Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wie mag nog toetreden tot de EU?
Kroatië 23 65,71%
Macedonië 16 45,71%
Bosnië 15 42,86%
Servië 21 60,00%
Montenegro 19 54,29%
Kosovo (onafhankelijk in 2008?) 11 31,43%
Albanië 13 37,14%
Turkije 7 20,00%
Armenië 7 20,00%
Georgië 8 22,86%
Azerbeidzjan 5 14,29%
Kazachstan 5 14,29%
Rusland 9 25,71%
Oekraïne 13 37,14%
Moldavië 10 28,57%
Wit-Rusland 11 31,43%
Noorwegen 32 91,43%
Ijsland 26 74,29%
Zwitserland 29 82,86%
Andorra, San Marino, Monaco, Liechtenstein, Vaticaanstad, Faeröer en Groenland 25 71,43%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2008, 00:08   #61
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Als het geografisch criterium onzin is, dan is de hele Europese Unie onzin.
De criteria van Copenhagen zeggen niets over geografie. Maar misschien ben jij onzin?
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 13:36   #62
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een aantal van deze gevallen zijn voor mij vrij duidelijk en evident:

1. Kroatië is reeds kandidaat-lid en kan - wat mij betreft - op korte termijn lid worden (mits succesvol afsluiten van de onderhandelingen).

2. Noorwegen en Zwitserland kunnen wat mij betreft toetreden wanneer ze dit zelf wensen (en mits succesvol afronden onderhandelingen). Die landen kunnen gerust bij de EU aansluiting vinden.

3. Turkije, Armenië, Georgië, Azerbeijan en Kazachstan kunnen niet toetreden, want het gaat hier niet om Europese landen.
Wat is "niet Europees"? Is Groenland Europees?

Citaat:
4. Rusland is veel te groot om tot de EU toe te treden. Dat land is teveel ook een Aziatisch land.
Rusland heeft zo'n 100 miljoen inwoners, Duitsland 80 miljoen.

Citaat:
5. Vermits Rusland niet kan toetreden is volgens mij ook de toetreding van Oekraine en Wit-Rusland niet wenselijk.
Waarom? Worden landen minder lastig als ze met meer zijn?

Citaat:
6. Servië en Montenegro lijken mij op termijn valabele kandidaten voor toetreding. Misschien ergens tegen het einde van het volgende decennium.

7. Wat FYROM, Bosnië, Kosovo, Albanië en Modova betreft moet men eerst afwachten of en hoe de situatie zich daar stabiliseert. Het gaat hier niet echt om stabiele staten.

8. Ijsland is voor mij een echt twijfelgeval. Ik betwijfel trouwens sterk dat Ijsland ooit zou geïnteresseerd zijn.

9. De dwergstaatjes lijken mij geen valabele kandidaat-lidstaten. Wel misschien geassocieerde leden, maar zeker geen volwaardige lidstaten. Daarvoor zijn ze te klein.
Ah, Vlaanderen raakt al van het Calimero-complex verlost zie ik.
Oud 15 januari 2008, 13:41   #63
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Feiten checken makker.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 13:58   #64
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Feiten checken makker.
Oké, 142 om 82. Maar is dat veel te groot? Het is dus net wat kleiner dan Duitsland en Frankrijk bij elkaar...
Oud 15 januari 2008, 15:38   #65
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké, 142 om 82. Maar is dat veel te groot? Het is dus net wat kleiner dan Duitsland en Frankrijk bij elkaar...
Terechte opmerking, Bovenbuur. (btw: vreemd, ik heb helemaal geen bovenburen.)

Het is een vaak gebruikt argument dat Rusland te groot zou zijn en een overheersende positie zou innemen. Dat valt alleszins mee. Tegenover om en nabij een ½ miljard Europeanen staan 145 miljoen Russen. Bij samenvoeging zouden ze ongeveer 22% van de bevolking uitmaken. Dat is een ruim deel, maar niet overheersend.

Voorts ligt het belangrijkste deel van Rusland in Europa. De Russische cultuur is van oudsher Europees. Rusland zou eerder binnen de EU passen dan een niet-Europese cultuur die wel op de nominatie staat om deel te gaan uitmaken van de EU.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 16:05   #66
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht

Het is een vaak gebruikt argument dat Rusland te groot zou zijn en een overheersende positie zou innemen. Dat valt alleszins mee. Tegenover om en nabij een ½ miljard Europeanen staan 145 miljoen Russen. Bij samenvoeging zouden ze ongeveer 22% van de bevolking uitmaken. Dat is een ruim deel, maar niet overheersend.

Voorts ligt het belangrijkste deel van Rusland in Europa. De Russische cultuur is van oudsher Europees. Rusland zou eerder binnen de EU passen dan een niet-Europese cultuur die wel op de nominatie staat om deel te gaan uitmaken van de EU.
²

Rusland is op en top Europees, vraag dat maar aan eender welke zelfbewuste Rus. Haar recente geschiedenis speelt haar wel parten.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
Oud 15 januari 2008, 16:40   #67
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
²

Rusland is op en top Europees, vraag dat maar aan eender welke zelfbewuste Rus. Haar recente geschiedenis speelt haar wel parten.
ik heb de indruk dat zij 'russisch' als een heel andere cathegorie dan 'europees' of 'westers' zien...
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 17:22   #68
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
ik heb de indruk dat zij 'russisch' als een heel andere cathegorie dan 'europees' of 'westers' zien...
Een beetje zoals veel Engelsmannen zich ook niet meteen Europees zullen noemen, dus
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 18:45   #69
Ambiorix

Standaard

geen. Het zijn er al (te) veel om deftig te functioneren. Positief is dan weer dat de regio's zich kunnen verenigen om de macht van centralistische staten te breken. En ok, dat doet af aan de coherentie binnen de unie maar die is nu al ver te zoeken wegens de grote uitbreiding ervan.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 19:01   #70
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Er zijn natuurlijk veel Russen en veel soorten Russen.
Oud 16 januari 2008, 14:09   #71
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gisteren maakte ik een live discussie mee over de toekomst van Europa. Daar werd gesteld dat het oude bipolaire model van het Westen (Amerika c.s.) tegenover de communisten (Sovjet-Unie c.s.) in 1989 verdwenen is. Er zou nu een multipolaire wereld ontstaan met grootmachten V.S., China, India, EU, Rusland en de rest die onder invloed staan van één van de grootmachten.

Als je in dat multipolaire verhaal meegaat, is de positie van Rusland niet zo florissant. Het is qua bewonersaantal het kleinste. Het is qua BBP weinig ontwikkeld, ongeveer op het niveau van Italië. Natuurlijk heeft Rusland veel potentie om groter te groeien, maar het kampt met een relatieve achterstand. Die achterstandspositie zou toch een factor voor verstandige (en niet alleen nationaal denkende) Russische leiders kunnen zijn om nauwere aansluiting te zoeken bij de EU. Samen sta je sterk. Voor de EU is het vanzelfsprekend gunstig om makkelijk de enorme grondstoffenvoorraden van Rusland te kunnen benutten.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 16 januari 2008 om 14:12.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 16:29   #72
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Wat is "niet Europees"? Is Groenland Europees?
Ik heb Europees hier in zijn geografische betekenis gebruikt.

Groenland is in dat opzicht inderdaad niet Europees en heeft zich trouwens enkele decennia geleden reeds uit de EU teruggetrokken.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 16:30   #73
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ten eerste zit u goed fout over het aantal inwoners van Rusland en ten tweede is er ook iets als geografische omvang.
Oud 16 januari 2008, 16:32   #74
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Waarom? Worden landen minder lastig als ze met meer zijn?
Wit-Rusland en Oekraine zijn nauw verbonden met Rusland. Een EU met Oekraine als lidstaat zou onvermijdelijk op een ramkoers met Rusland komen. Ook Rusland heeft legitieme geopolitieke interesses.
Oud 16 januari 2008, 16:33   #75
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ah, Vlaanderen raakt al van het Calimero-complex verlost zie ik.
Ik weet niet goed wat u hiermee bedoelt. Maar ik voel mij niet aangesproken. Ik heb geen Calimero-complex.
Oud 16 januari 2008, 16:35   #76
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De criteria van Copenhagen zeggen niets over geografie. Maar misschien ben jij onzin?
Zullen we dan maar meteen de Europese Unie omdopen in de UNIE en Nieuw-Zeeland, Argentinië en Zuid-Korea uitnodigen om toe te treden?
Oud 16 januari 2008, 16:37   #77
Bovenbuur

Standaard

Citaat:

Nou ja, dat is natuurlijk een tweede, Rusland heeft er recent weer meer een handje van gekregen om met de spierballen te rollen en van alles te eisen. En dat zou niet zo goed binnen de structuur van de EU passen...
Oud 16 januari 2008, 16:38   #78
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Ten eerste zit u goed fout over het aantal inwoners van Rusland en ten tweede is er ook iets als geografische omvang.
Ten eerste is dat tussen mijn post en uw reactie al verbeterd, ten tweede zie ik niet goed in waarom die geografische omvang zo belangrijk is en ten derde vind ik dit puntje voor puntje tot post benoemen een erg overzichtelijke manier van reageren.
Oud 16 januari 2008, 16:38   #79
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zullen we dan maar meteen de Europese Unie omdopen in de UNIE en Nieuw-Zeeland, Argentinië en Zuid-Korea uitnodigen om toe te treden?
Als er die moloch er dan toch moet zijn: waarom niet?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 16:40   #80
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Iedereen die aan de door de EU gestelde vooraarden van een democratische rechtstaat wil beantwoorden en daartoe de nodige maatregelen neemt is welkom. Ik vind het overigens zeeer opmerkelijk dat Azerbeidjan het land met relatief één van de grootste oliereserves
in de wereld zeer einig advocaten om toe te treden heeft. Overigens is het zeer de vraag of alle landen van dit lijstje wel willen toetreden. Waar Kroaten en Slovenen er geen bezaar tegen hebben om samen deelstaten te zijn in één superstaat, zie ik dit nog niet zo vlug gebeuren met Albanezen, Kossovaren en Serviërs..

Als er euroscepticisme bestaat in Nederland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk bestaat het zeker en vast ook in diverse "nieuwe"lidstaten.. Het idee om eerst de eigen keuken wat "op te ruimen" alvorens uit te breiden lijkt me een goed idee.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be