Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2008, 01:57   #261
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De keuzevrijheid van wie? De consument of de producent?
Als ik een brood wil en hier liggen wel vijf bakkers, maar ze hebben allemaal dezelfde producten, kan ik niet kiezen naar welke bakker ik ga. De consument dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het aantal kleinhandelaars dat een broodjeszaak heeft in Leuven is m.i. nog altijd groter dan het aantal ketens dat een broodjeszaak heeft. Qua prijs/kwaliteit verhouding zijn de kleinhandelaars ook beter dan de ketens. Ik heb de laatste jaren heel wat kleinhandelaars erbij zien komen. Onlangs nog eentje, op 2 straten afstand van m'n kot .
Dat is waar, en die relatieve verhoudingen heb ik ook in mijn post gerespecteerd (allé, geprobeerd toch). Qua prijs/kwaliteit zijn de kleinhandelaars zeker te verkiezen, doorgaans toch. Hier liggen binnen 1 km, drie panos'en, twee gregg's, en één kleinhandelaar (die er eerst lag). Het hangt er ook vanaf waar je woont. Zoals heftruck aanhaalde zal je de 'ketens' eerder langs een drukkere boulevard of plein vinden, want de kleinhandelaars kunnen de huur of aankoop van deze gebouwen niet betalen, waardoor ze meestal in een zijstraat liggen waardoor ze sowieso ook minder cliënteel krijgen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 januari 2008 om 02:00.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 01:59   #262
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Als jij ooit als particulier alleen een handelszaak wil opstarten, zal het dus niet zo evident zijn. Of dat fout is of niet, is een ander betoog. Het gaat erom dat een kleine zelfstandige minder overlevingskansen heeft.
Goh, zou dat héél misschien iets te maken kunnen hebben met belastingen en wetten?

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 02:02   #263
Groentje-18

Standaard

Het is bij mijn weten niet zo dat een kleine zelfstandige plots volledig andere wetten en belastingstarieven heeft dan een keten.
Dus hoe komt het dan dat dit voor hen wel onoverkomelijk is en voor een keten niet?
Oud 30 januari 2008, 02:08   #264
Heftruck

Standaard

Citaat:
Het is bij mijn weten niet zo dat een kleine zelfstandige plots volledig andere wetten en belastingstarieven heeft dan een keten.
Dus hoe komt het dan dat dit voor hen wel onoverkomelijk is en voor een keten niet?
Schaalvoordelen, tiens?

Het is voor een keten financiëel haalbaarder dan voor een kleine zelfstandige om één extra werknemer te betalen. Hoeft het betoog dat het voor een zelfstandige moeilijk is een extra werknemer aan te nemen als hij bovenop hetgeen hij betaalt als loon nog eens twee maal zoveel moet betalen aan de overheid?

Per euro die een werkgever betaalt aan zijn werknemer, betaalt hij er ook twee aan de overheid. En dan hebben we het nog niet eens over belastingen op winst ed gehad.

En jij vraagt je af waarom kleine zelfstandigen sneller in financiële moeilijkheden komen en verdwijnen?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 30 januari 2008 om 02:09.
Oud 30 januari 2008, 02:10   #265
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik een brood wil en hier liggen wel vijf bakkers, maar ze hebben allemaal dezelfde producten, kan ik niet kiezen naar welke bakker ik ga. De consument dus.
Moet jij ten allen tijde de keuze hebben uit allemaal alternatieve goederen, etc.?
Heeft het liberalisme u dat ooit beloofd ofzo?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 02:32   #266
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Schaalvoordelen, tiens?

Het is voor een keten financiëel haalbaarder dan voor een kleine zelfstandige om één extra werknemer te betalen. Hoeft het betoog dat het voor een zelfstandige moeilijk is een extra werknemer aan te nemen als hij bovenop hetgeen hij betaalt als loon nog eens twee maal zoveel moet betalen aan de overheid?

Per euro die een werkgever betaalt aan zijn werknemer, betaalt hij er ook twee aan de overheid. En dan hebben we het nog niet eens over belastingen op winst ed gehad.

En jij vraagt je af waarom kleine zelfstandigen sneller in financiële moeilijkheden komen en verdwijnen?
Je roept ook maar wat. 1 extra werknemer kost voor een keten net zo veel als voor een kleine zelfstandige. Ook voor een keten zijn de totale werkgeverslasten een stuk hoger dan alleen maar het loon dat de werknemer ontvangt. Ook een keten betaalt belasting over zijn winst. Alle genoemde argumenten zijn geen verklaring voor kleine zelfstandigen in financiële moeilijkheden.
Zoek het eerder in (financiëel) management. Een goede bakker is niet automatisch een goede manager of goede boekhouder. Opgeteld met een minder gunstige ligging, minder kapitaal, hogere inkoopprijzen, meer kosten aan boekhouding e.d. zoek je daar beter de oorzaak.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 02:51   #267
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
1 extra werknemer kost voor een keten net zo veel als voor een kleine zelfstandige.
Uiteraard. Met dat verschil dat een keten meer kapitaal beschikbaar heeft dan een kleine zelfstandige om een extra werknemer aan te nemen (ik spreek hier in relatieve termen). Neem alle belastingen weg en zelfstandingen hebben in één klap veel meer kapitaal om investeringen te maken en werknemers aan te nemen en ze zullen minder snel failliet gaan.
Oud 30 januari 2008, 03:10   #268
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Het is voor een keten financiëel haalbaarder dan voor een kleine zelfstandige om één extra werknemer te betalen.
Dat lijkt me evident, maar om heel wat redenen meer dan jij aanhaalt. O.a. de grotere omzet.
Oud 30 januari 2008, 03:30   #269
Heftruck

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me evident, maar om heel wat redenen meer dan jij aanhaalt. O.a. de grotere omzet.

Omzet - kosten = eindresultaat (winst of verlies).

De omzet is van ondergeschikt belang. Het is de uiteindelijke winst die telt. Nogal wiedes dat die lager zal uitvallen als je gigantisch veel kosten hebt aan belastingen en je daardoor minder winst hebt en dus minder werknemers kunt aanwerven.

Een fictief voorbeeld;

Als de keten en de zelfstandige allebei 75% van hun omzet aan belastingen betalen en de keten een omzet maakt van €100.000 en de zelfstandige een omzet van €10.000 terwijl een extra werknemer €3000 kost, dan kan de keten er 8 aanwerven i.p.v. 20 en de zelfstandige 0 i.p.v. 2 extra werknemers.

Als je dan komt zeggen dat er voor zelfstandigen belangrijkere factoren zijn dan belastingen (= kosten), dan ben je een kalf.
Oud 30 januari 2008, 09:14   #270
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je vroeger enkel naar de bakker kon gaan voor je brood, en je nu ook bij de supermarkten terecht kan, wil dat toch zeggen dat het marktaandeel van de eerste groep kleiner is geworden.
Tenzij er ondertussen nog andere marktverschuivingen zijn gebeurd die een omgekeerd effect hadden.
Op dat marksegment misschien... Maar de markt is dan ook gestegen (meer brood eten) wat dus niet onmiddelijk wil zeggen dat ze inkomsten minder hebben en dus ook niet minder verdienen. Plus ik zie nog altijd niet in wat slecht is aan je brood goedkoper kunnen verkijgen elders... jij als student zou juist beter moeten weten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 09:37   #271
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De omzet is van ondergeschikt belang. Het is de uiteindelijke winst die telt. Nogal wiedes dat die lager zal uitvallen als je gigantisch veel kosten hebt aan belastingen en je daardoor minder winst hebt en dus minder werknemers kunt aanwerven.

Een fictief voorbeeld;

Als de keten en de zelfstandige allebei 75% van hun omzet aan belastingen betalen en de keten een omzet maakt van €100.000 en de zelfstandige een omzet van €10.000 terwijl een extra werknemer €3000 kost, dan kan de keten er 8 aanwerven i.p.v. 20 en de zelfstandige 0 i.p.v. 2 extra werknemers.

Als je dan komt zeggen dat er voor zelfstandigen belangrijkere factoren zijn dan belastingen (= kosten), dan ben je een kalf.
Is dat in China?
Hier mag je al gauw plus minus tussen de 36 �* 40'000€ per werknemer betalen op jaarbasis.

Maar goed je start niet als kleine zelfstandige om dan gauw gauw veel personeel aan te werven natuurlijk. Dan start je als firma met andere investeringen en plannen.
Hou het dus gewoon op de dagelijkse "goede" omzet en wees gelukkig dat je uw eigen baas kunt zijn.

Trouwens wie die ketens een goed bod doet zal ze wellicht mogen hebben.
Ze zullen u zeer dankbaar zijn zelfs.

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 januari 2008 om 09:41.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 09:55   #272
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:

Een fictief voorbeeld;

* Diepe zucht *
een ondernemer betaalt geen 75% belasting.

Beter voorbeeld:
Een werknemer verdient 18.000,- bruto p.j. Daarbovenop betaalt de werkgever nog 7.000,- werkgeverslasten, totaal betaalt de werkgever 25.000,- per werknemer. De werknemer houd daar netto 15.000,- aan over.

4 werknemers: 100.000,-.

300.000,- omzet
40.000,- inkoop producten
260.000,- brutowinst

100.000,- personeelslasten
20.000,- huur winkel
80.000,- alle overige kosten, o.a. machines, onderhoud, energie.
200.000,- totaal kosten

260.000,- brutowinst
200.000,- kosten
60.000,- nettowinst (voor belasting)
15.000,- belasting (afhankelijk van bedrijfsvorm e.d.)
45.000,- inkomen voor ondernemer (bruto, afhankelijk van ondernemingsvorm e.d.)

Deze hele berekening is gelijk voor een keten of een een kleine zelfstandige. Alleen zal een keten moeten betalen voor de franchise of de formule. Die extra kosten worden goedgemaakt door extra omzet doordat de keten zit op de mooiste plekjes in de stad.

Omzet is essentieel. 10% minder omzet (10% x 300.000,-) zorgt voor een daling van de nettowinst van 50% (van 60.000,- naar 30.000,-). Dat is precies het verschil tussen: 'ik kan er goed van leven' en 'ik heb geen ruimte voor tegenvallers'. En bij 20% minder omzet is het over en sluiten...
Oud 30 januari 2008, 10:08   #273
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

@Andredehollander

Hoe komt het dat jij mensen vind aan 25000€/jaar?
Bij mij ligt dat "veel" hoger.
Oud 30 januari 2008, 10:34   #274
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Moet jij ten allen tijde de keuze hebben uit allemaal alternatieve goederen, etc.?
Heeft het liberalisme u dat ooit beloofd ofzo?
Ai, dat leek me nu toch net één van de hoofdargumenten die het liberalisme gebruikt om haar zaak te bepleiten ...

=> In het vervolg zijn dus alle uitspraken tegen de DDR (en het gebrek aan keuze) niet meer ernstig te nemen?

=> In het vervolg zijn alle pleidooien tegen generische geneesmiddelen (en het gebrek aan keuze) gewoon te negeren?

=> In het vervolg zijn alle argumenten tegen nationaliseren van energiemarkten (en het gebrek aan keuze) dan maar weg te lachen?

Het wordt wel heel droevig als het liberalisme ons niet alleen meer kost maar BOVENDIEN minder keuze biedt hé ... Het feit dat we op culinair vlak ook gemakkelijk citroengras of kurkuma in de Delhaize kunnen vinden vond ik zowat het enige argument PRO liberalisme
Oud 30 januari 2008, 10:40   #275
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Een fictief voorbeeld;

Blijft toch grappig hé, die klagende zelfstandige ... laat ik jullie eigen theorie gebruiken om aan te tonen dat een zelfstandige helemaal niks te klagen heeft...

"Als het niet loonde om zelfstandige te zijn, dan zouden er geen zelfstandigen meer bestaan."

Een beetje het vrijemarkt principe hé ... Ja, hoor, er zijn ook die vervelende belastingen. En toch lijkt het me dat zelfstandigen lekker geld scheppen. Onjuist? Wel, dan moet je maar iets anders doen hé! Volgens jullie ideologie is dat toch de oplossing voor alle onrecht? "Je moet maar iets anders doen". "De meest succesvolle blijft over, de andere zakt weg".

Vreemd hoor om te zien dat zelfstandigen (liberalen neem ik dan aan) vertrekken van het idee "elk voor zich" om dan toch een soort verknipte "rechtvaardigheid" te willen binnenhalen, al was het dan maar gewoon om nog meer geld te hebben.
Oud 30 januari 2008, 10:41   #276
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
@Andredehollander

Hoe komt het dat jij mensen vind aan 25000€/jaar?
Bij mij ligt dat "veel" hoger.
Ik bedoel hier vooral de verkoopsters in de winkel. Die hebben vaak weinig of niets meer dan het minimumloon. Als ze dan ook nog eens voor het minimumjeugdloon werken, dan heb je er al te pakken voor ongeveer 10.000,-. Ik heb het gemiddeld, een bakkersknecht zal meer verdienen.
Oud 30 januari 2008, 10:45   #277
Ta'azir
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De kaap is bijna gehaald, al denk ik dat het nog even zal duren eer de psychologisch toch wel zware barriere van € 2,00 effectief zal overschreden worden.

Nochtans, in mijn onmiddelijke buurt zijn er drie bakkers en twee supermarkten.

Tot zover dus de liberale fabeltjes over het heil van de concurrentie...
Tiens..... hebde mij hier een antwoord op ?

In het dorp waar ik woon, in de brusselse rand, betaal ik voor 2 (lezen en schrijven twéé) chocoladekoeken (ge weet wel van die koeken met twee reepkes chocola) het ronde bedrag van 1 euro en zestig centekens (1.60 €).... in de buurt van mijn werk echter.... bij de marokse bakker in t'centrum van brussel betaal ik echter 3.5 € (lezen en schrijven drie en een halve euro) voor TIEN) identiek dezelfde chocolattekoeken...... maar ze smaken beter gezien de prijs..........

HOE KANDA ????????????????
Oud 30 januari 2008, 11:00   #278
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ta'azir Bekijk bericht
Tiens..... hebde mij hier een antwoord op ?

In het dorp waar ik woon, in de brusselse rand, betaal ik voor 2 (lezen en schrijven twéé) chocoladekoeken (ge weet wel van die koeken met twee reepkes chocola) het ronde bedrag van 1 euro en zestig centekens (1.60 €).... in de buurt van mijn werk echter.... bij de marokse bakker in t'centrum van brussel betaal ik echter 3.5 € (lezen en schrijven drie en een halve euro) voor TIEN) identiek dezelfde chocolattekoeken...... maar ze smaken beter gezien de prijs..........

HOE KANDA ????????????????
Ja, maar voor die prijs zijn ze wel Halal ...

Laatst gewijzigd door Goldband : 30 januari 2008 om 11:01.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 11:02   #279
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Blijft toch grappig hé, die klagende zelfstandige ... laat ik jullie eigen theorie gebruiken om aan te tonen dat een zelfstandige helemaal niks te klagen heeft...

"Als het niet loonde om zelfstandige te zijn, dan zouden er geen zelfstandigen meer bestaan."

Een beetje het vrijemarkt principe hé ... Ja, hoor, er zijn ook die vervelende belastingen. En toch lijkt het me dat zelfstandigen lekker geld scheppen. Onjuist? Wel, dan moet je maar iets anders doen hé! Volgens jullie ideologie is dat toch de oplossing voor alle onrecht? "Je moet maar iets anders doen". "De meest succesvolle blijft over, de andere zakt weg".

Vreemd hoor om te zien dat zelfstandigen (liberalen neem ik dan aan) vertrekken van het idee "elk voor zich" om dan toch een soort verknipte "rechtvaardigheid" te willen binnenhalen, al was het dan maar gewoon om nog meer geld te hebben.
Is het een toeval dat U een kieken als avatar hebt?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 11:04   #280
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De kaap is bijna gehaald, al denk ik dat het nog even zal duren eer de psychologisch toch wel zware barriere van € 2,00 effectief zal overschreden worden.

Nochtans, in mijn onmiddelijke buurt zijn er drie bakkers en twee supermarkten.

Tot zover dus de liberale fabeltjes over het heil van de concurrentie...
Wat is eigenlijk uw norm om te stellen dat 2 euro voor een brood te veel is? Uw buikgevoel? Uw sociale bekommernis (indien ja: waarom moeten bakkers daarvoor opdraaien?)? Of toch een optelsommetje van kosten en winstmarge?

Als het dat laatste zou zijn, en u vindt dat de winstmarge van uw bakker te hoog ligt: wie houdt u - of een socialistische coöperatieve - dan tegen om een brood aan te bieden aan anderhalve euro of minder?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 30 januari 2008 om 11:06.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be