Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2008, 23:50   #81
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

de VVB distantieert zich niet van extreem rechts alleen doen ze nu een lokroep naar links
uit ideologische armoede ...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 23:51   #82
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
de VVB distantieert zich niet van extreem rechts alleen doen ze nu een lokroep naar links
uit ideologische armoede ...
verklaar?
Moet de VVB dan een "rechtse ideologie" hebben volgens u? wat voor onzin is me dat.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 10:15   #83
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
verklaar?
Moet de VVB dan een "rechtse ideologie" hebben volgens u? wat voor onzin is me dat.
Ik denk eerder dat hij bedoelt dat een 'rechtse ideologie' per definitie een lege doos is... Vandaar dat (volgens hem) VVB op zoek is naar 'linksen' om voor een ideologische invulling te zorgen...
Oud 22 januari 2008, 12:22   #84
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
De Vlaamse Volksbeweging wil zich in de toekomst steeds meer afscheuren van het rechtse bewind waarmee de partij gelinkt wordt. Zo vertelde Eric Defoort, voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging, tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie in de Lakenhalle in Gent. Bovendien promootte hij in het onafhankelijkheidsbetoog van de Vlaamse Volksbeweging dat onafhankelijkheid een positieve situatie is, maar dat separatisme om het separatisme geen doel op zich is....

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgi/a...n-rechts.dhtml

als dat niet prachtig is ....
Dat is inderdaad prachtig!
Naar buiten uit lijkt het alsof de Vlaamse Beweging privé-jachtterrein is van
VB-NVA. en dat is zeer jammer.
De oplossing ligt voor de hand: linkse en centrum-Vlamingen moeten eveneens hun plicht doen en niet de andere kant opkijken als Vlamingen gediscrimineerd, bestolen of benadeeld worden.
Op de vergadering waren vertegenwoordigt mensen ven VB èn communisten. Dat is alvast een goed begin.

Marlientje vindt het prachtig als prof defoort, de voorzitter van VVB dat dat mogelijk maakt en bepleit.

Wij zullen het prachtig vinden als Marlientje in 't vervolg mee de Vlaamse zaak verdedigt.
Hopelijk blijft het niet bij woorden.

Laatst gewijzigd door luc broes : 22 januari 2008 om 12:25.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 12:40   #85
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Emancipatie bewegingen, bewegingen die tegen onderdrukking vechten, zoals de oorspronkelijke frontbeweging hier in Vlaanderen verwarren met nationalistische bewegingen is toch nogal straf.

Een nationalistische beweging, die enke streeft naar onafhankelijkheid staat haaks op de internationalistische houding van links, in al zijn "normale" vormen.
De werkende mensen hebben geen vaderland: zij hebben enkel zichzelf en hun werkkracht. Enkel de burgers bezitten de gronden, de huizen de fabrieken in grote getale, vaak tot tachtig procent is totaal in de handen van sommigen.
Dat soort vaderland, daar wil een linkse vanaf.

Indien rechtse onderdrukking samenvalt met een streek, een regio of een land gaat men gauw de strijd hiertegen "nationalistisch" noemen, of een "strijd voor onafhankelijkheid". Dat is onheus: het gaat om de gewone sociale strijd.
Voor een nationalistische beweging is een eigen staat natuurlijk geen doel op zichzelf.
'De werkende mensen hebben geen vaderland' Bedoelt ericf dat alleen de profiteurs een vaderland hebben?
En zijn de 'bazen' ook geen werkende mensen?
Waarom neemt meestal links geen deel aan de sociale Vlaamse ontvoogdingsstrijd zoals blijkt uit de oproep van de linkse prof defoort, voorzitter van VVB?
Oud 22 januari 2008, 12:43   #86
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Voor een nationalistische beweging is een eigen staat natuurlijk geen doel op zichzelf.
'De werkende mensen hebben geen vaderland' Bedoelt ericf dat alleen de profiteurs een vaderland hebben?
Dit kan inderdaad een goede alternatieve verwoording daarvan zijn. Een vraag die men zich kan stellen, natuurlijk, is of dit citaat van Marx, naast de overduidelijke descriptieve betekenis die het had, ook prescriptief bedoeld was.

Citaat:
En zijn de 'bazen' ook geen werkende mensen?
Waarom neemt meestal links geen deel aan de sociale Vlaamse ontvoogdingsstrijd zoals blijkt uit de oproep van de linkse prof defoort, voorzitter van VVB?
Gelieve er alsjeblieft mee rekening te houden dat er een deel van links is dat dit wel doet, al 178 jaar lang.

EDIT: Jaja, vergeten het woordje "meestal" te lezen. Maar het punt blijft.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 22 januari 2008 om 12:51.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 12:51   #87
Ambiorix

Standaard

Citaat:
dat dit nu zo gelopen is in ons land betekent niet dat we moeten besluiten dat het ook zo móet. Of dat de huidige gang van zaken "goed" of "normaal" is.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 13:13   #88
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
1)Dit kan inderdaad een goede alternatieve verwoording daarvan zijn. Een vraag die men zich kan stellen, natuurlijk, is of dit citaat van Marx, naast de overduidelijke descriptieve betekenis die het had, ook prescriptief bedoeld was.
2) Gelieve er alsjeblieft mee rekening te houden dat er een deel van links is dat dit wel doet, al 178 jaar lang.
EDIT: Jaja, vergeten het woordje "meestal" te lezen. Maar het punt blijft.
1) Ik, en velen met mij hebben nooit geprofiteerd, en hebben ook geen vaderland om te beminnen.
2) Om eerlijk te zijn, ik was dat woordje 'meestal' ook bijna vergeten!
Waar blijven de 'Rode Leeuwen?

Laatst gewijzigd door luc broes : 22 januari 2008 om 13:14.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 13:17   #89
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1) Ik, en velen met mij hebben nooit geprofiteerd.
Als ik het goed voorheb, heb je vroeger gewerkt maar ben je nu gepensioneerd, niet? Ja, mijn excuses: ik dacht uiteraard niet aan de gepensioneerden. Geen haar op m'n hoofd om die allen als profiteur af te schilderen.

Citaat:
2) Om eerlijk te zijn, ik was dat woordje 'meestal' ook bijna vergeten!
Waar blijven de 'Rode Leeuwen?
http://www.v-sb.org
http://www.landdag.org
http://www.meervoud.org
http://www.vlaamsehoop.org

En in het verleden had je natuurlijk figuren als Jacob Kats, Camille Huysmans, organisaties zoals de VKP, de Vlaamse Democraten, de Werkgroep Arbeid,...
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 22 januari 2008 om 13:19.
Oud 22 januari 2008, 13:21   #90
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Is da ni allemaal wa tzelfde volk ?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 13:21   #91
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
en hebben ook geen vaderland om te beminnen.
"Ah," zei de advocaat van de duivel, "maar de bewering dat alleen profiteurs een vaderland hebben is nog niet hetzelfde als de bewering dat alle profiteurs een vaderland hebben."
(Maar zie ook het vorige bericht.)
Oud 22 januari 2008, 13:22   #92
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Is da ni allemaal wa tzelfde volk ?
Ik volg je even niet.

Laatst gewijzigd door Burkide : 22 januari 2008 om 13:22.
Oud 22 januari 2008, 13:24   #93
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg je even niet.
Die 4 links die je gaf
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 13:26   #94
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Die 4 links die je gaf
Niet echt. Ikzelf ben bijvoorbeeld maar actief binnen de V-SB, al woon ik wel al eens een activiteit van de drie anderen bij. Ik ben daarin zeker niet de enige. Anderen zijn dan weer actief in meerdere van die organisaties. Er zijn dus banden, maar die organisaties zijn niet identiek.

Ach ja, om nog verder te gaan op Lucs vraag waar die Rode Leeuwen zitten. Als je de definitie van links ruim opvat, heb je natuurlijk ook Vlaamsgezinde sociaal-democraten (Leo Peeters, bijvoorbeeld, maar had Defoort ooit ook geen band met de SP?) en spiritisten.

Laatst gewijzigd door Burkide : 22 januari 2008 om 13:29.
Oud 22 januari 2008, 13:31   #95
luc broes

Standaard

Citaat:
Als ik het goed voorheb, heb je vroeger gewerkt maar ben je nu gepensioneerd, niet? Ja, mijn excuses: ik dacht uiteraard niet aan de gepensioneerden. Geen haar op m'n hoofd om die allen als profiteur af te schilderen.
http://www.v-sb.org
http://www.landdag.org
http://www.meervoud.org
http://www.vlaamsehoop.org

En in het verleden had je natuurlijk figuren als Jacob Kats, Camille Huysmans, organisaties zoals de VKP, de Vlaamse Democraten, de Werkgroep Arbeid,...
Gewerkt tot 65 en zelfs nadien nog deeltijds, met veel plezier.
Ik weet het allemaal. Je vergat ook Fayat en anderen.
Maar tegenwoordig horen we er jammer genoeg te weinig over.
Hopelijk geeft men gevolg aan de oproep van Defoort.
Oud 22 januari 2008, 13:33   #96
luc broes

Standaard

Citaat:
Niet echt. Ikzelf ben bijvoorbeeld maar actief binnen de V-SB, al woon ik wel al eens een activiteit van de drie anderen bij. Ik ben daarin zeker niet de enige. Anderen zijn dan weer actief in meerdere van die organisaties. Er zijn dus banden, maar die organisaties zijn niet identiek.

Ach ja, om nog verder te gaan op Lucs vraag waar die Rode Leeuwen zitten. Als je de definitie van links ruim opvat, heb je natuurlijk ook Vlaamsgezinde sociaal-democraten (Leo Peeters, bijvoorbeeld, maar had Defoort ooit ook geen band met de SP?) en spiritisten.
Defoort was ondervoorzitter van NVA, maar nam ontslag.
Oud 22 januari 2008, 13:36   #97
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewerkt tot 65 en zelfs nadien nog deeltijds, met veel plezier.
Ik weet het allemaal. Je vergat ook Fayat en anderen.
Maar tegenwoordig horen we er jammer genoeg te weinig over.
Hopelijk geeft men gevolg aan de oproep van Defoort.
Hopelijk ja.
Oud 22 januari 2008, 13:37   #98
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Defoort was ondervoorzitter van NVA, maar nam ontslag.
Weet ik, maar was hij voor de oprichting van de N-VA geen lid van de SP. Ik weet niet waarom, maar had zoiets in m'n hoofd zitten.

EDIT: Net opgezocht op wikipedia: "Vanuit de Vlaamse beweging en de Volksunie evolueerde Defoort, toen bibliothecaris aan de Kulak, begin jaren 1980 via de Doorbraak-operatie van Karel van Miert naar de jonge SP."

Laatst gewijzigd door Burkide : 22 januari 2008 om 13:38.
Oud 22 januari 2008, 15:26   #99
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Dat het VB, de lijst JMDD en het VB in hun tenen meer linksigheid hebben dan ik is voorlopig het sumum van sociaal-democraten haat.

je hebt dus geen flauw idee waar ik over bezig ben, dat is wel duidelijk. Kun je wel lezen?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 15:28   #100
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Het is al decenia lang hetzelfde liedje. Rechts Vlaanderen wil een breed draagvlak om de onafhankelijkheid te bewerkstelligen en steekt daarbij de hand uit naar Links Vlaanderen (en al diegenen die tussen links en rechts zitten).

Links Vlaanderen wil eveneens een breed draagvlak voor hetzelfde doel... zolang rechts er maar geen deel van uit maakt...

Mooie poging van Defoort maar ik vrees dat het oude liedje hetzelfde blijft klinken...
het veebee is nochtans de partij die altijd zegt dat ze de enige consequente 'vlaamse en dus rechtse' partij is.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 22 januari 2008 om 15:36.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be