Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 29 juli 2007, 08:58   #161
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En ik kom terug op mijn eindpunt: wie het ook beslist heeft, meer dan de basis, namelijk al hun kiezers hebben zich uitgesproken.
Het zal wsl wel de zoveelste analyse zijn op een rij, maar mijn interpretatie van 10 juni, mbt het kiesresultaat van n-va is, dat jullie kiezers hun partij een tweede kans hebben gegeven. Ondanks de bhv vaudeville in 2005 en de farce met jmdd in 2006.
Geen erg, uiteraard, zolang de n-va top en/of haar leden dit (blijven) beseffen.
Dan komt er mss straks toch iets positief uit het regeerakkoord.
Zoniet kunnen jullie straks de boeken neerleggen, want een derde kans zit er niet in, of het zou moeten wezen dat de hondstrouwheid vd n-va kiezer ongeneeslijk is.
De bal ligt in het kamp van jouw partij.
Oud 29 juli 2007, 09:05   #162
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV Bekijk bericht
Alleszins Bartje mag zijn laatste troef uitspelen en dan zijn Vlaamse memoires schrijven. In 2009 is de beurt echt aan de Vlaams Nationalisten!!
Dat de kans grrot is dat Bartje zijn memoires zal mogen schrijven kan best, maar ik vrees voor jou dat de resten van NVA en zelfs brokjes van VB in 2009 zullen opgesnoven worden door onze man aan de noordzee,...
speurneus is offline  
Oud 29 juli 2007, 09:57   #163
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt de top en je hebt de basis.
Hoe en waar situeer jij de partijraad van de nva? Over hoeveel mensen gaat het daar?
De partijraad bestaat uit kaderleden, mensen uit de lokale structuren en van het nationale apparaat. Daaronder zitten nogal wat lui die met handen en voeten gebonden zijn aan de partijtop, ondermeer om professionele of electorale redenen. Onder basis versta ik toch iets anders.
Kortaf is offline  
Oud 29 juli 2007, 11:12   #164
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De partijraad bestaat uit kaderleden, mensen uit de lokale structuren en van het nationale apparaat. Daaronder zitten nogal wat lui die met handen en voeten gebonden zijn aan de partijtop, ondermeer om professionele of electorale redenen. Onder basis versta ik toch iets anders.
Ik had gehoopt dat je hetvolgende zou knippen en plakken uit de website van de nva:

[FONT=Arial, helvetica][SIZE=4]Partijorganisatie[/SIZE][/FONT][FONT=Arial, helvetica][SIZE=2]De N-VA-organisatie vertoont enkele bijzondere kenmerken. Zo is het partijcongres zonder meer het hoogste orgaan van de partij. Het spreekt zich uit over alle fundamentele zaken en over de oriëntering van de N-VA. Alle leden hebben er spreek- en stemrecht.

Tussen partijcongressen door is de partijraad het hoogste orgaan. De partijraad stelt de partijleiding aan en controleert ze.

Meteen hebben leden én militanten zeer veel en goede kansen om ingrijpend te participeren aan het partijleven.

[/SIZE][/FONT][FONT=Arial, helvetica][SIZE=2]Organigram van de N-VA
[/SIZE][/FONT]

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 30 juli 2007, 06:37   #165
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik had gehoopt dat je hetvolgende zou knippen en plakken uit de website van de nva:
Waarom?

Het is totaal onduidelijk wat je hiermee wil bewijzen.

In hoeverre ken jij de NVA, Schoofzak?
Kortaf is offline  
Oud 30 juli 2007, 09:03   #166
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is totaal onduidelijk wat je hiermee wil bewijzen.
In alle geval wordt er dit niet mee ontkracht:

Citaat:
De partijraad bestaat uit kaderleden, mensen uit de lokale structuren en van het nationale apparaat. Daaronder zitten nogal wat lui die met handen en voeten gebonden zijn aan de partijtop, ondermeer om professionele of electorale redenen.

[/quote]In hoeverre ken jij de NVA, Schoofzak?[/quote]

In hoeverre wil Schoofzak zijn partij kennen....
Oud 30 juli 2007, 17:47   #167
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
....

In hoeverre ken jij de NVA, Schoofzak?
Dat is zo ongeveer zeggen als 'de kiezer heeft ongelijk'.
Daar was ook zo'n draad "Vlaanderen stemt rechts, arm Vlaanderen". Die was van dezelfde strekking: wie niet van mijn gedacht is, die vergist zich.

En nu terug naar den topik. Of hoe lang gaat dat gezever nog duren?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 30 juli 2007, 17:51   #168
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is zo ongeveer zeggen als 'de kiezer heeft ongelijk'.
Daar was ook zo'n draad "Vlaanderen stemt rechts, arm Vlaanderen". Die was van dezelfde strekking: wie niet van mijn gedacht is, die vergist zich.
Ik begrijp niet waar het bovenstaande over gaat.

Toch niet over mijn visie over de partijraad van de NVA die ik hier uiteenzette?

Voor de volledigheid, herhaal ik die visie nog eens:

"De partijraad bestaat uit kaderleden, mensen uit de lokale structuren en van het nationale apparaat. Daaronder zitten nogal wat lui die met handen en voeten gebonden zijn aan de partijtop, ondermeer om professionele of electorale redenen. Onder basis versta ik toch iets anders."

Hoe dacht je dat te weerleggen aan de hand van het schema op de NVA-site?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 30 juli 2007 om 17:55.
Kortaf is offline  
Oud 30 juli 2007, 18:10   #169
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

..

Hoe dacht je dat te weerleggen aan de hand van het schema op de NVA-site?
Een gratuite uitspraak, die even gratuit voor alle partijen, instituten enz. gebrabbeld kan worden, moet helemaal niet weerlegd worden.
On topik, ik ben het gezever beu.

De schoofzak is offline  
Oud 30 juli 2007, 18:14   #170
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een gratuite uitspraak, die even gratuit voor alle partijen, instituten enz. gebrabbeld kan worden, moet helemaal niet weerlegd worden.
Waarom kwam je dan met dat schema af?

En wat is er gratuïet (of onjuist) aan:

"De partijraad bestaat uit kaderleden, mensen uit de lokale structuren en van het nationale apparaat. Daaronder zitten nogal wat lui die met handen en voeten gebonden zijn aan de partijtop, ondermeer om professionele of electorale redenen. Onder basis versta ik toch iets anders."

On-topic: als je het bovenstaande niet moet (of kan?) weerleggen, dan blijft er idd niets over van je stelling dat de NVA-basis De Decker buitengegooid heeft tegen de wil van de NVA-top. QED.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 30 juli 2007 om 18:16.
Kortaf is offline  
Oud 30 juli 2007, 22:45   #171
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
On topik, ik ben het gezever beu.
Dat zal wel, ja.....
Oud 31 juli 2007, 00:15   #172
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Kan iemand me De Schoofzak voor beginners uitleggen. Ik dacht dat die vroeger wel Vlaams was. Maar ik kan me vergissen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 31 juli 2007, 07:28   #173
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het ligt eraan wat je bedoelt met 'Vlaams'.

Vlaamsgezind?

Vlaams-nationalistisch?

Flamingantisch?

Het VB is namelijk ook alle drie....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 31 juli 2007 om 07:29.
Knuppel is offline  
Oud 31 juli 2007, 09:31   #174
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het ligt eraan wat je bedoelt met 'Vlaams'.

Vlaamsgezind?

Vlaams-nationalistisch?

Flamingantisch?

Het VB is namelijk ook alle drie....

Zijn alle Vlaamsgezinden ook Vlaams-nationalistisch?
Of heb je ook Vlaamsgezinden die Belgicist zijn?
Vlaamsgezind en federalist lijkt me nog een mogelijke combinatie,
maar Vlaamsgezind en Unitarist lijkt me uitgesloten.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 31 juli 2007 om 09:36.
I amsterdam is offline  
Oud 31 juli 2007, 10:03   #175
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
maar Vlaamsgezind en Unitarist lijkt me uitgesloten.
als die er al zijn, zijn het machtsdenkers ...

unitair, centraal, weg grendels, weg speciale meerderheden, macht vh getal

zo zot nog niet hoor ... al was het maar als strategie tegenover Waalse eisen ...
Anna List is offline  
Oud 31 juli 2007, 10:08   #176
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als die er al zijn, zijn het machtsdenkers ...

unitair, centraal, weg grendels, weg speciale meerderheden, macht vh getal

zo zot nog niet hoor ... al was het maar als strategie tegenover Waalse eisen ...
Je hoeft geen "unitarist" te zijn om het meerderheidsdenken gunstig gezind te zijn. Het lijkt me eerder de normale manier van denken overal ter wereld, op Vlaanderen na. Daar vindt men dat een meerderheid zich enkel tegen een minderheid kan beschermen door zich af te scheuren. Wat een misvatting is, natuurlijk.
Kortaf is offline  
Oud 31 juli 2007, 10:11   #177
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hoeft geen "unitarist" te zijn om het meerderheidsdenken gunstig gezind te zijn. Het lijkt me eerder de normale manier van denken overal ter wereld, op Vlaanderen na. Daar vindt men dat een meerderheid zich enkel tegen een minderheid kan beschermen door zich af te scheuren. Wat een misvatting is, natuurlijk.
het helpt dus wel om geen Vlaming te zijn om je dat machtsdenken eigen te maken
Anna List is offline  
Oud 31 juli 2007, 10:22   #178
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
het helpt dus wel om geen Vlaming te zijn om je dat machtsdenken eigen te maken
Ik ben een Vlaming in de gewone zin van het woord, hoor, en groot geworden met het Vlaamsnationalisme.

Maar van langsom meer ben ik het afscheidingsdenken als vernederend beginnen aanvoelen. Het is niet normaal dat de meerderheid moet wegvluchten. Het is wel normaal dat de meerderheid de macht neemt, op een rustige, assertieve manier.

Pas op, ik ga me niet verzetten tegen een Vlaamse staat, behalve als daarvoor het echtelijke huis en een groot stuk van de inboedel moet achtergelaten worden.

Wij hebben de macht om België nu zo in te richten dat het aan onze belangrijkste wensen beantwoordt, en zelfs het gereed te maken om ons eventueel vanuit een sterke positie te laten afscheiden. Maar we verzaken daaraan.

Het probleem is dat de minderheid nationalisten niet aanvaardt dat de meerderheid niet echt mee wil. In plaats van daaruit te concluderen dat we dus maar beter meteen kunnen afscheiden ("sauve qui peut!"), zou men beter aan een dominerende positie kunnen bouwen. Maak bijvoorbeeld eens een catalogus van dringende maatregelen die nodig zijn om de staat zo in te richten dat hij aanvaardbaar is vanuit Vlaams & democratisch oogpunt. Afschaffing derde gewest, afschaffing paritaire regering, afschaffing alarmbellen en bijzondere meerderheden etc.
Kortaf is offline  
Oud 31 juli 2007, 10:36   #179
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben een Vlaming in de gewone zin van het woord, hoor, en groot geworden met het Vlaamsnationalisme.

Maar van langsom meer ben ik het afscheidingsdenken als vernederend beginnen aanvoelen. Het is niet normaal dat de meerderheid moet wegvluchten. Het is wel normaal dat de meerderheid de macht neemt, op een rustige, assertieve manier.

Pas op, ik ga me niet verzetten tegen een Vlaamse staat, behalve als daarvoor het echtelijke huis en een groot stuk van de inboedel moet achtergelaten worden.

Wij hebben de macht om België nu zo in te richten dat het aan onze belangrijkste wensen beantwoordt, en zelfs het gereed te maken om ons eventueel vanuit een sterke positie te laten afscheiden. Maar we verzaken daaraan.

Het probleem is dat de minderheid nationalisten niet aanvaardt dat de meerderheid niet echt mee wil. In plaats van daaruit te concluderen dat we dus maar beter meteen kunnen afscheiden ("sauve qui peut!"), zou men beter aan een dominerende positie kunnen bouwen. Maak bijvoorbeeld eens een catalogus van dringende maatregelen die nodig zijn om de staat zo in te richten dat hij aanvaardbaar is vanuit Vlaams & democratisch oogpunt. Afschaffing derde gewest, afschaffing paritaire regering, afschaffing alarmbellen en bijzondere meerderheden etc.
ik begrijp je hoor

de Vlaamse regeringsleider die met dat pakket naar de onderhandelingstafel stapt ... haalt waarschijnlijk totaal onverwacht Vlaamse onafhankelijkheid met behoud van Brussel binnen ...

maar ik hoor zulks machtsdenken nooit in Vlaamse hogere (ik schreef bijna horige) kringen ...
Anna List is offline  
Oud 31 juli 2007, 10:43   #180
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik begrijp je hoor

de Vlaamse regeringsleider die met dat pakket naar de onderhandelingstafel stapt ... haalt waarschijnlijk totaal onverwacht Vlaamse onafhankelijkheid met behoud van Brussel binnen ...

maar ik hoor zulks machtsdenken nooit in Vlaamse hogere (ik schreef bijna horige) kringen ...
Horige was idd het juiste woord, en niet alleen voor de hogere Vlaamse kringen.

Tussen haakjes, de Belgische kolonisatie en het Vlaamse horigheidsdenken doen me vaak denken aan de situatie in Rwanda. Een meerderheid met complexen die er maar niet in slaagt de macht te veroveren, een minderheid die van oudsher vindt dat ze superieur is en de machtstructuren gebruikt om de meerderheid klein te houden.
Interessant is de evolutie. Binnen de meerderheidsgroep groeit een radikale fractie, die de defintieve slag wil slaan, een racistische ideologie ontwikkelt en een massamoord begint te plannen tegen de minderheid én tegen de niet-radikalen uit de eigen groep. De massamoord gaat door maar de slag mislukt, het doel wordt niet bereikt, en de radikalen vluchten massaal naar het buitenland.

Noemde men destijds Rika De Backer en de CVp geen "Hutu's" en de Waalse liberalen geen "Tutsi's"?

Een psycho-politieke studie over de Rwanda-case zou ons Vlamingen heel wat kunnen leren.
Kortaf is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be