Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2007, 20:26   #21
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben van oordeel dat je niemand moet bespotten. Noch Jezus, noch Mohammed, noch om het even wie.

Er stelt zich alleen een probleem: wat is bespotten en wat niet. Dat is nogal subjectief. Bij de ene is bespotten slechts humor, een andere voelt zich bij dezelfde humor gekwetst in zijn geloof en in 'zijn ziel'. Moeilijk een duidelijke lijn in te trekken.
Maar de reaktie van Mohammed's duivelaanbidders is toch wel heel anders als Mo bespot wordt dan die van Jezus' volgelingen als hij bespot wordt.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 20:31   #22
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de bijbel zijn er toch verschillende Jezussen. De Jezus die zich kwaad maakt. De Jezus die zieken geneest. De Jezus die een olijfboom vervloekt omdat hij geen vruchten draagt. De Jezus die aanzit aan tafel met prostituees. De Jezus die hongerigen te eten geeft. De Jezus als slemper. De Jezus die uit de dode opstaat. De Jezus die dreigt met geweld. De Jezus die een overspelige vrouw redt van de steniging, de Jezus die...

Ik kan er niet altijd een lijn in zien. Maar u misschien wel. Verlicht onze geest.
De Bijbel is voor interpretatie nogal vatbaar. Maar wat ik eruit gehaald heb is dat jezus' boodschap is dat je deelt, niet steelt, zieken helpt, armen steunt, bid, etc.. Nu weet ik ook wel dat hij geen absolute overgave vraagt, maar hij vraagt wel een actieve inzet. Wie daarenboven zegt werkelijk te vertrouwen op Jezus en zich aan Hem toevertrouwt mag toch wel wat verder gaan als "het gemiddelde".

Het overgrote merendeel van de mensen die ik ken leven wel volgens "de christelijke waarden" - ik grotendeels ook, al ben ik niet overtuigd van het bestaan van God, en kan ik me dus moeilijk een gelovige christen noemen. En alhoewel ik wel ben gedoopt, heb ik er niet voor gekozen.

Ik leef misschien wel volgens christelijk waarden, maar ik zeg niet van mezelf dat ik werkelijk vertrouw op Jezus en me aan Hem toevertrouw.
Wie dat zegt moet toch ergens goede werken gaan verrichten, zich inzetten voor behoeftigen, zou luxe haast geen betekenis hebbenn enzovoort.
Moest ik echt overtuigd gelovig zijn, zou ik ook alles doen om het Rijk Gods te mogen betreden. Maar ik ben het niet, ik dwaal in duisternis.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 07:40   #23
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
De Bijbel is voor interpretatie nogal vatbaar. Maar wat ik eruit gehaald heb is dat jezus' boodschap is dat je deelt, niet steelt, zieken helpt, armen steunt, bid, etc.. Nu weet ik ook wel dat hij geen absolute overgave vraagt, maar hij vraagt wel een actieve inzet. Wie daarenboven zegt werkelijk te vertrouwen op Jezus en zich aan Hem toevertrouwt mag toch wel wat verder gaan als "het gemiddelde".

Het overgrote merendeel van de mensen die ik ken leven wel volgens "de christelijke waarden" - ik grotendeels ook, al ben ik niet overtuigd van het bestaan van God, en kan ik me dus moeilijk een gelovige christen noemen. En alhoewel ik wel ben gedoopt, heb ik er niet voor gekozen.

Ik leef misschien wel volgens christelijk waarden, maar ik zeg niet van mezelf dat ik werkelijk vertrouw op Jezus en me aan Hem toevertrouw.
Wie dat zegt moet toch ergens goede werken gaan verrichten, zich inzetten voor behoeftigen, zou luxe haast geen betekenis hebbenn enzovoort.
Moest ik echt overtuigd gelovig zijn, zou ik ook alles doen om het Rijk Gods te mogen betreden. Maar ik ben het niet, ik dwaal in duisternis.
Troost u. We dwalen allen op tijd en stond. En zelfs niet eens in de duisternis.

Laatst gewijzigd door system : 23 september 2007 om 07:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 09:53   #24
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Grappig filmpje. Maar natuurlijk zijn ze weer op hun pik getrapt. Dat maakt het nog beter eigelijk.
De bisschoppen hebben weer eens niks beters te doen dan klagen over een stom reclamefilmje.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 15:44   #25
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben van oordeel dat je niemand moet bespotten. Noch Jezus, noch Mohammed, noch om het even wie.

Er stelt zich alleen een probleem: wat is bespotten en wat niet. Dat is nogal subjectief. Bij de ene is bespotten slechts humor, een andere voelt zich bij dezelfde humor gekwetst in zijn geloof en in 'zijn ziel'. Moeilijk een duidelijke lijn in te trekken.
Jesus en Mohammed zijn concepten, ze hebben er zelf absoluut geen problemen mee om beledigd te worden, noch hebben ze nakomelingen die weten dat ze familie zijn en het erg kunnen vinden. Wat ze ooit ook waren, ze zijn nu de belichaming van een godsdienst, een symbool. Feitelijk is Jesus bespotten net zoiets als de hamer en sikkel van het communisme bespotten, toch ken ik weinig mensen die zo reageren als ik een hamer en een sikkel in een cartoon zet. Bespotten is een milde en vriendelijke manier om kritiek tot uiting te brengen, concepten ligt belachelijk maken, vaak door ze wat uit hun verband te halen. Als we Jezus al niet mogen bespotten mogen we er dus zeker geen kritiek op hebben, en dat terwijl ik op alle andere denkbare concepten wel kritiek mag hebben, alleen de grote georganiseerde religies maken hier een probleem van, mensen moeten hun geloof als heilig zien, anders kunnen ze het zelf kennelijk niet. Waarom kunnen religieuzen niet gewoon als mensen gezien worden? Dan vallen kerken en moskeeën onder dezelfde regelingen als clubgebouwen, hoofddoekjes onder dezelfde regels als alle andere kleding en het bespotten van god onder dezelfde regels als het bespotten van een hamer en een sikkel, geen regels.
Oud 23 september 2007, 20:23   #26
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Jesus en Mohammed zijn concepten, ze hebben er zelf absoluut geen problemen mee om beledigd te worden, noch hebben ze nakomelingen die weten dat ze familie zijn en het erg kunnen vinden. Wat ze ooit ook waren, ze zijn nu de belichaming van een godsdienst, een symbool. Feitelijk is Jesus bespotten net zoiets als de hamer en sikkel van het communisme bespotten, toch ken ik weinig mensen die zo reageren als ik een hamer en een sikkel in een cartoon zet. Bespotten is een milde en vriendelijke manier om kritiek tot uiting te brengen, concepten ligt belachelijk maken, vaak door ze wat uit hun verband te halen. Als we Jezus al niet mogen bespotten mogen we er dus zeker geen kritiek op hebben, en dat terwijl ik op alle andere denkbare concepten wel kritiek mag hebben, alleen de grote georganiseerde religies maken hier een probleem van, mensen moeten hun geloof als heilig zien, anders kunnen ze het zelf kennelijk niet. Waarom kunnen religieuzen niet gewoon als mensen gezien worden? Dan vallen kerken en moskeeën onder dezelfde regelingen als clubgebouwen, hoofddoekjes onder dezelfde regels als alle andere kleding en het bespotten van god onder dezelfde regels als het bespotten van een hamer en een sikkel, geen regels.
Of bespotten nu altijd 'mild' en 'vriendelijk' is, daar heb ik toch zo mijn twijfels over.
Oud 24 september 2007, 13:08   #27
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
de christenen (katholieken, protestanten, noem maar op) DOOR die ongenaakbare houding van de islamieten, uiteraard ook zelf meer op hun strepen gaan staan.
Klopt volgens mij gedeeltelijk. Maar ook los van de islam lijkt (de top van) de katholieke Kerk zich de laatste tijd nogal conservatief te willen profileren. De reactie op het spotje lijkt mij dan ook eerder een soort marketing dan wat anders.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 14:02   #28
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of bespotten nu altijd 'mild' en 'vriendelijk' is, daar heb ik toch zo mijn twijfels over.
Is het beter om ze gewoon direct te verbieden om in hun boekjes te kijken en ze te verplichten zelf na te denken? Het is toch belachelijk als je geen dingen belachelijk mag maken omdat ze geassocieerd worden met het favoriete boek van een aantal mensen?
Oud 24 september 2007, 14:19   #29
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Is het beter om ze gewoon direct te verbieden om in hun boekjes te kijken en ze te verplichten zelf na te denken? Het is toch belachelijk als je geen dingen belachelijk mag maken omdat ze geassocieerd worden met het favoriete boek van een aantal mensen?
Belachelijk maken wel tot op een zeker hoogte.
Oud 24 september 2007, 15:37   #30
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belachelijk maken wel tot op een zeker hoogte.
Het is in principe helemaal niet nodig om religie belachelijk te maken.

Voor ieder rationeel denkend mens is het geloof in goddelijke wezens zowieso al belachelijk genoeg. Punt.

Religie behoeft hierbij helemaal geen hulp.

Je moet een katholiek maar eens aanhoren als die het principe van zijn uit een maagd geboren driedelige god probeert uit te leggen.

Anno 2007 is het in feite dieptriest.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 24 september 2007 om 15:44.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 16:28   #31
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik beschouw het als m'n plicht religie belachelijk te maken recht evenredig met de graad van debiliteit van de religie in kwestie.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 24 september 2007 om 16:29.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 16:44   #32
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Ik beschouw het als m'n plicht religie belachelijk te maken recht evenredig met de graad van debiliteit van de religie in kwestie.
En legt u dat eens verder uit, als u teminste wilt.
Oud 24 september 2007, 17:14   #33
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om reclame: om ons meer rommel te verkopen mag men alles en iedereen belachelijk maken. Het gouden lam vertrapt alles en iedereen. Verkoop het dan ook niet als een (anti-)religieus statement.
Toen ik 18 was, was ik ook zo'n anti-katholiek als die pubers hierboven.
Maar als je dan nog wat ouder wordt, dan begin je in te zien dan het comsumentisme de enige echte religie in Europa is, en neen, ik ben geen linkse rakker.
Maar dan nog mag het voor mijn part als het origineel of grappig is. Maar dit filmpje is toch niet grappig? Dat is toch gewoon plat? Zijn jullie soms Jaques Vermeire fans of wat?
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 17:23   #34
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om reclame: om ons meer rommel te verkopen mag men alles en iedereen belachelijk maken. Het gouden lam vertrapt alles en iedereen. Verkoop het dan ook niet als een (anti-)religieus statement.
Toen ik 18 was, was ik ook zo'n anti-katholiek als die pubers hierboven.
Maar als je dan nog wat ouder wordt, dan begin je in te zien dan het comsumentisme de enige echte religie in Europa is, en neen, ik ben geen linkse rakker.
Maar dan nog mag het voor mijn part als het origineel of grappig is. Maar dit filmpje is toch niet grappig? Dat is toch gewoon plat? Zijn jullie soms Jaques Vermeire fans of wat?
Het consumentisme is een pest voor de mensheid, voor de natuur, voor onze aarde. Dat is kristalklaar.
Oud 24 september 2007, 18:28   #35
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Nope, maar ik lach gemakkelijk. Er moet maar iemand zeggen "we gaan die religieuze idioten belachelijk maken" en ik lach al.
Oud 24 september 2007, 18:34   #36
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nope, maar ik lach gemakkelijk. Er moet maar iemand zeggen "we gaan die religieuze idioten belachelijk maken" en ik lach al.
'Bespotten' heeft toch vaak een onderliggende toon van 'opzettelijk kwetsen'. De vraag is dan: wanneer is iemand nu gekwetst? Men kan daar heel moeilijk een bevredigend antwoord op geven.
Oud 24 september 2007, 18:42   #37
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Same here ... religie is gecreëerd ter controle en onderdrukking van de mensen ...
Oud 24 september 2007, 21:10   #38
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
'Bespotten' heeft toch vaak een onderliggende toon van 'opzettelijk kwetsen'. De vraag is dan: wanneer is iemand nu gekwetst? Men kan daar heel moeilijk een bevredigend antwoord op geven.
Het is nochtans gemakkelijk. De enige die bespot is, is een fictief figuur. Als iemand daar aanstoot aan neemt, dan is het een idioot met lange tenen.
Oud 24 september 2007, 21:11   #39
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zo zouden er meer moeten zijn.
Oud 24 september 2007, 21:16   #40
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is nochtans gemakkelijk. De enige die bespot is, is een fictief figuur. Als iemand daar aanstoot aan neemt, dan is het een idioot met lange tenen.
Goed, maar er zijn mensen die geloven dat hun zieleheil afhangt van deze -voor u- fictieve figuur. Wat voor zin heeft het daarmee te spotten zou men zich kunnen afvragen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be