Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2007, 10:06   #1
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard Die Katholieken toch ... Arabisch op school ...

Citaat:
Mieke Van Hecke pleit voor toetsing islamlessen

28/08/2007 11:32
In een interview met Knack pleit Mieke Van Hecke, die aan het hoofd staat van het Vlaams Secretariaat voor het Katholiek Onderwijs (VSKO), ervoor om de inhoud van islamlessen te toetsen aan 'de grondrechten van onze samenleving'.
Tegelijk vindt Van Hecke dat een aantal vakken in de lagere school eventueel moet kunnen worden gegeven in de moedertaal van allochtone leerlingen. "Als dat de achterstand helpt weg te werken, waarom niet?"

Van Hecke doet haar uitspraken in het kader van een bijzonder openhartig gesprek in de interviewserie Homo sapiens, waarin ze praat over haar mensbeeld, haar geloof, haar engagement en het engagement van katholieke scholen.

"In een aantal katholieke scholen wordt al islamles gegeven", zegt ze. "Het moet volgens mij mogelijk zijn, op een aantal voorwaarden. Er moet een belangrijke moslimpopulatie aanwezig zijn. De leerkracht die het vak geeft, moet loyaal zijn ten aanzien van de katholieke inspiratie van de school en moet zich ook engageren in de school. En ik zou ook willen dat er een marginale toetsing kan gebeuren over de inhoud van het vak. De erkende instanties bepalen volledig autonoom de inhoud van de levensbeschouwelijke vakken. Niemand heeft het recht om daar iets aan te veranderen."

"Toch zou ik willen dat de overheid de inhoud van die islamlessen kan toetsen aan de grondrechten van onze samenleving. Zodat het imago van de islam als zou die godsdienst haaks staan op onze grondrechten, eindelijk de wereld kan worden uitgeholpen. Ik weet niet of die spanning tussen islam en grondrechten bestaat, maar ik ga er vanuit dat het niet noodzakelijk zo hoeft te zijn."

Op de vraag of dat betekent dat ook het aanleren van het creationisme in het kader van de islamles voor haar een probleem vormt, antwoordt ze: "De vraag is of het creationisme haaks staat op de minimale maatschappelijke rechten en plichten die men moet aanvaarden om in deze maatschappij te kunnen functioneren. Ik denk van niet. Ik weet dat het héél moeilijk is. En misschien moet je daar ook afspraken over maken."

"In de katholieke godsdienstlessen wordt het scheppingsverhaal ook onderwezen, maar zonder dat het darwinisme wordt afgewezen. Trouwens, kennis van de evolutietheorie zit in de eindtermen van een aantal vakken."

Om de leerachterstand van allochtone leerlingen in de lagere school te helpen wegwerken, pleit Van Hecke voor een grote flexibiliteit: "Ik ben er dan ook niet tegen om eventueel zelfs een aantal vakken in hun eigen taal te voorzien. Zodat de kennisverwerving in de lagere school tenminste niet wordt verhinderd door een taalprobleem. Als dat mogelijk is en het helpt om de achterstand weg te werken, waarom niet? Ik vind dat we het keurslijf niet te strak moeten maken, zodat elke school de juiste manier kan zoeken om elk kind mee te nemen."
Mieke, ben je wel een Homo Sapiens ?

Ofte de "NON" die sprak ...
Oud 29 augustus 2007, 10:12   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het persoonlijk een vrij genuanceerd bericht?

Enfin, als je niet onmiddellijk elke vorm van islam a priori afwijst.

Ze is wel wat links.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 11:54   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mie van hecke
"Toch zou ik willen dat de overheid de inhoud van die islamlessen kan toetsen aan de grondrechten van onze samenleving. Zodat het imago van de islam als zou die godsdienst haaks staan op onze grondrechten, eindelijk de wereld kan worden uitgeholpen. Ik weet niet of die spanning tussen islam en grondrechten bestaat, maar ik ga er vanuit dat het niet noodzakelijk zo hoeft te zijn."
Misschien kan Mieke eens een paar lessen gaan volgen bij Urbain Vermeulen? Dan weet ze ineens of "de spanning tussen islam en de grondrechten (ik vermoed dat ze hierbij de UVRM bedoelt?) een 'imago' zijn of realiteit.

Misschien kan iemand Mieke op de hoogte brengen van de ISLAMITISCHE UVRM? waarbij de sharia als basis wordt genomen?

Ben ik verdomme blij dat mijn kinderen afgestudeerd zijn zeg! Ik zou ze onmiddellijk uit het katholieke net halen moesten ze er nu nog inzitten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 12:00   #4
predator
Parlementslid

Standaard

Ah schreef :

Citaat:
Ze is wel wat links.
Dit heeft absoluut met :

LINKS

niets te maken; het artikel bedoel ik - zie verder bij : *** -

maar wél met gluiperige katholieke slinksheid !

Ten andere : hoe gaan we dat realiseren - daar heb je niet over gesproken AH ? Met realiseren bedoel ik ook : betalen ...; ze wil wél degelijk een deel van de lessen in het Marokkaans en het Turks "dialect" laten geven ... dus in één niet 100% concentratieschool :

- het derde studiejaar in het Nederlands;
- het derde studiejaar in het Marokkaans;
- het derde studiejaar in het Turks;
en vermits we toch bezig zijn :

- het derde studiejaar in het arabisch voor de gevorderde allochtoon ...

Dus kostprijs * 4. Dit is econiomisch onverantwoord van die NoN.

En het vervolg kan je raden : "zeg, in deze school, is 10% van de populatie Pools ... Én wat gebeurt er zo enkele Fransen franstalig onderwijs wensen ...

*** We zijn er !

Links, dus de VRT, sprak er om 12:00 h in zijn nieuw al over. Daar werd - weeral - verkeerde informatie gegeven met het goedvinden van die NoN. Er werd gesproken over : "de 'arabisering' van de uren godsdienst". De 2 uren "islam" zouden verallochtoond worden. Maar, iets dergelijks bestaat al jaren in vele katholieke en andere scholen, o.a. in de concentratieschool in antwerpen waar ik, allez ... mijn vrouw ... in 't bestuur zit.

"Blokkers" in 't bestuur van een concentratieschool ... wees gerust ... dat werkt perfect én ... die school heeft méér (geldellijke) middelen dan haar soortgenoten ...

Beste Groeten.
Oud 29 augustus 2007, 12:08   #5
predator
Parlementslid

Standaard

Circe stelde :

Citaat:
Ben ik verdomme blij dat mijn kinderen afgestudeerd zijn zeg! Ik zou ze onmiddellijk uit het katholieke net halen moesten ze er nu nog inzitten.
Ja Circe ! Eigenlijk kom je nu bij de kern van de zaak !

Hoe dikwijls hoor ik per week iets zeggen in de zin van :

"Voor ons géén problemen en voor onze kinderen zal het wel loslopen ... maar onze kleinkinderen ..." !!!

Beste Groeten.
Oud 29 augustus 2007, 12:12   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator Bekijk bericht
Circe stelde :

Ja Circe ! Eigenlijk kom je nu bij de kern van de zaak !

Hoe dikwijls hoor ik per week iets zeggen in de zin van :

"Voor ons géén problemen en voor onze kinderen zal het wel loslopen ... maar onze kleinkinderen ..." !!!

Beste Groeten.
Tegen die tijd zijn er amper nog katholieke scholen. Als men ziet met welke snelheid de ooit zo kwalitatief goede scholen verallochtonen en dan uiteraard (ASO ?= Allochtoons Sociaal Onderontwikkeld?) verdwijnen, dan weet men het wel.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 29 augustus 2007, 12:19   #7
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mieke, ben je wel een Homo Sapiens ?

Ofte de "NON" die sprak ...
de trees die vroeger al homoseksuele leerkrachten afdreigde zoekt nieuwe bondgenoten.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 12:20   #8
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Schaf het frans nu al af als tweede landstaal en wees de evolutie voor, begin met lessen arabisch. Vergeet islamlessen.

Zo voorkom je dat arabieren zich buitengezet voelen én neem je ze meteen af wat ze toch zo leuk vinden, een taal spreken die autochtonen niet begrijpen.

Én het belangrijkste, de Vlaming leert er nog een wereldtaal bij. Extra voordeel, misschien wordt er dan wel sneller geïntegreerd en ik spreek niet over Brussel en frans-sprekend Belgique.
Oud 29 augustus 2007, 12:57   #9
predator
Parlementslid

Standaard

Lemon stelde :

Citaat:
Schaf het frans nu al af als tweede landstaal en wees de evolutie voor, begin met lessen arabisch.
Half grap, ... half ernstig ....

We beginnen met de voorbereiding !

1. Lemon : zeg na : a, b, c, ....,n, ..., z.

Je bemerkt dus dat je in het nederlands je klanken al uitademend produceert.

2. Neem nu een tape en plak je mond dicht om valsspelen te verhinderen.

3. Tracht nu de nasaal, de neusklank, n, even te produceren, of toch iets dat er op trekt, al inademend.

4. Gelukt ? Proficiat ! Je "eerste les arabisch" zit er op !

Beste Groeten.

Naschrift.

Vergeet de tape van voor je mond niet weg te nemen !
Oud 29 augustus 2007, 13:13   #10
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegelijk vindt Van Hecke dat een aantal vakken in de lagere school eventueel moet kunnen worden gegeven in de moedertaal van allochtone leerlingen. "Als dat de achterstand helpt weg te werken, waarom niet?"
Te gek om los te lopen!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 13:16   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Te gek om los te lopen!
allez metten, als ze dan op hun vijfentwintigste eindelijk uit het middelbaar komen, dan kunnen ze misschien toch al arabisch schrijven zeker!

Ik vind het trouwens wel grappig dat zowel moslims zelf als nu ons Mie één van de vroeger 70 punten van het Vlaams Blok overnemen!

zouden ze weten dat het VB pleitte voor islamitische onderwijs?? in eigen taal????

Ik ben daar ook voorstander van in feite: zolang MIJN kinderen dan tenminste in een klasje zitten waar alle of minstens 95% van de leerlingen gewoon Nederlands praten, hebben ZIJ tenminste niet te last van taalonkundigen of taalonwilligen.

Van mij mogen ze die allemaal apart zetten en desnoods in het hottentots lesgeven.

Heeft Mieke ook gedacht aan de Centraal Afrikaanse talen? Of moeten die kinderen maar slimmer zijn dan hun islamitische medescholiertjes?

Laatst gewijzigd door circe : 29 augustus 2007 om 13:18.
Oud 29 augustus 2007, 13:23   #12
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het grotendeels met haar eens, behalve met die lessen in de eigen taal.

In mijn oude basisschool is er een klas voor de jonge kinderen van het naburige asielcentrum dat fungeert als 'taal- en aanpassingsbad', in het Nederlands dus. Op bepaalde tijdstippen tijdens het schooljaar wordt het niveau bepaald en worden de kinderen geheroriënteerd. Dat lijkt me de beste formule, en kan mijns inziens ook toegepast worden op de kinderen wiens ouders hen de regionale taal hebben ontzegd.
Oud 29 augustus 2007, 13:25   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik ben het grotendeels met haar eens, behalve met die lessen in de eigen taal.

In mijn oude basisschool is er een klas voor de jonge kinderen van het naburige asielcentrum dat fungeert als 'taal- en aanpassingsbad', in het Nederlands dus. Op bepaalde tijdstippen tijdens het schooljaar wordt het niveau bepaald en worden de kinderen geheroriënteerd. Dat lijkt me de beste formule, en kan mijns inziens ook toegepast worden op de kinderen wiens ouders hen de regionale taal hebben ontzegd.
volledig akkoord.

Dit is de meest normale manier van werken, én de meeste positieve manier om de kinderen te laten integreren in het normale schoolpatroon.

Maarre... dit werd reeds voorgesteld door het Vlaams Belang, dus het is racistisch!

sorry Nynorsk! eigen schuld dikke bult!

Oud 29 augustus 2007, 13:47   #14
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Maarre... dit werd reeds voorgesteld door het Vlaams Belang, dus het is racistisch!

sorry Nynorsk! eigen schuld dikke bult!
wie zegt dat? jij?
hoe enggeestig.
Oud 29 augustus 2007, 13:57   #15
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lemon stelde :

Half grap, ... half ernstig ....

We beginnen met de voorbereiding !

1. Lemon : zeg na : a, b, c, ....,n, ..., z.

Je bemerkt dus dat je in het nederlands je klanken al uitademend produceert.

2. Neem nu een tape en plak je mond dicht om valsspelen te verhinderen.

3. Tracht nu de nasaal, de neusklank, n, even te produceren, of toch iets dat er op trekt, al inademend.

4. Gelukt ? Proficiat ! Je "eerste les arabisch" zit er op !

Beste Groeten.

Naschrift.

Vergeet de tape van voor je mond niet weg te nemen !
Heb ik nu ergens beweerd dat het makkelijk zat zou zijn?!

1. a b c d ... z
inderdaad uitademend
2. mond dichtgeplakt, spreken is nu aanzienlijk moeilijker
3. "n" klinkt ni echt "n" nasaal én inademend
ik lijk wel een muppet
4. Gelukt?! Niet echt maar ik heb er toch mijn eerste les arabisch opzitten.
Morgen meer les?

Maar, ik begrijp je, het is een feit dat arabisch een moeilijke taal is om te leren en te spreken. Maar neemt dat weg dat het onmogelijk is, toch?!

Thanks Predator
Oud 29 augustus 2007, 14:45   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah schreef :

Ten andere : hoe gaan we dat realiseren - daar heb je niet over gesproken AH ?
Daar heb ik idd niet over gesproken.
Ik heb ook niet gezegd dat ik daar voorstander van was.

Ik vind de rest van je post wat naïef overkomen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 15:04   #17
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ah schreef :

Dit heeft absoluut met :

LINKS

niets te maken; het artikel bedoel ik - zie verder bij : *** -

maar wél met gluiperige katholieke slinksheid !
haha ik ben het eens met predator of wat. Komt ook zelden voor.
Heeft geen zak met links (economie) te maken.

Maar bon, ontopic: wat een trut is me dat zeg.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 15:12   #18
Gargamel
Banneling

Standaard

Aangezien ze hier op korte en lange termijn toch allemaal binnenstuiken,zou het niet beter zijn van 50% verplichte lesuren per week in het vlaams te geven,in morocco en turkijë.

Dan kunnen ook die dat er gaan blijven,onze opvang regelen eens we hier het moeten afbollen wegens die achterlijken.

Tja,varkensfabriekje,kerk en brouwerij zullen ze er moeten bijnemen.Maar dat hoeft geen probleem te zijn,hier zal het toch allemaal veranderen in wietvelden en andere drug's.Morocco export zorgt er wel voor.Dat die kwieten zich ginder maar gereed maken,wij zullen daar ook eens gaan eisen,ocmw,korte rok,politiek enz...enz...

Nog een geluk dat er geen Papoes zitten alhier,anders verplichte lesuren taal,leren rondlopen met een been in je neus en in je blootje met een "buis" op je leuter

Die griet komt uit dezelfde school als die andere non zekers,zuster Monica,nog zo een scharminkel dat denkt het warm water uitgevonden te hebben.

Laatst gewijzigd door Gargamel : 29 augustus 2007 om 15:14.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 15:14   #19
Neptunus
Gouverneur

Standaard Mieke Van Hecke: nuttige bruikbare idioot

'Islamles moeten kunnen in het katholiek onderwijs'

In een interview met Knack pleit Mieke Van Hecke, hoofd van de katholieke onderwijskoepel, ervoor om de inhoud van islamlessen te toetsen aan 'de grondrechten van onze samenleving'. 'Islamles in katholieke scholen is mogelijk, mits een aantal voorwaarden', zegt Van Hecke.
Van Hecke vindt ook dat een aantal vakken in de lagere school eventueel moet kunnen worden gegeven in de moedertaal van allochtone leerlingen. 'Als dat de achterstand helpt weg te werken, waarom niet?'

Van Hecke benadrukt dat het om persoonlijke denksporen gaat, die nog niet op koepelniveau werden besproken. 'In een aantal katholieke scholen wordt al islamles gegeven', zegt ze. 'Het moet volgens mij mogelijk zijn, op een aantal voorwaarden. Er moet een belangrijke moslimpopulatie aanwezig zijn. De leerkracht die het vak geeft, moet loyaal zijn ten aanzien van de katholieke inspiratie van de school en moet zich ook engageren in de school. En ik zou ook willen dat er een marginale toetsing kan gebeuren over de inhoud van het vak. De erkende instanties bepalen volledig autonoom de inhoud van de levensbeschouwelijke vakken. Niemand heeft het recht om daar iets aan te veranderen.'

Grondrechten samenleving

'Toch zou ik willen dat de overheid de inhoud van die islamlessen kan toetsen aan de grondrechten van onze samenleving. Zodat het imago van de islam als zou die godsdienst haaks staan op onze grondrechten, eindelijk de wereld kan worden uitgeholpen. Ik weet niet of die spanning tussen islam en grondrechten bestaat, maar ik ga er vanuit dat het niet noodzakelijk zo hoeft te zijn.'

Creationisme

Op de vraag of dat betekent dat ook het aanleren van het creationisme in het kader van de islamles voor haar een probleem vormt, antwoordt ze: 'De vraag is of het creationisme haaks staat op de minimale maatschappelijke rechten en plichten die men moet aanvaarden om in deze maatschappij te kunnen functioneren. Ik denk van niet. Ik weet dat het héél moeilijk is. En misschien moet je daar ook afspraken over maken.'

'In de katholieke godsdienstlessen wordt het scheppingsverhaal ook onderwezen, maar zonder dat het darwinisme wordt afgewezen. Trouwens, kennis van de evolutietheorie zit in de eindtermen van een aantal vakken.'

DS 29/8
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 15:17   #20
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Zulke rare gedachtekronkels kunnen volgens mij enkel maar van godsdienstfanaten komen.
Islamlessen in een katholieke school , ben je dan niet de poten van onder je stoel waar je op zit aan het zagen, is dat niet een beetje hetzelfde als vuur blussen met benzine.

Laatst gewijzigd door alberto : 29 augustus 2007 om 15:24.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be