Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Systeem van studiebeurzen afschaffen?
Ja, want wie geen geld heeft is per definitie onverstandig 3 10,00%
Ja, want ik heb er als dom rijkeluiskind belang bij dat slimmeren uit een zwak milieu mij niet voorbijsteken, wat ze met studiebeurzen wel kunnen 6 20,00%
Nee, studiebeurzen behouden 21 70,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2007, 23:17   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De meest banken lenen hun geld liever uit aan bedrijven of multinationals, dan hebben ze tenminste nog wat zekerheid dat ze hun investering terugverdienen met nog wat rendement. Bij studiebeurzen heb je die zekerheid langs geen kanten, de doelgroep is immers veel te riskant.
Volgens de Belgische wet mag men niets verkopen of belenen dat men niet bezit of heeft op het ogenblik van het afsluiten van een contract.
Banken kunnen dus zelfs geen lening geven op een mogelijk toekomstig inkomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 23:18   #22
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ik zie geen enkele reden waarom onze sameleving nood heeft aan pol&soccers.

Schaf dat toch af zeg (of houd op zijn minst op met het te subsidieren) en zorg dat er wat meer bouwvakkers en loodgieters komen.
Akkoord. (En dat zeg ik dan als iemand die zelf politieke wetenschappen studeert. )
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 23:19   #23
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Volgens de Belgische wet mag men niets verkopen of belenen dat men niet bezit of heeft op het ogenblik van het afsluiten van een contract.
De overheid doet niet anders dan deze wet zelf breken. Typisch.
Oud 30 september 2007, 23:21   #24
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Sommige mensen zijn zeer verstandig en zouden onze maatschappij sterk kunnen dienen door hun creativiteit en innovatieve geest in te zetten.

Maar dikwijls komen deze mensen uit een sociaal zwakke achtergrond en kunnen ze de universiteit niet betalen.

Vandaag krijgen die sociaal zwakkeren een studiebeurs.

Moet dat systeem eigenlijk wel blijven bestaan? We moeten die vraag toch durven stellen.
studeren zou gratis moeten zijn voor intelliggente/talentueuze mensen, en indien die geen geld hebben zou men in hun onderhoud moeten voorzien zolang hun studies duren.Domme mensen , zelfs als ze veel geld hebben zouden echter niet naar de universiteit moeten gaan.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 23:24   #25
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
studeren zou gratis moeten zijn voor intelliggente/talentueuze mensen, en indien die geen geld hebben zou men in hun onderhoud moeten voorzien zolang hun studies duren.Domme mensen , zelfs als ze veel geld hebben zouden echter niet naar de universiteit moeten gaan.
En gelukkig ben jij die grote messias op wie we nu al millenia wachten om ons even fijntjes te vertellen wie dom en wie slim is. (Jouw spelling getuigt daarvan.)

Enfin, van een rechtsbeginsel zal je ook nog nooit gehoord hebben.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 30 september 2007 om 23:26.
Oud 30 september 2007, 23:26   #26
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Banken kunnen dus zelfs geen lening geven op een mogelijk toekomstig inkomen.
Ik zou vooral geen rechten gaan studeren als ik jou was.

ps. ook niet met een studielening.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 23:27   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd, iedereen een ingangsexamen laten doen en een IQ test, wie onder de 75% zit of een IQ van minder dan 110 haald, gewoon niet binnen laten.
Wie twee keer buist op het examen gedaan met studeren, en wie te veel afwezig is in het dagondewijs, er uit wegens niet gemotiveerd.
En verder het volledige onderwijs volledig gratis vanaf de kleuterklas tot de laatste dag dat men op de schoolbanken zit.
Oud 30 september 2007, 23:28   #28
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Idd, iedereen een ingangsexamen laten doen en een IQ test, wie onder de 75% zit of een IQ van minder dan 110 haald, gewoon niet binnen laten.
Wie twee keer buist op het examen gedaan met studeren, en wie te veel afwezig is in het dagondewijs, er uit wegens niet gemotiveerd.
En verder het volledige onderwijs volledig gratis vanaf de kleuterklas tot de laatste dag dat men op de schoolbanken zit.
compleet krankzinnig. Bent u zelf naar school geweest of gewoon verzuurd?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 23:30   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik zou vooral geen rechten gaan studeren als ik jou was.

ps. ook niet met een studielening.
Jij bedoeld op de leningen aan bedrijven, maar voor die leningen moeten bedrijven een onderpand hebben. Het is dus niet het toekomstig inkomen dat beleend word dan, maar het onderpand. Zonder onderpand kan je als bedrijf ook naar je lening fluiten.
Oud 30 september 2007, 23:31   #30
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Sommige mensen zijn zeer verstandig en zouden onze maatschappij sterk kunnen dienen door hun creativiteit en innovatieve geest in te zetten.

Maar dikwijls komen deze mensen uit een sociaal zwakke achtergrond en kunnen ze de universiteit niet betalen.

Vandaag krijgen die sociaal zwakkeren een studiebeurs.

Moet dat systeem eigenlijk wel blijven bestaan? We moeten die vraag toch durven stellen.
Uiteraard moeten de studiebeurzen blijven bestaan. Anders komen we weer in toestanden terecth dat studeren enkel voor de rijkere klasse is.

Ik zal je nog meer zeggen, c2c.

Een overgrootmoeder van mij, vaders-moeders-moeder, heeft een fonds opgericht waar intelligente kinderen uit sociaal zwakke milieu's een beurs kregen om te studeren. Dit was wel kleinschalig en regionaal, en het werd opgericht en jaren ondersteund binnen haar kring. En het heeft héél wat inferieure familie's tot de begoede burgerstand gebracht. Ze was een Markiezin uit Frankrijk, maar in het oude Tsaristische Rusland geboren als Prinses, die zij verlaten had nog voor de oktoberrevolutie. Dus indien het communisme zulke interessante mensen niet had weggejaagd of geliquideert, dan had de Russische bevolking echt kunnen genieten van hun gulheid en deskundigheid. Tja, communisme.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 23:33   #31
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bedoeld op de leningen aan bedrijven, maar voor die leningen moeten bedrijven een onderpand hebben. Het is dus niet het toekomstig inkomen dat beleend word dan, maar het onderpand. Zonder onderpand kan je als bedrijf ook naar je lening fluiten.
Nee.

Om een lening te bekomen hoef je helemaal geen onderpand te hebben. Ik weet niet waar je die idee vandaan haalt...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 23:33   #32
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En gelukkig ben jij die grote messias op wie we nu al millenia wachten om ons even fijntjes te vertellen wie dom en wie slim is. (Jouw spelling getuigt daarvan.)

Enfin, van een rechtsbeginsel zal je ook nog nooit gehoord hebben.
Ingangsexamen? Ooit van gehoord? Luk je niet, kom je er niet binnen.En als je het eerste jaar niet lukt, kan je terug weg.Zoiets.Maar wél allemaal gratis, die studies.
N.B In het vervolg minder neerbuigend doen, het zal uzelf enkel wat groter doen uitkomen.

Laatst gewijzigd door forumspook : 30 september 2007 om 23:34.
Oud 30 september 2007, 23:35   #33
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
wat is daar krankzinnig aan? wat heeft een luiaard/domoor op de universiteitsbanken verloren?
Oud 30 september 2007, 23:35   #34
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Uiteraard moeten de studiebeurzen blijven bestaan. Anders komen we weer in toestanden terecth dat studeren enkel voor de rijkere klasse is.

Ik zal je nog meer zeggen, c2c.

Een overgrootmoeder van mij, vaders-moeders-moeder, heeft een fonds opgericht waar intelligente kinderen uit sociaal zwakke milieu's een beurs kregen om te studeren. Dit was wel kleinschalig en regionaal, en het werd opgericht en jaren ondersteund binnen haar kring. En het heeft héél wat inferieure familie's tot de begoede burgerstand gebracht. Ze was een Markiezin uit Frankrijk, maar in het oude Tsaristische Rusland geboren als Prinses, die zij verlaten had nog voor de oktoberrevolutie. Dus indien het communisme zulke interessante mensen niet had weggejaagd of geliquideert, dan had de Russische bevolking echt kunnen genieten van hun gulheid en deskundigheid. Tja, communisme.
Merk op:

vrijwillige <=> onvrijwillig

Zulke initiatieve op vrijwillige basis vind ik prachtig.
Oud 30 september 2007, 23:36   #35
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Privatiseren zou ideaal zijn, maar dan mag je niet vergeten dat we op dat vlak nagenoeg geen traditie (meer) hebben. In de UK, m.n. aan de OxBridge, is het zgn. scholarship al eeuwenlang diep ingeburgerd en heeft het er traditioneel voor gezorgd dat de sociale mix er nog een stuk democratischer uitziet dan bij ons (paradoxaal genoeg...). Maar hier zou zo'n omslag dramatische gevolgen hebben als men die niet geleidelijk doet.

Ik ben geen grote fan van studieleningen; je gaat dan mensen met een passief aan hun loopbaan laten beginnen én je miskent de waarde van de minder goed 'in de markt' liggende opleidingen. Onze samenleving heeft immers ook (kunst-)historici, filosofen en zelfs pol-&soccers (huiver, huiver) nodig.

Dus ja, behoud gerust die studiebeurzen; het systeem werkt over het algemeen niet slecht. (enfin, beter dan in mijn tijd alleszins)
Desiderius

Studiebeurzen zijn nu ook niet bepaald mijn eerste zorg om te privatiseren. First things first. Maar op termijn, natuurlijk.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 23:36   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik studeer nog en zie als oudere persoon hoe jongeren dagelijks veel geld van de gemeenschap verspillen door studies te doen die ze niet aan kunnen of door gewoon niet regelmatig de lessen bij te wonen.

Ik ben dus helemaal niet verzuurd, maar vind het weggesmeten geld om iemand eerst een jaar rechten te laten studeren, daarna een jaar wetenschappen, om daarna toch naar een andere richting te moeten omdat de twee eerste te moeilijk lagen door gebrek aan kunnen studeren of motivatie.
Oud 30 september 2007, 23:37   #37
Heftruck

Standaard

Citaat:
Ingangsexamen? Ooit van gehoord? Luk je niet, kom je er niet binnen.En als je het eerste jaar niet lukt, kan je terug weg.Zoiets.Maar wél allemaal gratis, die studies.
N.B In het vervolg minder neerbuigend doen, het zal uzelf enkel wat groter doen uitkomen.
Ha, ingangsexames. Zo van die tests die op politiek niveau zijn ingevoerd omdat de overheid anders teveel uitgaven heeft.

Ja, daar heb ik van gehoord.

Oud 30 september 2007, 23:38   #38
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
wat is daar krankzinnig aan? wat heeft een luiaard/domoor op de universiteitsbanken verloren?
maar man toch, hoe ga jij bepalen wie intelligent is en wie niet. En kom nu niet af met ingangsexamens voor alle richtingen he.

trouwens, je moet slim zijn maar dan ook weer niet te slim, want als de lessen vervelen moet je voor mijnheer toch aanwezig zijn.

universtiteit is geen kleuterklas.

dat voorstel is dus echt wel krankzinnig.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 30 september 2007 om 23:39.
Oud 30 september 2007, 23:38   #39
Heftruck

Standaard

Citaat:
Ik studeer nog en zie als oudere persoon hoe jongeren dagelijks veel geld van de gemeenschap verspillen door studies te doen die ze niet aan kunnen of door gewoon niet regelmatig de lessen bij te wonen.

Ik ben dus helemaal niet verzuurd, maar vind het weggesmeten geld om iemand eerst een jaar rechten te laten studeren, daarna een jaar wetenschappen, om daarna toch naar een andere richting te moeten omdat de twee eerste te moeilijk lagen door gebrek aan kunnen studeren of motivatie.
Laat anderen die er dan geld aan willen verspillen.. tja, verspillen! Jouw zorg toch niet, als je er niet voor moet opdraaien?
Oud 30 september 2007, 23:39   #40
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

je bent dus ook tegen subsidies.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be