![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige kan ik fout zijn, maar ik heb niet de indruk dat mijn soort zo dik loopt. ![]() Bovendien zullen de buidels van die Groentje-18en ook niet oneindig diep zijn. Dus ik weet niet of ik daar zoveel vertrouwen in heb. Ik denk niet dat alles te bolwerken is met vrijwilligerswerk. Ik denk dat ik je ooit het voorbeeld gaf van een pastoor die zo'n organisatie opstartte in Milaan. Hulpbehoevenden verleende hij onderdak ed tot ze terug op de been waren. Die organisatie kent natuurlijk een enorm succes. Alleen zijn er natuurlijk een massa plaatsen tekort, met allemaal schrijnende gevolgen vandien. ![]() Ik geloof te weinig in de goedheid van de mens om erin te vertrouwen dat zulke toestanden goedkomen dmv private initiatieven.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 maart 2008 om 20:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rare.
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
|
![]() Citaat:
Vooral dan om die sterke kanten van het kapitalisme wat jullie zo aanbidden af te schuren, want die zijn er heus wel. En je ziet dat ze er zelfs met overheidsregulering nog in grote mate zijn. Wat ik al zei tegen Percalion: jullie zijn hier sterk vertegenwoordigd maar jullie mening kent over het algemeen weinig aanhang. Vraag je dus maar eens af wie wie raar noemt.
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() De uitkomst verandert niet... Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Jouw definitie van evenredigheid, verdient me dunkt een hele paper op zich. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
|
![]() Hoe meer geld je hebt, hoe meer je afstaat. Dat is nu eenmaal ons belastingssysteem. Dat is in mijn ogen toevallig ook nog logisch, rechtvaardig en eerlijk.
Onze beleidsmakers hebben echter overzien dat er lonen zijn die zo buitensporig zijn dat ze niet meer in die belastingscategoriëen vallen. In Nederland hebben ze al een oplossing voor gevonden om deze verloningen toch nog enigszins redelijk te houden. Geen slechte zaak me dunkt. Ik blijf stellen dat als iemand één euro teveel heeft hij die beter aan een arme geeft dan een rijke. Ondanks jou geijl over mijn gebrek aan argumentatie, heb ik jou nog nooit meer dan "en dan?" horen verkondigen. Als de economische wet die ik hier aanhaalde, het Mattheus-effect ed geen argumenten zijn voor jou, dan weet ik het btw ook niet meer en dan denk ik ook niet dat deze discussie zin heeft. Ik hoor ook niets als ik mijn oren stijf dichthoud weetjewel. Citaat:
Met andere woorden: hebben ze beiden wel iets aan dat recht? Of heeft de ene er meer aan dan de andere? En op basis waarvan hebben ze dat recht? Citaat:
Opnieuw: lees je mijn posts wel? :-s *Een hele reeks inhoudsloos gebral, argumenten ad hominem en dergelijke waar ik niet op zal reageren maar die duidelijk maken dat je geen argumenten hebt.* Nogmaals, op deze manier een discussie voeren is plezant zeker? ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 maart 2008 om 22:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
|
![]() Citaat:
Het Mattheus-effect is trouwens weer 'n reden om overheidsingrijpen te wantrouwen.
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
|
![]() Ik weet dat het (op z'n zachtst gezegd) een drastische verandering van gewoontes betekent, maar ik vind dat mensen hun persoonlijke verantwoordelijkheid niet moeten afwentelen op "de anderen", "de gemeenschap". Volgens mij is het mogelijk om dat principe radicaal door te trekken voor zo goed als alles wat de staat momenteel doet: onderwijs, gezondheidszorg, weet ik veel. Dat is inderdaad 'n beetje anarchie. Ik besef goed dat dat niet van vandaag op morgen zal gebeuren, maar het is mij ook niet te doen over de politieke haalbaarheid van het idee: het gaat om het principe.
![]() |
![]() |
#170 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als het je enkel te doen is om meer afstaan, ben je ook te vinden voor een flattax. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Wanneer begin je nu eens echt te argumenteren? Laatst gewijzigd door Sfax : 16 maart 2008 om 22:50. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 maart 2008 om 22:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het argument dat je van voorstanders van zo'n systeem altijd hoort is dat het maar logisch is dat 'de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen'. In een systeem met een vlaktaks is dat net zo, maar dat schijnen jullie maar niet te vatten om een of andere obsure reden. Als ik de titel van thread zie vind ik die wat contradictorisch: belastingen zijn nu eenmaal niet rechtvaardig. Maar dat staat er ook niet, er staat rechtvaardiger. De enige manier waarop een belasting rechtvaardiger wordt is al ze verminderd wordt. Wat ik in al je posts een beetje mis is wat realiteitszin: het komt nogal over alsof het loon dat iemand later zal hebben al vaststaat van bij de geboorte, en dat je daar zelf geen enkele invloed kan op uitoefenen. Dat maakt het (progressief) heffen van belastingen volgens jou dan onrechtvaardig, aangezien niet alle lonen gelijk zijn. Alle sociologische studies ten spijt geloof ik daar niet echt in. Citaat:
![]() ![]() Als iedereen voor een evidence-based beleid is zal er nooit veel veranderen trouwens. Citaat:
Of het hoeft zelfs niet over de natuur te gaan: mensen die in een arme familie geboren worden hebben statistisch gezien nogal veel kans om later zelf ook arm te worden. En niemand kiest vooralsnog in welke familie hij geboren wordt he ![]() En dan kan je de discussie nog verdertrekken naar het filosofische debat of er überhaupt wel zoiets bestaat als de vrije wil van de mens. Uiteindelijk resulteren onze handelingen ook maar van een hoopje neuronen dat zich onderwerpt aan de natuurwetten. Op die manier valt zelfs het argument dat het rechtvaardig is om veel te verdienen als je er maar voor werkt óók weg, want onder de gegeven omstandigheden kón die persoon gewoon niet anders dan ervoor te werken ![]() ![]() Ik bedoel maar, ik kan hun logica wel volgen, aangezien je zelf niet altijd even invloed kan uitoefenen op je eigen situatie. Als je d'r niet veel aan kan doen dat je arm bent, kan je je afvragen waarom de natuur dan zo 'onrechtvaardig' is om anderen meer te geven, en begrijp ik dat je dan zelf wil ingrijpen. Nu, ik vind het ook wel geestig van egalitaristen dat ze altijd over gelijkheid declameren, maar dat is nooit met betrekking tot de behandeling door de overheid van personen ![]()
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 17 maart 2008 om 02:38. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarom dicht je de mensen aan de overheid, gekozen door mensen in de maatschappij, meer eigenschappen toe dan de mensen zelf? Ik bedoel, als mensen ervan gruwen anderen te helpen, waarom kiezen ze dan politici die anderen willen helpen? En hoe verklaar je dan het bestaan van die politici die anderen willen helpen? Vreemde, doch erg courante gedachtegang. Democratie biedt net zoveel zekerheid als de maatschappij zelf, want als er volgende keer een partij verkozen wordt die de SZ volledig wil afschaffen sta je daar ook schoon hoor ![]()
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Privé-initiatief wordt uiteindelijk in de kiem gesmoord. Niet alleen wat tijd, regelgeving en geld betreft, maar ook psychologisch. Ik héb al eens betaald voor hulp aan anderen, en nog geen klein beetje ook, moet ik nu zélf nog eens betalen voor hulp om ze zelf op te richten ook, omdat een ander er niet in slaagt zijn taak goed te doen? Ik vind dat een beetje wraakroepend, hoor. Ik heb geen zin om het op die manier te moeten doen. Mocht de overheid niet met de helft van ons inkomen gaan lopen, zouden we wellicht niet allemaal naar de overheid staan kijken om de problemen die er zijn, op te lossen. Ik ben niet voor het opdoeken van de overheid, zeker niet. Maar het mag wel allemaal wat meer in evenwicht zijn. Nog méér overheid lijkt me echter compleet zinloos.
![]() |
![]() |
#175 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Wie heeft er je dat wijsgemaakt?
![]() |
![]() |
#176 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik noteer dat jij dat beweert.
![]() |
#177 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Aan de staat worden mensen idd soms nog gepromoveerd op het einde van hun loopbaan, om een hoger ambtenarenpensioen te kunnen ontvangen. Er zijn zelfs staatsdienaren die die laatste jaren in een hogere functie dan nog opvullen met de opgespaarde ziektedagen waar ze nog 'recht' op hebben.
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Althans, dat is wat de Belgische belastingswetgeving in basis voorziet. Een buitensporig loon valt nog steeds in de bestaande belastingsschalen. Die Paars weliswaar wat heeft afgezwakt, maar nog steeds belachelijk hoog zijn in verhouding tot wat de staat ertegenover stelt. Maar het zijn de geniepige extraatjes die het voor de kleine man erger maken. De Vlaamse zorgkas bijvoorbeeld. Die €75 op jaarbasis die uit deze woning vertrekt is uiteindelijk peanuts. (ik vind het nog steeds een schandaal, verplicht lid worden van een VZW) Maar kan U, Groentje-18 u voorstellen wat €50 is voor een koppeltje uitkeringstrekkers met schulden? Of die leuke extra's die "Voor het Milieu" bedoeld zijn? Op elke water, gas en electriciteitsfactuur zitten die.En die klootzakken berekenen alle toeslagen en taxen zodanig de % vermenigvuldigen, niet gewoon optellen. Je betaald tax op tax op tax daar hoor. Om nog niet te spreken over de echte "grootverdieners" onder de getaxeerde producten/ Brandstof voor mobiele toepassingen, alcohol en sigaretten... om maar een voorbeeld te geven. Verder punt, waarom zit de belastingswetgeving zo ingewikkeld in elkaar? Simpel, om zoveel mogelijk achterpoorten , zeg maar vliegtuighangaardeuren, in de wetgeving te bouwen, die mits wat investering wagenwijd openzwaaien voor hen die de investering kunnen maken. Zou het niet beter zijn een tabula rasa te doen daarin? Gewoon een Flat tax instellen. 1 regel, geen achterpoorten, geen moeilijk omslachtige controles etc etc. Och kom Groentje-18, je bent een wannabe Robin Hood. Maar naar alle waarschijnlijkheid zal de verdeling van de buit gaan in deze stijl: "Jamaar , ik moet mijn Merry Men ook betalen, we moeten ons kamp in het bos ecologisch verantwoord onderhouden, en ik loop meer risico dan de behoeftigen want als de sherrif van Nothingham me pakt hang ik, dus 8goudstukken voor mij- 1 zilverstuk voor jullie"
![]() |
![]() |
#179 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
het inkomen dat iemand brutto verdiend is al belast voor het brutto is , dit brutto loon zou netto moeten worden , de baas heeft er al belastingen en taksen op betaald !!!!! de rest moet gehaald worden door belasting op consumptie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
![]() |
![]() |
#180 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie zegt dat de bakker van om de hoek niet 'rijk' kan zijn (volgens jouw normen)? Heb je al eens overwogen dat die bakker misschien wel (relatief, maar misschien zelfs absoluut) méér 'zwart' doet dan de gemiddelde multinational? Nog nooit gehoord van de Belgian Dentist?
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 17 maart 2008 om 09:09. |
|
![]() |
![]() |