![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Een broodmachine moet dikwijls een uur op staan en uw elektriciteits meter zal daarmee ook lekker sneller bijgroeien. Daarnaast gaan de prijzen van alle graan producten in de supermarkt ook omhoog dus uw grondstoffen voor een brood te bakken stijgen ook. je kunt misschien een voorraadje in doen van graanproducten maar uiteindelijk moet je ook volgen en zul je niet zoveel winst maken als iemand die een brood in de winkel koopt. Trouwens stel eens dat iedereen zijn brood zelf bakt, dit zou leiden tot heel wat ontslagen in bakkerijen en dergelijke en de uitkeringen die wij die mensen dan weer mogen betalen leiden tot meer belastingen en daar gaat uw winst van een brood zelf te bakken. Het water vloeit altijd naar de zee en de gewone man zal dus altijd zich kapot werken voor de overheid om zo het kapitalistisch systeem in stand te kunnen houden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oven bakt weldegelijk het laatste uur een 1000watt. 1kwh => 0.1euro electriciteit De bloem 3.6euro voor 5kg, je hebt dus 10broden uit 5kg => 0.36euro De gist is ook iets in die grootteorde en water kost helemaal niets dus uw dagelijks vers brood kost 0.5euro Wat je weldegelijk uitspaart is AUTORIT naar de bakker, VERLEIDING om meer te kopen, TIJDSWINST je moet het huis niet uit. Als je uw nafte van uw wagen rekent om 2 km om te rijden achter een broodje, kost het afhalen van uw broodje 0.3euro of welgeteld meer dan de energie om het te bakken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 |
Vreemdeling
|
![]() Waar is den tijd dat als Nero aan Jef Patat een pak frieten van 100 frank vroeg hij een gigantisch pak kreeg. Nu geef je bijna evenveel uit aan een klein pak...
Wij maken ons brood zelf! of beter gezegd: de elite maakt zijn brood zelf! Laatst gewijzigd door elberto : 3 februari 2008 om 11:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat je wel merkt is dat een bruin brood bruiner is dan bij de bakker, vermoedelijk is de verleiding groot om de duurdere mengselt te verdunnen met de goedkopere witte bloem... Ik bak met een snuifje zout, dus relatief zoutloos, en met omega3 rijke vetstoffen dus altijd omegabrood en oven vers elke morgen, verser kan niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar komt nog bij, dat mijn totaalkoopkracht zegge en schrijve tien euro per dag bedraagt... Dat we nog lang mogen overleven... Laatst gewijzigd door eno2 : 4 februari 2008 om 18:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik vind dat het systeem van vrijemarkteconomie niet mag toegepast worden op levensnoodzakelijke middelen. De producenten kunnen hiervan profiteren doormiddel van prijsafspaken (dit is illegaal, maar het gebeurt toch). Het is inderdaad de schuld van de liberalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
Banneling
|
![]() Waar haalt ge allemaal de tijd vandaan om uw eigen brood te bakken ? Ik werk van 9 tot 5 en als me dan nog moet bezighouden met brood bakken, amai....
Dan spendeer ik veel liever die 2 euro effe, das toch maar een peulenschil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En 10 broden uit 5 Kg, ik noem die dan broodjes. Ik bak ook zelf en kom uit op € 1 per volkorenbrood (1kg, melkgebakken) plus € 0,4 aan lijnzaad. Nu ik het toch over lijnzaad heb, ik betaal € 7,5 per kg, nu is lijnzaad ook maar gewoon vlaszaad, is dit in de vlasstreek ook zo duur ?
![]() Laatst gewijzigd door Bert Bubber : 4 februari 2008 om 20:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk ik heb effe tijdens de pauze van Phaedra het broodje klaargezet... Je moet uw pauzes nuttig gebruiken, ipv het reclamevoer te slikken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En 6granenbloem kost 3.6euro voor 5kg = 0.36euro per brood + water0.01 + olijfolie 3eur/liter=0.15euro + 5g gist 2.94/500g = 0.03euro + lijnzaad 7.3euro/kg in de apotheek = 0.14euro (dan heb je al een luxebroodje) = 0.69euro voor dit superdeluxe broodje We zitten dus nog te vitten over de electriciteit. 1kwu zit ik gemiddeld op 0.17/kwu, en gezien dat broodje altijd op nachttarief bakt, 0.1euro... Een normaal 6granenbroodje kun je bakken voor 0.36+.15+.03+.1 = 0.64euro, en nu doe ik er geen cent meer bij. Een broodbakmachiene is dus een 'nobrainer' investment. Full disclosure: ik verkoop geen broodbakmachines, en met deze berekening jaag ik de woede van alle bakkers op mijn nek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 |
Vreemdeling
|
![]() een hele dag op beschuiten leven , ookal kosten ze maar 33ct, komt een mens toch al gauw de keel uit hoor
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die bakker betaalt zijn bloem niet 0.70euro per kg, maar maximaal 0.2euro per kg
Dus de fabrikant van de mixen type Soubry, betaalt zijn bloem maximaal 0.07euro per kg, en verkpakt ze voor de winkel aan 0.35euro per kg Diezelfde bakker zal het vet minimaliseren, want vet kost geld. Dus uw dagelijks broodje van de bakker, kost diezelfde bakker vermoedelijk een 0.1euro + .05euro electriciteit + gist+water verwaarloosbaar in prijs + 0.05 boter = 0.2euro grootbakkersprijs en verkoopprijs 2euro. Je denkt toch niet dat een bakker eigenlijk dat brood bakt aan dezelfde prijs als wij ? Die zit daar dik onder. Maar wat kost er geld: distributie - assortiment - investering in winkel - zijn tijd - de tijd van zijn vrouw - de winkel schoonhouden - de verlichting etc. Reken voor een bakkerij als investering 0.5M euro, en je mag de bank 50.000euro per jaar gaan afbetalen + 30.000euro interesten. ZIjn vrouw haar loon voor 12u arbeid per dag, komt er met een bekaaid uurloon van 7euro per uur een 24.000euro per jaar verdienen Die bakker mag voor zijn hobby hetzelfde op zijn rekening zetten. Om die 130.000euro op te hoesten, moet je dus 500 broodjes per dag verkopen. Dus zelfs met die waanzinnige marge van 90%, die iedereen teduur vindt, moet die gasten werken aan een belachelijk uurloon van 7euro per uur. In elk geval om het rendement op te drijven moet je meer koude bakker worden, duurdere broden bakken, meer toegevoegde waarde creeeren door taarten te verkopen etc...Opgelet aan alles hangt nog een serieus risico, want de goederen blijven uiterst bederfelijk... De grootdistributie speelt gewoon met die prijs, om u te lokken. verdienen ze er niet aan, dan verdienen ze aan derest. De industriele bakkerijen verdienen gewoon op automatisatie. Dus het resultaat is albijal niet slecht. Maar zeg nu niet dat het brood bij de bakker te duur kost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
ik heb geen nachttarief en het gaat me ook niet om de prijs....alleen om de kwaliteit. Grtzz, BB.
![]() Laatst gewijzigd door Bert Bubber : 4 februari 2008 om 23:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eindigt de dag bij jullie dan om vijf uur? Ons leven is meer dan werk alleen: als we thuiskomen zijn er de kinderen en al het huishoudelijk werk dat daarmee samenhangt. Bij ons is brood bakken daar een onafscheidelijk deel van. Ook is het heel opvoedend voor kinderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Financieel wordt het wel interessant als men, in het weekeinde of 's nachts bijvoorbeeld, brood bakt met de oven. In de oven van een 60x60 fornuis kun je algauw vier broden uit de broodbakmachine bakken. En dan loont het zelf wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |