Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2008, 00:09   #61
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Welkom in de wondere wereld van bedrijven waar de winsten hoog zijn en de arbeidskrachten schaars.
Noem me nu eens concreet 1 bedrijf die dat doet of dat volgens jou zou doen?

Citaat:
Je gaat uiteraard door een screening, maar daarbij wordt veel meer naar persoonlijkheid en capaciteit gepolst dan naar reeds vergaarde skills. Deze laatsten kan men namelijk zelf verschaffen.
Die screening kan je veel beter toepassen op mensen die al een diploma hebben, dan is voor hun 'het kaf van het koren' al wat gescheiden. Veel effectiever dan eerst die mensen gaan screenen om ze vervolgens te financieren terwijl ze geen zekerheid hebben dat die studenten er iets van gaan bakken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 00:13   #62
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoiets gebeurt (of kan gebeuren) in alle sectoren. Van farmaceutica tot laswerken. Dé bepalende sector is echter de schaarsheid van arbeidskrachten. Daarom dat ik niet snel staatsonderwijs met de bedoeling van zoveel mogelijk kant & klare arbeidskrachten te voorzien als noodzakelijk positief zal bekijken.
Heb je het nieuws de voorbije weken rond Janssensfarmaceutica gevolgd? Die zie ik alvast geen geld pompen in opleidingen van toekomstige potentiële arbeidskrachten.

Voor een lasser ligt dat inderdaad wel iets anders, omdat zo iemand minder tijd nodig heeft om zijn functie fatsoenlijk te leren.

Over het algemeen denk ik niet dat de meeste bedrijven staan te springen om zo'n onzekere investeringen te doen. 65.000 gewoon op de aandelenmarkt brengt m.i. veel meer op dan het in een student te steken.
Oud 3 januari 2008, 00:15   #63
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Noem me nu eens concreet 1 bedrijf die dat doet of dat volgens jou zou doen?
Bijna een half jaar geleden moest ik op zoek naar een job. De gratis opleidingen werden me om de oren geslagen. Om aan te halen wat ik al als voorbeeld gaf; laswerken. Startersloon van 3000 euro, opleiding wordt gratis voorzien.

Citaat:
Die screening kan je veel beter toepassen op mensen die al een diploma hebben, dan is voor hun 'het kaf van het koren' al wat gescheiden. Veel effectiever dan eerst die mensen gaan screenen om ze vervolgens te financieren terwijl ze geen zekerheid hebben dat die studenten er iets van gaan bakken.
Ik denk dat je die screening serieus onderschat. Men kan heus wel het kaf van het koren scheiden. De screening van een lasser gaat uiteraard niet zo intensief zijn als die in een farmaceutisch bedrijf. Maar blijkbaar is het toch de investering waard, of ze zouden niet plaatsvinden.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 00:19   #64
Heftruck

Standaard

Citaat:
Heb je het nieuws de voorbije weken rond Janssensfarmaceutica gevolgd? Die zie ik alvast geen geld pompen in opleidingen van toekomstige potentiële arbeidskrachten.
Nee, niet echt. Maar ik heb wel dicht-verwante familie in de sector. Iemand die reeds enkele bedrijven uit de pinarie heeft geholpen en verder uitbouwde. Hij gebruikte o.a. dergerlijke technieken. Zijn ervaringen vertellen me genoeg.

Citaat:
Voor een lasser ligt dat inderdaad wel iets anders, omdat zo iemand minder tijd nodig heeft om zijn functie fatsoenlijk te leren.
Het principe is hetzelfde hoor. Overal toepasbaar.

Citaat:
Over het algemeen denk ik niet dat de meeste bedrijven staan te springen om zo'n onzekere investeringen te doen. 65.000 gewoon op de aandelenmarkt brengt m.i. veel meer op dan het in een student te steken.
Een goed getrainde arbeidskracht is goud waard, vergeet dat nooit. Geen arbeidskrachten, geen arbeid, geen winst. Zo simpel is het.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 3 januari 2008 om 00:20.
Oud 3 januari 2008, 00:20   #65
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je die screening serieus onderschat. Men kan heus wel het kaf van het koren scheiden. De screening van een lasser gaat uiteraard niet zo intensief zijn als die in een farmaceutisch bedrijf. Maar blijkbaar is het toch de investering waard, of ze zouden niet plaatsvinden.
Waarom zou een farmaceutisch bedrijf geldt steken in opleidingen als ze al op voorhand weet dat meer dan de helft van de personen die zich inschrijven niet zullen voldoen? In veel richtingen studeren veel minder mensen af dan er mensen zijn die aan die richting beginnen, dat zou voor een bedrijf een ongelooflijk zware kost zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één farmaceutisch bedrijf is dat bereid zou zijn een volledige academische opleiding aan te bieden. Het zou aantrekkelijker zijn om gewoon buitenlandse krachten aan te trekken.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 00:22   #66
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals het altijd was, nu is en altijd zal zijn, met andere woorden.
in mijn 'sector' merk ik daar toch weinig van, hoor. Of je nu van Leuven of Gent komt, maakt niks uit.

Dankzij het huidige systeem heb ik een diploma kunnen halen aan een universiteit dat ik anders niet had kunnen halen. Ik ben daar eigenlijk wel tevreden mee. Maar jij zult vast een goed alternatief kunnen geven dat me evenzeer bevalt, niet?
Oud 3 januari 2008, 00:23   #67
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijna een half jaar geleden moest ik op zoek naar een job. De gratis opleidingen werden me om de oren geslagen. Om aan te halen wat ik al als voorbeeld gaf; laswerken. Startersloon van 3000 euro, opleiding wordt gratis voorzien.
Ook voor functies als universitair of bediende op een langere termijn?

Citaat:
Daarom dat de screening plaatsvindt bij mensen die reeds een diploma hebben. Als die screening zou plaatsvinden bij mensen die nog helemaal moeten beginnen aan hun studie zou het simpelweg te riskant zijn.
Oud 3 januari 2008, 00:26   #68
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, niet echt. Maar ik heb wel dicht-verwante familie in de sector. Iemand die reeds enkele bedrijven uit de pinarie heeft geholpen en verder uitbouwde. Hij gebruikte o.a. dergerlijke technieken. Zijn ervaringen vertellen me genoeg.
Ik had het over de talrijke ontslagen in die sector. Die mensen staan momenteel niet te springen om hier en daar vanalles te gaan sponseren.

Citaat:
Het principe is hetzelfde hoor. Overal toepasbaar.
Voor arbeiders met een specifieke funtie tot daar aan toe. Maar voor universitairen/hooggeschoolden die 4 a 5 jaar moeten studeren, vergeet het maar.

Citaat:
Een goed getrainde arbeidskracht is goud waard, vergeet dat nooit. Geen arbeidskrachten, geen arbeid, geen winst. Zo simpel is het.
Juist, net de reden waarom de bedrijven op zoek gaan naar arbeidskrachten tussen mensen die al een diploma hebben. Die mensen hebben al iets van hun waarde bewezen. Mensen die geen diploma hebben, hebben simpelweg geen waarde voor een bedrijf.
Oud 3 januari 2008, 00:27   #69
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Waarom zou een farmaceutisch bedrijf geldt steken in opleidingen als ze al op voorhand weet dat meer dan de helft van de personen die zich inschrijven niet zullen voldoen?
Omdat die relatieve getallen onbelangrijk zijn. Als je 100 mensen wil aanwerven en van de 1000 sollicitanten bevind je 10% geschikt, dan is je objectief gehaald.

Wist je trouwens dat het procentuele aantal bruikbare moleculen van alle aangemaakte moleculen voor farmaceutisch onderzoek een cijfertje is dat pas na de komma begint?

Maar blijkbaar is dat voldoende.

Citaat:
In veel richtingen studeren veel minder mensen af dan er mensen zijn die aan die richting beginnen, dat zou voor een bedrijf een ongelooflijk zware kost zijn.
Een kost die zichzelf op termijn meerdere malen terugbetaalt.

Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één farmaceutisch bedrijf is dat bereid zou zijn een volledige academische opleiding aan te bieden. Het zou aantrekkelijker zijn om gewoon buitenlandse krachten aan te trekken.
Dan ontbreekt het je aan verbeeldingskracht. Buitenlandse krachten aantrekken is vaak verre van voldoende. Vooral voor arbeid met hogere studies.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 3 januari 2008 om 00:27.
Oud 3 januari 2008, 00:29   #70
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou een farmaceutisch bedrijf geldt steken in opleidingen als ze al op voorhand weet dat meer dan de helft van de personen die zich inschrijven niet zullen voldoen? In veel richtingen studeren veel minder mensen af dan er mensen zijn die aan die richting beginnen, dat zou voor een bedrijf een ongelooflijk zware kost zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één farmaceutisch bedrijf is dat bereid zou zijn een volledige academische opleiding aan te bieden. Het zou aantrekkelijker zijn om gewoon buitenlandse krachten aan te trekken.
De kost ervan ligt simpelweg te hoog. Het slaagpercentage op vele uniefrichtingen is ongeveer 1/2. Als de bedrijven studenten zouden sponseren dan komt het er op neer dat ze een kans van 1/2 hebben om hun investering verloren te zien gaan. Dat is gewoon te hoog, om nog maar de zwijgen van de verwachte opbrengst van een student die wel zijn studies succesvol beëindigt.
Oud 3 januari 2008, 00:29   #71
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
in mijn 'sector' merk ik daar toch weinig van, hoor. Of je nu van Leuven of Gent komt, maakt niks uit.

Dankzij het huidige systeem heb ik een diploma kunnen halen aan een universiteit dat ik anders niet had kunnen halen. Ik ben daar eigenlijk wel tevreden mee. Maar jij zult vast een goed alternatief kunnen geven dat me evenzeer bevalt, niet?
Stel dat je meteen aan de slag had kunnen gaan en je werkgever jouw opleiding gratis zou voorzien?

Lijkt me enkel voordelig.
Oud 3 januari 2008, 00:34   #72
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat die relatieve getallen onbelangrijk zijn. Als je 100 mensen wil aanwerven en van de 1000 sollicitanten bevind je 10% geschikt, dan is je objectief gehaald.

Wist je trouwens dat het procentuele aantal bruikbare moleculen van alle aangemaakte moleculen voor farmaceutisch onderzoek een cijfertje is dat pas na de komma begint?

Maar blijkbaar is dat voldoende.
Ik vrees dat als we jouw systeem toepassen we nog niet eens aan de 100 sollicitanten geraken ...

Citaat:
Een kost die zichzelf op termijn meerdere malen terugbetaalt.
Neen, want je moet er de kost aftellen van elke student die het niet gemaakt heeft en waar je toch je geld in hebt gestoken.

Als je enkel je geld zou steken in mensen die hun studies zeker succesvol afwerken zou je nog gelijk kunnen hebben, maar als de bedrijven gewoon elke student gaan sponseren dan wordt die kost simpelweg te hoog.

Citaat:
Dan ontbreekt het je aan verbeeldingskracht. Buitenlandse krachten aantrekken is vaak verre van voldoende. Vooral voor arbeid met hogere studies.
Lijkt mij alleszins lucratiever dan studenten in het wilde weg financieren.
Oud 3 januari 2008, 00:36   #73
Heftruck

Standaard

Jah, kijk, uiteraard ga je als bedrijf eerst zoeken achter mensen die al een opleiding achter de rug hebben, da's het goedkoopst. Maar bij sectoren waar dat niet zo vanzelfsprekend is, vind je het fenomeen dat ik beschrijf.

Wat je opmerking over een opleiding van 4 tot 5 jaar betreft, je zal zo goed als geen bedrijf vinden waar 100% van de skills aangeleerd door overheidsonderwijs aangewend zullen worden. Bedrijven voorzien de kunne die nodig is om je job degelijk uit te voeren. Bovendien is de opleidingswijze zelf ook helemaal anders. Je zit als arbeidskracht in opleiding namelijk niet slechts 3 uur per dag les te volgen en wacht dan een paar maanden op je examen. Dat gaat allemaal veel compacter, gestroomlijnder en sneller. Efficiënter, met andere woorden.
Oud 3 januari 2008, 00:36   #74
Geert C

Standaard

Citaat:
De kost ervan ligt simpelweg te hoog. Het slaagpercentage op vele uniefrichtingen is ongeveer 1/2. Als de bedrijven studenten zouden sponseren dan komt het er op neer dat ze een kans van 1/2 hebben om hun investering verloren te zien gaan. Dat is gewoon te hoog, om nog maar de zwijgen van de verwachte opbrengst van een student die wel zijn studies succesvol beëindigt.
Tja, en als ze echt het neusje van de zalm willen, dan kijken we al naar een verhouding van 1 op 10 of 1 op 20. Met andere woorden: van de studenten die de opleiding aanvangen zouden er maar 1 op 10 of 1 op 20 daadwerkelijk aangeworven worden.

En academisch-wetenschappelijk onderzoek zou gewoon niet meer plaatsvinden.
Citaat:
Jah, kijk, uiteraard ga je als bedrijf eerst zoeken achter mensen die al een opleiding achter de rug hebben, da's het goedkoopst. Maar bij sectoren waar dat niet zo vanzelfsprekend is, vind je het fenomeen dat ik beschrijf.
Dus nu moet er ineens niet meer geprivatiseerd worden?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 januari 2008 om 00:39.
Oud 3 januari 2008, 00:38   #75
Heftruck

Standaard

Citaat:
Neen, want je moet er de kost aftellen van elke student die het niet gemaakt heeft en waar je toch je geld in hebt gestoken.
Men financiëert niet lukraak de opleiding van iedereen. Men financiëert de opleiding van sollicitanten die doorheen de selectie zijn geraakt.

Als je me nu nog niet gelooft, tsjah, zoek het dan zelf maar uit. Ik zit hier niet te liegen. I've seen it working.
Oud 3 januari 2008, 00:39   #76
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Waar?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 00:39   #77
Geert C

Standaard

Citaat:
Men financiëert niet lukraak de opleiding van iedereen. Men financiëert de opleiding van sollicitanten die doorheen de selectie zijn geraakt.

Als je me nu nog niet gelooft, tsjah, zoek het dan zelf maar uit. Ik zit hier niet te liegen. I've seen it working.
We hebben het hier over een opleiding waarbij de selectie minstens vier �* vijf jaar duurt.
Oud 3 januari 2008, 00:41   #78
Heftruck

Standaard

Citaat:
Dus nu moet er ineens niet meer geprivatiseerd worden?

Waar haal je dat nu weer.

Als die overheidsgesponserde studenten niet meer bestaan, ga je als bedrijf zelf mensen opleiden. Da's wat ik zeg.

Of ben je met m'n voeten aan 't spelen.
Oud 3 januari 2008, 00:42   #79
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat je opmerking over een opleiding van 4 tot 5 jaar betreft, je zal zo goed als geen bedrijf vinden waar 100% van de skills aangeleerd door overheidsonderwijs aangewend zullen worden. Bedrijven voorzien de kunne die nodig is om je job degelijk uit te voeren.
Juist, maar de voorwaarde om bij die bedrijven te mogen beginnen is net dat diploma waar je 4 of 5 jaar voor gewerkt hebt. Daarvoor zijn ze niet eens geïnteresseerd in je, laat staan dat ze bergen geld in jou gaan pompen.

Citaat:
Bovendien is de opleidingswijze zelf ook helemaal anders. Je zit als arbeidskracht in opleiding namelijk niet slechts 3 uur per dag les te volgen en wacht dan een paar maanden op je examen. Dat gaat allemaal veel compacter, gestroomlijnder en sneller. Efficiënter, met andere woorden.
Als arbeidskracht zal dat best wel gaan, maar ik dacht dat het voorstel van de PVDA ging over universitairen. Die mensen zijn echter wel verplicht om jaren les te volgen en examens af te leggen vooraleer ze iets waard zijn of opbrengen.
Oud 3 januari 2008, 00:43   #80
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Waar?
Bericht 63.
Bericht 64.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be