Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2008, 12:21   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

misschien moeten we toch stilaan een Vlaamse Kale Borroka gaan organiseren.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 12:27   #42
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Nochtans, mijn waarde duikboot, lijkt me dat een essentieel punt. Wie garandeert ons dat ge niet gewoon de Rand opschuift om over 10 of 20 jaar opnieuw te komen zeggen dat die en die gemeenten eigenlijk wel 2-talig zouden mogen zijn?
Ik garandeer dat niet. Alles hangt af van de evolutie van Brussel. Wordt die stad belangrijker of juist minder belangrijk? Vroeg of laat kunnen de grenzen dan inderdaad weer ter discussie staan, maar dan spreken we wellicht over een zeer lange termijn. In de tussentijd moeten de taalafspraken duidelijk zijn en gerespecteerd worden.

Maar ik geloof inderdaad niet in eeuwige en onveranderlijke grenzen.

Citaat:
Ge begrijpt vast wel dat officiële tweetaligheid in Vlaanderen geen optie is zolang dat er op neer komt dat die regels alleen voor de Nederlandstaligen tellen.
Ik pleit ook niet voor officiële tweetaligheid in Vlaanderen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 12:29   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik garandeer dat niet. Alles hangt af van de evolutie van Brussel. Wordt die stad belangrijker of juist minder belangrijk? Vroeg of laat kunnen de grenzen dan inderdaad weer ter discussie staan, maar dan spreken we wellicht over een zeer lange termijn. In de tussentijd moeten de taalafspraken duidelijk zijn en gerespecteerd worden.

komkom goedkoop provoceren kan iedereen ... laat eerst maar eens zien dat uw Frans goed genoeg is om heel die tekst te vertalen ... daarna kunnen we er nog eens over klappen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 12:32   #44
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
misschien moeten we toch stilaan een Vlaamse Kale Borroka gaan organiseren.
Voor sommige Vlamingen is geweld inderdaad een goed alternatief voor argumenten.
Oud 28 februari 2008, 12:37   #45
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor ouwe koeien geldt maar één stelregel: neerschieten!

Men moet naar de situatie kijken zoals ze vandaag is en zich de vraag stellen: is dit een wenselijke situatie? in plaats van zich te laten leiden door onverteerde wraakzucht.
Heb je er misschien al bij stilgestaan dat het juist die oude koeien zijn die geleid hebben tot wat jij de Vlaamse 'koppigheid' noemt? Zo was het immers ook Wallonië dat in 1932 algehele tweetaligheid in gans België weigerde. In de wetenschap dat de liefde in België op taalkundig gebied al 178 jaar lang van één kant is moeten komen, vind je het dan echt zo raar dat vele Vlamingen iedere vraag van Franstalige kant tot wijziging van gewestgrenzen en taalstatuten met het nodige argwaan onthalen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 12:56   #46
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Heb je er misschien al bij stilgestaan dat het juist die oude koeien zijn die geleid hebben tot wat jij de Vlaamse 'koppigheid' noemt? Zo was het immers ook Wallonië dat in 1932 algehele tweetaligheid in gans België weigerde. In de wetenschap dat de liefde in België op taalkundig gebied al 178 jaar lang van één kant is moeten komen, vind je het dan echt zo raar dat vele Vlamingen iedere vraag van Franstalige kant tot wijziging van gewestgrenzen en taalstatuten met het nodige argwaan onthalen?
Wat de motieven zijn van de Vlaamse koppigheid en argwaan is interessant voor psychologen en therapeuten met historische interesses, maar in een open debat moeten we naar het heden en de toekomst kijken zonder te vervallen in de fouten van het verleden. Dus: terug naar de inhoud, m.n. het epistel op http://www.geocities.com/raskolnikowke/brussel.html.

Tot vanavond laat, heren, dames.
Oud 28 februari 2008, 14:11   #47
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Ik vermoed dat als in Brussel een sfeer van respect voor de Nederlandse taal heerste, en een bereidheid om ze te leren in plaats van de actieve verdrukkingspolitiek van de laatste 50 jaar, dat er in de rand maar weinig verzet zou zijn voor meer tweetaligheid.

Op dit moment is er nog geen enkel signaal gekomen dat hun politiek de nood hiervan inziet. Het zou dus ook pure waanzin zijn om hierbij de Vlaamse rand aan te sluiten. Eens de algemene tweetaligheid in Brussel een voldongen feit is kunnen we over de Rand praten. Niet voordien.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 14:14   #48
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Mijn oplossing voor Brussel is simpel: Brussel is op economisch vlak afhankelijk van Vlaanderen net zoals Vlaanderen ook afhankelijk is van Vlaanderen; daarom dat de creatie van het Brussels gewest 20 jaar geleden een vergissing was; doordat de kern en het hinterland van Brussel (Vlaanderen) van elkaar gescheiden werden. Ik vind ook dat kern en hinterland met elkaar herenigd moeten worden.
Mijn oplossing is dan ook om het Brussels gewest af te schaffen en bij het Vlaams gewest te voegen. Brussel blijft natuurlijk tweetalig.

Nu zullen sommige mensen natuurlijk zeggen dat dat absurd is omdat er 500.000 Franstaligen wonen in Brussel. Maar we mogen ook niet vergeten dat er in Wallonië ook nog een Duitstalige gemeenschap is. Waarom kan er dan in Vlaanderen geen Franstalige gemeenschap zijn?

Het bestuur in Brussel zelf moet natuurlijk ook beter worden: het wordt tijd dat de taalwetgeving eindelijk correct wordt toegepast en ik ben voor een fusie van de 19 gemeenten (er kunnen eventueel districtsraden opgericht worden zoals in Antwerpen).

Laatst gewijzigd door stropdrager : 28 februari 2008 om 14:15.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 16:33   #49
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik vind het zelfs heel evident dat Nederlandstalige mensen in de Vlaams Rand alle mogelijk moeite doen om die rand Nederlandstalig te houden, zelfs door middel van politieke macht.

Het is ook evident dat Franstaligen het tegenovergestelde proberen.

Dat noemen ze 'politiek'. 'Iedereen zorgt voor zijn eigen hachje, en zoekt elke mogelijke justifiering om maar zijn willeke te kunnen doordrijven'.

Laat elkaar met rust en laat mensen wonen waar ze willen wonen en praten wat ze willen praten. Of is dat zo moeilijk? 'Elkaar met rust laten'?

²nd
Oud 28 februari 2008, 17:32   #50
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

In een onafhankelijk Vl (met Brussel) bevinden er zich 900.000 franstalige brusselaars en verspreid over de rest van Vl en de kust nog eens 600.000 francofielen. Dit is een kwart van de toekomstige Vlaamse bevolking. Stemrecht of stemplicht die mensen zullen zich in ieder geval politiek doorzetten.
En misschien wel de grootste vlaamse partij worden, als dan nog eens de notorische azijnpissers nog eens op die (al dan niet franstalige partij )stemmen halen ze misschien wel 30% (het van rossem effect)
Dus ja, ik schrijf je het op een briefje, het toekomstig onafhankelijk Vl wordt een klein tweetalig kopietje van Belgie.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 17:39   #51
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie dat mijn oproep sommige mensen lichtjes prikkelt. Dat verheugt mij ten zeerste.
Welke mensen bedoelt u precies? (door complete onzin wordt ik persoonlijk niet "geprikkeld")
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 18:56   #52
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
In een onafhankelijk Vl (met Brussel) bevinden er zich 900.000 franstalige brusselaars en verspreid over de rest van Vl en de kust nog eens 600.000 francofielen. Dit is een kwart van de toekomstige Vlaamse bevolking. Stemrecht of stemplicht die mensen zullen zich in ieder geval politiek doorzetten.
En misschien wel de grootste vlaamse partij worden, als dan nog eens de notorische azijnpissers nog eens op die (al dan niet franstalige partij )stemmen halen ze misschien wel 30% (het van rossem effect)
Dus ja, ik schrijf je het op een briefje, het toekomstig onafhankelijk Vl wordt een klein tweetalig kopietje van Belgie.
Dat is onzin; in een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel zullen er zo een 600 �* 700.000 Franstaligen zijn; maximum een tiende van de bevolking.

In Brussel en omgeving wonen er zo een 600.000 Franstaligen en hoe jij aan 600.000 Francofielen aan de rest van VL komt; is mij een raadsel.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 28 februari 2008 om 18:58.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 19:32   #53
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen eist van de Franstaligen in de "Vlaamse Rand" dat zij zich de moeite getroosten Nederlands te leren of op z'n minst te aanvaarden dat Nederlands aldaar de voertaal is. Bij deze roep ik alle Franstaligen in de Rand op hieraan geen gehoor te geven.

De grenzen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest getuigen van een dwaasheid die een nuchtere waarnemer niet voor mogelijk houdt. De urbane kern en de suburbane rand zijn door een regionale grens, door sommigen beschouwd als een staatsgrens, van elkaar gescheiden op een onnatuurlijke, krankzinnige wijze: de urbane kern bevindt zich in een tweetalig gebied, de suburbane rand in een eentalig gebied. Suburbanisatie is voor Franstalige Brusselaars slechts mogelijk als zij zich schikken naar een on-Brusselse eentaligheid.

Nog steeds ziet men aan Vlaamse zijde de oprukkende verfransing in de rand als een "annexatie" die het gevolg is van een Franstalig imperialisme, terwijl de eigenlijke oorzaken veel dieper liggen: de zogenaamde "Vlaamse Rand" is géén Vlaamse Rand. Of beter: het is alleen in staatkundig opzicht een Vlaamse Rand. Sociologisch is de "Vlaamse Rand" echter een Brusselse Rand, een rand dus van de tweetalige stad Brussel, niet van het eentalige gewest Vlaanderen. De logica van de stad gebiedt dat de grenzen van het Brusselse Gewest worden uitgebreid zodat ze de Brusselse Rand omvat. Dit hele gebied behoort tweetalig te zijn. Kern en rand zijn immers op elkaar betrokken. Er is geen kern denkbaar als er geen rand is en vice versa.

De ontkenning van deze onweerlegbare logica is de oorzaak van de spanningen, niet het suburbaniserende gedrag van de Franstalige Brusselaars. Deze Brusselaars - en hun Nederlandstalige stadsgenoten - blijven op de stad betrokken op het vlak van arbeid, economie, cultuur, handel, etc. Idealiter dragen ze ook fiscaal bij aan het bestaan en voortbestaan van de stad. Door de (rijkere) suburbane klasse te scheiden van de (armere) urbane klasse, bewijst men de suburbane klasse een geweldige dienst. De Vlaamse weigering om ook maar te discussiëren over de hertekening van de grenzen van het Brusselse Gewest is dan ook slechts een voorwendsel om de Brusselse bourgeoisie in bescherming te nemen, in combinatie met een absurd emo-nationalisme dat liever de realiteit negeert en liever remedieert aan de gevolgen van die negatie dan de staatkundige grenzen aan te passen aan de realiteit van de stad. De vergelijking die de Gravensteengroep lijkt te suggereren met "een infiltratie van buitenlanders in een binnenlands gebied" gaat niet op, omdat hierin geen sprake is van een dynamiek tussen een kern en een rand.

Vlaanderen wil maar niet begrijpen dat de huidige grenzen van Brussel het resultaat zijn van verkeerde beslissingen uit het verleden en dus het voorwerp behoren te zijn van reflexie en kritiek. Het beschouwt de Brusselse Rand als zijn eigendom, tegen de logica van de verhouding tussen urbaan en suburbaan in. Het vindt hierin een bondgenoot in de gefortuneerde Nederlandstalige Brusselaars, die hopen zich fiscaal te kunnen onttrekken aan de tentakels van de stad. De problemen die hierbij rijzen (en die het dus zelf creëert), denkt het te kunnen oplossen door een hardnekkig vasthouden aan de huidige grenzen en een autoritaire vereentaliging van de suburbane Brusselaars.

Ik roep de Franstalige Brusselaars, die onder druk staan te vernederlandsen, dan ook op tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Weiger of blijf weigeren om Nederlands te spreken. Benadruk uw Brusselse identiteit. Voer actie tegen de Vlaamse dwaasheid.
Als uw oproep tot kolonialisme zou worden nagevolgd, kan dat het einde betekenen van België. Dus als je een beetje verstand hebt...
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 19:52   #54
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dat is onzin; in een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel zullen er zo een 600 �* 700.000 Franstaligen zijn; maximum een tiende van de bevolking.

In Brussel en omgeving wonen er zo een 600.000 Franstaligen en hoe jij aan 600.000 Francofielen aan de rest van VL komt; is mij een raadsel.
Dat vraag ik me ook af. En op wie zouden die dan nu stemmen? De Franstalige partijen zouden deze potentiële 'goudmijn' wellicht al lang aangeboord hebben, denk ik.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 20:28   #55
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat vraag ik me ook af. En op wie zouden die dan nu stemmen? De Franstalige partijen zouden deze potentiële 'goudmijn' wellicht al lang aangeboord hebben, denk ik.
Door het ontbreken van een federale kieskring is het voor franstalige partijen verboden om in Vl op te komen. Enkel in BHV met de gekende gevolgen.
Ik tel met de rand rond Br en Br stad zeker meer dan 1 miljoen franstaligen.
En van Adinkerke tot De Panne tot oostende en Knokke een ongeloofelijk potentieel van mensen die voor een franstalige partij zouden stemmen moesten ze de kans krijgen.
Bv: Echte sossen die liever de donkerrode PS als de light versie SPA verkiezen of Libero's die MR boven VLD zetten. Trouwens MR is een heerlijk alternatief voor LDD voor een donkerblauwe ultra liberaal. Humanisten die Cdh verkiezen boven CDV zijn er zeker ook.
In een onafhankelijk VL met meer dan 1 miljoen franstaligen kunnen die franstalige partijen (of hun pseudo tweetalige cloon) niet geweerd worden zoals nu.
Vergeet vooral het potentieel niet van Vl anarchisten die zouden fr stemmen enkel om die van boven te kl**en.
Oud 28 februari 2008, 20:35   #56
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Door het ontbreken van een federale kieskring is het voor franstalige partijen verboden om in Vl op te komen.
Onzin. Ze kunnen zoals iedereen opkomen waar en wanneer ze willen. En ze doen dat ook.

Citaat:
Enkel in BHV met de gekende gevolgen.
Nog grotere onzin. Met de Europese verkiezingen is er één Vlaamse kieskring van Oostende tot Voeren.

Citaat:
In een onafhankelijk VL met meer dan 1 miljoen franstaligen kunnen die franstalige partijen (of hun pseudo tweetalige cloon) niet geweerd worden zoals nu.
Hoe worden die dan "geweerd"? Maak dat eens hard.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 20:40   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik zie dat ze in Frankrijk toch al een knop NL hebben

http://www.auchanroncq.com/index.asp
Wat dus toont dat I Amsterdam stereotypes over de Fransen heeft.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 20:55   #58
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Onzin. Ze kunnen zoals iedereen opkomen waar en wanneer ze willen. En ze doen dat ook..
Oh ja ? En aan een vlaams fruitkraampje moogt ge zelfs nog geen frans prijskaartje hangen! Of de lokale sjampetter zwiert je de boek op.

Hoe denk jij dan dat men franstalige kiespamfletten of partijen zal toelaten?

Zelfs de verkeersborden zijn eentalig Nl, kijk maar eens naar al die fransen die 10 keer rond Brugge rijden omdat ze overal Rijsel zien staan in plaats van Lille.

Zelfs in de gemeentes waar ze in de meerderheid zijn mogen ze hun eigen taal niet spreken in de gemeenteraad of er staan van die onozele vlaggezwaaiers voor de deur

Laatst gewijzigd door janPieter : 28 februari 2008 om 20:55.
Oud 28 februari 2008, 21:12   #59
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik zie dat ze in Frankrijk toch al een knop NL hebben

http://www.auchanroncq.com/index.asp
Weet u waarom Auchan Ronk zoveel moeite doet voor de Nederlandse taal? Het antwoord is eenvoudig. Een zeer groot deel van de kopers bij Auchan Ronk komt uit Vlaanderen en is dus Nederlandstalig. Waarom heeft deze winkel zoveel aantrekkingskracht bij de Vlamingen? Er zijn verschillende redenen: zeer grote winkel met een ruim aanbod en het drinkwater is in Frankrijk goedkoper.
Ronk ligt slechts 5 km van de Vlaams-Franse mark en er ligt enkel één dorp (= Halewijn) tussen Ronk en het eerste Vlaamse dorp (=Menen).
Alhoewel het webstek in het Nederlands te raadplegen is en er blaadjes in het Nederlands worden uitgedeeld wordt de koper in Auchan Ronk meestal uitsluitend in het Frans bediend. Terwijl de winkeliers in Vlaanderen staan te springen om de Franstalige koper in het Frans te bedienen, een veelzeggende wisse.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 21:32   #60
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Den Duisteren Duikboot is een nuttige idioot voor het FDF. Maar ik stel voor dat we het Brussels gewest uitbreiden met de provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. Daar zal DDD ongetwijfeld mee akkoord gaan.
Pff, gewoon overeenkomen dat gans België een tweetalig land is, van Aarlen tot Knocke, met verplichte passieve tweetaligheid als faciliteit en meertalige documenten voor iedereen. Later kan dat dan actieve meertaligheid worden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 februari 2008 om 21:33.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be