Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2007, 10:44   #41
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Enkele bedenkingen van mij hierover:
-Ik vermoed dat een splitsing die grijze zone voor eens en voor altijd de taalgebieden verdeelt. Als je dan in Vlaanderen woont moet je Nederlands spreken, in Wallonië Frans. Waarschijnlijk blijven er nog schemerzones maar volgens mij zullen die eerder beperkt blijven.
Niet echt hoor, je mag spreken wat je wil, enkel bij de gemeenten en ik zie vlaanderen het minderheden verdrag erkennen (een vereiste om bij de EU te komen) en dus blijven de faciliteiten gemeenten bestaan.

Citaat:
-Waarom zouden we hen moeten betalen? Elk volk heeft het recht op zelfbeschikking, de Vlamingen dus ook. Volgens mij zullen we Wallonië trouwens sowieso nog transfers blijven sturen, alleen transparanter en beperkt in de tijd.
Via europa zal dat idd blijven maar veel beperkter.

Citaat:
-Volgens mij zal je dat al snel beginnen te voelen. 2000 euro per jaar per kop is een serieus bedrag.
Die 2000 euro is fictie dat besef je toch?

Hoeveel vlaanderen extra zal krijgen is moeilijk te zeggen, in het slechte geval krijgt vlaanderen minder. Brussel is waar vlaanderen veel van zijn geld maakt, als dat wegvalt ... Er gaan elke dag zo'n 250 000 vlmaingen in brussel werken, die betalen nu in vlaanderen belastingen maar EU regels zeggen eigenlijk dat die in brussel moeten betalen. 250 000 minder inkomsten is een smak geld hoor.

Citaat:
-Het zal waarschijnlijk wat kosten op het moment van de hervorming maar ik vermoed dat die investering zich snel terug zal betalen omdat het nieuwe systeem goedkoper is.
Waarom? De problemen in de huidige vlaamse regering toont dat die ook niet zo efficient is hoor, of kijk naar de antwerpse bouwwerken voor de ring. Nee ik denk niet dat je veel gaat besparen.

Daarna komt er nog bij dat de kosten van te splitsen enorm kunnen zijn.

Citaat:
-Langs Vlaamse kant vermoed ik niet dat er rellen of oproer zal komen. Van Waalse kant zal het volgens mij ook wel meevallen. Na de RTBF-uitzending zijn er toch ook geen rellen uitgebroken? Zelfs als er geweld zou komen van hun kant, kunnen we ons toch niet met geweld laten chanteren door het Zuiden?
Geweld zal er niet van komen.

Citaat:
-Als zij in Wallonië wonen moeten zij Frans leren, net zoals Walen in Vlaanderen Nederlands moeten leren.
Onzin, zij MOETEN dat helemaal niet. Iedereen is vrij te spreken wat hij wil.

Citaat:
-In het begin zal er waarschijnlijk een verzuurde sfeer hangen tussen ons, maar op termijn zouden de relaties volgens mij juist beter kunnen worden. In Noorwegen/Zweden waren de relaties toen ze nog één land waren ook helemaal verziekt, maar toen ze splitsten is dat plotseling sterk verbeterd.
Is wel al een tijdje geleden he? Compleet onvergelijkbaar.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 10:46   #42
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ook niet. Maar ik zie ook geen reden om de Vlaamse staat te stichten.
²
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 10:52   #43
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Het zal heel veel geld kosten om het te splitsen? Iedereen zal daarin verliezen, of vlaanderen ooit dat geld zal recupereren is maar de vraag .

Chaos is nooit goed voor een land hoor en denk niet dat de splitsing van belgie niet zonder chaos zal gaan. (en nee belgie is geen tsjechie en slowakije)
Dat zijn weer wolken van drogredenen die kant noch wal raken!

Waarom moet er chaos zijn? Andere landen konden duidelijk splitsen zonder al die poespas die de belgicisten aanhalen. Allemaal dikke zever. Geen enkel voorbeeld kan aangehaald worden dat je theorie ondersteunt, vele voorbeelden ku!nnen aangehaald worden die de onze ondersteunt!

België splitsen is het beste wat iedereen kan overkomen, zowel ten zuiden als ten noorden. Als de last van België van ieders schouders valt, is er ruimte én de eenvoud voor iedereen om zijn ding te doen, en zal Wallonië niet echt zoveel slechter af zijn, want het is BELGIË dat ons zoveel geld kost!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 10:58   #44
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet echt hoor, je mag spreken wat je wil, enkel bij de gemeenten en ik zie vlaanderen het minderheden verdrag erkennen (een vereiste om bij de EU te komen) en dus blijven de faciliteiten gemeenten bestaan.
Forget it! Vlaanderen zal noit het minderheden verdrag stemmen. Toch niet wanneer dat rechten geeft aan de franstaligen en anderstaligen. En het is géén vereiste om in de EU te komen...
Citaat:
Via europa zal dat idd blijven maar veel beperkter.

Die 2000 euro is fictie dat besef je toch?

Hoeveel vlaanderen extra zal krijgen is moeilijk te zeggen, in het slechte geval krijgt vlaanderen minder. Brussel is waar vlaanderen veel van zijn geld maakt, als dat wegvalt ... Er gaan elke dag zo'n 250 000 vlmaingen in brussel werken, die betalen nu in vlaanderen belastingen maar EU regels zeggen eigenlijk dat die in brussel moeten betalen. 250 000 minder inkomsten is een smak geld hoor.
Alle grensarbeiders betalen belasting in hun eigen land, behalve zij die door een uitstervende maatregel kunnen blijven profiteren van belgiës lagere taxen tov Nederland. Een collega is in dat geval. De moment dat hij van werkgever veranderd, is hij zijn gunstregime kwijt!
Citaat:
Waarom? De problemen in de huidige vlaamse regering toont dat die ook niet zo efficient is hoor, of kijk naar de antwerpse bouwwerken voor de ring. Nee ik denk niet dat je veel gaat besparen.

Daarna komt er nog bij dat de kosten van te splitsen enorm kunnen zijn.

Geweld zal er niet van komen.

Onzin, zij MOETEN dat helemaal niet. Iedereen is vrij te spreken wat hij wil.

Is wel al een tijdje geleden he? Compleet onvergelijkbaar.
THUIS en op straat kan je spreken wat je wil, maar bij de overheid is er één officië le taal. Vlaamse politici zijn laks geweest in het doorduwen van hun wetten, en hebben , voor de lieve vrede, te veel toegestaan. Dit zal duidelijk zeer kortelings anders worden. Men is het spuugzat, remember?

.
Oud 3 november 2007, 11:16   #45
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal heel veel geld kosten om het te splitsen? Iedereen zal daarin verliezen, of vlaanderen ooit dat geld zal recupereren is maar de vraag .

Chaos is nooit goed voor een land hoor en denk niet dat de splitsing van belgie niet zonder chaos zal gaan. (en nee belgie is geen tsjechie en slowakije)
Ik had het over doorslaggevende argumenten, geen ongefundeerde doemscenario's.
Er zijn trouwens genoeg voorbeelden van een geweldloze afscheiding te vinden.
Oud 3 november 2007, 11:20   #46
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Ik zie ook enkel de merknaam België als reden voor het nog langer in stand te houden. Maw geen reden dus, merknamen kunnen veranderen.

Vlaanderen als staat is dan de meest realistische en praktische oplossing, ondertussen de hand reiken aan Nederland.

Utopieën hebben we allemaal, of toch gehad.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 3 november 2007 om 11:22.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 11:24   #47
another brick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Ik zie ook enkel de merknaam België als reden voor het nog langer in stand te houden. Maw geen reden dus, merknamen kunnen veranderen.

Vlaanderen als staat is dan de meest realistische en praktische oplossing, ondertussen de hand reiken aan Nederland.
Er zijn inderdaad geen onderbouwde redenen te vinden om België te behouden.
Ik zie enkel dat eigenbelang (vetbetaalde niet ter zake doende postjes) voor velen voldoende is om dit gedrocht de doodsteek niet toe te dienen.
Oud 3 november 2007, 11:30   #48
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Dat zijn weer wolken van drogredenen die kant noch wal raken!

Waarom moet er chaos zijn? Andere landen konden duidelijk splitsen zonder al die poespas die de belgicisten aanhalen. Allemaal dikke zever. Geen enkel voorbeeld kan aangehaald worden dat je theorie ondersteunt, vele voorbeelden ku!nnen aangehaald worden die de onze ondersteunt!
Zoals ik al zei belgie is die andere landen niet, er is trouwens maar 1 voorbeeld de laatste tijd: tjescholowakije en dat is COMPLEET anders, er is dus NIKS ter vergelijking

En waarom chaos? Je hebt een land dat dicht verwoven is waar walen, brusselaars en vlamingen door elkaar leven , je hebt brussel,hoge staatschuld, verwoven economie,...

En ik zeg niet chaos als in de mensen hebben geen electriciteit en leven op straat maar chaos als in maanden/jaren van onzekerheid waar er amper of niet bestuurd word.

Citaat:
België splitsen is het beste wat iedereen kan overkomen, zowel ten zuiden als ten noorden. Als de last van België van ieders schouders valt, is er ruimte én de eenvoud voor iedereen om zijn ding te doen, en zal Wallonië niet echt zoveel slechter af zijn, want het is BELGIË dat ons zoveel geld kost!
Onzin het belgische geld blijft in belgie, het gaat dus naar belgen, wat jij hopt is dat er gewoon meer in vlaanderen blijft, wallonie zal een zware economische crisis beleven waar ze MISSCHIEN ooit uitgeraken.

Belgie splitsen is een laatste scenario als niks anders werkt. Het is de schierstoel uit ene vliegtuig iets wat je niet voor je plezier doet.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 3 november 2007, 11:33   #49
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Forget it! Vlaanderen zal noit het minderheden verdrag stemmen. Toch niet wanneer dat rechten geeft aan de franstaligen en anderstaligen. En het is géén vereiste om in de EU te komen...
Jawel hoor, en waarom zou vlaanderen dat niet tekenen? Er wonen minderheden in vlaandern of jij dat nu leuk vind of niet. In belgie is dat idd onaavardbaar maar in vlaanderen niet.

Citaat:
Alle grensarbeiders betalen belasting in hun eigen land, behalve zij die door een uitstervende maatregel kunnen blijven profiteren van belgiës lagere taxen tov Nederland. Een collega is in dat geval. De moment dat hij van werkgever veranderd, is hij zijn gunstregime kwijt!
Dat is niet de normale gang van zaken dat zijn EXTRA akkoorden tussen belgie, frankrijk en nederland. De NORMALE gang van zaken is belastingen betalen waar je werkt, en dus zou dat in b russel zijn. Bye bye elk voordeel dat vlaanderen van de splitsing heeft. Tenzij je natuurlijk anders kan afspreken met brussel, maar waarom zouden die dat doen?

Citaat:
THUIS en op straat kan je spreken wat je wil, maar bij de overheid is er één officië le taal. Vlaamse politici zijn laks geweest in het doorduwen van hun wetten, en hebben , voor de lieve vrede, te veel toegestaan. Dit zal duidelijk zeer kortelings anders worden. Men is het spuugzat, remember?
Wie is het spuugzat? Enkele flmainganten? Dat is ene heel klein deel van de bevolking . Ik heb er geen enkel probleem mee dat sommige frans spreken op de gemeente, ik ben geen dolle franstalige hater.

Oud 3 november 2007, 11:34   #50
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Ik had het over doorslaggevende argumenten, geen ongefundeerde doemscenario's.
Er zijn trouwens genoeg voorbeelden van een geweldloze afscheiding te vinden.
Er is er geen enkel dat een situatie zoals belgie heeft.
EN denk je nu echt dat dit zonder problemen zal gaan? Men kan nog geen regering vormen in 4-5maand maar een splitsing zou men eventjes zonder problemen doorvoeren? get real het zou maanden (eerder jaren) van zware onderhandelingen en stilligen van elke vorm van regering opleveren.

Dat zal het bedrijfsleven leuk vinden hoor.

Oud 3 november 2007, 11:36   #51
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht

Merknemen zijn geld waard, zie je coca cola veranderen van naam?

De meest practische oplossing is een confederatie, hetzelfde als een onafhankelijkheid maar veel simpeler en goedkoper.

Citaat:
Utopieën hebben we allemaal, of toch gehad.
Het zonder problemen idylisch afgescheiden rijke vlaanderen ook hoor.

Oud 3 november 2007, 11:36   #52
another brick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
EN denk je nu echt dat dit zonder problemen zal gaan? Men kan nog geen regering vormen in 4-5maand maar een splitsing zou men eventjes zonder problemen doorvoeren? get real het zou maanden (eerder jaren) van zware onderhandelingen en stilligen van elke vorm van regering opleveren.

Hier gaat u even voorbij aan het feit WAAROM er nog geen nieuwe regering is.
Oud 3 november 2007, 11:46   #53
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Merknemen zijn geld waard, zie je coca cola veranderen van naam?
Juist maar alleen omwille van de naam een verlieslatend bedrijf draaiende houden is onverantwoord.

Citaat:
De meest practische oplossing is een confederatie, hetzelfde als een onafhankelijkheid maar veel simpeler en goedkoper.
Als de Franstaligen daarmee akkoord gaan bon, maar ik denk het niet.

Citaat:
Het zonder problemen idylisch afgescheiden rijke vlaanderen ook hoor.
Ik voorzie wel degelijk problemen voor een onafhankelijk Vlaanderen, vooral qua schaalgrootte, daarom dat ik toenadering tot Nederland zou zoeken op termijn.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 3 november 2007 om 11:48.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 11:56   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
We hebben een sociaal systeem waar de krachtsverhoudingen tov zij die dit willen breken nationaal georganiseerd is. Dat is wat mij betreft het hoofdargument.
We hebben een sociaal systeem waardoor desondanks nog steeds 1/7 van de mensen in armoede leeft. Ik zou het Belgisch systeem dus zeker niet de hemel in prijzen.

Citaat:
Het gewicht dat in de schaal kan gelegd worden om ons sociaal systeem te verdedigen is bij een heel België groter. Het kaptalisme daarentegen is internationaal georganiseerd en blijft na een splitsing internationaal georganiseerd en wordt verhoudingsgewijs groter tov de mogelijk weerstand.
Waarom dan geen aansluiting bij Nederland?
Ik ben nu maar even aan het wegdromen, maar wat dacht je van een socialistische confederatie van Nederland, Friesland, Vlaanderen, Wallonië, Groot-Luxemburg en Noordrijn-Westfalen?

De vraag is niet "Waarom zie jij een onafhankelijk Vlaanderen niet zitten?". De vraag is: "Waarom wil jij BELGIË behouden?".

Citaat:
Ik kan veel emo argumenten geven
Bespaar ons dat aub.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 11:58   #55
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
België is juist een middel waardoor dit misschien goedbedoelde sociale systeem uitgebuit kan worden door werkonwilligen en politici met kleverige handjes.
Heb je het nu over die VLD schepen? Of Moerman?
Dat waren Nederlandstalige Belgen hé
Ik zie niet in hoe je met die uitspraak zijn stelling zou ontkrachten.

Of het nu "Vlaktebelgen" van de VLD zijn, die profiteren van het systeem, of "Heuvelbelgen" van de PS zijn, lijkt mij niet relevant.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 3 november 2007, 12:11   #56
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
- Er is nu eenmaal een gebied waar de twee taalgroepen samenkomen, geen enkele splitsing zal dat ongedaan maken. Er zal dus steeds een grijze regio zijn waar taalkwesties de politiek blijven bepalen.
De link tussen je eerste en je tweede zin, lijkt me minder evident dan je denkt.
Nagenoeg alle Europese landen kennen taalkundige minderheden. Sommigen behandelen hun minderheden goed, anderen niet. Zo zal ook Vlaanderen een taalkundige minderheid kennnen in Brussel en de Rand. Die gebieden kunnen dus gerust tweetalig zijn en worden. Met Franstalig onderwijs etc...
Maar ik betwijfel of die taalkwesties de politiek zullen blijven bepalen zoals ze vandaag doen.
Er zijn in Gent ook Franstaligen die thuis en op de golfclub Frans praten. Maar dat hefet geen enkele politieke draagkracht meer.

Citaat:
- Moeten we de walen dan niet via één of ander europese regel betalen
Neen, dat is een uitvinding professor Philippe Van Parijs. Slovenië is dubbel zo rijk (BBP per capita) als Kroatië, en is 7 �* 8 keer zo rijk als de andere Joegoslavische staten. Toch kon Slovenië zich afscheuren van de anderen, en is als enige lid van de EU en de Euro-zone. Zonder compensaties te moeten betalen.

Citaat:
- Zal vlaanderen plots een ongekende welstand kennen als we ons afsplitsen ?
Neen. Kennen we die nu dan wel?

Citaat:
- Hoeveel geld gaat ons dat kosten om alles te hervormen naar 2 federale staten
Democratie kost nu eenmaal geld. Maar we kunnen het eens aan de Tsjechen en Slovaken vragen.

Citaat:
- Is het draagvlak daarvoor groot genoeg om een vredige splitsing erdoor te krijgen ?
Dat weet ik niet. Misschien niet. Wat ik wel weet, is dat er geen draagvlak meer is om België te behouden.

Citaat:
- Worden de rechten van vlamingen in franstalig gebied daardoor niet ondergraven.
Is dat vandaag niet al zo? Hoe zit het met hete schooltje in Komen?

Citaat:
- De onderhandelingen tussen de 2 helften van het land zijn nu al stroef genoeg, gaat dit verbeteren met 2 onafhankelijke staten ?
Zeker en vast.
Oud 3 november 2007, 12:33   #57
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Het is net door alles in het werk te stellen om die doodgemakkelijke splitsing NIET door te voeren, dat de onderhandelingen zo lang duren, maar daar ben je blind voor zeker?

.
Oud 3 november 2007, 12:39   #58
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jawel hoor, en waarom zou vlaanderen dat niet tekenen? Er wonen minderheden in vlaandern of jij dat nu leuk vind of niet. In belgie is dat idd onaavardbaar maar in vlaanderen niet.
Vlaanderen is diegene die het minderhedenverdrag niet tekent... ondanks de eis van de franstaligen... Het is namelijk een REGIONALE bevoegdheid. Maar zoals veel dingen, is je dat natuurlijk ontgaan...
Citaat:
Dat is niet de normale gang van zaken dat zijn EXTRA akkoorden tussen belgie, frankrijk en nederland. De NORMALE gang van zaken is belastingen betalen waar je werkt, en dus zou dat in b russel zijn. Bye bye elk voordeel dat vlaanderen van de splitsing heeft. Tenzij je natuurlijk anders kan afspreken met brussel, maar waarom zouden die dat doen?
Nee, het zijn net die extra akkoorden die aflopen, wegens afgeschoten door de EU! Iedereen betaalt dus belastingen waar hij WOONT! DAT is de regel van de EU!
Citaat:
Wie is het spuugzat? Enkele flmainganten? Dat is ene heel klein deel van de bevolking . Ik heb er geen enkel probleem mee dat sommige frans spreken op de gemeente, ik ben geen dolle franstalige hater.
Nee, de Vlaamse regering, en DIE hebben de macht. Als enkele flamingantjes zoals ik dat spuugzat zouden zijn, dan heeft dat weinig te betekenen, maar ald de Vlaamse minister van BiZa zegt dat hij het nodige zal doen, dan heeft dat wél gevolgen! En de Vlaamse ministerpresident heeft al te kennen gegeven dat hij niet vatbaar is voor inmenging van de federale regering! Vlaanderen zal dus zijn rechten laten gelden!

.
Oud 3 november 2007, 14:07   #59
another brick
Gouverneur

Standaard

Na 58 postings nog geen zinnige reden gehoord om België te behouden.
Oud 3 november 2007, 14:20   #60
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Na 58 postings nog geen zinnige reden gehoord om België te behouden.
En toch bestaat het nog. De vraag is: Waarom?
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be