Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2008, 19:04   #21
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Voedselhulp?
(erg dat dat nog nodig is in deze tijd)
Inderdaad. Misschien kan men ook ineens een cursus "Hoe kan ik (spaarzaam) leven van mijn schamele inkomsten?" meegeven...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 19:14   #22
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik heb in januari € 26,- indexaanpassing gekregen, precies genoeg om mijn stijgende medicatiekosten te bestrijden. als dat zo voortgaat zal ik mijn vrijwillkigerswerk moeten opgeven en een betaald bijbaantje moeten zoeken.
Het zal tijd worden. Vrijwilligerswerk? Wie heeft er daar trouwens nog tijd voor?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 19:27   #23
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Vrijwilligerswerk? Wie heeft er daar trouwens nog tijd voor?
Ik. Nu toch.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 19:29   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat de prijzen van het eten te hoog worden kan ik enigzins begrijpen.
Volgens ik hoor heb je amper nog een winkel of 5 �* 6 in gans belgië.
Aldi, lidol, carrefour, colruyt, delhaize en ik denk dat ik rond ben. En het zou me zelfs niet verwonderen als die winkels onderling aandelen van elkander ook bezitten.

Tja...zo is het.
Oud 26 februari 2008, 19:29   #25
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Mensen wanneer komt er een prijzenstop op basisvoedsel,ik ken nu mensen die gewoon honger lijden en vroeger tot over een paar maand juist geld genoeg hadden om voedsel te kopen

Wanneer stopt deze waanzin,hoe ver kan het nog met deze onzinprijzen

Zal de nieuwe regering ingrijpen,of zullen er mensen sterven van honger of ziekte omdat zij niet aan de juiste hoeveelheid vitaminen kunnen geraken

Los van de dure medicijnen,dokterkosten enz.....

Ik schaam mij om in dit kutland te moeten leven

Duveltje382 (volgende maand zit ik op het net via de bib )

Je hebt gelijk Duveltje.
Het loopt echt de spuigaten uit. Ik denk dat ondertussen iedereen wel het prijsverschil begint te merken in de winkels en vooral in zijn portemonnee.
Ik ben bv. vandaag naar de Colruyt geweest en ik viel bijna achterover van de rekening die ik onder mijn neus geschoven kreeg, en zeggen dat ik daarvan nog het overgrote deel in mijn rugzak had terwijl de kasseur dacht dat die leeg was en me wou laten doorgaan.

Maar ik denk dat de supermarktenbranche geen onschuldige is.
Ik heb laatst nog een reportage gezien waarbij je ook zag dat de winkels hele hogen prijzen hieven voor bv aardappelen omwille van zogenaamde oogst-tekorten, terwijl boeren hun aardappelen niet konden verkopen maar moesten stockeren omdat de prijs die winkels gaven zo schandalig laag was dat het hun met pakken verlies opzadelden.

Ik heb het hier al ooit voorgesteld, er zou ergens een kookboek moeten zijn waar mensen die het minder breed hebben tips uitwisselen om goedkope maar toch voedzame en lekkere gerechten te bereiden. Bij uitbreiding best ook gewoon algemene tips om beter rond te komen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 26 februari 2008 om 19:35.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 19:34   #26
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

ik ben het met je eens, duufje.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 19:35   #27
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Aardappelen met worst en savooikool, wel lekker, helemaal niet duur.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 19:38   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kip de nek omdraaien kost ook niet veel.
Maar ja, wie doet dat nog?

Wie echt wil kan wel goedkoop eten.
Maar in de stad zal dat toch lastig zijn denk ik.
Oud 26 februari 2008, 19:42   #29
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik heb in januari € 26,- indexaanpassing gekregen, precies genoeg om mijn stijgende medicatiekosten te bestrijden. als dat zo voortgaat zal ik mijn vrijwillkigerswerk moeten opgeven en een betaald bijbaantje moeten zoeken.

De politiek heeft echt geen tijd : ze hebben nu besloten dat alle verkeersborden met max. 70 km/u uit Vlaanderen wegmogen en er aan de Vlaamse grenzen plakaten komen met als aanduiding dat er op de "gewestwegen" max. 70km/u gereden mag worden. Wat die operatie zal kosten is onduidelijk.

Spirit heeft naar mijn vgevoel een goed voorstel : indexaanpassing in centen ipv van in percenten. Men zou die index ook in 2 stukken kunnen snijden : een korf met basisvoedingswaren waarvan men de aanpassing "in centen" geeft & een "overige" korf die men dan in percenten uitkeert.

Opmerkenswaard is het feit dat de prijzen in Nederland minder fel stijgen (door de sterkere concurrentie ? Alleszins door de lagere BTW heffing) - Voor een Merksembewoner is het dan ook betrekkelijk eenvoudig ga in Putte (Woensdrecht) bij de Eurospar of Albert Hein winkelen. De prijs van het autobuskaartje haal je er alleszins uit.

Men zou ook in het algemeen op basisvoedsel en stookkosten de BTW tarieven helemaal kunnen afschaffen en die afschaffing compenseren met hogere heffingen op de befaamde flatscreens en zo...
Dat vind ik een heel goed voorstel.
Er kan bv. een nog hogere BTW gehoffen worden op goederen die ècht luxe zijn en die toch enkel echt 'rijken' zich kunnen permitteren.
Ik weet dat daar 't één en ander tegenin te brengen valt, maar ik vind het toch minder erg dat een rijke wat dieper in zijn buidel moet tasten voor de nieuwste sportwagen dan dat een arme zich moet gaan afvragen wat hij moet gaan eten omdat het onbetaalbaar geworden is.

Ook Frankrijk (dat al torenhoge voedselprijzen had) lijkt in hetzelfde bedje ziek te zijn:
Citaat:
Het Franse ministerie van Economische Zaken is dinsdag een onderzoek gestart met de bedoeling de prijsstijging van voedingsproducten te beteugelen. Voedingsproducten werden soms tot 50 procent duurder. Het onderzoek komt er nadat de regering "misbruiken" van industriëlen en warenhuizen hekelde.

Volgens een studie van het nationaal instituut van het verbruik zijn de prijzen van courante producten (melk, yoghurt, pasta, rijst, ham, enz.) tussen november en januari van 5 tot 48 pct gestegen. Die prijsopstoot verontrust vele Fransen en is een van de redenen voor het tanende vertrouwen in president Nicolas Sarkozy in de peilingen. Hij had beloofd de "president van de koopkracht" te zijn.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 26 februari 2008 om 20:10.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 19:44   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom doet duveltje geen winkeltje open?
Oud pandje, rekjes zetten, wat import of zo?

Altijd eten in huis.
Oud 26 februari 2008, 19:46   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat vind ik een heel goed voorstel.
Er kan bv. een nog hogere BTW gehoffen worden op goederen die ècht luxe zijn en die toch enkel echt 'rijken' zich kunnen permitteren.
Ik weet dat daar 't één en ander tegenin te brengen valt, maar ik vind het toch minder erg dat een rijke wat dieper in zijn buidel moet tasten voor de nieuwste sportwagen dan dat een arme zich moet gaan afvragen wat hij moet gaan eten omdat het onbetaalbaar geworden is.

Daartegenover staat dan wel een liefst uitroeiing van alle mensen die vrijwillig werkloos zijn. We hebben alle mensen die in staat zijn om te werken nl. heel hard nodig, nu, en vooral in de toekomst.

Nog niet de tarieven van de nieuwe slurptaks gezien toch?
Das geen spek voor onze bek geworden.

Maar ja spek met bonen zegt u dat iets?
Oud 26 februari 2008, 19:54   #32
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Kip de nek omdraaien kost ook niet veel.
Maar ja, wie doet dat nog?

Wie echt wil kan wel goedkoop eten.
Maar in de stad zal dat toch lastig zijn denk ik.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Maar een huis met een grote tuin kost veel, wellicht is het voor armen dus helemaal geen optie om eventjes te verhuizen.
Maar als je zelf je groenten kweekt, en je kippen hebt die eieren leggen, en niet zo verop een boerderij waar je aan vlees kan geraken bv. en een kennis die gaat vissen en z'n vissen verkoopt plus daarnaast nog wat markten bezoekt voor 't overige, ben je al een heel eind op weg denk ik.
Het probleem is dat je daar dan ook nog eens tijd voor nodig hebt, en niet zo'n beetje.

Anderzijds kan wonen in de stad ook wel vervoerskosten uitsparen. Dat compenseert allicht wel.
Oud 26 februari 2008, 20:06   #33
Groentje-18

Standaard

Ik denk trouwens dat, tenzij we een manier vinden - enfin vinden, we hebben die natuurlijk al lang maar gebruiken die niet- om efficiënter voedsel te gaan produceren, we de echte prijsstijgingen van voedsel door een schaarste aan grondstoffen nog moeten gaan zien. Die zullen we zien wanneer de ecomische groei van China ook doorgroeit tot in de rurale gebieden en wanneer de Indiërs uit de stad mee kunnen draaien in de globale economie.
Oud 26 februari 2008, 20:08   #34
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Dat de prijzen van het eten te hoog worden kan ik enigzins begrijpen.
Volgens ik hoor heb je amper nog een winkel of 5 �* 6 in gans belgië.
Aldi, lidol, carrefour, colruyt, delhaize en ik denk dat ik rond ben. En het zou me zelfs niet verwonderen als die winkels onderling aandelen van elkander ook bezitten.

Tja...zo is het.
Ook nog wat GB's en hier en daar nog een Spar en zelfs nog een klein superetteke. Maar bijna alle winkels hebben grotendeels dezelfde leveranciers als ik me niet vergis ...
Oud 26 februari 2008, 20:15   #35
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Nog niet de tarieven van de nieuwe slurptaks gezien toch?
Das geen spek voor onze bek geworden.

Maar ja spek met bonen zegt u dat iets?
Is het zo moeilijk om te reageren zonder direct in vakjes te denken?
Oud 26 februari 2008, 20:42   #36
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Mensen wanneer komt er een prijzenstop op basisvoedsel
Wat is basisvoedsel?

Laatst gewijzigd door alberto : 26 februari 2008 om 20:43.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 20:57   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
sshht. I-pods, gsms, flatscreens, laptops, zijn goedkoper geworden, dus u mag niet klagen en helemaal niet spreken over een koopkrachtsdaling.

Die kun je niet eten en je kan ook zonder. De flatscreens dalen, maar met de digitale abonnementen zal TV kijken duurder worden.
GSMs dalen in prijs maar de telefoon gebruiken werd duurder. Wie zei daar dat alles goedkoper zou worden door de vrije markt? Wanneer komt dat? Niet de vrije markt, maar die prijsdalingen

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 februari 2008 om 20:59.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 20:57   #38
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
sshht. I-pods, gsms, flatscreens, laptops, zijn goedkoper geworden, dus u mag niet klagen en helemaal niet spreken over een koopkrachtsdaling.

Aangezien zowat iedereen zich zwaar gediscrimineerd voelt, wanneer ze bovenstaande ook niet hebben, is er toch geen probleem?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 20:59   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik denk trouwens dat, tenzij we een manier vinden - enfin vinden, we hebben die natuurlijk al lang maar gebruiken die niet- om efficiënter voedsel te gaan produceren, we de echte prijsstijgingen van voedsel door een schaarste aan grondstoffen nog moeten gaan zien. Die zullen we zien wanneer de ecomische groei van China ook doorgroeit tot in de rurale gebieden en wanneer de Indiërs uit de stad mee kunnen draaien in de globale economie.

In Frankrijk is Sarkozy een beetje rapper dan wij hier op dat gebied.
Hij doet immers wat wij ook weten en dat is dat de stijging niks te maken heeft/had met stijgende grondstofprijzen maar dat het een hype is van winkels en producenten.
Een onderzoek is nu bezig en strenge straffen voor winkels en producenten die er van geprofiteerd hebben is in aantocht daar.
Binnenkort gaan ze dat bij ons ook eens doorlichten.
Oud 26 februari 2008, 21:02   #40
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Frankrijk is Sarkozy een beetje rapper dan wij hier op dat gebied.
Hij doet immers wat wij ook weten en dat is dat de stijging niks te maken heeft/had met stijgende grondstofprijzen maar dat het een hype is van winkels en producenten.
Een onderzoek is nu bezig en strenge straffen voor winkels en producenten die er van geprofiteerd hebben is in aantocht daar.
Binnenkort gaan ze dat bij ons ook eens doorlichten.
Sarkozy? Szar ügi...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be