Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat moet er nu volgens u gebeuren?
Ik geloof in de staatshervorming en wacht de uitkomst af 3 9,09%
Ik heb een hekel aan al die zever en wil liever terug naar Paars onder Verhofstad 2 6,06%
De splitsing van BHV moet eenzijdig worden doorgedrukt langs Vlaamse kant 12 36,36%
Ik vind dat als Leterme opnieuw mislukt, Vlaanderen (zonder Brussel) de onafhankelijkehid moet uitroepen 12 36,36%
Ik heb geen idee, volgens mij kan het land niet voortbestaan maar ook niet splitsen 4 12,12%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2007, 19:28   #1
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard De crisis, wat doen we er aan?

Wat moeten we nu doen bij de zoveelste dag van voorslepende onderhandelingen, gedoe met BHV, de lastige staatshervorming, en de verdere formatie?
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 19:31   #2
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

België gewoon splitsen lijkt mij het beste te zijn .....
Oud 4 oktober 2007, 19:51   #3
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
België gewoon splitsen lijkt mij het beste te zijn .....
In dat geval zou ik voor de vierde optie kiezen. Ik heb de eerste optie gekozen omdat ik vrees dat het uitroepen van de onafhankelijkheid zal zorgen dat Brussel verloren gaat (en dat mag natuurlijk niet gebeuren!).
Oud 4 oktober 2007, 20:11   #4
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

De reden waarom belgie niet splitst is nét voor brussel. Dat is nog het enige wat we wel kunnen winnen. Het zou pas dom zijn om er op die wijze een eind aan te maken.
En wat met de nederlandstaligen in brussel, en de hoop populaire nederlandstalige scholen. Wil je die door de franstalige imperialistische politiekers laten platwalsen?
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 20:15   #5
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
De reden waarom belgie niet splitst is nét voor brussel. Dat is nog het enige wat we wel kunnen winnen. Het zou pas dom zijn om er op die wijze een eind aan te maken.
En wat met de nederlandstaligen in brussel, en de hoop populaire nederlandstalige scholen. Wil je die door de franstalige imperialistische politiekers laten platwalsen?
Dat is het hem nu juist. Dus ik denk dat we de staatshervorming af moeten wachten, en zien of we onze greep op Brussel kunnen versterken. Al zie ik liever vandaag dan morgen dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, dat zal dan zonder Brussel zijn .
Ook voor BHV wil ik wachten; een eenzijdige splitsing pas als het niet anders meer kan.
Oud 4 oktober 2007, 20:32   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik zou liefst zien dat a) ze er niet uitgeraken, maar tegelijk b) beseffen dat ze er niet gaan uitgeraken, zodat c) men begint aan een georganizeerde boedelscheiding: een regering gewoon regeert op socio-ekonomisch enz. vlak regeert, maar die tegelijk op kommunautair vlak een eerste van een reeks staatshervormingen doorvoert, met duidelijk zicht op zelfstandigheid van Vlaanderen en Wallonië.

Dat is wellicht iets te ver gedroomd zekers?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 12:00   #7
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Gewoon BHV er door drukken, de Vlamingen regeren dit land en als zoals Di Rupo het mooi zei de Franstaligen de democratie niet luisten, dat Wallonië dan zelf z'n onafhankelijkheid uitroept. Het voordeel er van is: Brussel is dan van Vlaanderen.

De Vlamingen zijn de meerderheid en kunnen best dit land domineren als we willen. Dit nu gewoon durven en doen en laat de Franstaligen dan maar roepen en tieren als ze dat willen. Ze mogen van ons vertrekken als ze dat willen, even goede vrienden.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 17:30   #8
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Gewoon BHV er door drukken, de Vlamingen regeren dit land en als zoals Di Rupo het mooi zei de Franstaligen de democratie niet luisten, dat Wallonië dan zelf z'n onafhankelijkheid uitroept. Het voordeel er van is: Brussel is dan van Vlaanderen.
NAIIIF

maingain zal in ieder geval klaarstaan met een boel maatregelen als de vlamingen eenzeidig splitsen. Maar eigenlijk zou dit mss toch niet zo slecht zijn, want stel dat wallonie-brussel de onafhankelijkheid uitroepen.. dat zou helemaal in het verkeerde keelgat schieten van de publieke opinie. In walonie houden ze van belgie. Enfin, zolang het geld oplevert toch.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 10:46   #9
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
NAIIIF

maingain zal in ieder geval klaarstaan met een boel maatregelen als de vlamingen eenzeidig splitsen. Maar eigenlijk zou dit mss toch niet zo slecht zijn, want stel dat wallonie-brussel de onafhankelijkheid uitroepen.. dat zou helemaal in het verkeerde keelgat schieten van de publieke opinie. In walonie houden ze van belgie. Enfin, zolang het geld oplevert toch.
Wat is er naiëf aan? Dat we BHV meerderheid tegen minderheid kunnen splitsen? Dat we Brussel houden?
Met houden bedoel ik niet dat Brussel ons liefdevol om de hals springt hé. Maar het is naiëf om te geloven dat Wallo-Brux hun onafhankelijkheid kan uitroepen. Wallonië ja, maar niet Brussel als het niet het risico wil lopen alles te verliezen.
Brussel heeft meerdere opties bij een einde van België, maar zichzelf losrukken uit België kan het niet, of het verliest de EU. Dus als Wallonië België verlaat blijven Vlaanderen en Brussel over, Brussel dat niet zelf z'n onafhankelijkheid kan uitroepen.

Trouwens welke 'maatregelen' kunnen de Franstaligen, laat staan Maingain, nemen als in België de democratie haar werk doet?

Laatst gewijzigd door Burry : 7 oktober 2007 om 10:48.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 12:29   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Wat moeten we nu doen bij de zoveelste dag van voorslepende onderhandelingen, gedoe met BHV, de lastige staatshervorming, en de verdere formatie?
België termineren en de overblijfselen naar de nabestaanden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 19:32   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Met de gedachte dat België geen democratie kan verdragen in het achterhoofd, kies ik voor optie drie.
Laat het Belgisch systeem maar eens flink kraken!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 20:05   #12
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Er zijn weer duidelijk bepaalde opties gekozen. Een kutpeiling dus.
Waarom toch?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2007, 14:31   #13
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Er zijn weer duidelijk bepaalde opties gekozen. Een kutpeiling dus.
Waarom toch?
Wat had jij dan graag als opties gezien Eddy? Volgens mij is de vraagstelling heel duidelijk, er zijn al 29 mensen die hun keuze hebben gegeven, dus die zijn zeker van hun zaak. Wat is er mis met de vraag?

Overigens vraag ik me af wat die mensen die voor optie 4 hebben gekozen dan met Brussel willen
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be