Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 30 november 2007, 10:38   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
betaald dat goed........
even je verbum vervangen door het verbum 'lopen' helpt geweldig voor iedereen die 't kofschip regeltje te ingewikkeld vindt hoor
Anna List is offline  
Oud 30 november 2007, 10:39   #42
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Eens ne waal, altijd ne waal...
Voor de VL ben je een Waal als je in Wallonië woont. Dus 1 min in VL wonen en je bent (weer) een Vlaming.
straatrue is offline  
Oud 30 november 2007, 10:39   #43
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
even je verbum vervangen door het verbum 'lopen' helpt geweldig voor iedereen die 't kofschip regeltje te ingewikkeld vindt hoor
dt-fouten schrijven op fora behoort dat de belangrijkste kenmerken van het Vlaming-zijn.
straatrue is offline  
Oud 30 november 2007, 10:42   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Voor de VL ben je een Waal als je in Wallonië woont. Dus 1 min in VL wonen en je bent (weer) een Vlaming.
Waar haalt u dat vandaan? Te lang aan uw duim gezogen?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 30 november 2007, 10:43   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dt-fouten schrijven op fora behoort dat de belangrijkste kenmerken van het Vlaming-zijn.
U dus ook?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 30 november 2007, 10:44   #46
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat deze zin correct Nederlands is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 30 november 2007, 10:46   #47
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar haalt u dat vandaan? Te lang aan uw duim gezogen?
Ik ben geboren en getogen in VL, VL diploma en werk in VL; maar ik heb ik ben administratief een WL omdat ik daar woon.

Ik kan zelf niet betalen of genieten van de Vlaamse zorgverzekering, terwijl Fransen enz... die in VL werken dat wel kunnen.
straatrue is offline  
Oud 30 november 2007, 10:47   #48
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
U dus ook?
Er zijn altijd uitzonderingen die de regel proberen te bevestigen.
straatrue is offline  
Oud 30 november 2007, 10:48   #49
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geboren en getogen in VL, VL diploma en werk in VL; maar ik heb ik ben administratief een WL omdat ik daar woon.
Ach, vandaar je verlatingsangst. 't is voor de centjes...

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 30 november 2007, 10:51   #50
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ach, vandaar je verlatingsangst. 't is voor de centjes...
Hoezo?
straatrue is offline  
Oud 30 november 2007, 11:00   #51
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 30 november 2007, 11:08   #52
Kaal
Minister-President

Standaard

@straatrue, de Waal

Stel dat de CD&V braafjes de staatshervormingn inslikt en de N-VA daar vrede mee neemt. We hebben dan een regering. Hoera. De Belgische vlaggen worden opgeborgen en iedereen is weer blij.

Welnu ook al komt die wensdroom in vervulling, dan nog zal België langzaam maar zeker ten onder blijven gaan aan de kosten van het duur en onefficient model dat in elkaar geflanst werd om de twee gemeenschappen zoet te houden.

De sociale zekerheid is op termijn onbetaalbaar, maar kan niet hervormd worden omwille van de tegengestelde visies van WL en VL daarover.

De overheid werkt heel slecht, maar maar kan niet hervormd worden omwille van de tegengestelde visies van WL en VL over wat er dient te veranderen.

De democratische instellingen zijn door en door verrot door de particratie, maar daar kan niets aan veranderen omdat WL en VL helemaal anders denken over wat er zou moeten gebeuren.

De economie hinkt langzaam maar zeker achterop m.n. omdat de loonkosten veel te zwaar wegen, maar die kunnen niet verlaagd worden vanwege de peperdure SZ.

Er wordt al zo'n 20 jaar getracht om iets aan die lange terminjproblemen te doen. Alle pogingen daartoe zijn echter mislukt omdat de visies van WL en VL niet te verzoenen vallen. Paars was de regering van de laatste kans. Er ging een modelstaat opgebouwd worden. Indien Paars daarin geslaagd was zou Vlaanderen deze keer nooit zo radicaal gestemd hebben, maar Paars is daar niet in geslaagd. En veel mensen hebben goed begrepen dat dit komt door de VL-WL tegenstellingen.

Vandaar dat de boodschap van het kartel zo aansloeg. Op federaal vlak is er niets meer mogelijk. We hebben het geprobeerd, maar het baatte niet. Geef ons dan de hefbomen om het zelf te doen.

En wat is het antwoord van jullie gemeenschap daarop : "neen, je krijgt geen hefbomen. Laten we de methodes die al 20 jaar lang niet bleken te werken blijven toepassen".

Zet je even in onze plaats. Vlaanderen is vandaag de motor van België. Onze economie houdt alles overeind. Die Vlaamse motor, dat is iets waar we fier op zijn, dat is ons troetelkind. Er zit wel sleet op en we willen er graag aan sleutelen, maar dat mag niet. De mensen die al 30 jaar van die motor leven, die weigeren toestemming. De hefbomen die blijven federaal en op federaal vlak blijven we niets doen en afwachten. En zo dreigt onze motor kapot te gaan, en dan blijft er niets meer over. Niet voor Vlaanderen en ook nbiet voor Wallonië. Jullie lijken dat niet erg te vinden. Welk volk zou zich aan een dergelijke houding *niet* ergeren?

Het is gewoon onafwendbaar jongens : die Vlaamse motor, die kan deels voor jullie blijven draaien, maar enkel op voorwaarde dat onze mechaniekers voortaan het onderhoud doen. Blijf dat weigeren en op een dag zal die motor uitsluitend voor Vlaanderen draaien.

Dat is de essentie van de zaak : Vlaams-nationalisme, franstalige arrogantie, de taalproblemen, het verleden, Brussel en de links-rechts tegenstellingen zijn in vergelijking allemaal bijzaak. It's the economy, stupid.
Kaal is offline  
Oud 30 november 2007, 11:17   #53
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
@straatrue, de Waal

Stel dat de CD&V braafjes de staatshervormingn inslikt en de N-VA daar vrede mee neemt. We hebben dan een regering. Hoera. De Belgische vlaggen worden opgeborgen en iedereen is weer blij.

Welnu ook al komt die wensdroom in vervulling, dan nog zal België langzaam maar zeker ten onder blijven gaan aan de kosten van het duur en onefficient model dat in elkaar geflanst werd om de twee gemeenschappen zoet te houden.

De sociale zekerheid is op termijn onbetaalbaar, maar kan niet hervormd worden omwille van de tegengestelde visies van WL en VL daarover.

De overheid werkt heel slecht, maar maar kan niet hervormd worden omwille van de tegengestelde visies van WL en VL over wat er dient te veranderen.

De democratische instellingen zijn door en door verrot door de particratie, maar daar kan niets aan veranderen omdat WL en VL helemaal anders denken over wat er zou moeten gebeuren.

De economie hinkt langzaam maar zeker achterop m.n. omdat de loonkosten veel te zwaar wegen, maar die kunnen niet verlaagd worden vanwege de peperdure SZ.

Er wordt al zo'n 20 jaar getracht om iets aan die lange terminjproblemen te doen. Alle pogingen daartoe zijn echter mislukt omdat de visies van WL en VL niet te verzoenen vallen. Paars was de regering van de laatste kans. Er ging een modelstaat opgebouwd worden. Indien Paars daarin geslaagd was zou Vlaanderen deze keer nooit zo radicaal gestemd hebben, maar Paars is daar niet in geslaagd. En veel mensen hebben goed begrepen dat dit komt door de VL-WL tegenstellingen.

Vandaar dat de boodschap van het kartel zo aansloeg. Op federaal vlak is er niets meer mogelijk. We hebben het geprobeerd, maar het baatte niet. Geef ons dan de hefbomen om het zelf te doen.

En wat is het antwoord van jullie gemeenschap daarop : "neen, je krijgt geen hefbomen. Laten we de methodes die al 20 jaar lang niet bleken te werken blijven toepassen".

Zet je even in onze plaats. Vlaanderen is vandaag de motor van België. Onze economie houdt alles overeind. Die Vlaamse motor, dat is iets waar we fier op zijn, dat is ons troetelkind. Er zit wel sleet op en we willen er graag aan sleutelen, maar dat mag niet. De mensen die al 30 jaar van die motor leven, die weigeren toestemming. De hefbomen die blijven federaal en op federaal vlak blijven we niets doen en afwachten. En zo dreigt onze motor kapot te gaan, en dan blijft er niets meer over. Niet voor Vlaanderen en ook nbiet voor Wallonië. Jullie lijken dat niet erg te vinden. Welk volk zou zich aan een dergelijke houding *niet* ergeren?

Het is gewoon onafwendbaar jongens : die Vlaamse motor, die kan deels voor jullie blijven draaien, maar enkel op voorwaarde dat onze mechaniekers voortaan het onderhoud doen. Blijf dat weigeren en op een dag zal die motor uitsluitend voor Vlaanderen draaien.

Dat is de essentie van de zaak : Vlaams-nationalisme, franstalige arrogantie, de taalproblemen, het verleden, Brussel en de links-rechts tegenstellingen zijn in vergelijking allemaal bijzaak. It's the economy, stupid.

wat je schrijft is compleet correct, doch mag niet de enige drijfveer zijn. zelfs zonder transfers hebben Vlaanderen en Wallonie recht op (en plicht tot) zelfbestuur. en dat is principieel dat is het belangrijkste.
cruciale oorzaak die de leefbaarheid van België onmogelijk maakt zijn de structurele ingrepen die gebeurd zijn om de democratie te verminken : alarmbellen/belangenconflicten en vooral pariteiten.
België is niet democratisch, en DAT is anno 2007 niet meer houdbaar.
Anna List is offline  
Oud 30 november 2007, 11:17   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel? De belgicisten houden ons toch voor dat wij, "Belgen", juist aan elkaar hangen door een cultuur van bier, friet, chocolade en mosselen?
Daar hebt u een punt. En waarmee hangen de zogenaamde 'Vlamingen' aan elkaar? De IJzertoren? Het gekibbel tussen Antwerpen en Zeebrugge? Wij Limburgers ja, wij hangen aan mekaar. Maar of ik nu iets vandoen heb met een Oostendenaar of een Bruggeling? Neen, absoluut niet. Ik versta die mensen niet eens en die mentaliteit van de 'Vlonders' ligt me niet.

Laatst gewijzigd door system : 30 november 2007 om 11:19.
system is offline  
Oud 30 november 2007, 11:22   #55
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Daar hebt u een punt. En waarmee hangen de zogenaamde 'Vlamingen' aan elkaar? De IJzertoren? Het gekibbel tussen Antwerpen en Zeebrugge? Wij Limburgers ja, wij hangen aan mekaar. Maar of ik nu iets vandoen heb met een Oostendenaar of een Bruggeling? Neen, absoluut niet. Ik versta die mensen niet eens en die mentaliteit van de 'Vlonders' ligt me niet.
maar de kiezers van de verschillende Vlaamse provincies (cfr samenstelling provincieraden) maken wel in grote lijnen dezelfde politieke keuzes ... en dat maakt een coherent en actief, dynamisch beleid mogelijk

Waalse en Vlaamse deelstaat maken steevast de tegenovergestelde politieke keuzes, waardoor er op federaal niveau GEEN beleid meer mogelijk is.
Anna List is offline  
Oud 30 november 2007, 11:47   #56
luke
Vreemdeling

Standaard wij verstaan elkaar opperbest!

Citaat:
Het spijt mij U te moeten doen opmerken dat ik hierover een totaal ander gedacht heb. Gedurende mijn actief leven kwam ik meerdere malen in Limburg en , zelf afkomstig uit het Waasland, werd ik door de lokale lieden zeer gul ontvangen. Natuurlijk was ik niet zo vreemd aan onze "Limburgers" aangezien ik voortdurend in contact was met mijn aangetrouwde familie uit Geleen(over de staatsgrens...) Wat mij na een zekere tijd bleek was dat de affiniteit tussen Oost-Vlamingen en Limburgers in die tijd vooral lag in de "legerdienst" door onze jongens verricht aan het Albertkanaal en de relaties die gemaakt hadden met het Limburg tegengeslacht...
Zo eenvoudig was het indertijd...is dat nu anders?
Luke
luke is offline  
Oud 30 november 2007, 13:04   #57
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

365/2 ~ 180.
Zover zijn we toch nog niet?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 30 november 2007, 13:21   #58
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangen... Dat is idd het juiste woord...
Chipie is offline  
Oud 30 november 2007, 14:26   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke Bekijk bericht
Het spijt mij U te moeten doen opmerken dat ik hierover een totaal ander gedacht heb. Gedurende mijn actief leven kwam ik meerdere malen in Limburg en , zelf afkomstig uit het Waasland, werd ik door de lokale lieden zeer gul ontvangen. Natuurlijk was ik niet zo vreemd aan onze "Limburgers" aangezien ik voortdurend in contact was met mijn aangetrouwde familie uit Geleen(over de staatsgrens...) Wat mij na een zekere tijd bleek was dat de affiniteit tussen Oost-Vlamingen en Limburgers in die tijd vooral lag in de "legerdienst" door onze jongens verricht aan het Albertkanaal en de relaties die gemaakt hadden met het Limburg tegengeslacht...
Zo eenvoudig was het indertijd...is dat nu anders?
Luke
Ja en als ik maar voldoende lang of jaarlijks op vakantie ga in Duitsland of in Kualalumpur, zal ik ook wel relaties aanknopen met een of andere familie van de lokale bevolking. Maar of deze familie in Duitsland of Kualalumpur dezelfde mentaliteit heeft als in Limburg, is natuurlijk heel wat anders.
system is offline  
Oud 30 november 2007, 17:29   #60
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
U zegt dat u al moeite heeft met een Vlaamse samenhorigheid en toch wil u samenblijven met Walen die in se nog verder verwijderd staan van uw Limburger-gevoel? U mag toch wel eens uitleggen waarom u zich wel Belg kan voelen maar geen Vlaming.
Elio di Supo is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be