Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 11:22   #101
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Duveltje382's situatie is niet abnormaal hoor.

Als je stempeld is de mobiliteit van minder belang. Dus da's een kost die je minder hebt.
Je krijgt, als je de nodige deuren platloopt en zielig genoeg kijkt, steun op verschillende vlakken. Een goedkopere sociale woning komt dan in het vooruitzicht. Sociale tarieven voor het deze en gene.
En nog zovele andere zaken.
100% gelijk dat bedoel ik nu net,ik als werkende met een minimuum loontje kan van niets mee genieten,ff dit,medicijnen bv worden ook veel goedkopen als dopper,tram rijden ook ,ect..

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 25 november 2007 om 11:22.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 11:25   #102
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het minimumloon in jouw artikel is wel brutto.

Daar gaat om te starten al 13.5% RSZ af.
Nog eens ?% gemeentebelasting.

Met een minimumloon kom je netto niet boven €900. Tenzij je een heel vriendelijke boekhouder hebt.
Oud 25 november 2007, 11:25   #103
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Me dunkt dat de cijfers toch wel hoger liggen. Of zijn jullie jonger dan 20 jaar misschien?

http://www.mijnloon.be/main/meeroverloon/minimumloon
http://www.jobat.be/nl/info/loon/minimumloon.aspx

En volgens dit artikel behoort België tot de landen met een heel hoog minimumloon:
http://www.express.be/zint/dvp_artic...tikelIdA=36352

De minimum werkloosheidsuitkering blijkt toch wel lager te zijn:
http://www.abvv.be/code/nl/c19_0100.htm
Probleem is dat bazen geen votijds contracten aanbied,maar 32 uur bv,maar dan kan je echt beter gaan stempelen Jan

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 25 november 2007 om 11:26.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 11:51   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Probleem is dat bazen geen votijds contracten aanbied,maar 32 uur bv,maar dan kan je echt beter gaan stempelen Jan
Geen voltijdse contracten? Jongen toch, als ik hier de reclames opendoen zie ik allerlei advertenties voor voltijdse banen voor lager geschoolden (heel veel in de horeca) en technisch geschoolden (voltijdse metselaars, bekisters, vrachtwagenbestuurders...).

Als u een halftijds contract heeft, heeft iedereen het recht ook nog een bijkomende baan te zoeken. En u kan altijd uitkijken naar iets beters.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 11:53   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het minimumloon in jouw artikel is wel brutto.

Daar gaat om te starten al 13.5% RSZ af.
Nog eens ?% gemeentebelasting.

Met een minimumloon kom je netto niet boven €900. Tenzij je een heel vriendelijke boekhouder hebt.
Daar hoef je geenszins een "vriendelijke boekhouder" voor: vooreerst heb je de automatisch afgetrokken forfaitaire beroepskosten (die zijn hoofdelijk en hebben niets met het inkomen te maken: dat is voor de kleine inkomens heel voordelig), daarnaast kun je per kind of oudere ten laste ook weer eens paar een duizend euro eraftrekken van het belastbaar inkomen. Hierdoor zal u terugkrijgen in plaats van te betalen.
Oud 25 november 2007, 13:04   #106
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik heb het al zo dikwijls gezegd cynicus maar als je het hebt over het recht op gemeenschapsdienst dan ben ik mee. de plicht om te werken kan echter de armoede nooit oplossen want anders had ze dit in het verleden reeds gedaan. plicht om te werken is slavernij en slavernij is in een open samenleving onbespreekbaar .

echte liberalen weten trouwens dat mensen niet gedwongen hoeven te worden om iets te willen maken van hun leven - echte liberalen zijn immers ook humanisten en humanisten geloven in de mens, in de mensen
Indien de huidige moreel verwerpelijke, arbeidsattitudevernietigende, passieve uitkeringen voor werkbekwamen zonder werk, vervangen zouden worden door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem, dan zou niemand verplicht zijn gemeenschapsdiensten te verrichten. Wie niet werkt en niet bereid zou zijn gemeenschapsdiensten te verrichten, zou dan gewoon geen uitkering meer krijgen. Dat laatste hoeft op zich geen probeem te zijn. Allicht kunnen de meeste werkonwillige werkbekwamen wel rekenen op de spontane, vrijwillige solidariteit van hun vrienden en familie, die misschien thuis wel een kamer op overschot hebben.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 15:38   #107
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een dakloze die beweert bijna 2 000 euro uit te geven per maand!
wel grappig die fantasien en denkbeelden die u allemaal zomaar uit uw hoed meent te moeten toveren om de verantwoordelijkheid van de maatschappij voor armoede maar te kunnen ontkennen

ik heb nergens gezegd dat ik zoveel uitgeef per maand - hoe zou ik dat ook kunnen ?

er zijn duizenden daklozen in dit land en wat ik heb beweerd ( en wat door heel uw ad hominem retoriek in het geheel niet werd weerlegd ) dat is dat voor daklozen een nacht in een warm bed in euro s uitgedrukt absoluut meer kost dan een nacht in een warm bed voor een rijke

hetzelfde geldt voor andere zeer elementaire behoeften zoals eten, maar ook bvb zelfs naar de wc gaan kost een dakloze geld ( of risico op een boete )

maar uiteraard weet jan dat natuurlijk allemaal beter - voor mij bent u in ieder geval voor de armen enkel illustratief van enig belang met uw standpunten. Dit omdat ze duidelijk maken dat het VB ook voor de autochtone armen een nog veel erger kwaal zou zijn dan de huidige "regerende" partijen
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 november 2007 om 15:53.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 15:44   #108

Standaard

dat basisbehoeften duurder zijn voor de armsten kan je ook aantonen aan de hand van andere minder extreme voorbeelden

koop bvb een wasmachine van mindere kwaliteit - gevolg meer verbruik en sneller een nieuwe kopen - aan het einde van de rit was een dure toch goedkoper dus

de rijke kan zijn kleren dus goedkoper wassen dan de arme

zo kan ik nog tal van voorbeelden aanhalen maar daar ben ik uiteraard te lui voor
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 november 2007 om 15:45.
Oud 25 november 2007, 15:55   #109

Standaard

en toch nog eentje omdat ik het niet kan laten

een huis afbetalen is ook veel goedkoper dan een huis huren

als je huurt ben je al je geld kwijt en als je afbetaald slechts een deel aan de bank
Oud 25 november 2007, 15:55   #110

Standaard

plus dat je nog kan aftrekken van de belasting daar waar je dat met huur niet kunt
Oud 25 november 2007, 15:57   #111

Standaard

hoe hoger je inkomenschaal dus hoe goedkoper de basisbehoeften

voor de allerlaagste inkomens zijn de basisbehoeften nu onbetaalbaar aan het worden

daar kan niet anders dan miserie van komen

en er kan niet gezegd worden dat de armen zelf niet gewaarschuwd hebben

nogmaals verwijs ik naar de preambule van de mensenrechten die ons dezelfde waarschuwing geeft, stipulerende dat minachting voor de mensenrechten heeft geleidt tot barbaarse handelingen

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 november 2007 om 16:00.
Oud 25 november 2007, 16:00   #112
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat basisbehoeften duurder zijn voor de armsten kan je ook aantonen aan de hand van andere minder extreme voorbeelden

koop bvb een wasmachine van mindere kwaliteit - gevolg meer verbruik en sneller een nieuwe kopen - aan het einde van de rit was een dure toch goedkoper dus

de rijke kan zijn kleren dus goedkoper wassen dan de arme

zo kan ik nog tal van voorbeelden aanhalen maar daar ben ik uiteraard te lui voor
Dat is enkel omdat de 'rijke' beter van aanpakken weet dan de arme.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 16:04   #113

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat is enkel omdat de 'rijke' beter van aanpakken weet dan de arme.
aah dus jij geeft dan toch toe dat het zo is en bent de ontkenningsfase toch al voorbij dan

we maken vorderingen
Oud 25 november 2007, 16:05   #114

Standaard

uiteraard weet de rijke beter van aanpakken met centen dan de arme - anders zou de één niet rijk zijn en de ander niet arm

maar wat heb je daar nu mee bewezen ?
Oud 25 november 2007, 16:23   #115
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het probleem is dat wij in een overconsumptie maatschappij leven, waar mensen het een basisbehoefte vinden om internet, schotel tv, kabel-tv en gsm per persoon, auto per gezinslid, en zo verder te hebben.

Men beschouwd luxe tegenwoordig al als basisbehoeften en daar zit heel het probleem van onze maatschappij.
Wie geen 5 maal per jaar op reis kan en wie niet maandelijke naar een pretpark kan en wie geen tv op elke kamer heeft en wie niet alle kamers even warm kan stoken en overal zware verlichting kan laten branden en geen droogton heeft, word hier als arm beschouwd.

Wie niet wekelijks biefsteak kan kopen en wie niet wekelijks op restaurant kan gaan voeld zich arm.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 16:26   #116

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het probleem is dat wij in een overconsumptie maatschappij leven, waar mensen het een basisbehoefte vinden om internet, schotel tv, kabel-tv en gsm per persoon, auto per gezinslid, en zo verder te hebben.
nee jan het gaat wel degelijk over basisbehoeften - de huren bvb - of is huisvesting een luxe volgens jouw ?

jij zit overduidelijk nog in de ontkenningsfase en moest perse nog een poging doen om de verantwoordelijkheid van de maatschappij te ontkennen maar het feit dat levensnoodzakelijke behoeften voor een groot gedeelte van de bevolking onbetaalbaar worden staat als een paal boven water en zal op korte termijn leiden tot onhoudbare toestanden, sociale onrust enzovoort enzoverder ...
Oud 25 november 2007, 16:39   #117
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee jan het gaat wel degelijk over basisbehoeften - de huren bvb - of is huisvesting een luxe volgens jouw ?

jij zit overduidelijk nog in de ontkenningsfase en moest perse nog een poging doen om de verantwoordelijkheid van de maatschappij te ontkennen maar het feit dat levensnoodzakelijke behoeften voor een groot gedeelte van de bevolking onbetaalbaar worden staat als een paal boven water en zal op korte termijn leiden tot onhoudbare toestanden, sociale onrust enzovoort enzoverder ...
Dat er sociale onrust heerst is idd juist, maar de meeste mensen hun armoede komt gewoon door het meedoen van de grote massa aan de overconsumptie.
Als mensen geen overdeven grote woningen eisen, dan kunnen de prijzen niet stijgen, want er is geen vraag naar.
Als mensen geen energie verspillen dat zouden de energie reuzen hun prijzen niet kunnen opdrijven, want de vraag is dan kleienr dan het aanbod.

Toen ik jong was, waren auto's met een motor zwaarder dan 1600cc in europa uitzonderingen, nu zijn auto's met kleinere motors uitzonderingen geworden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 16:50   #118

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als mensen geen overdeven grote woningen eisen, dan kunnen de prijzen niet stijgen, want er is geen vraag naar.
armen kunnen geen te grote woningen kopen - ze kunnen er zelfs geen te kleine kopen - dus daar hebben zij geen schuld aan.
Citaat:
Als mensen geen energie verspillen dat zouden de energie reuzen hun prijzen niet kunnen opdrijven, want de vraag is dan kleienr dan het aanbod.
ook weer iedereen zijn schuld behalve die van de armen

dus hoe kunnen zij nu in godsnaam aan overconsumptie doen ? ze kunnen niet eens kopen wat ze nodig hebben

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 november 2007 om 17:16.
Oud 25 november 2007, 17:17   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel grappig die fantasien en denkbeelden die u allemaal zomaar uit uw hoed meent te moeten toveren om de verantwoordelijkheid van de maatschappij voor armoede maar te kunnen ontkennen

ik heb nergens gezegd dat ik zoveel uitgeef per maand - hoe zou ik dat ook kunnen ?

er zijn duizenden daklozen in dit land en wat ik heb beweerd ( en wat door heel uw ad hominem retoriek in het geheel niet werd weerlegd ) dat is dat voor daklozen een nacht in een warm bed in euro s uitgedrukt absoluut meer kost dan een nacht in een warm bed voor een rijke

hetzelfde geldt voor andere zeer elementaire behoeften zoals eten, maar ook bvb zelfs naar de wc gaan kost een dakloze geld ( of risico op een boete )

maar uiteraard weet jan dat natuurlijk allemaal beter - voor mij bent u in ieder geval voor de armen enkel illustratief van enig belang met uw standpunten. Dit omdat ze duidelijk maken dat het VB ook voor de autochtone armen een nog veel erger kwaal zou zijn dan de huidige "regerende" partijen
't Blijft grappig: een dakloze die op zondagnamiddag nog steeds aan het internetten is. Ongetwijfeld in die bibliotheek waarover hij indertijd sprak en waar hij zogezegd gaat internetten...

Jongen, u bent al lang door de mand gevallen! U speelt hier de zogezegde arme luis...
Oud 25 november 2007, 17:18   #120

Standaard

Citaat:
't Blijft grappig: een dakloze die op zondagnamiddag nog steeds aan het internetten is. Ongetwijfeld in die bibliotheek waarover hij indertijd sprak en waar hij zogezegd gaat internetten...

Jongen, u bent al lang door de mand gevallen! U speelt hier de zogezegde arme luis...
hebt u buiten iets persoonlijks over mij nog iets inhoudelijks ( elementaire zaken worden te duur ) te melden ?

ik ga mijzelf hier echt niet legitimeren aangaande mijn toegang tot het internet ondanks mijn armoede tov u hoor

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 november 2007 om 17:19.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be