Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2007, 20:53   #101
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Financiele problemen?
Dat was nu niet bepaald omwille van financiele problemen.
Waarom dan wel?
Verduidelijk aub.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 20:55   #102
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Waarom dan wel?
Verduidelijk aub.
Waarom?
Basicly had het bisdom geld teveel en vond ze het nuttig - ik ga dat niet tegenspreken - dat in het college te pompen.

For some reason had het college wel meer geld in kas dan het overeenkomstige gemeenschapsonderwijs.

En dat had dus te maken met iets heel simpel. Meer geld = meer kwaliteit.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 20:57   #103
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom?
Basicly had het bisdom geld teveel en vond ze het nuttig - ik ga dat niet tegenspreken - dat in het college te pompen.

For some reason had het college wel meer geld in kas dan het overeenkomstige gemeenschapsonderwijs.

En dat had dus te maken met iets heel simpel. Meer geld = meer kwaliteit.
Ach zo.

Maar wat is daar het probleem mee?
Oud 29 augustus 2007, 20:59   #104
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je met "identieke" infrastructuur?

We hebben zoveel scholen nodig als dat er zijn, hoor. Ik snap niet waar jij de geldverspilling ziet.

Trouwens: er kan daardoor helemaal geen geldverspilling optreden. Er bestaat namelijk zoiets als de rationalisatievereisten van het onderwijs: een school moet een minimum aantal leerlingen hebben voordat ze subsidies krijgt. Zo is het onmogelijk om een overdaad aan infrastructuur van verschillende netten te hebben waar die niet nodig is.
Wat zegt u toch allemaal. Men vertelde mij het volgende. In mijn streek zijn er twee scholen die ongeveer juist naast mekaar liggen of niet heel ver van mekaar. De twee scholen hebben ongeveer dezelfde afdelingen. Op bepaalde afdelingen zitten er betrekkelijk weinig leerlingen, heel kleine klassen zowel in de ene school als in de andere. Indien we nu één gemeenschapsnet zouden hadden gehad dan konden we die klassen samenvoegen (en dan waren het nog relatief kleine klassen geweest). En zo zijn er talrijke voorbeelden. Dit geldt ook voor sportaccomodaties, die veel rationeler zouden kunnen gebruikt worden, enz, enz. Er wordt veel geld weggesmeten door die verschillende netten.

Ik geef u ook het voorbeeld van Herzele:

HERZELE - De Herzeelse onderwijsschepen Johan Magerman wil dringend een revolutionair idee verwezenlijken: het onderscheid tussen het gemeentelijk, gemeenschaps en katholiek lager onderwijs in alle Herzeelse deelgemeenten wegwerken. ,,Ik hoop dat het een signaal wordt voor heel Vlaanderen'', zegt de initiatiefnemer.

,,De hevige concurrentie tussen de diverse onderwijsnetten in onze gemeente leidde al vaak tot gekibbel en is bovendien geldverslindend'', zegt de schepen. ,,Elke onderwijsinstelling rijdt met een eigen bus langs dezelfde trajecten om de eigen kinderen op te halen. Het zou toch simpeler zijn om met één enkele bus meteen alle kinderen op te halen. Kleuterklasjes willen elk hun eigen kleine zandbakje en hun eigen kinderschommeltjes terwijl het kostenbesparend en functioneler zou zijn om in eenzelfde deelgemeente één royale infrastructuur in te richten. Met minder geld kunnen we op die manier een hogere onderwijskwaliteit bereiken. Ik wil zo snel mogelijk een rondetafelgesprek over de onderwijsnetten heen om in een eerste fase tot nauwe samenwerking te komen en in een volgende tot algemene fusie.''

Dat zijn allemaal voorbeelden uit de praktijk. En zo zijn er vele voorbeelden. Netten? Veel weggesmeten geld.

Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2007 om 21:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 21:13   #105
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Daar bestaan al initiatieven over.

Scholengemeenschappen bijvoorbeeld, mogen netoverschrijdend werken en die behandelen net zulke dingen zoals sportinfrastructuur, leerlingenvervoer,...
Oud 29 augustus 2007, 21:16   #106
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach zo.

Maar wat is daar het probleem mee?
Een probleem had ik daar niet mee.
Wel iets met de stelling dat Katholiek Onderwijs minder geld zou krijgen van de staat dan het staatsonderwijs. Met een omweggetje, het blijft geld.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 29 augustus 2007, 21:17   #107
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar bestaan al initiatieven over.

Scholengemeenschappen bijvoorbeeld, mogen netoverschrijdend werken en die behandelen net zulke dingen zoals sportinfrastructuur, leerlingenvervoer,...
U zult het zien: binnen 20 jaar zullen we daar aanbeland zijn waar hier en nu nog een discussiepunt over is. In een eerste fase meer en meer net-overschijdend onderwijs, dan zullen de netten gaan verdampen om uiteindelijk te verdwijnen.

Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2007 om 21:17.
Oud 29 augustus 2007, 21:20   #108
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een probleem had ik daar niet mee.
Wel iets met de stelling dat Katholiek Onderwijs minder geld zou krijgen van de staat dan het staatsonderwijs. Met een omweggetje, het blijft geld.
Maar dat is zo, hoor.

Het katholiek onderwijs krijgt minder geld van de staat dan het officieel onderwijs.

Voor gebouwen krijgen ze maar 60% van de kosten en ze krijgen ook minder geld per leerling.
Oud 29 augustus 2007, 21:22   #109
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zult het zien: binnen 20 jaar zullen we daar aanbeland zijn waar hier en nu nog een discussiepunt over is. In een eerste fase meer en meer net-overschijdend onderwijs, dan zullen de netten gaan verdampen om uiteindelijk te verdwijnen.
Geen netoverschrijdend onderwijs: in een scholengemeenschap behouden de scholen hun pedagogisch project en hun eigenheid. Ze werken enkel samen op sommige punten (zoals aanbieden van studierichtingen, sportinfrastructuur, leerlingenvervoer,...).

Trouwens, men heeft al eens geprobeerd de netten af te schaffen. Toen was de tijd er ook zogezegd rijp voor (na de jaren '60). Dat is toen faliekant afgelopen.
Oud 29 augustus 2007, 21:31   #110
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen netoverschrijdend onderwijs: in een scholengemeenschap behouden de scholen hun pedagogisch project en hun eigenheid. Ze werken enkel samen op sommige punten (zoals aanbieden van studierichtingen, sportinfrastructuur, leerlingenvervoer,...).

Trouwens, men heeft al eens geprobeerd de netten af te schaffen. Toen was de tijd er ook zogezegd rijp voor (na de jaren '60). Dat is toen faliekant afgelopen.

Ik sprak overlaatst met enkele leerkrachten die zowel in het Vrij en het Gemeenschapsonderwijs lesgeven (de netoverschrijding is op dit punt dan toch al bezig). Zij zien geen enkel verschil. Noch in het soort leerlingen, noch in de manier van lesgeven, evenmin in dat zogenaamd 'pedagogisch' project. Ze wisten niet echt wat dat laatste inhield in de praktijk. Met andere woorden, er was allemaal niet zo veel verschil te merken tussen de verschillende scholen -volgens hen. Ik denk dat u ofwel te theoretisch bezig bent ofwel dat u een ons een ideaalbeeld wil ophangen van de vrije scholen. Het ging hier wel om plattelandsscholen.

Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2007 om 21:34.
Oud 29 augustus 2007, 21:40   #111
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat is zo, hoor.

Het katholiek onderwijs krijgt minder geld van de staat dan het officieel onderwijs.

Voor gebouwen krijgen ze maar 60% van de kosten en ze krijgen ook minder geld per leerling.
Zucht.
Oud 29 augustus 2007, 21:45   #112
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zucht.
Waarom zucht?

Misschien begrijp ik u verkeerd.

U zei dacht ik dat het Vrij onderwijs minder geld van de staat hoorde te krijgen dan het gemeenschapsonderwijs.
Ik zeg dat dit zo is.

Vanwaar dus die zucht?
Oud 29 augustus 2007, 21:45   #113
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik sprak overlaatst met enkele leerkrachten die zowel in het Vrij en het Gemeenschapsonderwijs lesgeven (de netoverschrijding is op dit punt dan toch al bezig). Zij zien geen enkel verschil. Noch in het soort leerlingen, noch in de manier van lesgeven, evenmin in dat zogenaamd 'pedagogisch' project. Ze wisten niet echt wat dat laatste inhield in de praktijk. Met andere woorden, er was allemaal niet zo veel verschil te merken tussen de verschillende scholen -volgens hen. Ik denk dat u ofwel te theoretisch bezig bent ofwel dat u een ons een ideaalbeeld wil ophangen van de vrije scholen. Het ging hier wel om plattelandsscholen.
Vreemde leerkrachten.
Oud 29 augustus 2007, 21:50   #114
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zucht?

Misschien begrijp ik u verkeerd.

U zei dacht ik dat het Vrij onderwijs minder geld van de staat hoorde te krijgen dan het gemeenschapsonderwijs.
Dat zei ik niet.

Citaat:
Vanwaar dus die zucht?
De zucht komt er omdat u niet hebt begrepen dat ik heb beargumenteerd dat er Katholieke scholen zijn die méér geld krijgen dan het staatsonderwijs. Niet rechtstreeks. Dat wel. Maar het blijft belastingsgeld dat er in wordt gepompt.
Oud 29 augustus 2007, 21:52   #115
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De zucht komt er omdat u niet hebt begrepen dat ik heb beargumenteerd dat er Katholieke scholen zijn die méér geld krijgen dan het staatsonderwijs. Niet rechtstreeks. Dat wel. Maar het blijft belastingsgeld dat er in wordt gepompt.
Ik denk niet dat ze méér geld krijgen.

Het volstaat om de gebouwen en apparaten van een katholieke school even te vergelijken met die van een gemeenschapsschool.

Er kunnen uitzonderingen zijn die extra geld krijgen van het bisdom, maar dat is zeker de regel niet.
Oud 29 augustus 2007, 21:54   #116
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat ze méér geld krijgen.

Het volstaat om de gebouwen en apparaten van een katholieke school even te vergelijken met die van een gemeenschapsschool.

Er kunnen uitzonderingen zijn die extra geld krijgen van het bisdom, maar dat is zeker de regel niet.
Als ik dat doe, komt het Katholiek onderwijs er beter uit.
Oud 29 augustus 2007, 22:11   #117
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik dat doe, komt het Katholiek onderwijs er beter uit.
Dan kent u heel bevoorrechte katholieke scholen, proficiat!
Oud 29 augustus 2007, 22:14   #118
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sint-Jan-Berchmanscollege in Avelem en Kardinaal van Roey-Instituut in Vorselaar
Oud 30 augustus 2007, 13:50   #119
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Even over het artikel:

Ik kwam naar Belgie in de helft van het zesde leerjaar.
Voor dat ik aan het middelbaar begon sprak ik voldoende Nederlands.
De persoon die dit voorstel heeft gemaakt toont een onkunde van zaken, een reine achterlijkheid, en politieke incompetentie.
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 14:02   #120
bullman
Vreemdeling

bullman's schermafbeelding

Standaard

ik vind een moslim school NIET kunnen in belgie.
Dit is een katholiek land LEER ERMEE LEVEN.
wij zijn hiet in belgie niet in een moslimland
Als je hier wilt wonen moet je:
de taal leren - waar leer je die het best als in een vlaamse of brusselse (lees katholijke school) school.
met moslimscholen gaan je ook de de moslim nog meer afschermen van de BELGISCHE maatschappij.
Het wordt eens tijds dat ze hun leren aanpassen aan ONZE BELGISCHE WETTEN.

1.leer nederlands of frans
2.ga studeren
3.ga werken

ter info -ik ben geen racist

ben zelf getrouwd met een buitelandse
meer info op
http://forum.politics.be/showthread.php?t=93210&page=24

en mijn beste vriend woont al 2jaar samen met een moslima die nu werkt als doktor - (zij mocht van haar ouders niet voor dokter studeren en niet met een belg samenwonen)
zij moest luisteren -trouwen met een vreemde vent ???? en kinderen kweken..........IS DAT U AANPASSEN AAND DE BELGISCHE WET.

Gelukkig heeft har belgische vriend daar een stokje voorgestoken.
bullman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be