![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
|
![]() De vlaktaks moet zonder aarzelen als een terroristisch wapen beschouwd worden, net zoals zelfmoordbommen, antrax en autobommen.
Al wie de reactionaire vlaktaks voorstaat legt een bom onder de samenleving en vraagt om chaos en geweld. De Staatsveiligheid moet voorstanders van de vlaktaks dan ook rigoureus behandelen als staatsgevaarlijke terroristen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Minister-President
|
![]() Dat is vrij onmogelijk omdat er op een gegeven moment altijd wel burgers te vinden zullen zijn die zonder inkomen zitten en waar dus geen belasting van geïnd kan worden.
Laatst gewijzigd door netslet : 17 maart 2008 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Een overheid heeft niet de taak om de verschillen in inkomens weg te werken; dat is iets dat in eerste instantie niet hoeft te gebeuren. De beginvoorwaarden zijn anders, dus hoeft de uitkomst niet voor iedereen hetzelfde te zijn. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Als je tabak enerzijds duurder gaat maken, en dat anderzijds gaat compenseren door iets anders, dan is netto ontradende effect 0. En dat is de bedoeling niet. Citaat:
Je bent dan ongetwijfeld ook akkoord met het terugstorten van belastingen in geval van verlies? Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik doe ze zelfs nog een toegift door eenzelfde aanslagpercentage nog als aanvaardbaar te beschouwen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jullie vergeten natuurlijk wel enkele feiten...
Het is gewoonweg een feit dat je een kale kip niet kan plukken... doe je dat wel dan slacht je ze letterlijk in een systeem waarbij je zo'n gelijke belasting NU zou invoeren heb je dat Een rijke(re) heeft wel degelijk een meerverbruik ( en dan nog te zwijgen over een veel grotere ecologische voetafdruk ) er werd bv de vegelijking gemaakt tussen een zware bmw en een autootje van niks en het wegverslijt de juiste vergelijking is ( of zal dan zeker binnen de korste keren worden ) : een zware bmw tgo voetenwagen, fiets of een bepaald percentage van openbaar transport Dit beperkt zich ook niet alleen tot die auto ... het gaat veel verder daar een armoede je ontrekt uit heel het sociaal-maatschappelijke gebeuren : maw je gaat de armsten bv ook belasten voor allerhande zaken van het openbare leven waar ze misschien wel van kunnen dromen maar niet de mogelijkheden hebben er om nog gebruik van te maken eerlijk vind ik het persoonlijk ook niet als je vertrekt van een ongelijkheid |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
exclusief de andere werkbare mechanismen die een vergroting van de kloof in de han werken heb je dan een zelfde procentuele verarming per belastingsbrief in principe, naast de flutpraat ( werkt toch niet ... en is bedenkelijk ) van het kapitaalherverdelende effect, lijkt me dat pas de an sich de meest 'eerlijke' en 'haalbare' vorm en graag volledig traploos ( kennen ze dat wel in België ) dan k vraag me alleen dan wel af ... welk percentage dat moge worden om net hetzelfde binnen te halen heeft daar iemand enig idee van ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ok, dan kan je dan zien als alle inkomsten van de staat / iedere belg ? kweeni, maar ik denk dat dat meer is als het netto inkomen van velen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Banneling
|
![]() Ik ben persoonlijk van mening dat er voor iedereen een belastingsvrije som/schijf moet zijn die eigenlijk gelijk is aan het leefloon/jaar. Alles daar boven op moet netjes tegen een zelfde bepaald percentage worden belast.
Werken moet terug lonen. Maar vooral de hele fiscale regeling eenvoudiger maken zou al een forse goeie stap in de richting zijn. Op dit moment is die in belgie nogal gericht op voordelig te zijn tov de bedrijven. Een loontrekkende betaalt in princiepe zo katastrofaal veel belastingen (eerst uw bedrijfsvoorheffing, dan uw btw, en dan uw taxen op het gebruik van uw auto bvb) dat het eigenlijk niet meer fair is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Banneling
|
![]() De gemeenschap moet via de Staat het geld halen waar het zit. En dat is niet bij werklozen, lage inkomens, uitkeringstrekkers,... Dat is wel bij de banken, het grootkapitaal en de fraudeurs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eerst eens zien hoeveel we "echt" nodig hebben om België/Vlaanderen te laten functioneren.
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() En als men zijn leven lang op kosten van de staat leeft is men geen fraudeur... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ze wórden daarop belast.
![]() |
#216 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 18 maart 2008 om 12:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
|
![]() Citaat:
Bovendien verwerp ik het principe dat je vooropstelt. Ik heb geen recht op het talent van andere mensen, ik heb geen recht op de verwezenlijkingen van anderen. Maar bovenal is je argument volgens mij economisch onjuist. De mensen met veel talent, de mensen met veel capaciteiten verdienen veel geld omdat ze hun medemensen een waardevolle dienst leveren. Met andere woorden: de getalenteerden (of hardwerkende ongetalenteerden, of zelfs luie ongetalenteerden die toevallig iets bezitten wat andere mensen willen) kunnen slechts geld verdienen door zich ter beschikking te stellen van de samenleving. Ze hébben met andere woorden hun diensten reeds bewezen op het ogenblik dat ze hun geld verdienen. Het is ronduit idioot om dit dan nog eens te gaan belasten: op die manier worden ze juist afgestraft omdat ze nuttige dingen gedaan hebben. Een ondernemer die veel risico neemt om nieuwe producten op de markt te brengen, kan slechts rijk worden als mensen die nieuwe producten ook daadwerkelijk willen. Op dat ogenblik heeft hij zijn medemensen een dienst bewezen: hij heeft hen een goed gegeven dat ze apprecieerden. Die mensen waren bereid om daar een bedrag voor te betalen; een stuk van hun eigen productie te ruilen voor het product van de ondernemer. Meer valt daar niet over te zeggen. Mensen vergissen zich grondig wanneer ze denken dat De Maatschappij een grote machine is die zomaar rijkdom verdeelt volgens 'talent', zodat het volstaat om wat te sleutelen aan de machine opdat de verdeling "eerlijker" zou zijn. (Eerlijk volgens welke standaard? Wanneer is een verdeling aanvaardbaar? Wat is een juiste compensatie? Er kunnen hiervoor enkel arbitaire, ad hoc invullingen gevonden worden.) De waarheid is dat er geen apart distributie-proces bestaat op een vrije markt: productie en 'distributie' zijn twee aspecten van hetzelfde gebeuren. In een ruileconomie zou het pleidooi voor herverdeling duidelijk neerkomen op: "jij kan meer produceren dan ik, dus moet je een stuk van jouw productie afgeven." Daar is absoluut geen reden voor: niemand heeft recht op andermans productie.
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
|
![]() Ik maak de keuze om de zwakkeren te beschermen en niet de rijken. Simpelweg omdat die laatsten minder bescherming nodig hebben. Voor mij is dat logisch en het meest moreel.
Dit is ook conform de wet van afnemend grensnut. Dat laatste is dan ook een heel belangrijk argument. Je kan wel zeggen dat je niet mag oordelen en er geen moreel verschil is tussen een zwakkere meer beschermen en een rijke meer beschermen. Dat is tegenwoordig erg trendy. En liefst gebaseerd op allerlei anti-discriminatiewetten. Doch heb ik geen zin om daaraan mee te doen. Met jullie redeneringen (80% van de posters hier - ik begin btw de indruk te krijgen dat de niet - libertariërs hier zijn gaan lopen en nog te begrijpen waarom ook) zou je iemand die een verkoudheid heeft evenveel (of even weinig) geld terugbetalen als iemand die een operatie met levenslange revalidatie en alle kosten die daarbij horen moet ondergaan. Want waarom zou die ene meer moeten terugkrijgen dan de ander? Dat is ongelijkheid! En als jullie één euro hebben en je kan kiezen tussen koningin Fabiola of een bedelaar, zouden jullie beiden 50 cent geven. Het spijt me, maar dat soort redeneringen maken mij misselijk. Ik heb het niet zo voor het huidige alle morele waarden en normen over boord principe en iedereen zogenaamd gelijk voor de wet (maar sommigen toch gelijker dan anderen, vooral als ze invloedrijker zijn).
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 maart 2008 om 13:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
|
![]()
![]() |
![]() |
#220 |
|
![]() Vanaf schaal met x euro staat er op een bepaald moment.
Vanaf, dat wil dus zeggen dat er geen hogere schaal is.
![]() |