde spijswetten. Want een Noachitisch gebod houdt houdt bijvoorbeeld in dat u als christen geen bloedworst mag eten. En bij mijn weten houden de christenen zich daar niet aan. Er zijn maar enkele christelijke groeperingen die dit wel naleven zoals de getuigen van Jehovah bijvoorbeeld. Ook moet u vlees eten volgens deze Noachitische precepten dat 'niet verstikt is'. Er mag geen bloed meer zijn in het vlees .U moet dus, met andere woorden, een soort halal-vlees eten, kosjer vlees. En zeker geen geen rauw vlees.

In het vervolg moet u de vergadering van Jeruzalem correct citeren.

Met andere woorden : geen enkele Rooms-katholiek houdt zich aan de regels die door het 'Concilie' van Jeruzalem werd opgelegd wat het voedsel betreft. U foetelt weer eens.

Laatst gewijzigd door system : 19 juni 2007 om 07:59.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be